Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoEL+EcoAir107, sommardrift(?), plötsligt mÃ¥nga starter...  (läst 3008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kbin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej,
har nytt system sen någon månad tillbaka... och helt plötsligt (seni söndags, typ) så har pumpen börjat starta fasligt ofta (typ 40-50ggr per dygn)... tror det kan vara så att den gått över till sommardrift (finns det ingen indikering ang detta?) för börbärdet på nedre pannan står konstant på 55grader. Men det är bara det att nedre pannan aldrig verkar komma upp i 55 grader för att pumpen stannar dessförinnan. Men sen vill pannan slå igång pumpen igen, men då träder startfördröjningen in, men efter 10min (typ) så går pumpen igång igen... det kommer inget larm om högt tryck eller nåt annat... pumpen bara stannar efter någon minut... och sen efter 10min så går den igång igen och går någon minut... märkligt!?

Jag bifogar ett litet diagram över bl.a. elförbrukningen (där man ser pumpens gångtider). Innan dess har pumpen gått 10-20 ggr/dygn, vilket känns mer normalt. Det som är konstigt är alltså dom jättesmå taggiga delarna av strömförbrukningen... vilka verkar inträffa när shunten är helt stängd och cirkpumpen för radiatorerna stängts av...

Någon som har några idéer vad detta beteende tyder på? Har inte ändrat så många inställningar annat än ställt om VP start diff till 7 från 5 grader vid installation för någon månad sedan, sedan dess inte pillat nåt alls...

//Kalle


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad är tempdiff VP in/ut då den går?
När det är så här varmt ute så borde den vara mer än 7 ºC och då borde pannan komma upp i 55 ºC innan den slår ifrån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Lägg hellre in samtliga värden under "aktuell driftinfo", annars är det inte lätt att komma på vad det kan bero på.

Vid sommardrift ligger nedre pannan normalt mellan 50º till 55º, och börvärdet är konstant 55º. Din kör mellan 48 och 55 eftersom du ändrat diff start/stopp.

Vill du ha snabbt svar, ring CTC DIREKT 020-44 11 44

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Differensen mellan VPin och VPut ska vara 7º vid 10º ute, alltså mer än 7º nu.
Är den inte det, prova med att sänka farten på laddpumpen ett steg.
Prova med att sänka diff start/stopp till 5º när den går i sommardrift.

Det verkar som om det är för hög returtemp ut till VP.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 maj 2009, 16:38:23 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kbin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
"Differensen mellan VPin och VPut ska vara 7º vid 10º ute, alltså mer än 7º nu.
Är den inte det, prova med att sänka farten på laddpumpen ett steg.
Prova med att sänka diff start/stopp till 5º när den går i sommardrift.
Det verkar som om det är för hög returtemp ut till VP."

Hej,

hur menar du egentligen att laddpumpens hastighet ska spela roll i det här fallet?  VPn avger ju vid given utetemperatur "konstant" energimängd, och beroende pÃ¥ flöde genom kondensatorn i VPn ger det olika temperaturstegring pÃ¥ framledning/retur... exempel: antingen värmer värmepumpen 2 grader vid vattenflöde 10L/s eller 1 grad vid 20L/s, vilket motsvarar samma energimängd. (Självfallet sÃ¥ är det inte bra om det är för lÃ¥gt flöde dÃ¥ man riskerar att kylmediat inte kondenseras ordentligt osv)...

"Hög returtemp ut till VPn", menar du alltså att temperaturen längst ner i pannan är för hög? När jag kollar i "Aktuell driftinfo" så stannar VPn innan "Nedre Panna" nått 55 grader som är börvärdet, och alltså borde inte vattnet ut till VPn vara för varmt?

Tyvärr kan jag inte logga driftinfon från pannan, för jag känner inte till något sätt att läsa ur driftinfon ur styrningen... dock vore det ju såklart oerhört smutt att kunna läsa ut detta och logga precis som jag loggar elförbrukning och lite olika temperaturer... har inte undersökt, men det är ju nåt slags seriegränssnitt mellan display-enheten och relä-kortet i pannan, möjligt att det går att reverse engineera denna kommunikation, har du mer information vore jag tacksam!

//Kalle

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om laddpumpen går på för hög hastighet, fördärvar den skiktningen i tanken. När din pump kommer upp till exempelvis 53º, så får det inte vara mer än 50º i botten.

Tittar du på diagrammet sid 10 i manualen, ser du att VP bryter, när returen kommer upp i 50-51 grader.

Det går väl att läsa på displayen och skriva av värdena om du vill lämna ut dom här.

Vid den här tiden (över 10º ute) ska VPin/VPut vara minst 7º.
Diff över VP in/ut kan används för att ställa in rätt hastighet på laddpumpen, det finns en tabell i slutet av manualen för EcoEl.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 maj 2009, 18:37:32 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kbin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0

Här är en avläsning av driftinfo vid en VP-cykel:
Vid tillslag: Nedre 42, övre 42
Vid frånslag: Nedre 48, övre 42
Börvärden: Nedre 55, övre 50
Radiotorpump: Av
VPin/ut: 48/41
Drifttid, c:a 1 minut.

Det jag tyckte mig notera var att nedre temperaturen stiger väldigt snabbt när VP går, och när VP slagit av så sjunker den ganska snabbt igen. Typ som att returvattnet från VP spolar direkt på tempgivaren som då inte rapporterar någon representabel temp för hela pannvolymen, och när VP och laddpump stänger av så jämnar temperaturen ut sig efter en liten stund. Notera även att övre panntemperaturen inte rör sig alls...

Har sänkt laddpumpen till lägsta läget (1) samt minskat Start/stopp diff till 5 grader som det var från fabrik. Ovanstående cykel är med dessa inställningar.

//Kalle

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Verkar mystiskt. Returen är tydligen bara 41º när den slår ifrån.

Det verkar vara något annat som spökar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kbin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Returen från VP är på 48, växlade kanske när jag skrev...

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Hej

VPin/ut: 48/41

Borde vara 41/48

Rören är troligen felkopplade, annars sitter givarna i utedelen fel.


MVH


Utloggad kbin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Jag började undersöka när du pÃ¥pekade att det sÃ¥g märkligt ut, och mycket riktigt hade rörisen växlat tur o retur...! 

När jag tänker efter undrade jag i början varför VPin/ut-värdena verkade växlade, men tänkte inte mer på det efter ett tag eftersom allt fungerade fint. Tur att det är muttrar på slangarna till VPn, för det gjorde det ju lätt att växla rören rätt igen... och det hela verkar fungera betydligt bättre nu... sist gick den väldigt mycket längre och värmde till 53 grader i nedre pannan då den stannade...

Jag vet precis hur dom gjorde fel ocksÃ¥, för pÃ¥ insidan stÃ¥r det rättmärkt med tusch pÃ¥ väggenomföringen, men pÃ¥ utsidan av huset har dom växlat, för där stÃ¥r det ocksÃ¥ med tusch, men fel...!  (Ser framför mig hur killen pÃ¥ insidan konstaterar att det är den vänstra som är return och gÃ¥r ut och märker det vänstra röret med retur fast det pÃ¥ utsidan ju sÃ¥klart är det högra)...  huvuddunk

Förhoppningsvis är det löst i och med detta! Tack och bock för hjälp och tips!

//Kalle

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det var ovanligt, men bra att det löste sig. Det kommer säkert att funka nu. Finns tydligen många oväntade fel.
Det gäller att laddpumpen går något så när lagom, framför allt om sommaren, för att inte få för hög temp på returen.

Om vintern ser ju returen från radiatorsystemet till att ta ner tempen i botten av pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!