Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?  (läst 624 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad naikon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« skrivet: 13 februari 2024, 11:25:23 »
Hej kära pumpägare
Är 29 år och det ser ut som att jag kommer få köpa/ta över mitt barndomshem som är en mindre 1,5 plans-villa från 60-talet med 80kvm boplan och 80kvm källare i Göteborgsområdet. Tidigare uppvärmning var olja men sen 20 år är det fjärrvärme, och i år ligger kwh-priset på ca 1kr från GBG Energi.
På ett sett är det skönt att ha just GBG Energi som fjärrvärmeleverantör, den är kommunalägd så jag har inte utsatts för dom hiskeliga ökningarna som andra fått från privatägda runt om i landet.

Har funderat ett tag på ifall det är ekonomiskt lönsamt att installera en enklare luftvärmepump som komplement. Men dagens elpriser känns det mer komplicerat att räkna på och därför behöver jag lite råd på om ni tror att det går att räkna hem.
T.ex om man kör spotpris och gör så att det kan slås på automatiskt när elpriset är lägre.
Jag har ca 16-17-18 grader inomhus på vinterhalvåret, så det hade varit lyxigt att få lite extra värme när elpriset är lågt

Eller är det mer ekonomiskt lönsamt att bara köra på med fjärrvärmen?
Jag planerar att bo här livet ut ifall det förenklar ekvationen

Tack på förhand

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2024, 11:51:28 »
Hej! En viktig sak att först kontrollera är om fjärrvärmebolaget har någon straffavgift om man även skaffar värmepump och får en mer "spetsig" fjärrvärmeförbrukning. Vissa bolag har det. Ett hus från 60-talet har förmodligen också ingen öppen planlösning vilket gör att den energibesparing man kan göra med en luftluftvärmepump blir ganska begränsad. Om jag gissar skulle jag säga att det tar 10 år att räkna hem investeringen men en fördel kan bli att man får luftkonditionering under sommaren vilket kan vara värt en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad naikon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2024, 16:11:18 »
Hej! En viktig sak att först kontrollera är om fjärrvärmebolaget har någon straffavgift om man även skaffar värmepump och får en mer "spetsig" fjärrvärmeförbrukning. Vissa bolag har det. Ett hus från 60-talet har förmodligen också ingen öppen planlösning vilket gör att den energibesparing man kan göra med en luftluftvärmepump blir ganska begränsad. Om jag gissar skulle jag säga att det tar 10 år att räkna hem investeringen men en fördel kan bli att man får luftkonditionering under sommaren vilket kan vara värt en del.

Ah alright. Tack för infon. Nej finns ingen straffavgift vad jag vet, endast hyra 399kr månad+1kr kwh för fjärrvärmen.
Ja som du säger så är det inte någon öppen planlösning. Men det finns ev några bra platser som skulle kunna fungera som t.ex hallen eller köket. Men det känns ju å andra sidan onödigt om en massa värme skulle försvinna upp i taket.

Jag kommer garanterat bo kvar i 10 år, snarare 40 år ifall jag får ett friskt liv. Men skulle man få problem med pumpen så äts väl vinsten upp rätt snabbt med ev reparation eller service.
AC är jag inte så värst intresserad av då jag kan sova i källaren om det blir varmt :)

Om man skulle försöka förbättra kalkylen, skulle det vara en idé att titta på billigare pumpar runt 6000-10000kr? Eller är det mer värt att köpa en för t.ex 16k och hamna på ca 20k med installation?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2024, 16:26:30 »
Man räknar med att en luftluftvärmepump av kvalitetsfabrikat håller ca 15 år. Entréhallen brukar vara en bra placering av innerdelen och sedan beror det mycket på hur värmen kan sprida sig i huset. Man brukar säga att man tappar 1 - 2 grader  per dörrpost värmen måste igenom så kanske 23 grader i hallen och 21 grader i vardagsrummet. Fördelen är att våta jackor och skor vid ytterdörren torkar bra.

Tycker man ska hålla sig till kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic och Toshiba. Det ökar sannolikheten för att man blir mest nöjd i det långa loppet. Efterfrågan är stor och med inflationen har priserna har stigit till runt 25 tkr med installation eller t.o.m. drygt det. Livslängden på billiga Kina-fabrikat kanske bara blir hälften och det kan vara svårt att får fram reservdelar så då sparar man inget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad naikon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2024, 21:19:53 »
Man räknar med att en luftluftvärmepump av kvalitetsfabrikat håller ca 15 år. Entréhallen brukar vara en bra placering av innerdelen och sedan beror det mycket på hur värmen kan sprida sig i huset. Man brukar säga att man tappar 1 - 2 grader  per dörrpost värmen måste igenom så kanske 23 grader i hallen och 21 grader i vardagsrummet. Fördelen är att våta jackor och skor vid ytterdörren torkar bra.

Tycker man ska hålla sig till kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic och Toshiba. Det ökar sannolikheten för att man blir mest nöjd i det långa loppet. Efterfrågan är stor och med inflationen har priserna har stigit till runt 25 tkr med installation eller t.o.m. drygt det. Livslängden på billiga Kina-fabrikat kanske bara blir hälften och det kan vara svårt att får fram reservdelar så då sparar man inget.

Tack för nyttig information! Det tar jag till mig. Ska kolla lite vad det ligger på med dom märkena du nämner.

Men för att summera det så är det omöjligt att räkna på om det är lönsamt, men att det i snitt brukar löna sig efter 10 år. I värsta fall går man runt plus minus noll? Lite klurigare också med elpriserna som går åt alla håll.

Det är inte en grej att använda spotpris och att den stänger av sig eller går ner i effekt när priset är som dyrast, och att den blåser på som mest när priset är lågt? Man kan inte räkna hem den snabbare då?
Eller skulle det ändå vara lika bra att ha den stående på jämt i vilket fall?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2024, 21:48:31 »
Ja det är väldigt svårt att göra en komplett lönsamhetskalkyl numera. Osäkerhet i framtida fjärrvärmepris men ännu större osäkerhet om framtida el-pris. Just nu räknar jag själv på ett vinter-elpris (då den stora förbrukningen sker) om 2,25 kr/kWh i SE3 men tror det kommer att höjas framöver då många stora industrier kommer att väsentligt öka sin el-förbrukning de närmaste åren samtidigt som det kommer att ta tid att bygga mer el-kraft i Sverige och det bl.a. finns politiska blockeringar. Men tror absolut att det ändå lönar sig mer än inget med en luftvärmepump i längden.

Luftluftvärmepumpar som kör efter spotpris på elmarknaden känner jag inte till. Skulle påverka komforten väldigt mycket och inget jag skulle kunna tänka mig att ha. Men blir det fullständigt tokiga el-priser med typ 10 kr/kWh vissa timmar vore det naturligtvis bra med automatisk nedkoppling just dessa få timmar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Räkna hem LLVP som komplement till fjärrvärme?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2024, 23:02:09 »
Om elpriset idag är 2,25/Kw och en normal kvalitetsmaskin levererar minst cop  4 ( ca +-0 idag i götet) så kostar varje kW värme 56öre. Så besparing på 44öre/Kw.  Och har du bundet avtal på el så vet du ju vad varje Kw kostar.  Har du ”rörligt” får ma se vad morgondagen kostar och styra efter det och är man en av de väldigt få som har rent timpris så får man kolla kl 13 varje dag vad det beräknas kosta dagen efter. Och timpris är alltid dyrast typ kl 6-9:30 och 16-19.
Men beroende på temperatur ute så tappar värmepumpen ”vinst”.

Men i götet sparar du förmodligen 330 dagar om året så länge Kw kostnaden är under 3,50. På ett ungefär (kill gissning).

Och sparar du 46öre/Kw (ex från idag)så är det bara att räkna baklänges på din förbrukning -minus varmvatten (typ 3000Kw/år och se återbetalningstiden. Lite mindre vinst blir det då du inte når alla rum med värmepumpen

Men behagligare klimat inne och något lägre kostnader ger det. Och möjlighet till kyla och det skulle önskas.

« Senast ändrad: 13 februari 2024, 23:05:22 av Thompa71 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!