Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 februari 2024, 09:33:56 »

Problemet kan väl möjligen vara att en hög effekt gör att deltaT över slingan (eller manteln?) som ska överföra värmen till varmvattnet blir hög och kompressorn växlar över innan vattnet i tanken hunnit värmas upp ordentligt, den går då med x antal grader varmare vatten på varma sidan än om man kör kompressorn på en lägre effekt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 februari 2024, 09:18:21 »


I Eco plus har IVT satt 50% på  kompressorn som begränsning, medan i läge komfort ( som jag har nu) tror jag 80% är gränsen.


Intressant info, Jag börjar tro att de som designar IVT blivit totalt knäppa i huvet?
Självklart drar kompressorn mindre effekt på 50 % än på 80 %, men totala mängden energi blir ju inte mindre bara för att man fesar på med lägre frekvens.
Förmeln för energi är effekt x tid och ökas effekten så minskar tiden motsvarande vid VV-laddning.
Det enda som påverkar totala mängden instoppad energi är hur högt i temp man kör på VVB, COP ökar med lägre temp så där finns en viss vinst att göra.

Sen finns en diskussion om vid vilken frekvens som själva kompressorn har bäst COP, och svaret brukar blir att en scrollkompressorn har minst intern förlust på hög last, dvs 50 % ger mer förlust än 80%.

Så nån i IVT verkar ha riktigt mycket otur i tankeverksamheten.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 26 februari 2024, 23:16:06 »

Daniela värdesätter din hjälp och det var någon annan gäst  och tråd med GEO 612 i Piteå där TS inte gått in ens vid -25˚C och jag har TS redan vid mindre än -10˚C . Vv beredning får inte ta mer än just 25-30 minuter så sammantaget är det något fel med min VP eller så har installatören inte koll på hur man optimerar i menyn.
Jag har valt bort appar och värdelös trådlös givare ersatt med trådbunden så nu efter två år kan jag äntligen höra hur kompressorn ändrar varvtal, vilket är precis vad den ska göra.

Själv är jag nybörjare på detta men har hjälp av mer erfaren person om någon inställning ska ses över. För de tidsbegränsningar  du nämner har hitintills VP aldrig följt vad som valts  :(

I Eco plus har IVT satt 50% på  kompressorn som begränsning, medan i läge komfort ( som jag har nu) tror jag 80% är gränsen.

Om möjligt för du gärna dela med dig av de inställningar du har nu, borrdjup samt storlek på hus. Bor du i ett nyare som jag äldre hus?
Skrivet av: Daniela
« skrivet: 26 februari 2024, 19:59:29 »

Hej,
Har en geo 616 och kan göra endel förtydliganden om dess VV-styrning, om det kan vara till hjälp.

Profilerna Eco+, Normal och komfort är det du kan välja på distans genom appen och schemalägga. Varje profil använder olika start och stopptemp som kan ställas in på pumpen.
VV prioriteras framför värme som fabriksinställning, men det går att ställa in max tid för vv vid värmebehov och max tid värme vid VV behov.

Blir det för kallt i huset vid vv körning kanske man kunde testa begränsa gångtiden för vv, minska fönstret mellan start-stopp på använd profil, eller schemalägga komfort vv kortare tid när man accepterar lägre värme, tex tidigt på morgonen eller mitt på dagen, och eco på övrig tid.

Min pump verkar ta ca 20-30 min på normal att höja vv från 49-57 grader och kompressorn har gått på drygt 50% de gånger jag kollat. Vet inte om det är max den kan använda, men det verkar inte gå att påverka med inställningar.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 26 februari 2024, 14:24:21 »

Får tacka för alla svar och förslag så nu ska smälta allt detta och är det något ytterligare så skakar jag liv i tråden igen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 februari 2024, 10:46:48 »

Rickard du pratar väl inverterstyrt? Är inne på 1145 -15 eller 17 kw, visserligen separat beredare men hittar inget bättre om nu Bosch/IVT och Thermia är uteslutet.
15 kw klarar uppvärming för upp till 300 kvm medan 17 kw bara klarar upp till 240 kvm kan det stämma och ingen lär ju funka för mina 355 kvm, eller?

För 355 m2 kåk från 1929 (utan nämnvärd tilläggsisolering) krävs väl bortåt 20 kW i maxeffekt så då pratar vi om en dyrare fastighetsvärmepump.
Att det funkade meden Thermia 105 beror på att den antagligen hade en 9 kW elpatron som hjälp.
Om vi ska hålla oss till en värmepump som inte kostar för mycket så är 17 kw max.

Sen är detta nått du fått om bakfoten, en 15 kW värmepump är klenare än 17 kW.
Båda kräver tillskott för att klara värmen i din kåk, men 17 kW modellen kräver mindre tillskott än 15 kW.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 februari 2024, 08:31:27 »

Du har ju inte uteslutit Nibe.
En 1255-16 ger ju avsevärt mycket mer effekt än din gamla Thermia, på den kan du dessutom ställa hur länge den kan arbeta med varmvatten innan den värmer på huset igen.
Du behöver ingen separat beredare, och du har borrhål så att det räcker och blir över.
Visst kan du gå ännu större och satsa på en fastighetsmaskin på 20 kW eller mer, men det tror jag helt ärligt är att överdriva.
Det blir dessutom troligen så mycket dyrare att du aldrig tjänar in de extra kostnaderna om du inte blir 150 år gammal.
Möjligen skulle du kunna ha nytta av en lösning med bypass och extern cirkpump som garanterat klarar att försörja alla delar av dina byggnader med värme, men det kan rätt enkelt göras i efterhand om det skulle visa sig vara nödvändigt.

Om den gamla värmepumpen hade problem att hålla alla rum varma på grund av för dåliga flöden, så kan det som sagt förklara varför du inte sparat energi med den nya IVT:n, i "värsta fall" är det inget fel alls på den värmepumpen, bara att du hade förväntningar som var orimliga.
Vi har råkat ut för kunder som hade orimliga krav ett par gånger där vi erbjudit återtag av maskinen också, när vi vet att det inte är nåt fel.
Bättre att skademinimera än att riskera att få dålig publicitet även om manskinen levererar som utlovat.

Nackdelen för dig att välja en 1255-16 är ju att den inte är kraftfullare än den IVT som ska plockas ut, om IVT:n är felfri lär du troligen inte heller se någon nämnvärd extra besparing med en 16 kW nibe.
16 kW till 355 m2 är kanske inte så mycket om det är dåligt isolerat (45 W/m2), men kanske finns det saker att göra åt isoleringen som är billigare än att köpa en dyr fastighetsmaskin med separat beredare?
Det där är nog något som du borde titta på i alla fall.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 25 februari 2024, 20:10:20 »

Rickard du pratar väl inverterstyrt? Är inne på 1145 -15 eller 17 kw, visserligen separat beredare men hittar inget bättre om nu Bosch/IVT och Thermia är uteslutet.
15 kw klarar uppvärming för upp till 300 kvm medan 17 kw bara klarar upp till 240 kvm kan det stämma och ingen lär ju funka för mina 355 kvm, eller?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 februari 2024, 17:56:14 »

Kraftfullare värmepumpar har oftast också större cirkpumpar.
En Nibe 1255-16 kW kan du ställa in hur länge den tillåts jobba med tappvarmvatten innan den går över till värme igen.
Mycket kollektor är inget problem, tvärt om.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 februari 2024, 17:47:46 »

IVTn har kraftigare cirk pump än min gamla Thermia vilket gett värme i hela huset även kalla dagar, så något positivt i vart fall. Skulle en mindre kraftig VP på mellan 12 - 15 KW visa sig lämplig, hur får jag fram info på om den har likvärdig cirk pump som IVTn eller har alla VP över en viss storlek samma storlek av cirk pump.?


Där kan du ha förklaringen till att den inte sparat något jämfört med din gamla pump.
Värmer du större delar av huset till en högre temp så går det ju betydligt mer energi brutto, och det påverkar värmepumpens förbrukning.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 25 februari 2024, 10:34:22 »

En på/av VP på 15 kW kan inte jobba mot 200-liters tankar. De är för kraftiga/hög effekt för att tanken ska kunna ta emot det. En 16 kW inverter kan ju dock ladda varmvatten med t.ex. 4 kW och då går det bra med inbyggd beredare. Med en stor arbetstank kan man både klara kraven på antal start/stopp när man kör med termostater plus att det går att magasinera en viss mängd värme i tanken som räcker till för att hålla uppe temperaturen i radiatorerna under tiden värmepumpen gör varmvatten.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 25 februari 2024, 10:07:18 »

Fabriksfel har jag åberopat hela tiden, för det är andra mystiska saker än vv beredning den hittat på som absolut inte ska uppträda.

Är det någon här som har på/av VP runt 13-15 KW installerad de senaste 2-3 åren och med inbyggd beredare?

Arbetstank: Min gamla beredare (rostfri) är på 220 L, är det så stor skillnad att använda den jämfört med föreslagen tank på 500L och vari ligger skillnaden för driften och eventuell besparing på elförbrukningen? Är det som någon skrev egentligen bara antal start/ stopp man vill begränsa?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 februari 2024, 09:22:37 »

Carl N    Bosch ingår i IVT gruppen (eller tvärtom) så känns inte bra, är inte säker på att dom vill ha med mig att göra över huvud taget. :-\

Tidsåtgång för vv beredning är nog mitt största problem då ingen värme tillförs radiatorerna under för lång tid. Sneglade på separat vv beredare med värmepumpteknik och t o m elektrisk vv beredare men elförbrukningen blir för hög oavsett val.
Utan att vara insatt känns en VP med inbyggd beredare som ett bättre val, men oklart om tid för vv beredning blir kortare än med separat beredare

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.

Om du pratar om IVT Geo 516 så har de tagit bort alla möjligheter att manuellt styra VV-laddning, på äldre modeller så kunde man ställa start/stopp temp på graderna, detta är ersatt med "Eco, Normal, Komfort".
Dessutom så kan man inte ställa hur hårt kompressorn ska gå vid VV-laddning, den puttrar på i sin egen takt vilket då kan göra att det tar tid att ladda varmvatten.
Tyvärr så har IVT plockat bort alla möjligheter att optimera grejerna.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 februari 2024, 17:52:55 »

Du måste nog lösa så du har mer yta för uppvärmningssystem, en 60x60 blir för lite och alla bra lösningar försvinner. Går det inte lösa mer plats?

Thermia har nog inte svarat för du är en tänkande kund, många installatörer (alla märken) undviker dessa tyvärr. Det kan vara påfrestande för dem om de inte kan svaren utantill.
Jag tycker det är rätt kul att besvara frågor folk har, men inget man blir rik på.

Tror också det är fel på IVT:n, fabriksfel som ingen ser.

Varmvattenberedningens maxperiod, är den inte ställbar så som på Nibe?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 24 februari 2024, 17:48:03 »

Min thermia 8 tar nog inte så många minuter på sig att värma vv 40-60 grader. Din Ivt ni hade tidigare måste ju ha haft något fel om den bara klarar av 4 grader på 40 minuter?

Onoff pump med arbetstank så ska du inte kunna bli missnöjd
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 februari 2024, 16:43:23 »

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.

Jag skulle byggt ett system med en rejält stor arbetstank på minst 500 liter men gärna mer. I ett hus på 355 kvm borde det gå att fixa utrymme så det räcker. Då kan man ha en kraftig on/off värmepump som jobbar mot den och även använda termostaterna på radiatorerna i huset. Om man värmer arbetstanken till t.ex. 5 grader högre än vad huset egentligen kräver så finns där sedan extra värme att ta av under tiden värmepumpen gör varmvatten. Termostaterna öppnar när rumstemperaturen sjunker. COP sjunker lite grann genom den högre arbetstemperaturen men det priset får man ta för att ha jämnare värme i huset och det är ju fortfarande flytande kondenseringstemperatur. Produkter t.ex. NIBE 1145-17, varmvattenberedare VPB 500 och arbetstank UKV 500.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 24 februari 2024, 15:54:53 »

Carl N    Bosch ingår i IVT gruppen (eller tvärtom) så känns inte bra, är inte säker på att dom vill ha med mig att göra över huvud taget. :-\


Tidsåtgång för vv beredning är nog mitt största problem då ingen värme tillförs radiatorerna under för lång tid. Sneglade på separat vv beredare med värmepumpteknik och t o m elektrisk vv beredare men elförbrukningen blir för hög oavsett val.
Utan att vara insatt känns en VP med inbyggd beredare som ett bättre val, men oklart om tid för vv beredning blir kortare än med separat beredare

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.

Men kan du inte sätta varmvattenberedning i manuellt flöde på VP?
Skrivet av: Permo
« skrivet: 24 februari 2024, 15:15:17 »

Carl N    Bosch ingår i IVT gruppen (eller tvärtom) så känns inte bra, är inte säker på att dom vill ha med mig att göra över huvud taget. :-\

Tidsåtgång för vv beredning är nog mitt största problem då ingen värme tillförs radiatorerna under för lång tid. Sneglade på separat vv beredare med värmepumpteknik och t o m elektrisk vv beredare men elförbrukningen blir för hög oavsett val.
Utan att vara insatt känns en VP med inbyggd beredare som ett bättre val, men oklart om tid för vv beredning blir kortare än med separat beredare

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 februari 2024, 08:56:39 »

Med tanke på att du borrat extra så känns en 12 kW värmepump lite liten, och i detta huset ska en 16-17 kW värmepump funka bra.
Bosch Compress 6000 LW/M finns i storlek upp till 17 kW med inbyggd beredare.
Detta är en on/off värmepump, tillverkas av IVT men det är Bosch som säljer.
Denna modell är gjord innan IVT (anser jag) förstörde styrningen genom att ta bort en massa bra inställningsmöjligheter för brukaren.
Det finns bra möjligheter att anpassa styrningen på denna.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 23 februari 2024, 17:54:30 »

Tack alla så här långt för stöd och förslag

Som jag skrev inledningsvis försvann Thermias återförsäljare i Stockholm när jag ställde krav på utlovade besparingar. Mejlade då Thermia direkt och förklarade min besvikelse över detta och räknade med bättre stöd ifrån Thermia. Dom har inte ens svarat. Vad har hänt med branschen?  :(

IVTn har kraftigare cirk pump än min gamla Thermia vilket gett värme i hela huset även kalla dagar, så något positivt i vart fall. Skulle en mindre kraftig VP på mellan 12 - 15 KW visa sig lämplig, hur får jag fram info på om den har likvärdig cirk pump som IVTn eller har alla VP över en viss storlek samma storlek av cirk pump.?

Samma fråga fast för kallsidan, det är 350 m köldmedium som ska pumpas runt.

För dom storlekar VP med på/ av jag tittat på är alla med separat vv beredare, har ingen lämplig  plats för två vv beredare där jag tänkte använda gamla beredaren som volymtank/arbetstank om det nu ens är möjligt?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 februari 2024, 16:44:49 »


Jag. Vad tycker du  jag jag ersätta min GEO 516 med?
Nibe. Ja vi har en 12 kw
Jag. Ok men blir inte den för liten?
Nibe. Kanske men vi har en på 18 kw, finns inget däremellan så någon av dessa ska nog fungera.


Det finns en 1145-15 och en 1145-17 så det de vill sälja på dig är en inverter.
Jag börjar själv bli övertygad om att leta reda på en ny on/off den dagen min 1215-5 ger upp, så stå på dig.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 23 februari 2024, 12:48:48 »


Min tilltro till inverterteknik har tyvärr dalat och jag lutar åt beprövad teknik. Läste här någonstans att det kan bli problem med för djupa borrhål d v s skulle det visa sig jag får en mindre VP på runt 13 kw och anpassad för hyptetiskt 200 m borrhål, kan det verkligen påverka dess drift om jag har totalt 350 m borrhål (174 m + 178 m) ?

Skrivet av: nisse175
« skrivet: 23 februari 2024, 12:16:15 »

Jag kan väl i princip bekräfta det som påstås av trådstartaren, efter byte från vår 7 kW Nibe on/off till en 1255 -12 kW inverter såg jag i princip ingen energibesparing, av någon outgrundlig anledning behövde invertern nästan 10 grader högre framledningstemp för att hålla huset varmt, så den högre COP:n åts upp av att jag fick öka kurvlutningen flera steg.
Först för ett par år sedan, när vi kompletterade med 4 extra radiatorer och kunde ställa ned kurvan igen så ser vi en besparing.
Kan väl inte säga att jag ångrar mig, men visst delar jag farhågorna om högre service och reparationskostnader.
Nu kan ju vi troligen göra det mesta själva, men det kan säkert bli dyrt ändå.
Injusteringen av en värmepump är ju bland det viktigaste som finns, och jag misstänker nog att det där med varmvattenprioriteringen gör ställa in på IVT också, som det gör på Nibe, man kan välja hur länge värmepumpen tillåts jobba med varmvatten innan den växlar tillbaks till husvärme igen.



Om man tror att en ny modern värmepump ska ge påtagligt lägre energiförbrukning än en äldre fungerande värmepump så tror man fel, även om COP ökar från 3 till 4 så blir det inte så många hundra kWh på ett år.
Det kan lätt kompenseras av andra saker man installerar i sitt hus, som avfuktare, spa-bad eller annat som drar ett par tusen kWh/år.
Mer än så är inte ens den teoretiska besparingen med at byta upp sig från en gammal till en ny värmepump.
I vart fall inte om den gamla var bra dimensionerad och injusterad.


Ser ju samma på min Nibe 1145-12 mot min Ivt E11, tycker dom presterar någorlunda lika men då ska man utgå från att Ivtn var defekt med förmodad dåligt fungerande expansionsventil, sliten kompressor osv. Skillnaden jag ser är nominella flödet varma sidan där Niben motsvarar mellan en  IVT C4/C5 och skulle Niben motsvarar IVT E11 så skulle den upp på 16 kW för samma nominella flöde. Det skiljer c:a 400l/h mellan E11 och 1145-12 och jag gissar att detta spelar en stor roll i detta? Jag kör på automatik på CP och jag ser ju att den sänker flöden rejält när han vill ha varmare tex när den gör varmvatten, som lägst har den varit ner till 2% på CP vad jag sett och då tar det ju extra tid....

Går det att ställa fasta flöden på inverter?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 februari 2024, 11:28:29 »

Jag kan väl i princip bekräfta det som påstås av trådstartaren, efter byte från vår 7 kW Nibe on/off till en 1255 -12 kW inverter såg jag i princip ingen energibesparing, av någon outgrundlig anledning behövde invertern nästan 10 grader högre framledningstemp för att hålla huset varmt, så den högre COP:n åts upp av att jag fick öka kurvlutningen flera steg.
Först för ett par år sedan, när vi kompletterade med 4 extra radiatorer och kunde ställa ned kurvan igen så ser vi en besparing.
Kan väl inte säga att jag ångrar mig, men visst delar jag farhågorna om högre service och reparationskostnader.
Nu kan ju vi troligen göra det mesta själva, men det kan säkert bli dyrt ändå.
Injusteringen av en värmepump är ju bland det viktigaste som finns, och jag misstänker nog att det där med varmvattenprioriteringen gör ställa in på IVT också, som det gör på Nibe, man kan välja hur länge värmepumpen tillåts jobba med varmvatten innan den växlar tillbaks till husvärme igen.

Om man tror att en ny modern värmepump ska ge påtagligt lägre energiförbrukning än en äldre fungerande värmepump så tror man fel, även om COP ökar från 3 till 4 så blir det inte så många hundra kWh på ett år.
Det kan lätt kompenseras av andra saker man installerar i sitt hus, som avfuktare, spa-bad eller annat som drar ett par tusen kWh/år.
Mer än så är inte ens den teoretiska besparingen med at byta upp sig från en gammal till en ny värmepump.
I vart fall inte om den gamla var bra dimensionerad och injusterad.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 23 februari 2024, 11:07:16 »

Sneglar mot framtida byte av min nuvarande värmepump som är inne på 15e året.

En sak är iaf säkert, lika sant som "aldrig en Ford på våran gård"  a:gl aldrig en inverter i mitt hus. tummenupp

Att byta kompressor är ju en kostsam historia om man inte täcks av försäkring.

Läser även om kostnad för byte av inverter som kan bli minst 20000kr. Vid framtida byte av inverter som inte täcks av försäkring, kan då någon öht räkna hem den utgiften kontra besparad energi i form av lite bättre cop ?  Detta då jämfört vad en on/off skulle ha förbrukat ?

Invertrar som ryker om en fas försvinner, vid strömavbrott eller andra okända orsaker.... visserligen har de väl blivit bättre, lite utökad invertergaranti (Nibe) . Men hur funkar de efter 10-15 år, ingen vet väl riktigt än dontknow

Räkna på MTBF en on/off kontra inverter så kommer invertern i längden drabbas av fler fel statistiskt.

Nä, jag hoppas det fortfarande finns on/off den dagen det blir byte. Kompressorn har i skrivande stund gått 25800 timmar samt haft c 58000 starter.

Har inte märkt någon ökad års elförbrukning under dessa år så utgår från att den fortfarande ger bra effekt. 



Skrivet av: Permo
« skrivet: 22 februari 2024, 20:43:26 »

Erik Renberg - Jodå har fått massor av hjälp på detta eminenta forum! Blir för långt att förklara allt men  IVT har pillat med den här till och från, uppgraderat menypanel till 600 serien ( i princip samma VP men fler val i menyn) och installerat bypass vilket är en fabriksoption för att i vart fall cirkulera radiatorvattnet under vv beredning. Det är bara det att dessa två år kantats av allsköns egenheter på den här VPn och ingen kan ge mig vare sig svar eller komma till rätta med detta. När jag då i tillägg upptäcker utlovad besparing helt uteblivit ja då klipper IVT kontakten och erbjuder nu fullt återköp. Ungefär så ser det ut.

25Fokus du får väl komma hit igen och klura!

Carl N tar det till mig

Jag saknar engagemang ifrån såväl installatörer som återförsäljare, det är lite för mycket "den här kan funka" och jag orkar ärligt talat inte med sådant, i synnerhet inte när jag pungat ut med nästan en kvarts miljon. Nibe, IVT, Thermia ingen skillnad.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 22 februari 2024, 20:10:21 »

Bor Stockholm, hus byggt 1929 om 355 kvm i fyra plan inkl källare o inredd vind. Original radiatorer. Total elförbrukning sedan 2005 runt 21000 kwh/år där den gamla Thermia Classic 105 från 2001 med 174 m borrhål gjort ett enastående jobb...tills kompressorhaveri.

Vet inte om jag haft otur men den nu tvååriga resan med IVT GEO 516 har varit allt annat än rolig och det här har tagit hårt på mig. Totalt 242 000 kr inklusive extra borrhål, nu totalt 350 m, och utlovade besparing har helt uteblivit! Pinsamt dåligt.

Köper jag en toppmodern värmepump i tider med historikt höga elpriser,( o det lär inte bli billigare framöver), så vill jag givetvis ha en värmepump utan bekymmer.
Mitt första alternativ var att fortsätta med Thermia men när jag informerar återförsäljare om min resa med IVT och vill ha bättre garantier för att jag verkligen får en besparing på elförbrukningen ja då hör dom inte av sig mer.

Min fråga är om värmepumparna verkligen håller vad som utlovas? Jag uppfattar det som att verkningsgraden på värmepumparna är väldigt låg och så fort det blir kallt ute sjunker denna påtagligt och värmepumpens värmeproduktion måste stöttas av elpatron.
Jag är ju amatör på området men givet är att ett modernt hus med modern isoleringsstandard får man kanske njuta av låga driftskostnader, men min kåk med kutterspån och getingbon som isolering i blir det tydligen svårare. 
Är verkligen inverteknik så mycket bättre med all den mängd elektronik dom utrustats med jämfört med på/av teknik? Varför var min gamla Thermia effektivare än en toppmodern inverterpump?
Förstår heller inte varför det i bruksanvisningen står att värmepumpen prioriterar varmvatten!? Det är ungefär som att köpa ny bil där biltillverkaren prioriterar bilen går att backa med.  Det är väl ändå VÄRME den ska prioritera? 

Åsså det där med vv beredning - GEOn tar 40 minuter på sig att lyfta vv temperaturen blott 4 grader och under den tiden tillförs ingen värme för radiatorsystemet. Påverkar givetvis inomhusklimatet, i mitt gamla hus i vart fall. På det följer 7 minuter nedkylning av hetgaser och sedan drar värmepumpen igång på 100% för att jobba ikapp värmeförlusten i radiatorsystemet. För mig känns detta inte som toppmodern genomtänkt teknik men det kanske inte går att göra bättre? Nedkylning av hetgaser finns väl inte för på/av pumpar ?

IVT vägrar nu svara och givet är att dom vill ersätta mig och slippa ha med mig att göra. Alternativen känns allt annat än roligt att ta i och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.
Så nu har jag gråtit färdigt här på forumet  :'(
Ja du, allt går att sälja med reklam. Din tanke med dessa smarta/ineligenta VP som ska vara så bra är i samma tanke som jag har. Massor med Lullull och elektronik och man ska försöka få till något som ska vara bra effektivt. Bara läsa forumet i 14 dagar så syns det många med problem. En S.k dum VP ON/OFF mot en tank med VV-slinaga i som förvärmer till en VVB. Det finns ingen modern VP i dag som kan slå en riktig shuntstyrning. Jag har så och fungerar klockrent. Nu kommer dom som vet in och säger att man förlorar en massa COP, vad då COP, här på forumet dryftas om hur får jag till dom andra 1/10 delarna bättre. Att jaga det är som att jaga mygg på natten. Jag har så med min VP och tank, fungerar perfekt och inga reparationer på 20 år nu. Mer än exspansionsventil och det var med gubbe som gjorde det 4000kr och var billigt anser jag.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 februari 2024, 18:45:54 »

Om du vågar så skulle jag rekommendera en Nibe 1145-17.
Till den behöver du en VVB, typ VPB 300.
Det är en on/off av den gamla skolan, inga problem med invertrar som lever sitt eget liv och puttrar på i fötti på motorvägen om jag drar en liknelse.
Där kan du även ställa in allt som behövs, typ VV prioritering och allt annat som påverkar driften, alla inställningar går att komma åt.

Nackdelen då, jo du måste nog trimma in den helt själv, men där har du oss här på forumet till hjälp.  :)
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 22 februari 2024, 18:45:18 »

Jag förstår inte riktigt kontexten här, men jag har ju heller inte gått tillbaka och försökt läsa ev tidigare trådar, måste jag erkänna. Är det så att du (t ex med hjälp av tidigare trådar på forumet) försökt felsöka din anläggning men men inte kommit någonstans och inte heller dina återförsäljaren eller IVT?

Och nu ska IVT betala tillbaka och ta ut din värmepump?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 22 februari 2024, 16:27:14 »

Förr angavs ofta effekten vid 0°/50° medans det idag anges vid 0°/35° så en gammal 10,5 kW-modell kan man säga motsvarar en 12 kW-modell idag. En 16 kW idag borde ge en extra energibesparing på några tusen kWh per år.

Ett problem idag är väl en mycket stor efterfrågan på värmepumpar och installatörer som då gärna ser att allt går fort och snabbt till leverans och installation hos alla kunder. Viktigt att hitta en installatör som kan ta sig den tiden som behövs för att sätta ihop ett bra system som passar huset.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 22 februari 2024, 15:24:49 »

Det känns ju ingen vidare att man inte kan räkna med besparing för då har sannerligen inte tekniken blivit bättre  genom åren. Jag är ju inte kunnig på området men förstår inte hur en Thermia på 10,5 kw (motsvarar ca 8 kw idag enligt förståsigpåare) ersätts med en 16 kw, har värmepumparna blivit effektivare ska väl inte effekten behövas dubblas, eller tänker jag fel?

Hitta duktig installatör är lättare sagt än gjort.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 22 februari 2024, 14:13:39 »

Finns flera som tycker att traditionella on/off-modeller är att föredra framför inverter men de kan behöva en extra volymtank i värmesystemet. Egentligen beror det ju på vad man tycker själv för båda typerna finns fortfarande att välja på men det går mer och mer mot inverters, vilka successivt också blivit bättre och mer stabila. Att få ersättning för utebliven energibesparing är nog tämligen hopplöst. Värmepumparna blir alltmer effektiva och varmvatten prioriteras av naturliga skäl när det går åt mycket dito, dvs många ska duscha. Värmetrögheten i huset gör att det tar längre tid innan innetemperaturen faller. Men en duktig installatör kan säkert välja ett bra värmesystem till dig när det finns gott om utrymme för flera moduler och extra arbetstank.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 22 februari 2024, 13:54:41 »

Bor Stockholm, hus byggt 1929 om 355 kvm i fyra plan inkl källare o inredd vind. Original radiatorer. Total elförbrukning sedan 2005 runt 21000 kwh/år där den gamla Thermia Classic 105 från 2001 med 174 m borrhål gjort ett enastående jobb...tills kompressorhaveri.

Vet inte om jag haft otur men den nu tvååriga resan med IVT GEO 516 har varit allt annat än rolig och det här har tagit hårt på mig. Totalt 242 000 kr inklusive extra borrhål, nu totalt 350 m, och utlovade besparing har helt uteblivit! Pinsamt dåligt.

Köper jag en toppmodern värmepump i tider med historikt höga elpriser,( o det lär inte bli billigare framöver), så vill jag givetvis ha en värmepump utan bekymmer.
Mitt första alternativ var att fortsätta med Thermia men när jag informerar återförsäljare om min resa med IVT och vill ha bättre garantier för att jag verkligen får en besparing på elförbrukningen ja då hör dom inte av sig mer.

Min fråga är om värmepumparna verkligen håller vad som utlovas? Jag uppfattar det som att verkningsgraden på värmepumparna är väldigt låg och så fort det blir kallt ute sjunker denna påtagligt och värmepumpens värmeproduktion måste stöttas av elpatron.
Jag är ju amatör på området men givet är att ett modernt hus med modern isoleringsstandard får man kanske njuta av låga driftskostnader, men min kåk med kutterspån och getingbon som isolering i blir det tydligen svårare. 
Är verkligen inverteknik så mycket bättre med all den mängd elektronik dom utrustats med jämfört med på/av teknik? Varför var min gamla Thermia effektivare än en toppmodern inverterpump?
Förstår heller inte varför det i bruksanvisningen står att värmepumpen prioriterar varmvatten!? Det är ungefär som att köpa ny bil där biltillverkaren prioriterar bilen går att backa med.  Det är väl ändå VÄRME den ska prioritera? 

Åsså det där med vv beredning - GEOn tar 40 minuter på sig att lyfta vv temperaturen blott 4 grader och under den tiden tillförs ingen värme för radiatorsystemet. Påverkar givetvis inomhusklimatet, i mitt gamla hus i vart fall. På det följer 7 minuter nedkylning av hetgaser och sedan drar värmepumpen igång på 100% för att jobba ikapp värmeförlusten i radiatorsystemet. För mig känns detta inte som toppmodern genomtänkt teknik men det kanske inte går att göra bättre? Nedkylning av hetgaser finns väl inte för på/av pumpar ?

IVT vägrar nu svara och givet är att dom vill ersätta mig och slippa ha med mig att göra. Alternativen känns allt annat än roligt att ta i och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.
Så nu har jag gråtit färdigt här på forumet  :'(


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!