Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av krypgrund ?!  (läst 27595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isolering av krypgrund ?!
« skrivet: 14 september 2008, 22:04:24 »
Hej,
Vi har ett enplanshus på ca 180 m2 med krypgrund som har fuktproblem och en del skador(röta/mögel) . Vi har tätat gluggar och springor, lagt plast på marken och installerat en Acetec avfuktare. Problemet är att avfuktaren inte avfuktar tillräckligt mycket (vilket vi misstänkte när vi köpte den, men bra pris, effektiv osv.), fukthalten ligger på drygt 80% . Avfuktaren går(avfuktar) dessutom stor del av året pga korta vintrar, vilket kostar en del energi/pengar ca (500 W - ca 4000 kwh per år).

Tanken nu är att isolera grundmuren och marken och tillföra lite värme (kanske 1-1,5 kw) via radiatorer frÃ¥n värmepump/jordvärme. Värmen frÃ¥n pumpen är rätt billig, lÃ¥gtemperatursystem(43 grader vid DUT) och tänker sätta nÃ¥gra radiatorer pÃ¥ returen vilket ger COP pÃ¥ kanske 5. Detta borde dra ca 2000-2500 kwh/Ã¥r och förhoppningsvis göra att fukthalten blir acceptabel(<70%), kanske kan tiden som avfuktaren gÃ¥r minska. Nackdelen är att man inte kan styra värmen exakt, ibland "eldar man för sorkarna(?)". Vi hÃ¥ller pÃ¥ med att installera radiatorsystemet nu, sÃ¥ det blir inte sÃ¥ mycket extra jobb. Temperaturen i grunden är 4 grader som lägst nu.  Se http://www.trygghetsvakten.se/Krypgrund/Isolering-i-krypgrund.html och http://www.lfs-web.se/index.htm?Krypgrundsisolering.htm.
Alternativet är att komplementera med en kondensavfuktare.

Frågor:
1. Vad välja, isolering och värme(+befintlig avfuktare) eller att komplementera med en avfuktare till?
2.  Om isolera, hur isolera marken? Räcker det med 10 mm:s "liggunderlag"? Vilken typ/märke?
3.  Om isolera, hur isolera grundmuren? Antagligen utifrÃ¥n med 30-50mm skiva av nÃ¥got slag. Ska/bör man isolera insidan pÃ¥ grundmuren ocksÃ¥? En del jobb och jag har läst om fuktproblem och risk för frostsprängning.
4. Finns det något bättre alternativ än de två jag föreslagit?

Tacksam för synpunkter.

Mvh
Lars

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #1 skrivet: 14 september 2008, 23:34:51 »
Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.
har du verligen tätat tillräckligt ?
1. värmen i en varmgrund tillsätter du med huset/värmesystemet = bort med den mesta isoleringen i trossbotten.Du bör behålla isoleringen runt kanterna för att få hel-isolerad syll ! dra hellst värmerör/golvvärmeslang oisolerat i den nya varmgrunden.
2. minst 200, helst 300mm markisolering är att rekomendera.
3. alltid utifrÃ¥n,  finns grundmurs-isolerskivor.
4. redan avhandlat.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #2 skrivet: 14 september 2008, 23:57:44 »
Kommentar punkt3:

På en av hemsidorna som det refereras till ovan kan man läsa:

START KOPIERING
Räcker inte krypgrundsisoleringen till hela marken är det viktigast att börja lägga
från grundmuren och inåt i krypgrunden. Ute vid grundmurarna är det som kallast
och där behövs isoleringen som mest.

Viktigast är att isolera marken. Dock blir effekten ännu större om man isolerar
grundmurarna också.

Vid isolering av grundmur som är fuktig, där dräneringen inte fungerar tillfredsställ-
ande skall en luftspalt om 0,5-1cm lämnas mellan grundmur och isoleringen, för att
tillåta grundmuren att andas (släppa ifrån sig fukt). Luftspalten kan skapas med
s.k. Platonmatta eller att man som billigast skär ut distansremsor av isoleringen
och fäster vertikalt mot grundmuren, för att sedan fästa isoleringen mot dessa.
Grundmuren ska lämnas bar två cm nere vid markisoleringen samt uppe vid
blindbotten för att lite luft ska kunna passera.
SLUT KOPIERING

Det verkar vara inifrån, eller?

/F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #3 skrivet: 15 september 2008, 01:33:28 »
Hej

Det skulle vara intressant att veta varifrån fukten kommer.
Hur mycket vatten producerar avfuktaren och hur får du bort det vattnet.
Ta gärna bild på krypgrunden och lägg upp.

MVH
Messer

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #4 skrivet: 15 september 2008, 08:22:18 »
Har Du kollat din avfuktare? Läcker luft mellan plÃ¥tskarvarna? Stänger spjället under 4 min fasen när den inte avfuktar utan blÃ¥ser ut den fuktiga luften ur grunden?  Är det sÃ¥ att en allt för stor del av den luft som skulle blÃ¥sts ut ur grunden, gÃ¥r tillbaka in i grunden via slangen? Sätt slangänden mot ansiktet och känn efter (insidan av huset).

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008, 08:47:50 »
3. alltid utifrÃ¥n,  finns grundmurs-isolerskivor.
mvh. ACE

vad är anledningen att det ska vara utifrån? jag sitter i samma sits där jag skulle behöva isolera krypgrunden och det skulle bli mycket enklare att göra inifrån.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #6 skrivet: 15 september 2008, 12:26:08 »
Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.
har du verligen tätat tillräckligt ?
Acetec har måttlig kapacitet, det behövs nog en större avfuktare. Blindbotten i gamla delen(90 m2 från 70-tal) består av spåntade brädor vilka glipar här och var, så det läcker säkert en del luft. Jag tätat med fogskumm i skarvar mm.

Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.
har du verligen tätat tillräckligt ?
1. värmen i en varmgrund tillsätter du med huset/värmesystemet = bort med den mesta isoleringen i trossbotten.Du bör behålla isoleringen runt kanterna för att få hel-isolerad syll ! dra hellst värmerör/golvvärmeslang oisolerat i den nya varmgrunden.
2. minst 200, helst 300mm markisolering är att rekomendera.
Jag har tänkt en halv varm/kall grund utan att göra allt för stora arbeten, en riktig varmgrund bör man nog satsa pÃ¥ om man bygger nytt. 

 
3. alltid utifrÃ¥n,  finns grundmurs-isolerskivor.
4. redan avhandlat.

mvh. ACE
Vilka skivor är bäst? Om man isolerar på utsidan, kan man då isolera något på insidan, tex som bilden på trygghetsvaktens isolering?
/Lars

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #7 skrivet: 15 september 2008, 12:29:46 »
3. alltid utifrÃ¥n,  finns grundmurs-isolerskivor.
mvh. ACE

vad är anledningen att det ska vara utifrån? jag sitter i samma sits där jag skulle behöva isolera krypgrunden och det skulle bli mycket enklare att göra inifrån.
1. stor risk för fuktproblem när du isolerar innifrÃ¥n. om du sätter platon eller liknande luftspalt mot grunden innifrÃ¥n, sÃ¥ leder du Ã¥ngtrycket frÃ¥n grundmuren upp i syllen. för att undvika detta mÃ¥ste du stoppa fuktvandringen IN i grundmuren, vilket nästan kräver  diff.spärr underifrÃ¥n och utifrÃ¥n.
2. + att du får en köldbrygga via grundmuren upp i syllen.

jag anser det vara en onödig chansning att isolera innifrån.
det finns tunna cellplastskivor att köpa, som är "puts-sprutade" på en sida (utåt). och du behöver ju inte isolera hela grundmuren ner på utsidan. det räcker långt om man kommer ner en bit under jord.
mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #8 skrivet: 15 september 2008, 12:36:56 »
Hej

Det skulle vara intressant att veta varifrån fukten kommer.
Hur mycket vatten producerar avfuktaren och hur får du bort det vattnet.
Ta gärna bild på krypgrunden och lägg upp.

MVH
Messer

Hej Messer,
Fukten kommer väl från marken där inte plasten är tät och från inkommande luft. Acetec är en sorbtionsavfuktare, så vattnet försvinner via en våtluftsslang ut ur grunden. Kapaciteten på Acetec PD250 är 0.55 kg/timme vid 20 grader.

/Lars

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #9 skrivet: 15 september 2008, 12:42:36 »
Har Du kollat din avfuktare? Läcker luft mellan plÃ¥tskarvarna? Stänger spjället under 4 min fasen när den inte avfuktar utan blÃ¥ser ut den fuktiga luften ur grunden?  Är det sÃ¥ att en allt för stor del av den luft som skulle blÃ¥sts ut ur grunden, gÃ¥r tillbaka in i grunden via slangen? Sätt slangänden mot ansiktet och känn efter (insidan av huset).
Hej,
Den första acetecen vi fick fungerade inte spjället på, utan läckte och vibrerade. Den fick vi utbytt utan problem och jag tycker spjället är ok nu, har kollat slangen också. Plåtskarvarna i locket läcker lite luft, jag har tejpat glipan sen tidigare.

/Lars

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #10 skrivet: 15 september 2008, 18:18:48 »
det är ngt konstigt med detta. Varifrån kommer fukten? Detta låter inte som det vanliga problemet med fuktiga krypgrunder på sommar/höst pga låg temperatur i grunden. Misstänker att det finns fukttillskott någonstans ifrån. Hur är det med stuprör, takrännor, markfukt...
Kan dränering behövas?

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #11 skrivet: 16 september 2008, 10:07:41 »
det är ngt konstigt med detta. Varifrån kommer fukten? Detta låter inte som det vanliga problemet med fuktiga krypgrunder på sommar/höst pga låg temperatur i grunden. Misstänker att det finns fukttillskott någonstans ifrån. Hur är det med stuprör, takrännor, markfukt...
Kan dränering behövas?

Hej,
Grunden är rätt stor 180 m2, 1 - 1.2 m hög och sektionsindelad. En av firmorna vi tittade pÃ¥ avfuktare hos trodde att en avfuktare med motsvarande prestanda som acetec skulle vara för liten, de kanske hade rätt. Det är nÃ¥gra stuprör utan avrinning, fast grundmuren ser torr ut. Jorden i grunden är av lätt typ som suger upp fukt (tror jag), sÃ¥ vid grundmuren där jag lagt sten pÃ¥ plasten kanske det kommer upp lite fukt. Du kanske föreslÃ¥r en kondensavfuktare?  ;)

/Lars

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #12 skrivet: 16 september 2008, 10:46:44 »
Det är nÃ¥gra stuprör utan avrinning, fast grundmuren ser torr ut. Jorden i grunden är av lätt typ som suger upp fukt (tror jag), sÃ¥ vid grundmuren där jag lagt sten pÃ¥ plasten kanske det kommer upp lite fukt. Du kanske föreslÃ¥r en kondensavfuktare?  ;)
/Lars

Tror vi har svaret där, grundmuren brukar se torr ut men regnvattnet går ner och tar sig förmodligen in under grundmuren.
Står huset i lutning så att marken ligger högre än krypgrunden någonstans ? I så fall behövs ett dräneringsdike.
Det enklaste  (och jobbigaste) är att gräva upp runt hela krypgrunden, pÃ¥ med platonmatta sÃ¥ lÃ¥ngt ner som möjligt, fixa just dränering runt om, sen ev lägga lite cellplast utanpÃ¥ platonmattan och lägga tillbaka jorden samt avleda allt regnvatten frÃ¥n huset.
Att isolera innefrån och låta fuktig/blöt jord ligga mot krypgrunden funkar inte, fukten letar sig igenom någonstans ändå och då får du köra mycket värme.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #13 skrivet: 16 september 2008, 11:26:34 »
Hej

Det är alltså en avfuktare som går i krypgrunden, hur vet du att den fungerar och hur mycket vatten för den bort säg per timme?
Samtidigt så är väggarna torra och marken är täckt med plast hela golvet ut mot väggarna, då undrar jag är det väldigt blött under själva plasten?

Har du problem med hela grunden eller sitter problemet lokalt ?
Jag hade själv en vattenläcka som jag inte upptäckte förräns jag trampade igenom golvet.

MVH
Messer

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolering av krypgrund ?!
« Svar #14 skrivet: 16 september 2008, 11:33:12 »
Skulle vara lockande att skylla den sorbtionsavfuktaren o föreslÃ¥ byte till kondens, men avstÃ¥r just nu. FörvÃ¥nar mig att du har sÃ¥ hög RF under stora delar av Ã¥ret trots avfuktning. Och dÃ¥ bör man kolla om det finns fukttillskott nÃ¥gon annan stans ifrÃ¥n. Jag har tidigare förelsgait att mäta absolut fuktighet i grundutrymmet och jämföra med uteluften. Om det är fuktigare i grundutrymmet trots avfuktning sÃ¥ är det för stort tillskott av fukt som är orsaken o dÃ¥ bör det avhjälpas pÃ¥ annat sätt än avfuktning, höjning av temperaturen. Själv har jag stängt av min avfuktare sedan en vecka eftersom viu nu har torr o kall luft. Har 65% RF o 12 grader i grunden nu. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!