0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag menar att man riskerar att hamna fel. Flera andra faktorer är mycket viktigare än en sådan eventuell prisskillnad. Jag skriver eventuell, för ofta blir ett lågt pris initialt eller en billig offert ändå dyrare när allt är klart. Det är bara om man tänker sig att man skulle få två exakt likadana offerter från en och samma installatör som man skulle kunna tänka sig att ta den som är 7000 kr billigare. Och t.o m inte ens då kanske, eftersom rörmokaren antagligen gör ett mycket bättre jobb om han är glad
Vilken ska jag ta av 1255 och Daikin om:1. Det inte skiljer något i pris i offerten för en 1255 eller en Daikin?2. Om 1255 är 5 000 kr dyrare?3. Om 1255 är 10 000 kr dyrare?
Trådskaparens första post frågade detta, så det var bl a det jag hade i tankarna
Det skulle vara tråkigt om "Forumets" allmänna rekommendation blev att avstå nya (bra) produkter bara för att de är nya.OK att inte rekommendera ett märke som någon svarthandlare importerar en container av och säljer på blocket, men liiite annorlunda torde det väl ändå vara när Daikin tar fram en maskin som passar som hand i handske för väldigt många kunder på den Svenska marknaden.Jag påstår absolut inte att inte Nibe, IVT och Thermia bland annat har ett försprång med uppbyggda återförsäljare och servicenät, men i ett teknikspäckat forum som detta bör det även vara teknik, COP, och effekt som skall väga in.Vi skall inte stirra oss blinda åt ena eller andra hållet, men som sagt, alla maskiner som är bra, eller där man kan göra troligt att kvalitén är bra, bör lyftas fram, och kanske det är det som vi gjort när det gäller Daikin, och det är först nu som det kommer fram andra aspekter.
Tror du har helt rätt i att de flesta inte bryr sig om manualer men jag köper skulle inte köpa så här dyra grejer utan att vara lite påläst men jag tillhör nog en liten skala antar jag. Jag tror att skillnaden mellan dom är så liten så att besparing skulle bli i stort sett lika stor men jag skulle troligtvis valt Niben och en bidragande orsak är just supporten till privatpersoner och att Nibe går att uppdatera via usb och Nibe släpper uppdateringarna till privatpersoner och sen tror jag på att ha auto hastighet på brine vilket Daikin saknar. Jag skulle naturligtvis kolla upp hur det är med garantier och ev försäkringar.
Anledningen till att vi inte har något upplagt på vår hemsida är enkelt, vi anser att värmesystem och dimensionering och val av maskin/bedömning av kundens värmeavgivande radiatorer/e.t.c. görs bäst av fackmän. Min uppfattning är att det är en liten andel privatpersoner som har denna kompetens, samtidigt visar all statistik på att merparten av alla kunder väljer att få en totalentreprenad när de gör en sådan här investering.
Jag tror nog inte heller att vi ska överskatta forumets betydelse för branschens försäljning totalt, det är nog ganska många som handlar utan att ens veta att forumet existerar. Än mindre är de kunderna intresserade av avancerade tekniska manualer.
Stämmer säkert det du säger, på kort sikt. Men på lång sikt får alltid företag konkurrenter som har tekniskt och kvalietsmässigt jämförbara produkter, och då är det det företaget som har en engagerad, kunnig och lojal kundkrets som vinner. Och det var forumet som tipsade mig om att Nibe delar med sig av information, vilket avgjorde saken direkt.