Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?  (läst 38488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #90 skrivet: 31 oktober 2012, 09:47:43 »
Jag skulle inte sätta en egen cp till fläktkonvektorn dom har en förmåga att fastna om dom inte körs så ofta bör vara bättre med en ventil funkar ju faktiskt manuellt med en enkel kulventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #91 skrivet: 31 oktober 2012, 09:53:46 »
mm jag skulle bara sätta en egen CP för fläktkonvektorn i fall det krävs för att få det flöde man önskar.

Annars skulle jag ha ett konstantflöde som baslösning. Med möjlighet att stoppa helt med ett enkelt vred.

Eftersom lösningen i detta fallet bygger på manuell start så passar det fint.

Dvs jag går in i garaget sätter på fläktkonvektorn genom att välja läge 3 (högsta) och öppnar upp vredet max. Temperaturen är redan inställd på panelen. Skulle jag gå där ifrån och glömma allt så händer inget farligt. Den kommer sluta gå när temperaturen är uppnåd och sedan löpande starta så fort temperaturen går under börvärdet.

Skulle jag glömma att slå av vredet när jag stänger av fläktkonvektorn så är det inte någon direkt fara på taket ändå. i och med att fläkten går kommer det inte bli en särskilt mycket högre temp i garaget. Däremot får jag ju lite onödig omrörning i tanken.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #92 skrivet: 31 oktober 2012, 09:56:25 »
LÃ¥ter ok tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #93 skrivet: 31 oktober 2012, 12:53:59 »
Då är det nog detta jag behöver

E-9738    Reglerpanel med termostat   
E-9725    Ventilsats DN20 KVS 2,8.   

Sen kan jag ha vanlig kulventil för att kunna strypa av om jag vill.
Men lättast är kanske att vintertid bara låta flödet gå igenom konvektorn hela tiden så slipper
jag hålla reda på öppen ventil eller inte.

« Senast ändrad: 31 oktober 2012, 12:57:14 av suhagg »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #94 skrivet: 31 oktober 2012, 15:39:38 »
Det är inte så bra om flödet går rakt igenom då får vp onödigt hög retur så stäng ventilen när fläktkonvektorn inte används.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #95 skrivet: 31 oktober 2012, 15:44:04 »
Det är inte så bra om flödet går rakt igenom då får vp onödigt hög retur så stäng ventilen när fläktkonvektorn inte används.

Finns det ingen ventil som kan sköta detta när jag via vredet/termostaten slår igång konvektorn?
Skulle vilja ha något lätt använt och inte att jag behöver komma ihåg att gå och öppna och stänga kulventil.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #96 skrivet: 31 oktober 2012, 16:00:16 »
Det finns det säkert men tyvärr vet jag inte vilken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #97 skrivet: 31 oktober 2012, 16:41:38 »
Någon magnetventil som öppnar när konvektorn går i gång.

Typ sådana. Finns i olika anslutnings diametrar och spänning för spolen. http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10002&storeId=10551&categoryId=21968&langId=46&parent_category_rn=21456&topCategoryId=21451
« Senast ändrad: 31 oktober 2012, 16:54:01 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #98 skrivet: 31 oktober 2012, 16:44:55 »
Finns det ingen ventil som kan sköta detta när jag via vredet/termostaten slår igång konvektorn?
Skulle vilja ha något lätt använt och inte att jag behöver komma ihåg att gå och öppna och stänga kulventil.
Köpte nån vattenbrytare på Jula för flera år sen bara för den var billig, ligger fortfarande i kartongen.
Den innehöll en magnetventil för röret ,en avläsare av snurrgrejen på vattenmätaren samt en manöverpanel där man kunde slå på och av den manuellt.
Gissar att en sådan går att styra från en termostat.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #99 skrivet: 19 november 2012, 06:39:18 »
Har fortfarande inte löst det med styrningen till konvektorn.
Tog hem grejer men det var fel det var till 1-fas konvektor.

Verkar vara svårare att hitta till 3-fas. Några tips på vad jag kan hitta enkel termostat samt något som kan styra en ventil?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #100 skrivet: 19 november 2012, 08:05:16 »
kolla på conrad.se de har mycket termostater och styrningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!