Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution  (läst 33022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #30 skrivet: 14 april 2014, 11:55:12 »
Jag menar att man riskerar att hamna fel. Flera andra faktorer är mycket viktigare än en sÃ¥dan eventuell prisskillnad. Jag skriver eventuell, för ofta blir ett lÃ¥gt pris initialt eller en billig offert ändÃ¥ dyrare när allt är klart. Det är bara om man tänker sig att man skulle fÃ¥ tvÃ¥ exakt likadana offerter frÃ¥n en och samma installatör som man skulle kunna tänka sig att ta den som är 7000 kr billigare. Och  t.o m inte ens dÃ¥ kanske, eftersom rörmokaren antagligen gör ett mycket bättre jobb om han är glad :)

Det som gör rörmokaren glad är inte försäljningspriset, det är skillnaden mellan ut och in.  tummenupp

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #31 skrivet: 14 april 2014, 14:05:56 »
Det som oroar mig är att ingen har påstått att det skiljer 5-7 000:- mellan maskinerna utan det var snarare jag som hävdade att det inte bör skilja mera än 5-7 loppor om man ska välja Niben när man hårt väger in pris kontra SCOP.

Min referens är mitt Daikin-pris och jag har faktiskt inte sett nått offertpris på en 1255:a inkl 190m borra.

Nibe har inte mycket att bevisa gällande sina produkter vilket kanske Daikin har (i alla fall med deras bvp) men i mitt hus kändes valet ganska givet mellan dessa två maskiner.

I andra hur är valet kanske inte lika självklart!

/Christer
« Senast ändrad: 14 april 2014, 14:13:04 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #32 skrivet: 14 april 2014, 14:46:56 »
Trådskaparens första post frågade detta, så det var bl a det jag hade i tankarna

Vilken ska jag ta av 1255 och Daikin om:

1. Det inte skiljer något i pris i offerten för en 1255 eller en Daikin?

2. Om 1255 är 5 000 kr dyrare?

3. Om 1255 är 10 000 kr dyrare?

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #33 skrivet: 14 april 2014, 15:49:31 »
Trådskaparens första post frågade detta, så det var bl a det jag hade i tankarna

Jo men jag tolkade dem som hypoteser mera än offererade summor.

Jag tror att valet/beslutet finns hos TS egentligen.

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #34 skrivet: 14 april 2014, 17:51:44 »
Det skulle vara tråkigt om "Forumets" allmänna rekommendation blev att avstå nya (bra) produkter bara för att de är nya.
OK att inte rekommendera ett märke som någon svarthandlare importerar en container av och säljer på blocket, men liiite annorlunda torde det väl ändå vara när Daikin tar fram en maskin som passar som hand i handske för väldigt många kunder på den Svenska marknaden.
Jag påstår absolut inte att inte Nibe, IVT och Thermia bland annat har ett försprång med uppbyggda återförsäljare och servicenät, men i ett teknikspäckat forum som detta bör det även vara teknik, COP, och effekt som skall väga in.
Vi skall inte stirra oss blinda Ã¥t ena eller andra hÃ¥llet, men som sagt, alla maskiner som är bra, eller där man kan göra troligt att kvalitén är bra, bör lyftas fram, och kanske det är det som vi gjort när det gäller Daikin, och det är först nu som det kommer fram andra aspekter.  dontknow
Med service kan man ju även mena att support som tex hos Nibe och Ctc där i stort sett det mesta från elscheman till dockningar finns tillgängligt på nätet eller som hos Thermia där tex inkoppling av arbetstank/buffert styr verkar vara lite av en hemlighet och jag tycker nog att Daikin ligger lite åt Thermias håll där mycket info saknas på hemsidan även om manualen till just berg värme vp finns tillgängligt på Daikins hemsida.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #35 skrivet: 14 april 2014, 20:04:39 »
Skulle tro att majoriteten av kunderna inte bryr sig ett skvatt om elscheman och bruksanvisningar. De tar dit en firma, eller i bästa fall två, låter dem installera och göra inställningarna sen får den stå där och snurra tills nåt går sönder eller slits ut. Den stora besparingen kommer ju dag ett efter installation och de optimeringarna som går att göra ger så liten skillnad att många inte orkar bry sig även om de mot förmodan orkar bry sig.

Att Daikin har lagt upp dokument för bergvärme kan man väl bara tolka som att de har lyssnat på vad folk här på forat har frågat efter? Deras andra produkter säljs förmodligen till en kategori som bryr sig ännu mindre om att läsa sådana dokument.

Men för att Ã¥tergÃ¥ till TS grundfrÃ¥ga sÃ¥ ska man välja den lösning som passar huset bäst tekniskt sett och dÃ¥ även tänka lite pÃ¥ framtida utbyggnader eller energibesparande Ã¥tgärder tex isolering. Sen om prisskillnaden mot det nÃ¥got tekniskt sätt "sämre" alternativet är för stor fÃ¥r man tänka pÃ¥ det en omgÃ¥ng till för att se om det är värt prisskillnaden.  I mitt fall gick Daikin in som självklar segrare bÃ¥de pÃ¥ teknik och pris.

vilken skulle du valt om det var samma pris och varför?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #36 skrivet: 14 april 2014, 20:15:39 »
Tror du har helt rätt i att de flesta inte bryr sig om manualer men jag köper skulle inte köpa så här dyra grejer utan att vara lite påläst men jag tillhör nog en liten skala antar jag. Jag tror att skillnaden mellan dom är så liten så att besparing skulle bli i stort sett lika stor men jag skulle troligtvis valt Niben och en bidragande orsak är just supporten till privatpersoner och att Nibe går att uppdatera via usb och Nibe släpper uppdateringarna till privatpersoner och sen tror jag på att ha auto hastighet på brine vilket Daikin saknar. Jag skulle naturligtvis kolla upp hur det är med garantier och ev försäkringar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #37 skrivet: 14 april 2014, 20:38:57 »
Tror du har helt rätt i att de flesta inte bryr sig om manualer men jag köper skulle inte köpa så här dyra grejer utan att vara lite påläst men jag tillhör nog en liten skala antar jag. Jag tror att skillnaden mellan dom är så liten så att besparing skulle bli i stort sett lika stor men jag skulle troligtvis valt Niben och en bidragande orsak är just supporten till privatpersoner och att Nibe går att uppdatera via usb och Nibe släpper uppdateringarna till privatpersoner och sen tror jag på att ha auto hastighet på brine vilket Daikin saknar. Jag skulle naturligtvis kolla upp hur det är med garantier och ev försäkringar.

Alla som vill och tar kontakt med oss delger vi de datablad som finns tillgängliga för konsument.
Anledningen till att vi inte har något upplagt på vår hemsida är enkelt, vi anser att värmesystem och dimensionering och val av maskin/bedömning av kundens värmeavgivande radiatorer/e.t.c. görs bäst av fackmän. Min uppfattning är att det är en liten andel privatpersoner som har denna kompetens, samtidigt visar all statistik på att merparten av alla kunder väljer att få en totalentreprenad när de gör en sådan här investering.
Om en privatperson inte har kunskapen så blir det bara problem som bara ger bitter eftersmak i munnen på kunden.
Vad gäller support till privatpersoner så har vi haft det i många år och hanterar många samtal dagligen om dels installationer och dels om driftsättning och inställningar av system. Att påstå att vi skulle ha sämre support till privatpersoner visar bara på okunskap i ämnet. Att vi är delaktiga och aktiva på detta forum är ännu en satsning av oss på just privatpersoner. Vi tar till oss alla förslag på förbättringar och försöker få in dem i vår produktion om vi anser dem relevanta. Vi hanterar många mail dagligen med privatpersoner i samma ämnan som redan nämnts. Kontinuerlig utbildning av installatörer och servicefolk pågår kontinuerligt hos oss samt på plats ihos kunder i landet.
Vad gäller garantier och försäkringar så vågar jag påstå att vi ligger bra till då vi lämnar 2 års garanti och 4 års försäkring. Just detta upplägg med 4 års försäkring är bra för kunden då det även täcker installationsfel samt fel på energibrunnen. Sedan kan denna trygghetsförsäkring förlängas upp till 12 år totalt. Försäkringen ligger hos Arctic som alla andras försäkringar.
Personligen tycket jag det blir lite tramsigt när forummedlemmar in absurdum vurmar för "sitt" märke, en sak är klar: vi har i Sverige ett antal mycket bra företag med en gedigen kompetens och mycket duktiga ingenjörer som har under flera års tid utvecklat och producerat fina produkter. Vi anser att Sverige är ett ledande land inom bergvärmeteknologi och vi tittar och lär, Nibe, Termia samt IVT är mycket fina maskiner och vårt mål är att producera maskiner i samma eller bättre kvalitetsklass. Vår maskin är bra men utvecklingen stannar inte med denna maskin hos oss.
Vad gäller uppdateringar av mjukvaran så går det utmärkt att uppgradera våra maskiner även om vi inte har USB interface idag. En av de stora anledningarna till detta är att vi dels vill minimera risken för diverse virus som kan komma in i systemen (har någon tittat på vad som gäller med garantin om virus kommer in i maskinen via USB) samt att en hel del uppdateringar oftast innebär att det måste göras en inställning i maskinen som kunden inte alltid har kunskap om.
Diskussionen om auto på brinepumpen lämnar jag därhän, enligt vår utsago så är turbulent strömmning i kollektorslangen bättre för upptagning av värmeenergin. Googla gärna på det, skriv in KTH med i söksträngen...

/Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #38 skrivet: 14 april 2014, 21:25:04 »
Jag vill ofta läsa på innan jag köper en produkt även om jag inte installerar den själv och med läsa menar jag ingen broschyr utan en riktig manual och som jag skrev så ligger den på er hemsida. Det är inte okunskap när jag skriver att ni har sämre support till privatpersoner eftersom ni gjort ett aktivt val att utelämna info på hemsidan och inte släpper uppdateringar till privatpersoner så anser jag att ni har sämre supportl. Jag har 2 gånger ställt frågor till supporten angående er vp men har inte fått svar av dom men jag har fått svar här på forumet och jag tycker det är bra att Daikin finns här och flera tillverkare borde ta efter. Att det går att uppdatera vp på så vis att man får ta hem en installatör som sköter uppdateringen känns nästan lika illa som när man tidigare fick byta styrkortet fast bara nästan. Visst är turbulent strömning bäst men när vp lämnar 3 kw tror jag drivströmmen till cp överstiger nyttan men det är vad jag tror har tyvärr inte kompetensen att veta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #39 skrivet: 14 april 2014, 23:24:21 »
Anledningen till att vi inte har något upplagt på vår hemsida är enkelt, vi anser att värmesystem och dimensionering och val av maskin/bedömning av kundens värmeavgivande radiatorer/e.t.c. görs bäst av fackmän. Min uppfattning är att det är en liten andel privatpersoner som har denna kompetens, samtidigt visar all statistik på att merparten av alla kunder väljer att få en totalentreprenad när de gör en sådan här investering.

En aning ålderdomligt resonemang, dessutom är det nog inte omsorg om kunder, mer omsorg om kontroll och om återförsäljarledets marginaler. De företag som har en engagerad kundkrets vinner, och engagerad blir man om man får full information.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #40 skrivet: 15 april 2014, 10:00:30 »
Jag tror nog inte heller att vi ska överskatta forumets betydelse för branschens försäljning totalt, det är nog ganska många som handlar utan att ens veta att forumet existerar. Än mindre är de kunderna intresserade av avancerade tekniska manualer.

Att en tekniknörd sedan blir frustrerad av uteblivet kopplingschema är ju fullt förstÃ¥eligt!  tummenupp

Hur går det för TS btw?

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #41 skrivet: 15 april 2014, 10:37:55 »
Jag tror nog inte heller att vi ska överskatta forumets betydelse för branschens försäljning totalt, det är nog ganska många som handlar utan att ens veta att forumet existerar. Än mindre är de kunderna intresserade av avancerade tekniska manualer.

Stämmer säkert det du säger, på kort sikt. Men på lång sikt får alltid företag konkurrenter som har tekniskt och kvalietsmässigt jämförbara produkter, och då är det det företaget som har en engagerad, kunnig och lojal kundkrets som vinner. Och det var forumet som tipsade mig om att Nibe delar med sig av information, vilket avgjorde saken direkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #42 skrivet: 15 april 2014, 10:56:17 »
Stämmer säkert det du säger, på kort sikt. Men på lång sikt får alltid företag konkurrenter som har tekniskt och kvalietsmässigt jämförbara produkter, och då är det det företaget som har en engagerad, kunnig och lojal kundkrets som vinner. Och det var forumet som tipsade mig om att Nibe delar med sig av information, vilket avgjorde saken direkt.
Och vilken information som Nibe delade med sig var avgörande för ditt köp ?

/D

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #43 skrivet: 15 april 2014, 11:38:03 »
Installatörsmanualen, + att utvecklingsavdelningen svarat på mina lite detaljerat nördiga frågor via mail

Utloggad wotan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #44 skrivet: 15 april 2014, 14:36:59 »
Kul att det är ett sådant intresse att hjälpa mig och för allt som debatteras i denna tråd.

Lite kort allmänt om forumet så har det iaf hjälpt mig som amatör väldigt mycket. Bra med kunskap och bra debatter från vad jag uppfattar som kunniga personer. Jag kanske inte kan delta i diskussionen själv så långt men det påverkar klart mitt val av bergvärmepump (egentligen mitt val av att ta bergvärme i överhuvudtaget). Kan tänkas att det är en hel del som är som jag, som inte skriver något men som lyssnar med stora öron på vad som sägs, där en tråd som ex. denna kan vara viktig i val av pump. Tummen upp till Daikin också som är aktiv på forumet. Deras aktivitet här (samt att vi har en installatör i området som erbjuder en helhetslösning för Daikin) har varit en grundorsak att jag överväger en Daikinpump.

Till hur det går för mig: Fick jag idag info som jag inte var bered på. En installatör har valt att hoppa av med förklaringen att 240 meter borra där 30 meter är foderrör är för kort för en 1255. Skulle något hända som har med borrhålet hävdar de att garantier från Nibe inte gäller, inte heller garantier från installatören då det helt enkelt är ett för kort aktivt hål. De säger att det minst ska vara 250-260 meter aktivt hål för denna pump. Vilket isf skulle innebära 2 hål då det är klart svårt att få till 290 meter hål inkl foderrör. Denna information kommer som sagt från installatören men hävdar att detta är de bud de får från Nibe för deras del.

Det är ju snällt att de kommer med denna info där de iaf tipsar mig om att vara vaksam över detta i mitt val, men vad säger ni om detta? Stämmer det så putar det ju åter Daikin in i matchen. Där alt isf är en 1245 -10, men där det isf känns som att Daikin har övertaget.

De 2 andra installatörer som lämnat anbud på en 1255 och 240 m resp 250 m borra (inkl 30 m foder har inte tagit upp detta)

Ã…sikter?

/Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!