Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?  (läst 38485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #60 skrivet: 19 oktober 2012, 16:06:30 »
Du borde klara dig med en enda cirkpump mot golvvärmen, om du inte måste shunta ned värmen i slingorna för att få bra värmekomfort.
Om det följer med en cirkpump till fördelaren så har du väl i så fall 2 stycken redan, för du har väl två fördelare, en för garaget och en för huset, eller har du ännu fler fördelare?

Har en fördelare i huset och en i garaget. Den till huset är komplett med allt. Givare och termostater till alla rum. Med den var det med en cirkpump. Den i garaget saknar allt just nu. Bara en fördelare där just nu.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #61 skrivet: 19 oktober 2012, 16:27:09 »
OK, det blir bra, du behöver inte ha någon extra cirkpump till garagets fördelare, där kan du strypa in så att deltaT blir högt (för du vill ju inte ha så varmt) och detta gör att du borde kunna köra med låg deltaT i huset utan att behöva den cirkpumpen heller, egentligen.
Jag vet i alla fall att jag skulle prova köra utan.
Onödiga cirkpumpar är det absolut värsta jag vet.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #62 skrivet: 19 oktober 2012, 16:46:08 »
OK, det blir bra, du behöver inte ha någon extra cirkpump till garagets fördelare, där kan du strypa in så att deltaT blir högt (för du vill ju inte ha så varmt) och detta gör att du borde kunna köra med låg deltaT i huset utan att behöva den cirkpumpen heller, egentligen.
Jag vet i alla fall att jag skulle prova köra utan.
Onödiga cirkpumpar är det absolut värsta jag vet.  help
Men jag måste väl ha en pump som tar från tanken och matar fläktkonvektorn? Behöver det vara något märkvärdigt i kapacitet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #63 skrivet: 19 oktober 2012, 16:54:39 »
Om du sätter en tryckstyrd cirkpump, som Alpha II är, så kan du ta vattnet till fläktkonvektorn via golvvärmefördelaren så länge du matar den med grova ledningar, du skall ha minst 28 mm rör mellan tank och fördelare i garaget (gärna mer), och mellan fördelare och fläktkonvektor.
Har du data på fläktkonvektorn, vilka flöden den behöver för att ge uppgiven effekt?
Tänk på att 13 kW märkning inte alls behöver betyda det när du matar den med en värmepump, effekten på denna typ av radiatorer brukar uppges vid 80/60 i temp, och du kommer bara att ha tillgång till kanske 40/32 eller nåt sånt, mindre än så när det är milt ute, så effekten kommer i bästa fall att vara runt 5 kW.
När du brassar på med flöde över fläktkonvektorn kommer difftrycket över pumpen att minska, och den ökar då automatiskt varvtalet för att bibehålla flödet i de fast instrypta golvvärmeslingorna.

Nu tycker jag att det vore på tiden att du försöker producera ett schema över exakt hur du tänkt det, gärna med rördimensioner och sträckor (i meter) inritade, så vi kan hjälpa dig att undvika onödiga eller felaktiga inköp.

För att veta vilken storlek du behöver på cirkpumpen bör det räknas på flöden och difftryck, vilket jag inte är något vidare på.
Om David Rinnan ser detta och vill engagera sig så tror jag att han sitter inne på de kunskaper som krävs, men det finns säkert fler som kan om vi bara får veta förutsättningarna.
« Senast ändrad: 19 oktober 2012, 17:00:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #64 skrivet: 19 oktober 2012, 20:33:29 »
Konvektorn

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #65 skrivet: 19 oktober 2012, 20:56:29 »
Är det 3 fas pÃ¥ konvektorn  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #66 skrivet: 19 oktober 2012, 21:49:25 »
Är det 3 fas pÃ¥ konvektorn  Sc:,h
Japp. Tror det var en anledning till att de slutade säljas.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #67 skrivet: 21 oktober 2012, 09:02:04 »
Cirkpumpen jag fick med golvvärmen.


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #68 skrivet: 24 oktober 2012, 21:23:54 »
Tror jag kommit fram till att skippa vattenmantlad kamin.

Istället blir det
1145
Volymtank
VVB
Acktank

Tanken är om jag förstått rätt att ladda acktanken genom att lura VP att producera varmvatten. En växelventil och en avkännare gör att jag kan ha 50-60 gradigt vatten i denna acktank för att kunna mata min fläktkonvektor.

Kör jag med flytande kondensering och utegivare så är ju annars risken att jag bara har 30 gradigt vatten i volymtanken och matar jag fläktkonvektorn med den så ger det inte så mycket värme direkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #69 skrivet: 24 oktober 2012, 21:30:39 »
Nog tror jag fläktkonvektorn ger hyffsat med kräm med 30 grader in om det inte räcker köp en till fläktkonvektor så får du billigare värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #70 skrivet: 25 oktober 2012, 07:35:27 »
Tanken är om jag förstått rätt att ladda acktanken genom att lura VP att producera varmvatten. En växelventil och en avkännare gör att jag kan ha 50-60 gradigt vatten i denna acktank för att kunna mata min fläktkonvektor.

Kör jag med flytande kondensering och utegivare så är ju annars risken att jag bara har 30 gradigt vatten i volymtanken och matar jag fläktkonvektorn med den så ger det inte så mycket värme direkt.

Jag skulle nog prova med att köra flytande kondensering mot acktanken.
Fördelen är att du kan mata golvvärmen från denna och den vattenvolymen kan behövas till golvvärmen.

Sen såg jag att konvektorn är på 13 kW (troligen vid 50 °C framledning?)
Så den är rejält tilltagen, den ska inte behöva högre temp än golvvärmen för att hålla garaget på hyfsad temp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #71 skrivet: 25 oktober 2012, 07:43:12 »
Tack. Jag kommer ju hålla en grundtemp på kanske 10grader vintertid i garaget sen om jag vill ha lite högre temp under några timmar en kväll vill jag brassa på med fläktkonvektorn.

Som jag förstod det så har jag 10 grader i garaget och 30grader i min volymtank så kommer luften den blåser inte kännas speciellt varm nästan som ett kalldrag bara.

Det var då vi började diskutera en tank till där jag kan lura pumpen att hålla 50gradigt vatten som verkligen skulle ge varm luft när jag blåser på. Känns det onödigt? Jag har utrymmet/platsen för en extra tank men det kanske är någon gång i veckan vintertid som jag kommer behöva använda den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #72 skrivet: 25 oktober 2012, 07:53:53 »
Tänker du dig att sätta volymtanken i serie med vvb så att den värms när vvb värms?
Eller hur skulle du lura värmepumpen att göra varmvatten för att fylla den?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #73 skrivet: 25 oktober 2012, 12:22:32 »
Tänker du dig att sätta volymtanken i serie med vvb så att den värms när vvb värms?
Eller hur skulle du lura värmepumpen att göra varmvatten för att fylla den?

Jag har en röris jag konsulterar med och han förklarade bara som hastigast och
det lät som det inte var några större problem att ordna. Exakt detaljerna får jag återkomma om.

Som vi pratade om behövdes
1- 1145
2- Volymtank
3- VVB
4- Acktank

Kan det vara så att man körde med två givare men till samma anslutning på VP?
Dvs en till VVB och sen en i acktanken. VP tror att det ska värmas
i VVB och kör igång men istället så styr växelventilen om och laddar acktank istället.

När jag sedan kör med min konvektor i garaget måste jag sedan ha en avkännare i acktanken så kör jag slut på den
så ska den stänga en ventil. Vill inte ta allt varmvatten som skulle vara till huset.

Kan det vara rätt tänkt?
Ursäkta om det låter snurrigt men
jag har fullt upp att hänga med när en rörmokare snackar på :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #74 skrivet: 25 oktober 2012, 12:37:56 »
Borde gå att lösa med tex en kw500 till både vv samt konvektorn om man ansluter ut till konvektorn tex 200 liter upp på kw500 men som sagt skaffa en till fläkt istället om det inte räcker men det tror jag det gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!