Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP  (läst 642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
Hej

Jag har ett hus byggt 2019 med frånluftsvärmepump och spaltventiler i fönstrena. På nedervåningen där vi har väldigt öppen planlösning och stora fönster blir det rejält kallras från ventilerna. Jag fick en idé för hur jag kanske skulle kunna fördela ut detta luftflöde genom att ta bort kallrasventilen i min köksfläkt (dvs. mindre flöde genom spaltventilerna). Jag tillåter alltså hellre ett kallras där än vid fönstrena där vi ofta sitter. Det är ju iaf en enkel åtgärd för att testa. IM-kanalen är cirka 4-5 meter och fläkten är en Miele PUR 98 W.

Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Om det ger någon effekt så får jag kanske göra om OVK men det blir nästa pilsner.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 14:12:06 »
Har du inget emot att det droppar kondensvatten ner pÃ¥ spisen, lite lagom förorenat frÃ¥n imkanalen, sÃ¥ är det säkert en bra idé.  >:D

Ärligt vet jag inte, det kan funka men det kan också börja droppa.
Jag hade just detta problemet i ett badrum med en frånluftskanal, löste det med en fläkt som går hela tiden.
« Senast ändrad: 21 november 2023, 14:16:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 14:46:34 »
Nej, det hade ju sÃ¥klart varit lite synd. Men skulle jag haft sÃ¥ mycket kondens i IM-kanalen sÃ¥ tror jag nog inte det kallrasskyddet som sitter där hÃ¥ller sÃ¥ pass tätt  ::)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #3 skrivet: 21 november 2023, 14:48:30 »
IM-kanalen är ju inte kondensisolerad, bara brandisolerad, så den passar egentligen inte som en uteluftskanal.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #4 skrivet: 21 november 2023, 17:03:56 »
Men vänta nu, hade du tänkt att du skulle dra in ny uteluft till huset genom köksfläktkanalen?? För att på det sättet minska draget från spaltventilerna?? Då är väl i så fall risken att det kommer lukta stekos och annat trots att du inte steker något. Jag vill minnas att det inte luktade så smarrigt när kallrasskyddet en gång hade fastnat i öppet läge i vår köksfläkt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 12:05:55 »
Hej

Jag har ett hus byggt 2019 med frånluftsvärmepump och spaltventiler i fönstrena. På nedervåningen där vi har väldigt öppen planlösning och stora fönster blir det rejält kallras från ventilerna. Jag fick en idé för hur jag kanske skulle kunna fördela ut detta luftflöde genom att ta bort kallrasventilen i min köksfläkt (dvs. mindre flöde genom spaltventilerna). Jag tillåter alltså hellre ett kallras där än vid fönstrena där vi ofta sitter. Det är ju iaf en enkel åtgärd för att testa. IM-kanalen är cirka 4-5 meter och fläkten är en Miele PUR 98 W.

Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Om det ger någon effekt så får jag kanske göra om OVK men det blir nästa pilsner.

Hej!
Var i landet bor du? Kvadratmeter boyta?
Hur stort är luftflödet i l/s eller m³/h ?
Hur många ventiler har du totalt i huset?

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #6 skrivet: 22 november 2023, 20:26:09 »
Sundsvall och 194 kvm, totalt 10 st Titon spaltventiler 400mm. Typ 220-230 m3/h.

Min tanke är väl kanske inte som en permanent lösning för att se om det gör någon skillnad.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #7 skrivet: 23 november 2023, 07:29:21 »
Är huset byggt på platta på mark eller krypgrund?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #8 skrivet: 23 november 2023, 08:00:58 »
Är huset byggt på platta på mark eller krypgrund?

PÃ¥ isolergrund… vad spelar det för roll?  ::)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #9 skrivet: 23 november 2023, 08:20:00 »
Om det är en krypgrund sÃ¥ kunde man ta del av uteluften genom denna via nÃ¥n ventil. Inkommande luft blir dÃ¥ nÃ¥got förvärmd. I vÃ¥rt fall har vi alltid plusgrader i vÃ¥r krypgrund även om det är minus ute i övrigt. Nu vet jag inte om det är lämpligt i alla omrÃ¥den (ur radonsynpunkt) men normalt är ju en krypgrund som är rätt byggd hyfsat välventilerad 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #10 skrivet: 23 november 2023, 08:55:44 »
Jag skulle inte ta luft via en krypgrund, det kommer kyla hela huset på vintern, så i princip all "gratis" energi från förvärningen i krypgrunden får du skjuta till där inne sedan.
Och golven blir rejält kalla, inte många som gillar det.

Har egen erfarenhet av detta då vår krypgrund var av en konstruktion som Älvsbyhus slutade med efter bara två år.
På dessa var hela huset "uppklossat" ca 32 mm ovanför kantbalken, så det blåste mer eller mindre friska vindar under huset, med kalla golv som följd.
Dessutom bidrar det till hög fuktbelastning under delar av året, vilket kan orsaka mögelangrepp.

En krypgrund ska ha helst ha en kontrollerad ventilation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #11 skrivet: 23 november 2023, 09:00:43 »
Det är en bra idé och det har jag varit inne på tidigare då jag vet att nya hus som använder isolergrund nyttjar denna luft i grunden till FLVP, luften där ligger kring 15grader men hos mig ventileras den idag med en fläkt rakt ut :::_) Dessvärre lite större åtgärd för mig här och nu :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #12 skrivet: 23 november 2023, 09:21:40 »
Citera
En krypgrund ska ha helst ha en kontrollerad ventilation

Absolut, håller jag med om. Vissa tider på året innehåller uteluften mer vatten än den som redan finns i grunden så då dras mer fuktig luft in istället. Jag menar att det fungerar kanske endast om man har full kontroll över klimatet i grunden, dvs även håller reda på om det finns risk för utfällning av kondens (kontinuerlig mätning av temperatur, relativ luftfuktighet och beräkninng av differensen till daggpunktstemperaturen). Sedan är det väl så att det inte passar i alla landsändar heller. Tror jag läste i nått inlägg att någon forummedlem använde tomten (alltså inte jultomten) som värmeväxlare, dvs hade grävt ner en slinga i marken där luften som togs in förvärmdes
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #13 skrivet: 23 november 2023, 09:22:34 »
Jo, det tror jag mer pÃ¥.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Använda köksfläkt/IM-kanal som tilluft för FLVP
« Svar #14 skrivet: 23 november 2023, 09:28:21 »
Vet inte heller om det jag skrev tidigare om att använda köksfläktskanalen "baklänges" uppfattades, jag tror att ett öppet kallrasskydd kommer ge en doft av tidigare stekt bacon etc så därifrån skulle jag inte ta in ny "friskluft". Det hände oss en gång när det hade fastnat i öppet läge. I början fattade jag inte vad det var, trodde det var undermålig rengöring av filtret mm
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 368
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!