Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 december 2017, 01:04:07 »

Nja rocas jag får nog ta på mig dumstruten,

-insåg inte att jag skulle isolera huset så bra. Värmen räckte fint för badrumsgolvet innan dess.

-Förläggning av slang mellan reglarna och plåt på glespanel var ett av flera sätt som rekommenderades av golvvärmetillverkare 2004. Ett sätt att inte bygga för högt golv.
-Sen när jag pratade med badrumsgolvläggare så skulle väl spånskiva/golvbräder täckas med 2 lager hoplimmade gipsskivor för att inte träets rörelse skulle ge sprickor i klinkerfogarna.
-Jag tror inte spårade spånskivor fanns då? Annars hade jag nog använt det.
-Kan också vara så att "chefen" plötsligt ville ha klinkergolv istället för linoleummatta och att jag då valde att lägga slangar mellan reglarna för att inte golvet skulle höjas för mycket?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 08 december 2017, 21:01:52 »

Tack Grund, det var intressant. Säkert mycket bra värmeöverföring till klinkern!
Men tyvärr inte applicerbart på mitt redan byggda golv om jag inte ska riva upp det. När jag byggde det så blev jag rekommenderad att lägga 22mm spån+2 lager golvgips under klinkerplattorna (400x400mm) för att inte riskera att knäcka plattorna. Och slangen i bjälklaget parallellt med reglarna...
Mitt huvudproblem nu efter husisolering är för låg framledningstemperatur och/eller för lågt flöde.

Suck.....är personen som gav detta råd amatör eller sakkunnig?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 08 december 2017, 13:54:35 »

Tack Grund, det var intressant. Säkert mycket bra värmeöverföring till klinkern!
Men tyvärr inte applicerbart på mitt redan byggda golv om jag inte ska riva upp det. När jag byggde det så blev jag rekommenderad att lägga 22mm spån+2 lager golvgips under klinkerplattorna (400x400mm) för att inte riskera att knäcka plattorna. Och slangen i bjälklaget parallellt med reglarna...
Mitt huvudproblem nu efter husisolering är för låg framledningstemperatur och/eller för lågt flöde.
Skrivet av: Grunf
« skrivet: 08 december 2017, 13:21:57 »

OM det är till någon nytta, så här byggde jag:

Nivellreglar på oisolerad bottenplatta cc-30 med 70mm tjock EPS mellan reglar. Spårad LK spånskiva ovanpå, skruvade värmeplåtar, fix, golvgips, flytspackel, fuktspärr, fix, klinker (allt enligt LK-anvisning).
Huset är platta-på-mark med mekanisk golvventilation. Golvet/badrummet blir definitivt varmt och jag får reglera ner det mha strypning. Slangen är 16mm och seriekopplad med annat rum (cca 80m effektiv längd).

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 december 2017, 12:25:11 »

Tack, jag ska ju lägga i mer slang underifrån men eftersom det funkade med flera lager för dig så måste det ju funka för mig med även om klistersidan är vänd uppåt.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 06 december 2017, 11:07:41 »

Kan du förklara lite mer hur du la den tapen? Jag tänker lägga en slinga till underifrån....

Efter att jag lagt ner slangen I plåtarna så tejpade jag 2-3 lager med tejpen rakt över slangen. Man kan säga att tejpen bara har kontakt med slangen där plåtarna inte har kontakt med slangen. men tror inte det spelar någon roll, igentligen borde det vara att desto mer kontakt slangen har mot plåt/aluminiumtejp desto mer värme kan den avge.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 december 2017, 18:38:40 »

Om pumpen är sleten så må det vara hänt. Men funkar den för att skotta runt slingan idag funkar det alla gången för dubbla flödet. Tryckfallet blir inte nämnbart större med ytterliga  en parallell slinga. Flödet blir ju inte så värst mycket ändå. Typ 0,04-0,05 l/s. Nu vet jag inte vad du har för reglering, men jag har svårt att tänka mig att inte den befintliga ventilen skulle funka. Sätt trim på slingorna så det går att balansera flödet om det blir för olika tryckfall bara.
Skum isolering? Nä jag tycker den funkar bra. Jag har den på garagevinden bla..
Tack Perak,
-jag ska kolla ventilen. Den är för både 1- och 2-rörs system, och lite knölig att ställa in...Bild. Borde väl duga med en vanlig 2-rörs radiatorventil som går att strypa in? Du menar tryckfallet över ventilen eller hur, över slingorna minskar det ju med två parallella istället för en...
-Men om CP funkar eller inte är jag lite tveksam till. Gjorde rent den från "sot" och satte ihop den igen. Hur kan jag kolla om den går?
-Olika tryckfall ser jag ju inte, men trimventiler ska dit förstås så jag kan se till att det blir lika deltaT i alla fall.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 05 december 2017, 16:43:11 »

Jag tror den är "litta sleten", behöver en utbytesmotor i alla fall och ventilen ska nog också anpassas för det dubbla flödet. Jaa med plåt. Men den där reflekterande folien är lite skum... Sc:,h
Om pumpen är sleten så må det vara hänt. Men funkar den för att skotta runt slingan idag funkar det alla gången för dubbla flödet. Tryckfallet blir inte nämnbart större med ytterliga  en parallell slinga. Flödet blir ju inte så värst mycket ändå. Typ 0,04-0,05 l/s. Nu vet jag inte vad du har för reglering, men jag har svårt att tänka mig att inte den befintliga ventilen skulle funka. Sätt trim på slingorna så det går att balansera flödet om det blir för olika tryckfall bara.
Skum isolering? Nä jag tycker den funkar bra. Jag har den på garagevinden bla..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 december 2017, 21:00:56 »

Kan du förklara lite mer hur du la den tapen? Jag tänker lägga en slinga till underifrån....
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 02 december 2017, 19:06:17 »

När jag la golvvärme I mitt kök (55 kvm) så la jag aluminiumtejp I alla böjar utom 2 för att få se skillnaden och golven där aluminiumtejpen är laggd är ca 4-5 grader varmare.

Om du har möjlighet att riva upp väggen från något annat rum så har jag sett några varianter då man laggt golvvärme I väggarna.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 december 2017, 16:20:06 »

Absolut. Med plåt naturligtvis. Men varför byta pump?
Jag tror den är "litta sleten", behöver en utbytesmotor i alla fall och ventilen ska nog också anpassas för det dubbla flödet. Jaa med plåt. Men den där reflekterande folien är lite skum... Sc:,h
Skrivet av: Perak
« skrivet: 02 december 2017, 10:46:41 »

Så här får det plats, gäller bara att få dit det. Liksom fördelare och byte av pushmotor. Projekt för sommaren 2018
Absolut. Med plåt naturligtvis. Men varför byta pump?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 december 2017, 00:40:10 »

Om du har möjlighet att knöla upp en slinga paralellt så är det nog en bra lösning. Glöm inte att lägga den i plåt den oxå bara. Annars är det ingen mening. Jag skull häfta upp isolering typ Thermoreflekt underifrån. Och sedan fylla upp med mineralull i resten. Länk. www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt
Så här får det plats, gäller bara att få dit det. Liksom fördelare och byte av pushmotor. Projekt för sommaren 2018
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 30 november 2017, 17:34:45 »

Att du bytt uppvärmningskälla har ingen betydelse. Värmekurvan/behovet är väl lika oavsett hur vattnet värms upp.
Helt rätt, det var bara en historiebeskrivning. Däremot är poängen att husetsvärmebehov har sänks så framledningstempen är mkt lägre än när GV projekterades.
Om du har möjlighet att knöla upp en slinga paralellt så är det nog en bra lösning. Glöm inte att lägga den i plåt den oxå bara. Annars är det ingen mening. Jag skull häfta upp isolering typ Thermoreflekt underifrån. Och sedan fylla upp med mineralull i resten. Länk. www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt
Tack för stödet där, det var så jag funderade.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 30 november 2017, 17:05:03 »

Tack Perak. Dina synpunkter är bra och beskriver problemets kärnfråga. Golvvärmen dimensionerades för värmning med den gamla elmatade CTC kombipannan. Så den är för klen nu med VP och mycket lägre framledningstemp.
Plåtarnas anliggning mot spånskivan är nog som du skriver lite osäker. Men förmodligen väl klämd mellan spånskiva och golvbjälkarna. Stödet från glesen beror ju av hur rak o stabil  den är. (22x145 stöttad av tvärslår 45x45  cc600) En åtgärd för att förbättra kontakten kan ju vara att nu i efterhand skruva fast glesen underifrån mot spånskivan och då kan jag ta bort tvärslåarna till förmån för bättre isolering.
När det gäller flödet tänker jag att är det bara tillräckligt stort så borde instrypning (och en termostatstyrning) av ventilen före pushen kunna hålla en önska rumstemperatur. En till parallell slinga är ju ett sätt att öka flödet och det kan jag få dit om jag i alla fall ska pula med plåtarnas anliggning.

Att du bytt uppvärmningskälla har ingen betydelse. Värmekurvan/behovet är väl lika oavsett hur vattnet värms upp. Om du har möjlighet att knöla upp en slinga paralellt så är det nog en bra lösning. Glöm inte att lägga den i plåt den oxå bara. Annars är det ingen mening. Jag skull häfta upp isolering typ Thermoreflekt underifrån. Och sedan fylla upp med mineralull i resten. Länk. www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 29 november 2017, 14:20:51 »

Hm..Jag räknade med 50W/m2 när jag byggde golvvärmen. Värmen räckte bra i badrum och resten av huset med Nibes kurva 11, som behövdes då huset ännu inte var isolerat. Nu har jag kurva 5 (38 °C vid DUT) dock med innegivare som är ställd på faktor2.

Vad räknar du med som DUT?
Jag har DUT -18 °C och dessa data nu för väggar o fönster i badrummet:
YtterVäggar isolerade 3”plank+95mm glasull+17mmträ+13mm gips => U-värde 0,29...240W
Fönster enkelglas 2mm+100mm luft+innanfönster 3mm+ 4mm energiglas=>U-värde 1.4...145W
skulle räcka med 30W/m2 nu ?
Inget badkar eller duschkabin
GV-slangen är 50m 20mm med cc300mm.
 
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 29 november 2017, 12:13:00 »

Min grova beräknig av förbrukningen blev 300 W för väggarna och ytterliggare 300 W för fönstren. Då behöver du ha ut 600 w eller 50 W /m2.
Det kräver ganska hög framlednings temperatur till det.
En tanke har du badkar eller duch kabin som ytterliggare minskarvärmeavgivningen?
Kan du på ett snyggt sätt få cirkulation mellan golv och badkar/ duchkabin och golv?
 
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 29 november 2017, 11:01:09 »

Utan att ha lusläst alla kommentarer. Jag är rädd att ditt problem ligger i konstruktionen....

Tack Perak. Dina synpunkter är bra och beskriver problemets kärnfråga. Golvvärmen dimensionerades för värmning med den gamla elmatade CTC kombipannan. Så den är för klen nu med VP och mycket lägre framledningstemp.
Plåtarnas anliggning mot spånskivan är nog som du skriver lite osäker. Men förmodligen väl klämd mellan spånskiva och golvbjälkarna. Stödet från glesen beror ju av hur rak o stabil  den är. (22x145 stöttad av tvärslår 45x45  cc600) En åtgärd för att förbättra kontakten kan ju vara att nu i efterhand skruva fast glesen underifrån mot spånskivan och då kan jag ta bort tvärslåarna till förmån för bättre isolering.
När det gäller flödet tänker jag att är det bara tillräckligt stort så borde instrypning (och en termostatstyrning) av ventilen före pushen kunna hålla en önska rumstemperatur. En till parallell slinga är ju ett sätt att öka flödet och det kan jag få dit om jag i alla fall ska pula med plåtarnas anliggning.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 29 november 2017, 07:49:49 »

Utan att ha lusläst alla kommentarer.
Jag är rädd att ditt problem ligger i konstruktionen. Dels är det trögt eftersom du har både spån och två lager (?) gips mellan klinker och aluplåt. Dessutom ligger det inte gles under hela aluplåten. Det är jätteviktigt att det inte blir någon luftspalt mellan plåt och golvskiva. Isolera underifrån förbättrar förutsättningarna, men att se till att plåten ligger an överallt är ännu viktigare. Aluminium sträcker ju en del på sig när det blir varmt, och kan då "bågna" där den inte har stöd från underliggande gles. Betänk om 30% av plåten ligger med någon millimeters luftspalt. Det räcker för att försämra värmeöverföringen med 30%.
För att ta reda på avgivningen så måste du veta/mäta flödet. Inte bara beräkna eller anta. För att ta reda på behovet så är det beräkna transmission och ventilation. Men det verkar du ha koll på hur man gör.
Visst kan du öka flödet och öka framledningstemperaturen för att öka medeltemperaturen över golvet, men det leder också till ökad okontrollerad värmeavgivning.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2017, 20:16:52 »

Hej Churchill! Inlägg nr 26:
Hörnrum. Ytterväggar (3,7+3,7)x2,8m med vardera två 3-glasfönster 1,0x1,3m.

Tyvärr kan jag inte montera någon liknande vattenburen handdukstork utan att dra VB-rören genom fuktspärren i golvet. Montage från kopplet vi pushen skulle behöva gå genom en glasbetongvägg och passera duschplatsen. Inge vidare bra rördragning. Upp till tak och ner dit en tork får plats möjligt men inte så kul. Inte glömma luftningsventil då.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 28 november 2017, 07:56:36 »

Hur mycket ytterväggar har du?

Vi har ett badrum på 10 kvadrat med inguten golvvärme men för att kalra värmen i rummet beräknade jag att jag behövde en handukstork.
Handukstortken beräkand på 35 -30
 
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 november 2017, 23:48:36 »

Jag har räknat på vilken effekt badrumsgolvet ger.
 
Golvbeläggningen har ett U-värde på 3,73 W/m2, °K
 :dt: just nu är 10°K och ytan 14m2 dvs 522 W avges när det är +4 °C ute. (37W/m2)

Golvisoleringen har ett U-värde på 0,18 W/m2, °K
 :dt: just nu är 30°K och ytan 14m2 dvs 76 W avges när det är +4 °C i källaren (5W/m2)

För att höja rumstemperaturen 2 °C så bör effekten höjas från 37 till 45W/m2 finner jag i ett diagram som gavs ut av Wirsbo. Då ökar förlusten från 5 till 6W/m2. Total ökning 9W från 41W dvs 12%

Hur ökar jag effekten 12% i badrummet?
Går det med en grövre ventil än den jag har på kopplet (helt öppen nu)?

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 26 november 2017, 19:56:17 »

Hög vent i badrum borde göra att det värms av rummen omkring rum och vent är i alla fall trevlig att ha för att slippa lukt för det är inte bara fuktig luft som ska bort från ett badrum. Går det inte komplettera med en radiator eller nån lite kraftigare vatten buren handduks tork med 40 graders framledning bör dom ju ge en del. Det bästa är naturligtvis att isolera mera om det finns möjlighet till det.
Hej Smurfen!
Jo jag skulle kunna sätta en radiator parallellt på samma anslutning som golvvärmen, får plats med t.ex en REX 900 bred höjd 600. Den skulle i så fall avge c:a 85W vid 38/26/22 eller 200W vid DUT (40/32/22)
Om jag istället isolerar golvet underifrån med 95mm stenull så minskar effektbehov med 40-45W.

Hur mycket mera effekt behöver jag för att höja rumstempen med tex 2 °C?
Det är ett 14m2hörnrum och 2,8m takhöjd. 2 fönster 1x1,3m. Golvvärmen specad i inlägg 1.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 26 november 2017, 19:17:23 »

är inte ventilationen för stor. golvet är ju 23- 24 grader. minska ventilationen till ett minimum och sätt in en avfuktare. (ev golvbrunn som inte fylls med dusch eller bad kommer att tömmas).jag har ingen mekanisk ventilation alls, så det har fått bli avfuktare i badrummet. fungerar utmärkt så när som på en golvbrunn som måste vattnas.
Bra tanke där lödläckan, men ventilationen i badrummet är en manuellt påslagbar frånluftsfläkt. Kör den bara efter dusch och när tvätt torkas. Har inga problem med fukt mha den fläkten och den kyler inte nu eftersom den suger luft från övriga rum som håller samma temp som badrummet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 november 2017, 12:38:49 »

Hög vent i badrum borde göra att det värms av rummen omkring rum och vent är i alla fall trevlig att ha för att slippa lukt för det är inte bara fuktig luft som ska bort från ett badrum. Går det inte komplettera med en radiator eller nån lite kraftigare vatten buren handduks tork med 40 graders framledning bör dom ju ge en del. Det bästa är naturligtvis att isolera mera om det finns möjlighet till det.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 26 november 2017, 12:32:05 »

är inte ventilationen för stor. golvet är ju 23- 24 grader. minska ventilationen till ett minimum och sätt in en avfuktare. (ev golvbrunn som inte fylls med dusch eller bad kommer att tömmas).jag har ingen mekanisk ventilation alls, så det har fått bli avfuktare i badrummet. fungerar utmärkt så när som på en golvbrunn som måste vattnas.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 november 2017, 10:31:15 »

Jag helt klart för mig att den formeln gäller avgiven effekt. (ska vara en konstant med oxå men det saknar betydelse så länge man inte vill veta absoluta storleken på effekten)

Men det är flöde x delta från matningen in till badrummet som är proportionellt mot den avgivna effekten tlll rummet.
Minskar jag deltat i golvet med ökat internt cirkulerande flöde i golvslingan med pushen så är det ingen skillnad på avgiven effekt, bara jämnare värme i golvet.
Som jag ser det så måste man antingen öka inflödet genom att minska flödesmotståndet i slingan eller höja temperaturen på vattnet från VP.  Det räcker inte att snurra runt samma vatten, det måste in mer eller varmare vatten i golvet från matningen till rummet.
Skrivet av: Värmeinjusterare
« skrivet: 25 november 2017, 09:05:07 »

Du kan höja effekten på golvvärmen genom att sänka deltaT
snabbt räknat P= flöde*deltaT så ökar du hastigheten kommer effekten att öka. En Vp skall inte påverka effekten på golvvärmen eftersom det är två lågtemperatursystem som är beroende på deltaT.
Vp 8-10°C Golvvärme 4-6°C (vid Dut). hade själv problem min golvvärme så jag monterade en push i somras och sen fungerar det bättre.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 november 2017, 09:44:44 »

Såg tråden och undrar om jag kan hjälpa till.
Tack Värminjusterare! tummenupp. Visst kan du hjälpa till.
Problemen med badrummet är att det dimensionerades när jag inte hade VP utan värmde huset med en CTC kombipanna (panntemp 70 °C som shuntades manuellt till aktuellt värmebehov, dvs högtemperatursystem). Då räckte värmen bra till i badrummet.
Mitt system nu:
Nibe 1225-8 matar med värmekurva 5 (40 °C vid DUT -18 °C)  :dt:vid VP 8 °K
120m2 Bottenvåningen: 30m2 golvvärme med en push o CP i ett nytt rum, 5 högtempradiatorer i 4 rum o kökoch 14m2 golvvärme med tveksamt fungerande push o CP i badrummet
80m2 Övervåning: 2 högtempradiatorer  i två rum + 4 lågtempradiatorer i lika många rum på övervåningen.

Jag har sedan VPn sattes in tilläggsisolerat huset så att VPns framledningstemp kunnat sänkas från initialt kurva 11 till kurva 5 nu. Alla rum håller +21 °C, men badrummet vill jag ha lite varmare.

Sekundär-deltat i badrummet ( 8°K) är som du säger högt (lika som primär), dvs flödet lågt mot vad man vill ha. Jag tror CPn är defekt där eftersom jag har samma delta med den inkopplad eller urkopplat, rumsvärmen är 21 °C.  Konstigt nog så är golvytan 24 °C i början av slingan och 23 °C i slutet, trots det stora deltat...


 
Skrivet av: Värmeinjusterare
« skrivet: 24 november 2017, 07:00:08 »

Såg tråden och undrar om jag kan hjälpa till.

Effekt är inte helt enkelt att förstå sig på, det finns många faktorer som det beror på.
Enkelt sätt kan man säga att P= DeltaT*Q, Q = flödet. Om inte flödet ifrån Primärkällan är tillräckligt kan inte sekundären ge tillräckligt med effekt. Har du kollat så att Flödet är tillräckligt till pushen? Vilken är den beräknade effekten till golvvärmen?
Har du rätt inställningar till radiatorerna?
Vad jag förstår så har du en Vp som är ett högflödessystem(lågtemperatur) där effekten är beroende på flödeshastigheten (8-10)°C och golvvärmen likså men där skall deltaT ligga mellan (3-7)°C
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 november 2017, 23:19:14 »

Jag minns en forskningsrapport som menade att golvvärme var 7% dyrare i drift än radiatorer om man hade det i en platta på mark med bara 200 mm isolering under.
Med 300 mm isoering så var det kostnadsneutralt jämför med radiatorer.
Så 10 cm frigolit kanske kan göra att du tappar upp till ca 7% mindre energi nedåt?  dontknow
Jag räknar: hur mycket en extra 95mm isolering minskar effekten nedåt, om temp diffen är 32 °K, och ytan 16m2? =40 W, det ger en besparing på c:a 250/COP4=63 kWh/år. Kostnad 700kr Betalt på 11 år.

Frågan är om effekten uppåt ökar lika mycket? Om det är så, så ökar golvets totala effekt uppåt med 4%...räcker det för att få bättre värme i badrummet?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 november 2017, 20:14:12 »

Tack,  tummenupp
det var den formeln jag använde för strukturera vad som kunde kunna göras åt avgiven effekt liksom vad som kunde isoleras för att minska behovet av effekt i mitt första inlägg.

En fundering jag har: delta T ändras inte när CP är in- respektive urkopplad, borde betyda att den är paj?
Skrivet av: Värmeinjusterare
« skrivet: 23 november 2017, 18:36:56 »

Ett litet tillägg till varför du inte får fram tillräckligt med effekt.
Effekten = flöde*deltaT enkelt räknat, så ökar du flödet ökar du också effekten.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 november 2017, 09:10:50 »

"Tänkte inte på de´ " :)
Skrivet av: rocas
« skrivet: 22 november 2017, 23:45:12 »

det blir varmare i badrummet om torken är igång 24/7... 8)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 22 november 2017, 22:04:16 »

fint

....är den igång hela tiden eller endast när frun ska duscha   ^-^?
Slås på när handduken ska torkas. Är det dumt?  help
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 november 2017, 21:55:21 »

Mina handdukstorkar går normalt på värmepumparna men inför morgonduschen switchar de över till el. Funkar fint även under varma årstiden.  tummenupp
Skrivet av: rocas
« skrivet: 22 november 2017, 21:48:06 »

fint

....är den igång hela tiden eller endast när frun ska duscha   ^-^?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 22 november 2017, 21:42:21 »

Handdukstork har jag redan. Elektrisk. a:gl
Skrivet av: rocas
« skrivet: 22 november 2017, 20:43:46 »

för varma golv....gillar inte jag....det känns mysko på nå´t sätt.

Handdukstork däremot...tycker jag om.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 22 november 2017, 12:04:41 »

Ja- en radiator av något slag höjer ju rumstempen, men knappast golvtempen.
Skrivet av: Frederiksen
« skrivet: 22 november 2017, 11:16:25 »

Den stora boven är ju att ditt system blir för trögt med denna konstruktion, själv var jag nojig när jag la 55kvm golvvärme I köket och la laminatgolv direkt på aluminiumplåtarna (bara plast imellan).
Det bästa du kan göra är nog att sänka deltat till ca 36-37 grader om det går eller om du har möjlighet att kompletera med en vattenburen handukstork om du har golvvärmeslangen hyfsat lättåtkommligt från badrummet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 november 2017, 09:41:43 »

Jag minns en forskningsrapport som menade att golvvärme var 7% dyrare i drift än radiatorer om man hade det i en platta på mark med bara 200 mm isolering under.
Med 300 mm isoering så var det kostnadsneutralt jämför med radiatorer.
Så 10 cm frigolit kanske kan göra att du tappar upp till ca 7% mindre energi nedåt?  dontknow
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 22 november 2017, 08:58:17 »

Du säger att det ligger aluplåt och golvspån Över golvslingan, och att det går att komplettera slingan underifrån.?. Jag hoppas du har plåt som ligger Runt röret, i golvspånet (?), och gips och klinker ovanpå det. Du har ju ett bra delta, så värmen avges ju helt klart. Nu är ju flödet inte känt så effekten är svår att beräkna. Men du har ju en skapligt delta även med pushen, å den borde räcka flödesmässigt.
Jag skulle gissa att det avges nedåt eftersom du har en ganska stor tröghet uppåt.
Slangen ligger i aluplåt på glespanel mellan golvbjälkarna och har en golvspånskiva över sig. Syns kanske på bilden? Det fanns inte spårade våtrumsgolvskivor då jag byggde denna golvvärmen. Du menar alltså att isolera mera under golvet skulle vara ett alternativ? Hur mycket mera isolering behövs för att öka effekten uppåt märkbart?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 22 november 2017, 08:49:44 »

Vad är det som gör att du inte kan öka flödet bara på golvvärmen så att du får t.ex. 40/36 på golvvärmen men bibehåller 40/32 i övriga systemet.
(Värmepumpen får troligen inte sämre COP även om deltaT förändras med några tiondelar p.g.a. det.)
Du menar du att köra CP i pushen med noll återcirkulation?
Skrivet av: Perak
« skrivet: 22 november 2017, 08:31:18 »

Du säger att det ligger aluplåt och golvspån Över golvslingan, och att det går att komplettera slingan underifrån.?. Jag hoppas du har plåt som ligger Runt röret, i golvspånet (?), och gips och klinker ovanpå det. Du har ju ett bra delta, så värmen avges ju helt klart. Nu är ju flödet inte känt så effekten är svår att beräkna. Men du har ju en skapligt delta även med pushen, å den borde räcka flödesmässigt.
Jag skulle gissa att det avges nedåt eftersom du har en ganska stor tröghet uppåt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 november 2017, 06:36:47 »

Att höja kurvan och strypa på övriga värmesystemet är ju den enkla åtgärden som kanske kostar dig 300 kr/år i förlorad COP.
Annars skulle du ju kanske kunna sätta in en 100 W IR-värmare i taket eller på annan lämplig plats som för stötta upp, men det skulle kostar ungefär lika mycket i ökad energiförbrukning och kanske bli fult dessutom. (skulle kunna köras på timer)
Att isolera eller komplettera slingan känns som rätt stora projekt för en relativt liten besparing, men visst, det är ju de två långsiktigt "snålaste" alternativen om man fokuserar primärt på låg förbrukning.
Vad är det som gör att du inte kan öka flödet bara på golvvärmen så att du får t.ex. 40/36 på golvvärmen men bibehåller 40/32 i övriga systemet.
(Värmepumpen får troligen inte sämre COP även om deltaT förändras med några tiondelar p.g.a. det.)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 november 2017, 23:59:15 »

Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.

Med  t.ex framledningstemp 40º och retur 32º är snittempen 36º. Golvyta blir 24º Rumstemp 21º
Med en push så kan man minska deltat till t.ex 38º-34º också snitt 36º. Men någon effektökning blir det inte.

Hur ska jag höja avgiven effekten så golvtemp och rummet blir varmare?
Vilket alternativ är bäst eller har du förslag på något ännu bättre?

-Komplettera isoleringen nedåt, utåt, och eller uppåt
-Öka flödet
   -komplettera med en till likadan slinga (kan göras underifrån)
-Höja värmebärartemp
   -Komplettera med en el-push
-Öka flödet och höja värmebärartemp
   -strypa övriga värmeavgivare och höja framledningstempen
-Annat?

-----------------------------------
I golvet ligger 50m 20mm slang med cc300mm på en yta av 14m2
Över slangen 20mm våtrumsspån+ 2x13mm våtrumsgips+8mm klinkerplattor
Slangen ligger i en bockad Aluminiumplåt mellan 20mm glespanel parallellt med golvreglarna
Under glespanelen 180mm mineralull+ 13mm spåntade bräder+en källare som håller en temp på c:a +4grader på vintern.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!