Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tystast pÃ¥ högsta fläktläge?  (läst 4373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tystast på högsta fläktläge?
« skrivet: 01 september 2011, 11:37:31 »
Bosch var inte något alternativ alls för mig när jag började kolla värmepump, men när man jämför den med tex en ME FD35:a så verkar den ju jämn bra men ändå vara ca 4db tystare vid maxfläkt på innedelen. Även ett högre COP värde.

Det som gör att jag hänger kvar lite på ME funderingar är att det sägs att de bara går och går och går... någon som har erfarenhet av Bosch och kan tycka till?

Prisbilden på de båda inkl installation är densamma, dvs ca 18 000kr ink rot.

Svårt val... tips?

"en av marknadens absolut lägsta ljudnivåer vid full effekt."
http://www.boschvarme.se/pages/page.asp?lngID=12&lngLangID=1

Tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tystast på högsta fläktläge?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2011, 11:58:44 »
Läget "maxfläkt" använder man främst för att det ska bli snabb effekt efter påslag, kyla eller värme. Då blir det en högre ljudnivå men detta kommer i andra hand. Ljudnivån på de olika mellanlägena som mest används är viktigare, "superquiet-low" lär i praktiken ge för litet luftflöde. ME FD35 kan ge mer värmeeffekt vid -15C (något sämre COP just då) än Bosch enligt specarna. Beror på vilket uppvärmningsbehov som finns. Har ingen Bosch men har varit intresserad av denna modell som ett mellanalternativ. Känns som den bör vara lite billigare än FD35. För samma pris skulle jag valt den senare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tystast på högsta fläktläge?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2011, 12:52:31 »
Mitsubishi FD35VABH kan man nog hitta flera olika priser på och det är beroende på längden på garantin.
18000:- efter ROT låter inte som att den har 5 års totalgaranti, kanske är 2 års garanti på den.
Eller så finns det någon som säljer den så pass billigt med den 5 åriga taotalgarantin och då är det svårslaget pris !

Sen är det lite fel att bara stirra sig blind på ett decibeltal, dom olika märkena och modellerna har ofta helt olika karaktär på ljudet och vilken karaktär på ljudet man störs minst av är väldigt individuellt.
Har man möjlighet så ska man försöka lyssna på dom olika maskinerna på hög samt mellanläget på fläkthastigheten då det är dessa som används regelbundet.
Ställa fläkten på Quiet eller lägsta fläkthastighet gynnar inte spridningen av värmen till resterande rum i fastigheten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tystast på högsta fläktläge?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2011, 13:20:43 »
Tack för svar.

Jo, det vore bra om man kunde lyssna pÃ¥ ljud osv innan köp. Men hur gör man det? Knacka pÃ¥ hos nÃ¥gon främmande människa som har pumpen installerad?? Njae....  :o

Endast Sverigepumpen har ett demo ex i min lokala butik i en redan relativt bullrig lokal så det var svårt att få en uppfattning om den.

Jo, ljud kan bete sig olika. Frekvenser, styrka osv... men man måste ju ha någonting att utgå ifrån, därav siffror i db hit och dit.

Jag vet att du säljer till ett förmånligt pris med bra garantier och det är en av de intressanta offerterna jag velar mellan just nu TS Comfort. :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tystast på högsta fläktläge?
« Svar #4 skrivet: 01 september 2011, 13:39:19 »
vet att det är väldigt svÃ¥rt att hitta en butik som har dom modellerna man själv är intresserad av  :)
Har ni lite tur så finns det lite olika varianter i området där ni bor, om ni har vänliga grannar som släpper in er och tjyvlyssna lite.
Men det kan vara olika förutsättningar även där så helt lätt är det inte !!
Nu vet jag inte vart ni bor trots att ni tydligen fÃ¥tt en offert av mig  Thumbsup men VPGR hade nÃ¥gra Showrooms eller vad dom kallade det tidigare i Länna och nÃ¥got mer ställe. Tomas pÃ¥ VPGR är pÃ¥ forumet ibland och kanske kan upplysa dig om dessa butiker finns fortfarande.
Han fÃ¥r lite press pÃ¥ sig dÃ¥ att kanske komma med en bättre offert  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tystast på högsta fläktläge?
« Svar #5 skrivet: 01 september 2011, 13:59:37 »
vet att det är väldigt svÃ¥rt att hitta en butik som har dom modellerna man själv är intresserad av  :)
Har ni lite tur så finns det lite olika varianter i området där ni bor, om ni har vänliga grannar som släpper in er och tjyvlyssna lite.
Men det kan vara olika förutsättningar även där så helt lätt är det inte !!
Nu vet jag inte vart ni bor trots att ni tydligen fÃ¥tt en offert av mig  Thumbsup men VPGR hade nÃ¥gra Showrooms eller vad dom kallade det tidigare i Länna och nÃ¥got mer ställe. Tomas pÃ¥ VPGR är pÃ¥ forumet ibland och kanske kan upplysa dig om dessa butiker finns fortfarande.
Han fÃ¥r lite press pÃ¥ sig dÃ¥ att kanske komma med en bättre offert  ;)

"Offerten" var muntlig, jag ringde dig fräckt nog i söndags och pratade med dig i telefon.  ::)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tystast på högsta fläktläge?
« Svar #6 skrivet: 01 september 2011, 14:07:47 »
Söndagar brukar vara en dag när folk funderar pÃ¥ värmepumpar av nÃ¥gon anledning   :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!