Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 7001i 3-12kw - Värmekurva och rumsgivare.  (läst 294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch 7001i 3-12kw - Värmekurva och rumsgivare.
« skrivet: 07 januari 2024, 20:27:55 »
Jag har en 7001i som installerades i aug -21, har fungerat bra sedan dess. Men nu ville jag göra en bättre intrimning av värmekurvan då det aldrig lades ner så mycket tid på det.
Jag kör alltså med utomhusgivare + rumsgivare och har haft rumsgivarpåverkan på värde 4, det har då hållit en jämn temperatur. Nu när jag försöker trimma in värmekurvan så har jag ändrat rumsgivarpåverkan till 0. Men jag har upptäckt att den fortfarande inte följer värmekurvan riktigt. Så jag provade att göra en större ändring på önskad rumstemp från 22 till 26grader. Då ändrade den önskad framledningstemp från 41°c till 50°c. Så pumpen verkar alltså bry sig om rumsgivaren trots att rumsgivarpåverkan är ställd på 0, detta kan väl inte ska vara så? Är det någon som har en lösning?

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7001i 3-12kw - Värmekurva och rumsgivare.
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 11:46:08 »
Jag kanske svarar på min egen fråga nu efter lite mer testande..
Jag provade att koppla ur rumsgivarmottagaren helt och gjorde en fabriksåterställning. Då följer den värmekurvan som det verkar. Med fabriksåterställningen så hoppade "önskad rumstemp" till 21°c. (Jag hade 22.5 inställt tidigare). Jag provade då att ändra önskad rumstemp till 22.5 igen utan rumsgivare inkopplad, och då ökade "önskad framledning" över värmekurvans värde.
Så med andra ord så verkar det som att "önskad rumstemp" fungerar som en parallellförskjutning av värmekurvan när man kör utan rumsgivarens värde.. Fine om det är så, men varför kan dom inte skriva det i instruktionerna då, eller döpa det till parallellförskjutning i menyerna..
Som det är nu sÃ¥ mÃ¥ste alltsÃ¥ "önskad rumstemp" stÃ¥ pÃ¥ 21.0°c för att den ska följa värmekurvan slaviskt. Och det är ju inte sÃ¥ lätt att veta när det inte stÃ¥r nÃ¥gontans.  :)
 
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 11:50:25 av Jonne88 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!