Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem har ansvaret??  (läst 11643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vem har ansvaret??
« skrivet: 24 februari 2011, 19:36:24 »
Tänkte vi kunde dryfta denna mycket intressanta fråga ett tag :)

Det handlar om vem som har ansvaret om en installation inte fungerar, som till exempel Johan367, med sina ljud problem.  Eller en Atria som inte fungerar för att glykolen har fel blandning.

Jag ser dessutom ofta att folk tror att dem fÃ¥tt en offert frÃ¥n , säg, IVT.  Det har dem INTE  de har fÃ¥tt en av en IVT Ã…F  eller?

Ni förstÃ¥r säkert vad jag menar, och min inställning här är glasklar.  Tillverkarna har inget mad detta att göra.
De säljer en VP till en Ã…F inget mer.  Blir det problem, ring installatören INTE tillverkaren.

Har jag fel tycker ni? *vinkar* *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2011, 19:42:56 »
Tycker tex thermia och ivt som bara säljs genom åf har ett större ansvar för att monteringen blir rätt än tex ctc och nibe som säljs överallt och till vem som helst. Hos thermia tex ska ju en åf besikta anläggningen för att garantin ska gälla om jag monterat själv hur ska han kunna det om han inte kan montera riktigt själv *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2011, 19:53:15 »
OK   Men du köper ju pumpen av mig, eller hur.  DÃ¥ ska du bara tjata pÃ¥ mig om det blir fel. och jag ska prata med Thermia eller IVT eller vad jag nu säljer.
Du tycker alltsÃ¥ att det borde rimligtvis vara större chans att det blir bra med Thermia eller IVT dÃ¥?  ;) 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2011, 20:04:55 »
OK   Men du köper ju pumpen av mig, eller hur.  DÃ¥ ska du bara tjata pÃ¥ mig om det blir fel. och jag ska prata med Thermia eller IVT eller vad jag nu säljer.
Du tycker alltsÃ¥ att det borde rimligtvis vara större chans att det blir bra med Thermia eller IVT dÃ¥?  ;) 

Skulle börja tjöta på installatörn men om han inte lyssnar eller inte har kompentensen får man gå vidare. Bäst är naturligtvis att gå via installatörn det är hans ansvar att det funkar som det ska. Ja tror det borde vara större chans att det blir rätt med ett märke som utbildar sina installatörer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2011, 07:36:40 »
Det är ju solklart vilka som är parter i kontraktet. Det är dessa parter som har ansvar gentemot varandra, garanti, betalning, service och andra villkor.
Rent juridiskt finns det inget att ifrågasätta.

Leverenatören/tillverkaren är bara part mot ÅF och således kan inte slutkunden gå direkt till leverantören. De har inget partsförhållande.

Kunden får garanti på installationen av ÅF som i sin tur får garanti av leverantören.

Solklart VPO!   Thumbsup
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2011, 07:42:43 »
Det tycker jag med. Men man ser en hel del inlägg som handlar om ..typ  - jag ringde till Thermia och dem var inte sÃ¥ hjälpsamma, och sedan sÃ¥ tycker man att det är falsk marknadsföring om produkten inte hÃ¥ller vad den lovar i reklamen.
Det beror till stor del på hur den är installerad, och det kankse är installatörens fel att t,ex IVT optima inte går ner till - 20 som det står. Samma med en Thermia Atria, ofta så är det felblandad glykol eller att givare inte är kalibrerade, som är det verkliga problemet.

Hoppas det kommer mer inlägg, detta är intressant *vinkar*

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2011, 14:02:05 »
Juridiskt är det inga problem, moraliskt kan det vara si och så.
Tillverkaren/leverantören är den som tillhandahåller broschyrer, faktamaterial osv.
Den "stackars" installatören, den som får leva upp till tillverkarens illusioner.
Tar vi en typisk vanlig luft/vatten, så står det vad jag känner till att maskinen "kan" gå ned mot -20 grader. Står ingenstans att den går vid -20 grader.
Verkligheten är för hög hetgastemp som tillverkaren insett att maskinen inte kan jobba med.
Så kunden känner sig lurad när maskinen står stilla, vet fall där jag och kunder diskuterat vid
offertskrivning om funktioner och kapacitet. Men sedan har kunden glömt det hela och vid
återbesök efter några år hänvisat till tillverkarenas broschyrer.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2011, 14:16:02 »
Här tycker jag att installatören fÃ¥r skylla sig själv lite. han borde veta hur grejerna fungerar och förklara detta för kunden. Personligen skulle jag inte bara läsa ur ett reklam blad om jag skulle försöka sälja till en kund.   

Har varit ute hos kunder som tyckt att Atrian inte gÃ¥tt ner till -20 . Dem har antingen tittat pÃ¥ sin egen termometer eller pÃ¥ VP:ns inbyggda.  Lite förklaringar hur det fungerar sÃ¥ blir de allra flesta nöjda. Thumbsup

Men om maskinen inte fungerar så skäller installatören på tillverkaren som får fixa problemet. *vinkar*

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2011, 14:37:27 »
Skillnad på att de flesta är nöjda. ;) och alla.
De som varit med ett tag vet att emaljerade varmvattenberedare i framförallt oljepannor hade rätt kort livslängd. Inte speciellt kul att ta hand om läckande beredare efter 4-5 år. Tillverkarna gjorde om konstruktionen med plattvärmeväxlarna i stället, men installatörerna fick i en del fall krav från försäkringsbolag på 6 siffriga belopp (var inte bara en beredare som rasat).
Felaktiga broschyrer/manualer reklammatrial är ett sattyg och i en del fall byter tillverkarna
väsentliga bitar utan att underätta. De kan handla om matrial i beredare, storlekar på beredare
osv. Du beställer en produkt men får något annat för att "produktion" har gjort om utan att nån annan vet något.
Menar absolut inte att tillverkaren/leverantören skall slippa vara ansvarig för installationen. Men tycker nog att det blir snett när den som sålt en värmepump har större ansvar för produkten än tillverkaren som marknadsför den.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2011, 14:46:57 »
Fattar vad du menar.  Jag tänker ju sÃ¥ här, att jag Ã¥ker till dig och tittar pÃ¥ dit hus samt ger dig en rekommendation hur jag tycker att ditt system ska fungera. Sedan sÃ¥ köper jag en VP av ,lÃ¥t säga Thermia, och sedan sÃ¥ monterar jag den.
Då är ju jag Thermias kund och inte du.
Alltså blir det mitt ansvar att det fungerar som jag sagt, och kommer jag fram till att VP:n inte fungerar som den sak, ja då får Thermia ett h---e ;) *vinkar*

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2011, 14:53:30 »
Det första jag skrev var vem som har ansvaret juridiskt sett. ;) Och det finns inget frågetecken. knUp
Sedan har jag skrivit lite om hur verkligheten kan te sig.  :D
Har inte dragit upp nån speciell tillverkare utan bara hur branchen kan se ut. Och där har jag lite synpynkter. huvuddunk
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2011, 14:57:42 »
Det kan ju vara lite svÃ¥rt för kunder att göra skillnad mellan inst och tillverkare. När installatören presenterar sig som om han kom frÃ¥n en tillverkare  :o  Vet folk som gör det huvuddunk

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2011, 15:18:05 »
Det är ju installatören som projjar och har gjort systemlösningen så det är ju han som står ansvarig.

Däremot sÃ¥ kan man hamna i jobbiga situationer, som jag gjorde nÃ¥gra gÃ¥nger när jag var grön, och sÃ¥lde och installerade system som andra hade projekterat  huvuddunk
inte kul när det inte fungerade som det var tänkt och jag stog jävligt ensam då projektören slog ifrån sig och kunden var förbannad...
Det slutade med att jag fick fixa till pÃ¥ egen kostnad sÃ¥ kunden blev nöjd,  sÃ¥ lärde man sig den läxan...Projektera själv!!

Det kan bli jobbiga gränsdragningar också om en firma gjort värmepumpsinstallationen och en annan radiator/golvvärme systemet, som upplagt att skylla på den andra firman.

Det första jag skrev var vem som har ansvaret juridiskt sett. ;) Och det finns inget frågetecken. knUp

Men det är inte alltid så svart eller vitt, om en hustillverkare/konstruktör har tagit fram en spec för värmebehov och det senare visar sig att det inte räcker, vem ska man hänga?
Installatören har följt specen och konstruktören säger att han har räknat rätt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2011, 15:20:37 »
Projektera själv Thumbsup
Annars får man skriva att man installerar INGET annat.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vem har ansvaret??
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2011, 16:11:34 »
Det är ju installatören som projjar och har gjort systemlösningen så det är ju han som står ansvarig.

Däremot sÃ¥ kan man hamna i jobbiga situationer, som jag gjorde nÃ¥gra gÃ¥nger när jag var grön, och sÃ¥lde och installerade system som andra hade projekterat  huvuddunk
inte kul när det inte fungerade som det var tänkt och jag stog jävligt ensam då projektören slog ifrån sig och kunden var förbannad...
Det slutade med att jag fick fixa till pÃ¥ egen kostnad sÃ¥ kunden blev nöjd,  sÃ¥ lärde man sig den läxan...Projektera själv!!

Det kan bli jobbiga gränsdragningar också om en firma gjort värmepumpsinstallationen och en annan radiator/golvvärme systemet, som upplagt att skylla på den andra firman.

Det första jag skrev var vem som har ansvaret juridiskt sett. ;) Och det finns inget frågetecken. knUp

Men det är inte alltid så svart eller vitt, om en hustillverkare/konstruktör har tagit fram en spec för värmebehov och det senare visar sig att det inte räcker, vem ska man hänga?
Installatören har följt specen och konstruktören säger att han har räknat rätt.

När det börjar handla om hustillverkare, nyproduktion, juridiska personer som är beställare så finns andra regler. Det jag har avhandlat är när privatperson köper en anläggning till sitt befintliga hus och får det installerat.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!