Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RadonfrÃ¥ga: Mixa undertryck med övertryck under bottenplattan ?  (läst 1105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Min gamla radonmätare började ge larm efter c:a 8-9 år, det visade sig att någon råtta/mus tagit sig in under kåken och käkat/rivit upp den plastfilm som jag hade i rensbrunnen i garaget. Jag passade på att mäta denna brunn igen och fick nya rekord på typ 800bq mot tidigare 600bq, anledningen är att avloppsledningen i gatan transporterar radongaserna via rörgraven in till vår kåk.

Har precis borrat upp 2st 100mm hål genom bottenplattan, i det första hålet var det typ 500bq men inget som helst luftdrag, i andra hålet som ligger dikt mot huvud-stammen för avloppet sköt det också upp till över 700bq, och stiger fortfarande, där fläktar det frisk-nästan som en hårtork..!.

Eftersom kåken står mot berg med granitgrund och gjuten bottenplatta från 1930-talet, blir valet att sätta in fläkt för att suga bort gaserna under bottenplattan, men samtidigt finns det också en teknik att istället fixa övertryck under bottenplattan som dock ska ge sämre effekt än en sugande radonsug.

Nu funderar jag på om man kan kombinera dessa 2 tekniker, att först ha 2 hål och suga radongaserna som då tappar av utrymmena runt avloppsledningarna under botenplattan som leder in radongaserna, och sen fixa något hål till och skjuta in luft för övertryck, jag tänker här på att balansera detta, så att jag inte får tjälförskjutning genom att enbart använda den sugande tekniken, samtidig som använd rumsluft som då pumpas ut under plattan motkompenserar detta problem.
Kåken har gammalt självdrag-system.

Frågan blir alltså:
Kan man kombinera dessa 2 tekniker för att få ner radonvärdena, eller ställer man till med mer problem ?
Eller ska man istället köra radonsug under bottenplatta och sen svagt övertryck med friskluft in i enbart källaren.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4740
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är dräneringen runt huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Radonsug som åstadkommer ett svagt undertryck borde väl funka säkrast?
Övertryck tror jag inte på alls, det borde vara lite slumpmässigt i så fall vart gasen trycks ut, för upp från berggrunden kommer den oavsett tryck.
Det enda övertrycket åstadkommer är en form av ventilation, men risken finns att gasen trycks upp där man inte önskar få upp gasen, lite slumpmässigt mao.
Jag tror inte heller på att försöka trycka ner husets avluft, då måste radonsugen suga bort både detta + den radon som kommer upp = onödigt mycket fläktande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Radonsug som åstadkommer ett svagt undertryck borde väl funka säkrast?
Övertryck tror jag inte på alls, det borde vara lite slumpmässigt i så fall vart gasen trycks ut, för upp från berggrunden kommer den oavsett tryck.
Det enda övertrycket åstadkommer är en form av ventilation, men risken finns att gasen trycks upp där man inte önskar få upp gasen, lite slumpmässigt mao.
Jag tror inte heller på att försöka trycka ner husets avluft, då måste radonsugen suga bort både detta + den radon som kommer upp = onödigt mycket fläktande.

Dränslang med makadam ovanpå närmast husgrunden för typ 15 år sedan, lite radon kommer från marken runt huset (mätt med hink tidigare), den stora boven är utbytet av avloppsledningarna i gatan, där nu rörgraven transporterar flera tusen Bq in mot huset, från gatan och mot huslivet har vi en betonggjuten garageuppfart, den vart tidigare uppbruten när nya avloppet lades ner, sen slarvade dom och tätade aldrig runt avloppet in mot huslivet, så där är problemet, och att bryta upp garageuppfarten igen vill jag helst inte utan försöka täta från rensbrunnen där det blåser in friskt med "luft". Och precis där rensbrunnen är är bottenplattan c:a 60cm tjock mot husets övriga 8-10cm tjocklek.

Frågan är om man ska försöka injicera flytande betong från rensbrunnen riktning mot gatan eftersom det lutar nedåt, eller om man ska skjuta en helvetes massa fogskum för att täta rörgraven mot gatan, luftinströmningen är kanske runt 3-400m3/tim när man lufter på plåten till rensbrunnen, där jag tätat under plåten med en extra skiva som går helt tätt mot betongen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4740
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja med att göra ett större hål runt röret och gräv ur så mycket du kan in under sulan. Det är gjutjärn där och att fyllas med betong kommer i framtiden att bli ett bekymmer. Vad är det för fyllning under plattan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Börja med att göra ett större hål runt röret och gräv ur så mycket du kan in under sulan. Det är gjutjärn där och att fyllas med betong kommer i framtiden att bli ett bekymmer. Vad är det för fyllning under plattan.
Under plattan är det bara delar av sprängsten/makadam och urberg.
Huset byggdes direkt på berg, man sprängde plant på berget och använde stora block som grundstomme.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Blir allt mer mysko nu.
Enligt samlad expertis på nätet stiger alltid radon-nivåerna under natten och har lägsta nivåer dagtid.
Jag har i princip tvärtom nu när jag körde en timavläsning, just avläst +10 dagtid, runt +4-5 natt, vindstilla och dimma.
Kurvan för temperatur är nästan identisk med radonnivåerna. Att ta i beaktande med temperaturer kör vi också nattsänkning på värmen.

Så en kombo av väder med temp och vind ihop med husets nattsänkningar får alltså radonnivåerna att ändras kraftigt.
Här borde också vind med dito undertryck spela in, får vänta tills vi får det blåsigare, dimman börjar just att lätta här
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!