Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163  (läst 5909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Nordström

  • Gäst
Simon Nordström
NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« skrivet: 26 november 2017, 14:53:14 »
Hej,

Flyttat in i ett nybyggt parhus, ungefär samma tid varje kväll får jag en rad av dessa fellarmer.
Hittade 10 grader i temperatur differens på kondensor, är det vad jag förväntas tappa i golvvärmen?.
Testat att skruva ner pumpen till hastighet 2, ingen skillnad, dragit ner värmekurvan, ingen skillnad, luftat ur alla 4 nipplar.
Vi har golvvärme både uppe och nere.

Någon idé om vad som är fel?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #1 skrivet: 26 november 2017, 16:43:47 »
Du ska inte tappa 10 grader på golvvärme 3-5 är mera normalt så öka cirkulationen. Din vp har inbyggd arbetstank så det du tappar på golven är inte samma temp som vp jobbar mot men 10 grader är för mycket även där. Om du kör usb loggning 1 dygn så ser man hur vp går och kan lättare lösa problemet. Hög kondenser in tyder på väldigt låg cirkulation och hög temp om det inte uppkommer vid vv beredning då kan det vara ok i vissa fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #2 skrivet: 26 november 2017, 21:49:10 »
Ska testa med usb sticka.

Jag tyckte det lät helt galet med 10 grader differens på kondensorn men eftersom jag inte hittar något om vad värdet stod för så ville jag inte ändra det, men då kan jag utan problem sänka det till 6 grader som jag har i beräkningen, misstänker att detta kommer lösa problemet faktiskt. Tolkade jag dig rätt då?

Pumpen går i läge 3 redan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #3 skrivet: 27 november 2017, 08:07:54 »
Cirkpumpen som pumpar värmebäraren över kondensorn styrs av meny 5.1.14, kolla inställningarna där?
Men det låter knepigt att det blir hög temp på kondensor in, har du öppnat upp alla termostater på max och justerat in värmekurvan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #4 skrivet: 27 november 2017, 11:47:23 »
Larmet kan även uppkomma vid vv beredning om man har för hög vv temp eller dåligt luftad beredare men det syns om du kör en log.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #5 skrivet: 27 november 2017, 22:16:52 »
Håller på att logga maskinen nu men har pratat med Nibe idag, värden för vv beredningen ser bra ut.
Mitt problem är att vi har golvvärme uppe och nere, när vi har allt på under kvällen verkar dom flesta ställdonen stänga, har bara by-pass på gvf uppe så förmodligen gasar pumpen på utekurva samtidigt som flödet är nästan obefintligt vilket gör att kondensorn går varm för efter ca 9min upphör detta.
Ska logga ikväll, ändra imorgon och se om jag får bort felet, återkommer!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #6 skrivet: 27 november 2017, 22:34:01 »
LÃ¥ter lite konstigt ändÃ¥ även om termostaterna stänger har vp fullt flöde eftersom den har en liten arbetstank och sÃ¥ fort borde termostaterna inte stänga sÃ¥ den inte hinner reglera ner  Sc:,h Hur som helst det är bäst att justera in kurvan rätt och ha termostaterna fullt öppna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #7 skrivet: 27 november 2017, 22:55:34 »
LÃ¥ter lite konstigt ändÃ¥ även om termostaterna stänger har vp fullt flöde eftersom den har en liten arbetstank och sÃ¥ fort borde termostaterna inte stänga sÃ¥ den inte hinner reglera ner  Sc:,h Hur som helst det är bäst att justera in kurvan rätt och ha termostaterna fullt öppna.

Ja men flödet har ju ingenstans att gå igenom eftersom vi bara har en liten by-pass när slingorna är stängda.
Ska prova att köra by-pass funktionen i termostaten imorgon kväll och se.
Blir intressant att se om tesen stämmer eller om det är något annat som spökar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #8 skrivet: 28 november 2017, 07:39:14 »
Som sagt måste du trimma in kurvan med alla termostater öppna för att få bra funktion på värmepumpen.
Sen kan du aktivera termostaterna i valda utrymmen som t ex sovrum, men man bör alltid ha ett par slingor oreglerade (öppna).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #9 skrivet: 28 november 2017, 07:44:51 »
Som sagt måste du trimma in kurvan med alla termostater öppna för att få bra funktion på värmepumpen.
Sen kan du aktivera termostaterna i valda utrymmen som t ex sovrum, men man bör alltid ha ett par slingor oreglerade (öppna).

Satte upp gardiner i hela huset igår, nu har larmet försvunnit. Nästan lustigt hur det kunde lösa problemet......
Skall testa det när det blir lite kallare ute :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #10 skrivet: 28 november 2017, 10:16:41 »
Det har inte löst problemet det är troligtvis nästan lika dålig drift nu också men inte så dåligt så den larmar. Eftersom en F750 har en inbyggd arbetstank med separat cp mot rad så kommer vp ha flöde även om hela rad systemet är stängt men det cirkulerar endast i den ca 20 liter stora arbetstanken om inte jag missat mig helt på hur den är uppbyggd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gojz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #11 skrivet: 28 november 2017, 20:18:16 »
Det har inte löst problemet det är troligtvis nästan lika dålig drift nu också men inte så dåligt så den larmar. Eftersom en F750 har en inbyggd arbetstank med separat cp mot rad så kommer vp ha flöde även om hela rad systemet är stängt men det cirkulerar endast i den ca 20 liter stora arbetstanken om inte jag missat mig helt på hur den är uppbyggd.

Så är det men det är ju hopplöst att felsöka när jag inte ens kan logga felet, håller på att logga så förhoppningsvis kan man se hur kompressorn går.
Tror lösningen är att sänka kurvan mer för att få upp flödet genom hela systemet och plocka ut mer energi.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #12 skrivet: 29 november 2017, 14:57:44 »
Kurvan ska vara så låg som möjligt utan att du får kallt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #13 skrivet: 29 november 2017, 15:01:03 »
Gör som smurfen och Carl säger.

Ha några termostater helt öppna och kolla så varmvattnet inte blir över "typ" 52 grader, då har du löst detta.

Jag hade väldigt många olika felmeddelanden men fick bort samtliga genom att öppna upp några termostater helt. Tror pumpen behöver en viss mängd vatten att arbeta med. Iaf när man kör SAM40 modulen.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F750, Hög kondensor in-temperatur, larm 163
« Svar #14 skrivet: 29 november 2017, 15:03:59 »
Termostaterna ska enbart strypa vid övertemp ligger dom och stryper hela tiden på grund av för hög framledning blir det fel. Öppna alla termostater och ställ in rätt kurva aktivera termostaterna där dom behövs ha resten öppet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!