Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT / CTC / Nibe .. Det är frÃ¥gan  (läst 7507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #15 skrivet: 10 april 2007, 07:59:05 »
Jag måste bara fråga Carl vad är det som gör inverterpumpen så mycket bättre än on/off när det gäller luft/vatten?????

Jag är inte Carl, men jag kan ändå svara vad jag anser i frågan.

Med inverter så får man ett par viktiga saker "gratis":

1. Liten belastning på förångare när energibehovet är litet, det ger högre verkningsgrad.

2. Låg och jämn framledningstemp, förutsatt att värmepumpen arbetar med flytande kondensering, även detta bra för verkningsgraden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #16 skrivet: 10 april 2007, 08:56:50 »
Jag måste bara fråga Carl vad är det som gör inverterpumpen så mycket bättre än on/off när det gäller luft/vatten?????

Dessutom kan man dimensionera upp VP:n, ta en storlek större utan att man får problem med att VP är överdimensionerad vår och höst. Överdimensionerar man en on/off LVVP så blir det många start/stopp vår och höst då utetemperaturen stiger. En inverter drar bara ner på uteffekten då utetemp stiger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #17 skrivet: 10 april 2007, 17:38:42 »
Jag måste bara fråga Carl vad är det som gör inverterpumpen så mycket bättre än on/off när det gäller luft/vatten?????

Jag är inte Carl, men jag kan ändå svara vad jag anser i frågan.

Med inverter så får man ett par viktiga saker "gratis":

1. Liten belastning på förångare när energibehovet är litet, det ger högre verkningsgrad.

2. Låg och jämn framledningstemp, förutsatt att värmepumpen arbetar med flytande kondensering, även detta bra för verkningsgraden.


Bara några frågor till: belastning på förångaren har väl mest att göra med storleken på den samma?? och om man då jämfö storlekar på förångare så kan jag nog tyvärr inte hålla med om detta påstående

min framledning diffar kanske med någon grad på min panna just nu sett över hela dygnet.......i och med att pumpen är kopplad till den panna den är byggd för......däremot om du kopplat en on/off direkt på sytemet stämmer det du säger............

Sen om man tittar på 410 gas kontra 407 gas så här väl ändå 407c gasen bättre energiupptagningsförmåga på temper mellan +7 & ca -7
jag funderar på vilken gräns i Sverige lönsamheten går över till fördel för dom olika gaserna...........

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #18 skrivet: 10 april 2007, 17:45:38 »
Citera
Bara några frågor till: belastning på förångaren har väl mest att göra med storleken på den samma?? och om man då jämfö storlekar på förångare så kan jag nog tyvärr inte hålla med om detta påstående

Har inte jämfört exakt storlek eller uppbyggnad på förångarna, men det är ju helt solklart att en förångare som bara nyttjas till 30-40% av max ger en väldigt effektiv värmeöverföring, OK att man kan bygga en förångare som är så stor att den vid alla tillfällen räcker till, men det kostar och det är väl en av anledningarna till att de nya värmepumparna kommit, de ser att de med en "mindre" maskin kan erbjuda likvärdiga prestanda till en lägre kostnad eller med en större vinstmarginal.

Att tvärsäkert säga vad som är bättre eller sämre är svårt, det är därför jag hoppas att Daikin, Aqua Inverter, kW Smart eller Airwell låter SP testa sina maskiner. Först då har vi något riktigt att gå på.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #19 skrivet: 10 april 2007, 20:41:21 »
Att tvärsäkert säga vad som är bättre eller sämre är svårt, det är därför jag hoppas att Daikin, Aqua Inverter, kW Smart eller Airwell låter SP testa sina maskiner. Först då har vi något riktigt att gå på.

Det är precis vad jag väntat på, ett test där man jämför de nya lösningarna mot de "gamla" etablerade. Det finns idag ingen grund för att rekommendera "de nya" före "de gamla", dvs IVT, CTC eller NIbe, därför min irritation över en del inlägg. Argument såsom var den ena delen står, ute eller inne, o.s.v.,har nog inte med ekonomi att göra.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #20 skrivet: 10 april 2007, 20:47:36 »
Anledningen till att jag vill uppmärksamma om att de finns är den enligt mig teoretiskt högre årsmedelverkningraden tack vare inverterstyrningen och köldmediat som klarar lägre utetemp i kombination men den obefintliga frysrisken när kondensorn sitter inomhus.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!