Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen startar inte, solid state timer  (läst 1220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ejan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pumpen startar inte, solid state timer
« skrivet: 29 oktober 2019, 19:02:16 »
Hej,

Jag har en Ecozon VPLV-700 som är installerad 2004. För ca två veckor sedan så har den lagt av och startar inte. Har kikat lite på elektroniken och upptäckt att något som det står ’solid state timer’ på verkar ha blivit skadad och smält lite. (Se bifogad bild) Misstänker att det kan vara därför som pumpen inte går längre.

Jag har googlat lite och kommit fram till att den kanske fungerar som ett fördröjningsrelä till kompressorn kanske. Om jag har förstått saken rätt så släpper den igenom ström efter ett antal minuter efter att den har blivit strömsatt. Har funderat på att koppla förbi enheten tillfälligt för att se om pumpen går igång igen.

Min fråga är väl helt enkelt om man kan göra det för att testa? Någon som vet hur enheten fungerar?

Min tanke är att om kompressorn går igång, så kanske jag kan köpa en ny solid state timer istället för att köpa en helt ny värmepump. (Även om det börjar bli dags för det också, men är inte riktigt läge för det just nu om det går att undvika)

Bifogar även en bild på en annan elektrisk komponent som är lite mer anonym. Det är den svarta lilla lådan nere till vänster som det ser ut att ha kommit ut någon grå massa ur. Någon som vet vad det är? Den ser ju skadad ut, men pumpen har fungerat med den som den är nu.

Tack på förhand!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pumpen startar inte, solid state timer
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2019, 19:28:38 »
Hej! Det kan säkert vara ett fördröjningsrelä till kompressorn som hindrar den att t.ex. starta om innan den hunnit tryckutjämna efter att den stannade senaste gången. Jag skulle försöka få tag på ett el-schema innan jag började försöka koppla om och förbi. De svarta komponenterna där nere är säkert fläktkondensatorerna. Som det är nu borde inte den ena förångarfläkten knappt orka snurra alls. Om det är en fläkt blir det då ingen värme eftersom förångaren kan bli för kall. Med två fläktar kanske den kan gå med reducerad effekt? Brukar vara på 2,5 µF, står nog på den sida som är neråt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ejan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpen startar inte, solid state timer
« Svar #2 skrivet: 24 november 2019, 22:35:20 »
Tack för svar. Du har alldeles rätt. Hittade ett kopplingsschema och det var fläktkondensatorerna. Prövade att koppla förbi fördröjningreläet och då hoppade kompressorn igång. :) Så nu blir det att försöka hitta ett nytt relä samt ny kondensator, så kanske pumpen kan gå ett par år till. Något tips på vart man hittar dylika elkomponenter?

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Pumpen startar inte, solid state timer
« Svar #3 skrivet: 25 november 2019, 07:21:06 »
Här är datablad på relät:
http://www.s2kenterprise.com/PICTURE-SPECT/Electrical-Spect/Electrical/Timer/W-2F-W-2P%20Eng.pdf

Tillverkare:
https://wipelectric.com/product/w-2p-and-w-2f/

Hittar inget i Sverige, men tar du bort dom vinklade kabelskorna går det med t.ex. en sådan här, om kablarna når fram:
https://www.gastroparts.com/sv/part-154738

Jag har sådana liggande, i vilken ände av världen håller du till?

Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pumpen startar inte, solid state timer
« Svar #4 skrivet: 25 november 2019, 08:41:44 »
Ja de kostar en bra slant här hemma annars: https://www.elbutik.se/product.html/tillslagsfordrojt-tidrela?category_id=1828  Och om man beställer direkt frÃ¥n Asien vet man aldrig exakt vad man fÃ¥r är min erfarenhet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

B

  • Gäst
B
SV: Pumpen startar inte, solid state timer
« Svar #5 skrivet: 25 november 2019, 09:16:54 »
Ring Mats på Ecozon
www.ecozon.se
mvh
B

Utloggad Ejan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpen startar inte, solid state timer
« Svar #6 skrivet: 25 november 2019, 18:57:49 »
Tack för alla bra svar. Hittar lite olika alternativ t.ex denna:

https://www.automation24.se/tidrelae-selec-600xu-a-1-cu?previewPriceListId=1&refID=adwords_shopping_SE&gclid=CjwKCAiAlO7uBRANEiwA_vXQ-8FuKL66k06TKLe0jZtfmFRDRDtgcPXq24DG78esgM52zWT2iJ5fyhoCIvwQAvD_BwE

Men tyvärr verkar alla ha separat matning av förbrukningsel, medan den varianten jag har kör matning och last på samma krets... Kan man lösa det på något smart sätt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!