Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann värmepump  (läst 23308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hhedman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #30 skrivet: 29 december 2014, 23:22:24 »
Slingan är i underkant det vet jag.  Den gamle IVT gick i 17 Ã¥r levererade värme till huset. Jag kräver inget mer. Det enda jag gjorde under dessa Ã¥r var att fylla köldbärare  2 ggr pÃ¥ 17 Ã¥r, thats it: Hur kort än slangen är sÃ¥ är det sanningen. Jag har nu hört att jag inte är ensam om problem dÃ¥ köldbäraren hamnar en bit under minussidan. Klart f....n ett borrhÃ¥l hade varit att föredra.

Spagat69

  • Gäst
Spagat69
SV: Viessmann värmepump
« Svar #31 skrivet: 07 januari 2015, 00:12:09 »
Slingan är i underkant det vet jag.  Den gamle IVT gick i 17 Ã¥r levererade värme till huset. Jag kräver inget mer. Det enda jag gjorde under dessa Ã¥r var att fylla köldbärare  2 ggr pÃ¥ 17 Ã¥r, thats it: Hur kort än slangen är sÃ¥ är det sanningen. Jag har nu hört att jag inte är ensam om problem dÃ¥ köldbäraren hamnar en bit under minussidan. Klart f....n ett borrhÃ¥l hade varit att föredra.

Mjo, men problemet är nog inte Vissmann, utan att tekniken har förfinats under de 17 år din IVT-pump rullade på. Hade du skaffat en ny IVT, Nice eller what not så hade den åkt på samma problem då moderna pumpar kräver mycket djupare borra/längre slinga än för 17 år sedan.

Sedan kan man ju tycka att installatören borde ha nämnt det för dig att nya pumpar kräver mer av borra/slinga, men det var väl knappast Vissmann själva som var där sålde in pumpen ifråga, utan ett företag som säljer bl a Vissmann?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viessmann värmepump
« Svar #32 skrivet: 07 januari 2015, 09:45:40 »
Ja,  en modern v p kyler ju ner brine bättre. Men vissa har funktioner för att begränsa effekten om brinetemp sjunker under en viss nivÃ¥. DÃ¥ borde det fungera lika bra.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #33 skrivet: 07 januari 2015, 23:16:03 »
Ja,  en modern v p kyler ju ner brine bättre. Men vissa har funktioner för att begränsa effekten om brinetemp sjunker under en viss nivÃ¥. DÃ¥ borde det fungera lika bra.

Vilka pumpar som säljs idag klarar att utan problem lyfta 60+ grader på en brine in som är -5 eller lägre? Med vilken verkningsgrad?!? (nu låter ju jag lite provocerande och raljant, och det är lite meningen här, då jag vet att provokationer och raljerande brukar resultera i väldigt matnyttiga svar från de som kan. Inget ont menat, med andra ord!)...

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Viessmann värmepump
« Svar #34 skrivet: 08 januari 2015, 06:55:15 »
-4 in är default värdet i programmet .. så dit ner kan du få 60° ur tex en hederlig diplomat.
men jag hade nog föreslagit deras minsta Ã¥t dig  ,diplomat 4
cc
« Senast ändrad: 08 januari 2015, 06:58:49 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann värmepump
« Svar #35 skrivet: 08 januari 2015, 22:56:59 »
Vilka pumpar som säljs idag klarar att utan problem lyfta 60+ grader på en brine in som är -5 eller lägre? Med vilken verkningsgrad?!? (nu låter ju jag lite provocerande och raljant, och det är lite meningen här, då jag vet att provokationer och raljerande brukar resultera i väldigt matnyttiga svar från de som kan. Inget ont menat, med andra ord!)...
Vid -5 in sÃ¥ klarar del flesta nibe vp 65 grader pÃ¥ framledningen naturligtvis är inte cop nÃ¥n höjdare dÃ¥ men det gÃ¥r. Tror det är bara 1226 som inte klarar 65 grader har för mig den har 62 grader som gräns  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #36 skrivet: 16 januari 2015, 22:18:37 »
Så, var ligger då Sveriges mest effektiva bergvärmepump i COP räknat, när tempen från borran är -5 och man vill ha 250 liter 65-gradigt vatten med 350m marklinga i övre Norrland?

?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann värmepump
« Svar #37 skrivet: 18 januari 2015, 09:46:08 »
Cop är nog ointressant eftersom det är väldigt få vp som kan leverera 65 gradigt vv har för mig att viessman har nån modell ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viessmann värmepump
« Svar #38 skrivet: 18 januari 2015, 13:14:57 »
Vore ändå intressant. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Viessmann värmepump
« Svar #39 skrivet: 18 januari 2015, 14:43:35 »
Att göra 65 g med -5 in på kb med VP

Med 134 tror jag det låg på 2,31 i select7
Copelands program . Kollar i kväll exakt

Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann värmepump
« Svar #40 skrivet: 18 januari 2015, 15:45:12 »
Men det är skillnad på att ha 65 graders framledning och att fixa 65 gradigt vv då lär även en vp med R134 hamna på nära max framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Viessmann värmepump
« Svar #41 skrivet: 18 januari 2015, 22:17:24 »
Visst ligger man nära gränserna..
En ZH30K4E-TFD 7,51 kw vid ca 0° in på kb 35° på varma sidan .. 134 som köldmedel
Den lämnar vid 65° kondensering  -10°i förÃ¥ngning 3° överhettning (där nÃ¥gonstans hamnar man med viessmann och deras E-EXP vid - 5° in) 
COP enligt Copeland Select 7  2,28.

Enligt kurvan i diagrammet släpper dom den   till 75° vid samma förÃ¥ngning.
Viessmann stoppar pÃ¥ 72°  COP 1,9 vid 75

har man en anläggning som kräver dessa temperaturer är jag av den åsikten att Det ska vara 0° som kallast in på KB ..

Det gör sig bäst i frÃ¥nluft pÃ¥ Fastighets sidan,  med 12-15° in pÃ¥ kb
har man ett cop på ca 3,5 för legionella säkert varmvatten
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #42 skrivet: 30 mars 2016, 20:47:08 »
Lyfter den här tråden. Är lite nyfiken på hur det går med era Viessman pumpar? Är ni fortfarande nöjda/missnöjda? Hur är styrningen, är den lätt att skruva/justera kurvor etc etc på?
Hur är den att producera varmvatten? Tacksam för alla svar / kommentarer.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!