Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej
 

Författare Ämne: Har du och använder termostat pÃ¥ elementen  (läst 195700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #600 skrivet: 03 juni 2011, 12:52:27 »

FörstÃ¥r inte riktigt vad du menar?  Vill du att solen och VP ska köra sÃ¥ mkt det gÃ¥r för att fÃ¥ mindre tillskott pÃ¥ natten?  Verkar ju inte sÃ¥ kul, med 25+ inne pÃ¥ dan

men det är ju inga problem att bygga ett system som fäller in och ut markiser efter behov.  Det vore en dröm att fÃ¥ bygga ALLT.  men tyvärr är det fÃ¥ som vill ha det sÃ¥ bra som det gÃ¥r att fÃ¥ eftersom det blir dyrt. *vinkar*

Jag hänvisade till min loggbild på sidan 2.
Här är länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=41752.0;attach=23841;image

Naturligtvis så förstår jag att Thermia Link inte är anpassad för markiser. Då jag tidigare har påstått att Thermias reglering startar kompressorn trots att huset är övertempererad, så förstår jag David att han söker kringutrustning som mildrar effekten av detta.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #601 skrivet: 03 juni 2011, 13:02:38 »
Är god värme komfort en fast förutbestämd temperatur?
Nej inte det jag föresprÃ¥kar, 
God värmekomfort är en subjektiv upplevelse. Om de boende upplever god värmekomfort är det god värmekomfort.


 
Är det inte energi vi ska spara ?
Jo.


Är det inte valfrihet om sitt inomhus klimat vi ska ge kunden
Absolut, om kunden önskar det. Själv har jag inga bekanta som springer runt och justerar värmen. Folk vill ha en viss innetemperatur, kanske 22 grader i huset och 18 grader i källaren. Så länge denna temperatur upprätthålls, skruvar inte folk. Jag är ganska övertygad om att den i princip enda anledningen till varför folk får för sig att skruva på en termostat, är att innetempen avviker från den önskade, inte att de helt plötsligt känner att "idag är en 21-dag då jag ska ha 21 grader istället för mina vanliga 22". Ett gott betyg på en värmeanläggning i en villa är att de som bor där glömmer bort att de har en värmeanläggning.

2011 har vi regler att följa och rekomendationer att följa exempel på det är utan termostat vad monterar ni som effekt reglerande enhet för att av styra övertemperering från den delen av klimatzonen, vi ska inte tillföra mer energi då skalet är mättat efter fastighets ägarens ställda hygienkrav
En smart placerad innegivare gör jobbet. Om det behövs lägger man till enstaka radtermostater i det/de rum som ofta utsätts för solinstrålningen eller ugnsvärmen eller vad det nu är. Termostaterna skulle jag justera för att börja strypa vid 1 grads övertemp

Förresten förutom att ha provat hemma så är det nog ett 1000 tal viller genom åren
Fastigheter med  Lgh ja det vÃ¥gar jag gissa pÃ¥ men det mÃ¥nga
Så jag vet också att det jag skriver om fungerar och spar masser med pengar samtidigt som kunde. Har valfrihet och komfort .
Det tror jag säkert att det gör. Har heller aldrig ifrågasatt att det kan fungera när en noggrann installatör som du har gjort jobbet. Som sagt - jag ifrågasätter inte att det funkar, jag ifrågasätter att det behövs i alla hus. Jag hävdar att i den absoluta merparten av villainstallationer ger en proffsigt installerad (balanserat adekvat flöde och adekvat volym) vp en god värmekomfort utan arbetstank, termostater, extra cp, STA-D-ventiler mm. Dessa bör användas när behovet finns, inte av slentrian. Sen är det helt upp till dig om du vill fortsätta med detta, är dina kunder villiga att betala för de här grejerna så kör på. Det jag invänder mot är att du inte verkar kunna erkänna att det i många hus kan funka med "keep it simple", trots att det bevisligen fungerar. Jag är hundra procent säker på att du inte skulle kunna förbättra min uppvärmningsekonomi, trots alla tusen villor. Tror säkert att du skulle kunna täta ut min vp så den ger någon procent till (även fast jag har en Thermia som VPO säger är fin på detta) men då är ju frågan vad detta kostar mig?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #602 skrivet: 03 juni 2011, 13:27:03 »
Men dÃ¥ mÃ¥ste ju det vara kanon ute i landet dÃ¥.  Undrar varför detta forum uppstod och Folksam skriker sig blÃ¥a över alla dÃ¥liga pumpar. Är det CTC Thermia IVT osv som gör sÃ¥ dÃ¥liga grejer alltsÃ¥?

Jag trodde i min okunskap att det var bristfälliga installationer som stod för merparten av alla problem.

Det ser inte sÃ¥ alltsÃ¥,Labold? 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #603 skrivet: 03 juni 2011, 13:46:39 »
Men dÃ¥ mÃ¥ste ju det vara kanon ute i landet dÃ¥.  Undrar varför detta forum uppstod och Folksam skriker sig blÃ¥a över alla dÃ¥liga pumpar. Är det CTC Thermia IVT osv som gör sÃ¥ dÃ¥liga grejer alltsÃ¥?

Jag trodde i min okunskap att det var bristfälliga installationer som stod för merparten av alla problem.

Det ser inte sÃ¥ alltsÃ¥,Labold? 

Förstår inte ditt inlägg är jag rädd. Har du lust att precisera vad det är du ifrågasätter i mitt inlägg?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #604 skrivet: 03 juni 2011, 13:51:38 »
Jo så som jag tolkar dina inlägg så tycker du att en vanlig std installation är kanon.

Äldre hus=  Nästan alltid lägre flöde än VP= flödesutjämning
Nya hus= Tank för att få bra gångtider.
Gemensamt för dessa är att STAD bör monteras för att dokumentera och VETA samt injustera. Blandningsventiler, flexslangar osv osv.

Jag anser detta vara en std installation och allt annat där man sparar in på ngt av dessa saker är en undermålig installation.
Varför vill du att det ska monteras undermåliga saker?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #605 skrivet: 03 juni 2011, 13:58:19 »
Labold , vi är överns om att vi ska spara energi,
Då borde vi va överns om termostatens funktion i ett termiskt skal ,

JAg har skrivit att man missar en del energibesparing då man inte andvänder effekt reglerande styrdon på dom olika klimatzonerna i ett hus
God värmekomfort är valfrihet ,

Jag försätter mitt svar senare , jobb väntar
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #606 skrivet: 03 juni 2011, 14:13:43 »
Jo så som jag tolkar dina inlägg så tycker du att en vanlig std installation är kanon.

Äldre hus=  Nästan alltid lägre flöde än VP= flödesutjämning
Nya hus= Tank för att få bra gångtider.
Gemensamt för dessa är att STAD bör monteras för att dokumentera och VETA samt injustera. Blandningsventiler, flexslangar osv osv.

Jag anser detta vara en std installation och allt annat där man sparar in på ngt av dessa saker är en undermålig installation.
Varför vill du att det ska monteras undermåliga saker?

Vad är det du inte förstår när jag skrev: "proffsigt installerad (balanserat adekvat flöde och adekvat volym)"? Och snälla, dra inte upp blandningsventilen igen. Flexslangar? Har någon föreslagit att strunta i dem?

Det känns som att de riktiga argumenten tryter och att du drar upp en massa konstigheter som jag inte skrivit... Din och min definition skiljer sig åt vad som är en standardinstallation, så enkelt är det. Som jag just skrev till CC så har jag inget intresse av att du ska sluta med att installera enligt din standard om det gör dig lyckligare och kunderna nöjda. Men om du säger att du gör det för att det inte kan funka med en seriöst installerad basic lösning så har du fel. I de allra flesta hus funkar "Keep it simple" och ger bästa totalekonomi. En riktigt bra installatör kan snabbt identifiera de hus där det inte kommer funka bra och lägga till det som behövs.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #607 skrivet: 03 juni 2011, 14:21:10 »
Hur kan det bli bästa total ekonomi  , i insitament ögonblicket ja , i en totalekonomi nej set under installationens livslängd ,  dom flesta gör av med rätt mycket hushÃ¥lls el , en stor del av det blir värme + solinträngning som man tar reda pÃ¥
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #608 skrivet: 03 juni 2011, 14:23:20 »
Labold , vi är överns om att vi ska spara energi,
Då borde vi va överns om termostatens funktion i ett termiskt skal ,

JAg har skrivit att man missar en del energibesparing då man inte andvänder effekt reglerande styrdon på dom olika klimatzonerna i ett hus

En on/off-pump kan inte effektregleras. Reglering av producerad energimängd går däremot bra, och det har jag, nämligen en innegivare.

Om jag med fasta instrypningar och innegivare har konstant innetemperatur mellan 22,5 och 23 grader i alla rum i mitt hus året runt, precis som jag vill ha det, kan du förklara för mig hur radiatortermostater på samtliga raddar skulle spara in de tusenlappar de kostar?

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #609 skrivet: 03 juni 2011, 14:44:26 »
Att det fungerar är inte samma sak som att det fungerar väl. Låt mig fråga så här.

Tycker du att alla installationer borde utföras så bra som går? Eller duger det med att det fungerar?

FÃ¥r jag komma och titta pÃ¥ din anläggning nÃ¥n kväll och göra lite mätningar? Självklart helt gratis, men vi kan ju se om det gÃ¥r sÃ¥ bra som du tror *vinkar*  Du fÃ¥r bara bjuda pÃ¥ en Fant ööhhhh cocacola ;D ;D

 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #610 skrivet: 03 juni 2011, 15:41:05 »
Att det fungerar är inte samma sak som att det fungerar väl. Låt mig fråga så här.

Tycker du att alla installationer borde utföras så bra som går? Eller duger det med att det fungerar?


Jag tycker principiellt att för att säga att något är bättre i vp-sammanhang ska man kunden uppleva en bättre värmekomfort, eller få en anläggning med bättre totalekonomi. I den stora merparten av villainstallationer har jag svårt att se hur "extra allt" som standard ska åstadkomma detta. Jag har inga synpunkter på hur ni installatörer gör in real life. Jag är övertygad om att du och CC m fl gör som ni gör för att ni tycker att det är det bästa, och att ni dessutom är yrkesstolta och kunniga. Jag försöker dock ha en principdiskussion här, och eftersom jag sett och hört om så många som kör "keep it simple" med utmärkt resultat så tycker jag att ni kan testa att installera så någon gång. Vem vet, ni kanske blir överraskade?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #611 skrivet: 03 juni 2011, 16:26:40 »
 huvuddunk vad tror du man gjorde frÃ¥n början Labold,
Jag och fler med mig har varit med Sen 70 talet och monterat ,
Har väldigt svårt att Se några nya överaskningar ,
Kanske är det just det som gör att man envist hävdar det jag skrivit i denna tråd
Vad tror du ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #612 skrivet: 03 juni 2011, 17:59:58 »
Precis,  mÃ¥nga "keep it simple" har det blivit.  Och extra allt kostar inte mer än G2 keep it simple. dessutom sparar det mer, eftersom det blir nada spets(om jag fÃ¥r som jag vill ;D)

När kan jag komma Labold?  Du kanske bara tror att din maskin gÃ¥r fint, kanske gör den inte det. Du ser inte om det fattas 500g R407c i din maskin. Men det kan du fÃ¥ veta, alldeles gratis. Enda förbehÃ¥llet är att om jag imponerar pÃ¥ dig och du ändrar Ã¥sikt, dÃ¥ vill jag se en trÃ¥d som heter- Ohhhhh vad Oraklet är grym Thumbsup *roflmao* *roflmao*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #613 skrivet: 03 juni 2011, 18:01:50 »
Annars kommer den att heta " knUp Ajjj. Var inte sÃ¥ grym Oraklet!"   *roflmao*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #614 skrivet: 03 juni 2011, 18:48:12 »
 *roflmao* *roflmao*  kanske är därför Labold inte vill ha ett möte med en sur röris *roflmao* *roflmao*

Eller -ohhhh vad han är kass oraklet ;D kan det ju också sluta med :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!