Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckströmmar i utedel?  (läst 12931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Läckströmmar i utedel?
« skrivet: 26 april 2011, 12:29:49 »

Jag har sedan ett par är en Mitsubishi FD25 VABH vilken funkar alldeles utmärkt. Däremot har det varit lite stomljud och jag monterade därför nya gummidämpare (från webbshopen här) med kanonresultat. Men... När jag skruvade som bäst kände jag plötsligt ström i utedelen som ett svagt pirrande. Naturligtvis borde jag brutit strömmen från första början men jag tänkte mig inte för (vilket väl är den vanligaste orsaken till elolyckor).

Pumpen monterades av behörig firma men anslutningen gjordes invändigt till stickkontaktsuttag halvvägs upp på väggen i ett våtutrymme/tvättstugan. Jag vet att det råder delade meningar om det är OK eller inte men enligt instruktionen till pumpen och firman som monterade var det helt OK. Stickuttaget är naturligtvis jordat och anslutet till den centrala jordfelsbrytaren.

1. Vad var det jag kände?

2. Är det något jag bör åtgärda? I så fall hur?

Tack!
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #1 skrivet: 26 april 2011, 13:35:11 »
Låter konstigt om den är ansluten via jfb, borde denna har löst, men prova mät mot chassit, kan det vara nåt med trågvärmen?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #2 skrivet: 26 april 2011, 16:32:41 »
Tack, kan testa det. Men det verkar väl ändå konstigt - jordfelsbrytaren brukar ju lösa ut för minsta lilla? Kan tillägga att jag själv hade ganska bra "jordkontakt" (knäsittande) och att marken dessutom var lite fuktig.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #3 skrivet: 26 april 2011, 16:43:48 »
Ja men utedelen är jordad, så JFB skall ta detta, dem mäter "läkaget" saknas det mer än 30mA i nollan så löser den..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Robbie4711

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #4 skrivet: 26 april 2011, 17:30:56 »
Bara ett litet klargörande om jordfelsbrytare: Den löser ut om det går olika ström i de två ledningarna, kallade fas och nolla. Det spelar ingen roll om elnätet har jordledning fram till apparater eller om apparater är kopplade till jord. Det räcker med de två ledarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #5 skrivet: 26 april 2011, 18:23:21 »
Kan läckströmmarna varit så små att JFB inte bryter?
Man kan säkert känna av mindre strömmar än 30 mA som pirrande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #6 skrivet: 26 april 2011, 18:55:22 »
Förmodligen dålig skyddsströmbana.(jordning)
Kan vara fel enda från centralen.
Ta fram en jordat förlängningskabel från ett annat uttag
och mät spänning mellan chassit(typ färg ren skruvskalle) och jordbläcket på förlängningskabeln.
VAR FÖRSIKTIG , DU KAN HA 220V I CHASSIT och även med jorfelsbrytare
kan det vara väldigt obehagligt.

Om det tex är värmeslingan som är jordsluten så har vi redan där
en del resistans(via värmetråden i den) , lägg till fästskruvar för plåtar och
dyligt så får vi spänningsdelning när vi jordar med kroppen.
Strömmen blir så pass liten att jfb inte löser men det känns.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #7 skrivet: 26 april 2011, 22:16:03 »
JFB vill ja samma ström som skickas ut i fasen tillbaka på nollan, fattas 30mA så löser den.! Och rimligtvis så har det farit mot jord.., därav namnet jordfelsbrytare..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #8 skrivet: 26 april 2011, 22:51:39 »
Tryck på testknappen. löser den inte så har du ingen jord. Det är ju det som är vitsen med en jordfelsbrytare, att om strömmen går ut till jord ska den bryta, inte att någon levande varelse måste agera jordspett. 30 mA är en hel del för en känslig person.


Tycker jag känner igen trådens innehåll från tidigare. Sc:,h
« Senast ändrad: 26 april 2011, 22:53:41 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Robbie4711

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #9 skrivet: 27 april 2011, 10:32:43 »
http://www.byggahus.se/el/104748-jordfelsbrytare_i_ojordat_uttag

En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare  bara fungerar om de sitter i jordade uttag, men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag.

Och: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf

Felfall4:

Överledning till jord från en ap-
parat utan skyddsjord.Det kan
till exempel vara en klass 1 el-
ler en klass 0 apparat med
isolationsfel till ledande hölje.
Jordfelsbrytare ger både
personskydd och brand-
skydd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #10 skrivet: 27 april 2011, 10:40:04 »
30mA är mycket ström att få genom kroppen, det känns ordentligt!
Jordfelbrytaren är ett skydd mot dödsfall, inte mot pirrande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #11 skrivet: 27 april 2011, 10:44:43 »
Går strömmen hand till hand genom hjärtat så krävs ej många mA..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #12 skrivet: 27 april 2011, 10:57:22 »
Du har förmodligen en liten potentialskillnad mellan "elkraftjord" och jorden som du står på. I centralen är ju skyddsjord och nolla ihopkopplade till PEN-ledare och när det går ström i nollan blir det spänningsfall i PEN-ledaren. Alltså blir det lite spänning mellan skyddsjord och "riktig" jord.

Samma fenomen som diskuteras här:
http://www.byggahus.se/forum/el/95716-potentialskillnad-mellan-duschblandare-och-golvbrunn.html
« Senast ändrad: 27 april 2011, 11:11:33 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #13 skrivet: 27 april 2011, 16:29:34 »
JFB vill ja samma ström som skickas ut i fasen tillbaka på nollan, fattas 30mA så löser den.! Och rimligtvis så har det farit mot jord.., därav namnet jordfelsbrytare..

Vi kallar det för jordfelsbrytare men det är inte jordfel som gör att den löser ut. Ett bättre namn är felströmsbrytare för det är ju det den ska lösa ut på, när strömmen går fel väg.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Läckströmmar i utedel?
« Svar #14 skrivet: 27 april 2011, 16:36:15 »
Känner man lite "pirrande" när man tar i elapparater så är min erfarenhet att det vanligtvis beror på att apparaten inte är skyddsjordad och att det är relativt normala läckströmmar / kapacitiva strömmar genom störningsskyddskondensatorer som man känner.
Så i det här fallet skulle jag nog först av allt kontrollera att skyddsjorden är obruten hela vägen från elcentralens jordskena till utomhusdelens chassi. T ex genom att slå från huvudbrytaren (för att inte mätningen ska störas av 50 Hz från elnätet) och sedan ohmmäta mellan jordskenan i elcentralen (eller potentialutjämningsskena utanför centralen om det finns en sådan) och någon metalldel på utomhusdelen. Man får förstås dra en tillfällig ledning att skarva testsladdarna med. Om resistansen är högre än några enstaka ohm, polvänd mätinstrumentet och se om det fortfarande blir samma resultat och i så fall är det dags att leta efter dåligheter längs vägen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!