Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gÃ¥r värmepumpen?  (läst 18895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2012, 22:14:32 »
45 grader om flödet är konstant
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2012, 22:17:15 »
mm precis
och när det är snorkallt ute så är det 20 inne och vi dundrar fram säg 50 till radden.
Det högre deltat vi ser över radiatorn då är också ett mått på den effekt som avgivs. Givet att flödet är konstant så kan vi genom att se på deltat avgöra vilken effekt som tjongar i väg.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2012, 22:21:11 »
Man borde ha en cp som håller deltat över raddarna helt konstant borde kunna ge en lägre kurva men det kanske finns såna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #33 skrivet: 26 januari 2012, 22:29:31 »
Nej det behöver inte bli sÃ¥ Tipo.  Det kan fungera fint ändÃ¥, UVL Thumbsup

Är UVL-tanken också hemlig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #34 skrivet: 26 januari 2012, 22:35:01 »
Man borde ha en cp som håller deltat över raddarna helt konstant borde kunna ge en lägre kurva men det kanske finns såna.

När alla mina är öppna nu så är allt tyst. Jag har parkerat på gränsen. Ökar jag lite nu så börjar det låta i vissa radiatorer och rör. Jag skulle inte vilja varva upp och ner på radsidan.

En tryckstyrd pump däremot säkerställer ju mer eller mindre att trycket över varje beståndsdel är konstant. Dvs om några raddar stryper ner så ökar inte flödet över de andra raddarna.

Här finns det massa intressanta tankar man kan ha i ett system med intelligenta termostater vars övergripande flöde övervakas av en central styrenhet i kombination med en tryckstyrd pump.. hmmm
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #35 skrivet: 26 januari 2012, 22:52:40 »
Nej den är bara att köpa. Det gör jag :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #36 skrivet: 27 januari 2012, 07:20:14 »
Det jag menade var förstås att det vore intressant med lite info om vad som gör UVL-tanken bra/annorlunda mot andra tankar.
Att framhålla en viss typ av tank ter sig ju rätt meningslöst om du inte vill/kan/får förklara på vilket sätt den är bättre, och det inte finns offentlig information att inhämta om tanken.
För att förtydliga, så rör sig den typen av uttalande om ren reklam, eftersom det inte finns någon möjlighet för oss andra att analysera, kommentera eller kritisera det du som företagare med intresse i produkten framhåller skulle vara en lösning som trollar med de fysikaliska reglerna som påverkar andra produkter på marknaden. (Min uppfattning av de inlägg du gjort/gör om denna tank)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2012, 07:50:22 »
Nej det behöver inte bli sÃ¥ Tipo.  Det kan fungera fint ändÃ¥, UVL Thumbsup

Hmm, ok, det kanske var för att flödena var markant olika. Installatören hade ju lämnat båda pumparna på full fart och när jag sänkte externa pumpen till 2:an pga oljud i rören så blev effekten denna.

Jag har nu interna pumpen pÃ¥ 2:an, och hade den externa pÃ¥ ca 5m, har nu för att testa sänkt den externa till ca 3m. Tyvärr (!) är det ju lite för varmt för värmesystemsexperiment.  ^-^
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #38 skrivet: 27 januari 2012, 08:41:46 »
Om externa flödet är mindre än interna kommer VP:n att stanna när tanken är fulladdad, oberoende av hur mycket värme huset behöver.

I början gick min pump med tank i typ 20 minuter och stannade sedan i 20 minuter, och startade igen. Efter att jag justerat pumparna så att den externa hade större flöde än den interna så kunde den gå kontinuerligt.

Tanken värms ju upp när returen cirkulerar runt i den och den värmen får du sedan ut när VP:n har stannat. Radiatorerna svalnar betydligt långsammare med tank.

Jag har nu en steglöst justerbar extern pump, och jag har justerat flödet på den så att det är något lite högre än det interna flödet, och nu fungerar det kanon. Radiatorerna är varma hela tiden, även när VP:n står.

[Edit]

Om du har större flöde på interna CP:n blir det ju som en IVT med bypass där flödena är fel, VP:n stannar på hög retur trots avv huset behöver värme.

Med en vettig inställning så komer värmepumpen gå kontinuerligt när och om den behöver göra det.
Om värmepumpen är överdimensionerad vid 0 grader sÃ¥ kommer den inte gÃ¥ kontinuerligt dÃ¥. Ger den lika eller mindre än vad huset behöver sÃ¥ gÃ¥r den kontinuerligt. 

Beroende på vilken tanklösning och koppling man har är detta en enkel match alternativt lite knep o knåp för att uppnå. Men det är ingen svart magi.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #39 skrivet: 27 januari 2012, 08:56:47 »
Det jag menade var förstås att det vore intressant med lite info om vad som gör UVL-tanken bra/annorlunda mot andra tankar.
Att framhålla en viss typ av tank ter sig ju rätt meningslöst om du inte vill/kan/får förklara på vilket sätt den är bättre, och det inte finns offentlig information att inhämta om tanken.
För att förtydliga, så rör sig den typen av uttalande om ren reklam, eftersom det inte finns någon möjlighet för oss andra att analysera, kommentera eller kritisera det du som företagare med intresse i produkten framhåller skulle vara en lösning som trollar med de fysikaliska reglerna som påverkar andra produkter på marknaden. (Min uppfattning av de inlägg du gjort/gör om denna tank)
Tanken är en vanlig tank, med diverse VVS teknik inbyggt i den.  Dessa grejer kan man ju koppla själv om man vill, och det är sÃ¥ jag gjort fram tills nu.  Fördelarna man fÃ¥r är en arbetstank/volymtank/knäppkärl som verkilgen fungerar fint utan att man behöver kunna nÃ¥got om hur och vad och varför, det bara funkar. Den ser ut som ett kylskÃ¥p, vit och fyrkantig. Och den ger VP förutsättningar att fungera oavsett vad som händer i systemet, man kan dessutom överdimensionera VP om man vill. 16kw i ett 8kw hus är inga problem.

Jag har inget ekonomiskt intresse i denna tank, jag får andra fördelar av mitt ÅF:skap för dessa produkter, konsultation osv. :)

Hojta till så får du köpa en och testa Rickard, om du har plats *vinkar*
   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #40 skrivet: 27 januari 2012, 08:57:26 »
Om man inte har tillräckligt stora värmeavgivande ytor så kommer värmepumpen alltid att stanna utan att det blir tillräckligt varmt i huset.
Detta oavsett om man har acktank, arbetstank, volymtank - eller ej.
Det tar bara lite längre tid om värmepumpen får arbeta med en större vattenvolym.
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 09:00:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #41 skrivet: 27 januari 2012, 08:59:24 »
Tanken är en vanlig tank, med diverse VVS teknik inbyggt i den.  Dessa grejer kan man ju koppla själv om man vill, och det är sÃ¥ jag gjort fram tills nu.  Fördelarna man fÃ¥r är en arbetstank/volymtank/knäppkärl som verkilgen fungerar fint utan att man behöver kunna nÃ¥got om hur och vad och varför, det bara funkar. Den ser ut som ett kylskÃ¥p, vit och fyrkantig. Och den ger VP förutsättningar att fungera oavsett vad som händer i systemet, man kan dessutom överdimensionera VP om man vill. 16kw i ett 8kw hus är inga problem.

Jag har inget ekonomiskt intresse i denna tank, jag får andra fördelar av mitt ÅF:skap för dessa produkter, konsultation osv. :)

Hojta till så får du köpa en och testa Rickard, om du har plats *vinkar*
   

Även detta inlägg är ren reklam, du tillför inget alls till debatten när det gäller uppbyggnad eller funktion som vi kan relatera till, eller debattera om, och om du inte kan komma med mer info så kommer jag därför att radera inlägget som ett reklaminlägg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #42 skrivet: 27 januari 2012, 09:17:02 »
Om man inte har tillräckligt stora värmeavgivande ytor så kommer värmepumpen alltid att stanna utan att det blir tillräckligt varmt i huset.
Detta oavsett om man har acktank, arbetstank, volymtank - eller ej.
Det tar bara lite längre tid om värmepumpen får arbeta med en större vattenvolym.

Nu förenklar du lite väl mycket.
Om du kopplar tanken, som vissa gör, med väldigt stor fördröjning mellan systemsidan och VP sidan så kan körningen avslutas, fast den inte borde, så att säga. Eller oavsett koppling beroende på vart framledningsgivaren sitter. Eller om flödet på rad sidan är sådant att värmeavgivningen inte är tillräckligt, trots att ytan finns i huset.

Men med en vanlig 3-4 rörs arbetstank där kopplingen är juste utförd enligt normala systembeskrivningar kan man utan några större problem kunna köra med både lägre och högre flöde på radiatorsidan än på värmepumpen. Men självklart finns det en gräns. och självklart kommer en optimal koppling fungera bättre än en ickeoptimal. Det är ingen svart magi men det går heller inte redogöra i detalj då det finns så många områden att täcka. Allt från rördimensioner till flöden och effekter.

Så frågan blir då i fall flödet som tipo hade var så pass lågt att det blev dålig funktion eller i fall han inte utvärderade läget tillräckligt. Ditt svar tillför 0

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #43 skrivet: 27 januari 2012, 09:25:55 »
Jag hävdar ju att du har fel i ditt pÃ¥stÃ¥nde där Rickard. Om vi tar ett befintligt hus, ditt tex och leker med tanken att du har ett vanligt hederligt gammalt system som höll ditt hus varmt med säg olja och 70 grader fram eller 80 för den delen vid Dut. 

Då kommer detta att fungera kanon, det vet jag för det gör det på runt 20 ställen där jag byggt samma sak fast med kopplingar och UKV eller strömmsnäs ackar på tot 4500l.

VVS ingenjörer har helt enkelt byggt in alla grejer i tanken sÃ¥ att det blir enklare för mig och vem som nu kopplar grejerna.  Du fÃ¥r ta det som reklam om du vill och självfallet fÃ¥r du radera inläggen. Som jag ser det sÃ¥ fÃ¥r folk möjligheten att köpa en bättre typ av tank med allt klart frÃ¥n fabrik istället för typ UKV och sedan ska man börja designa själv.

Om jag inte berättar att den finns, så kommer alla eventulla tankköpare att fortsätta köpa UKV eller liknande produkter. Sedan kommer dem att stå och klia sig i huvudet och undra hur de ska göra. Lösningen finns ju redan, det är bara 4 anslutningar att koppla på och kopplar man rören inåt så får man inga"fula rör" synligt Thumbsup

Och som sagt, inga pengar till mig.
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #44 skrivet: 27 januari 2012, 09:27:37 »
Nu förenklar du lite väl mycket.
Om du kopplar tanken, som vissa gör, med väldigt stor fördröjning mellan systemsidan och VP sidan så kan körningen avslutas, fast den inte borde, så att säga. Eller oavsett koppling beroende på vart framledningsgivaren sitter. Eller om flödet på rad sidan är sådant att värmeavgivningen inte är tillräckligt, trots att ytan finns i huset.

Men med en vanlig 3-4 rörs arbetstank där kopplingen är juste utförd enligt normala systembeskrivningar kan man utan några större problem kunna köra med både lägre och högre flöde på radiatorsidan än på värmepumpen. Men självklart finns det en gräns. och självklart kommer en optimal koppling fungera bättre än en ickeoptimal. Det är ingen svart magi men det går heller inte redogöra i detalj då det finns så många områden att täcka. Allt från rördimensioner till flöden och effekter.

Så frågan blir då i fall flödet som tipo hade var så pass lågt att det blev dålig funktion eller i fall han inte utvärderade läget tillräckligt. Ditt svar tillför 0



Nja, det håller jag inte med om.
Tipo hade problem med att värmepumpen stannade för att tanken var fulladdat, men den borde ha gått kontinuerligt för att hålla huset varmt.
Citera
I början gick min pump med tank i typ 20 minuter och stannade sedan i 20 minuter, och startade igen. Efter att jag justerat pumparna så att den externa hade större flöde än den interna så kunde den gå kontinuerligt.
Antingen berodde det på att tanken inte var fulladdat (och då har du rätt), men om det var så som Tipo påstår så kan det bara bero på för lågt flöde i externa kretsen/för liten värmeavgivande yta, eller en reglering för externa kretsen som inte var inställt på ett bra sätt, eller t.o.m med en reglekonflikt i förhållande till regleringen som styrde värmepumpen och den interna kretsen.

Så hemst mycket hokus pokus är det inte med arbetstankar, om man inte ansluter dem fel, men rent generellt stämmer det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Om värmepumpen stannar trots att den skulle behöva gå så beror det på att det värmeavgivande systemet inte klarar av att göra av med den producerade effekten.
(Eller att tanken är felaktigt inkopplad)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!