Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumstemperatur diffar mot angiven temp  (läst 6247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« skrivet: 07 november 2019, 09:36:56 »
Hej!
Har fått min luftvärmepump (LN35) installerad för några dagar sedan och den tuffar på bra. En fundering jag har är dock rumstempen kontra den temp man anger på pumpen.

Enligt melcloud är luftpumpen inställd på 21 grader, men i melcloud ser jag att innnedelen meddelar en temperatur på ca 18 grader..
Och via en termometer i rummet så stämmer det ganska bra, ca 18-19 grader på den.

Brukar man behöva ställa upp tempen på värmepumpen lite extra för att nå upp högre temperaturer? Jag tänker att den borde hålla ca 21  vid pumpen om jag angett 21 grader?

Det har varit mellan -1 - -3 grader nu i dagarna.
Vi har en tvåvåningsvilla där jag stängt av radiatorerna på nedervåningen (79 kvm per våning) och radiatorerna är på som vanligt på övervåningen.

Känns ganska likvärdigt varmt i respektive rum på nedervåningen.

Värt att notera är att jag inte tror att borrhålet ut är så isolerat, så frågan är om det väller in kalluft bakom som gör att tempen i innedelen sjunker? (Installatören lade dit nån leraktig klump runt hålet, eller uppepå innan kanalen åkte på, troligen för att förhindra fukt ippifrån) Visserligen stämmer ju tempen rätt bra med annan termometer i rummet också..
Tycker inte det verkar som pumpen får kämpa nåt nämnvärt, utan den susar på på lagom varv. Inte alls särskilt högljudd . Ibland ökar den farten lite och ibland mindre.

Men frågan kvarstår, varför diffar det flera grader på angiven temp och uppmätt temp? Anledningen till frågan är ju också om det är så att den inte orkar värma upp mer än till 18 grader vid -1 - -3 grader och hur det då blir om det är några grader kallare? Eller är det så att man ofta får ställa pumpen högre än vad tempen i rummet sen blir?

Andra frågan: Bör borrhålet tätas så det inte drar in kalluft den vägen? Rören är ju tätade, men det är ju  lite luft runtomkring dom. Det är ju bra med lite tilluftskanal till huset, men frågan är om detta hål är rätt ställe?

Tacksam för alla funderingar och svar :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #1 skrivet: 07 november 2019, 11:49:20 »
Dålig koll på hur rättvis info är via melcloud och temperatur!!
Viktiga är att ni har önskad temperatur vid innerdel och dit den når oavsett vad det står för inställd temperatur på melcloud eller i displayen på fjärren

Om det läcker in kall luft i genomföringen så skulle den stå och producera värme i överskott då tempgivaren blir lurad och så verkar det inte vara så hålet är nog tätt.

När det är lite kallare ute kan man behöva hålla lite varmare där innerdelen är för att få önskad temperatur i rummen längre bort då kylan tränger på genom väggar, tak och fönster .

Ställ den på så hög fläkthastighet som ni själv står ut med ljud/blåsmässigt för bästa ekonomi.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #2 skrivet: 07 november 2019, 12:00:11 »
Dålig koll på hur rättvis info är via melcloud och temperatur!!
Viktiga är att ni har önskad temperatur vid innerdel och dit den når oavsett vad det står för inställd temperatur på melcloud eller i displayen på fjärren

Om det läcker in kall luft i genomföringen så skulle den stå och producera värme i överskott då tempgivaren blir lurad och så verkar det inte vara så hålet är nog tätt.

När det är lite kallare ute kan man behöva hålla lite varmare där innerdelen är för att få önskad temperatur i rummen längre bort då kylan tränger på genom väggar, tak och fönster .

Ställ den på så hög fläkthastighet som ni själv står ut med ljud/blåsmässigt för bästa ekonomi.

Tack för svar!
Okej, jag trodde det var bättre att köra på autoläget på fläkten, men så är alltså inte fallet?
Det kan alltså vara bättre att kanske köra på läge 3 eller 4 (av 5) och att den alltid står och blåser med det snarare än att den växlar för att få ner elförbrukningen?

Angående tempen som man ställer på fjärren eller i melcloud så står den nu på 21 grader. Tempmätarna på luftpumpar kan alltså vara så pass inexakta så att det kan vara så att det enbart blir 18 grader i rummet även fast den står på 21 grader? Bara en undran..
Jag har satt en annan termometer i rummet och den mäter ganska lika mot vad värmepumpen själv anger. Runt 18-19 grader..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #3 skrivet: 07 november 2019, 12:39:29 »
Kör du på autofläkt så tycker jag den ofta väljer för låg fläkthastighet och det blir sämre spridning.
3:an brukar många stå ut med men högre så blir det orkan  :)
Kör du på autoläget så kan den vandra upp på högsta hastighet men det kanske inte är så kul alla gånger om man inte själv vill det förstås

Du mäter själv inte där givaren sitter så det blir nog svårt att jämföra till 100%
Hur exakta tempgivarna är vet jag icke.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #4 skrivet: 07 november 2019, 19:05:27 »
Kör du på autofläkt så tycker jag den ofta väljer för låg fläkthastighet och det blir sämre spridning.
3:an brukar många stå ut med men högre så blir det orkan  :)
Kör du på autoläget så kan den vandra upp på högsta hastighet men det kanske inte är så kul alla gånger om man inte själv vill det förstås

Du mäter själv inte där givaren sitter så det blir nog svårt att jämföra till 100%
Hur exakta tempgivarna är vet jag icke.

Ställde den på 4 av 5, blev helt acceptabel nivå, även för min fru 😊👍Väldigt tyst pump det här måste jag säga :)
Den har gått upp något i temp, men håller sig runt 18,5-19 grader trots att den står på 21. Rummen känns varma o bra dock så värmespridningen verkar helt ok. 😊

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #5 skrivet: 07 november 2019, 19:28:59 »
Ställ upp den någon grad eller två till om ni vill ha det varmare.
Bättre om ni har önskad temperatur än att titta på vad det står i fjärren  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #6 skrivet: 07 november 2019, 19:29:33 »
Den differensen inställt värde 21 och 18-19 en bit in i rummet är normalt. Skiljer ju ca 3-4 grader från golv till innerdelens mätpunkt strax under tak.

Se inställt värde just som ett värde och inte som den temperatur du upplever / mäter inne i rummet.

Helt rätt mer fläkt ger bättre spridning av värmen och fasta vingar (ingen swing utan fast riktning ) så får du ut mest av din investering.

Edit. TS skrev samtidigt. 👍

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #7 skrivet: 07 november 2019, 20:35:33 »
Ställ upp den någon grad eller två till om ni vill ha det varmare.
Bättre om ni har önskad temperatur än att titta på vad det står i fjärren  ;)

Japp jag har gjort det nu. Testade att öka till 24 grader och då stiger tempen några grader, men håller sig fortfarande några grader under angiven temp.
Testade att lägga en termometer vid utblåset och luften där håller ca 33-34 grader när jag testade att öka temperaturen till 24 grader.

En annan sak jag funderar över, läste att ln35 var förifylld för max 7 meter rördragning. Jag tror att vår rördragning är ganska exakt 7 meter från innedel till utedel. Blir det någon nackdel att jag ligger på gränsen? Borde man fyllt i mer köldmedel?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #8 skrivet: 07 november 2019, 20:54:49 »
Utblåstemperaturen kommer att variera lite upp och ner.
Du verkar gilla att läsa av termometrar  ;)

Det är 20 eller 25 gram som ska fyllas på per meter när man överstiger den förfyllda rörlängden om jag minns rätt på LN .
Om eller hur mycket en skvätt extra ”för säkerhets skull” vet jag inte                                   
                   
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #9 skrivet: 07 november 2019, 21:15:05 »
jag hade samma problem med min Toshiba RAS 13 när den var ny  installerad för 14 år sedan. Det visade sig att det var ett problem med isolering av hål för att dra in alla slangar till värmepump. Den påverkade temp mätning i pumpen själv. Efter förbättrad isolering försvann allt temp skillnad mellan värmepumps inställd temp och rum temp mät via vanlig termometer.

Du har själv hittad felet. läste ditt inlägg en gång till och såg att du misstänker detta själv,
"Värt att notera är att jag inte tror att borrhålet ut är så isolerat, så frågan är om det väller in kalluft bakom som gör att tempen i innedelen sjunker? (Installatören lade dit nån leraktig klump runt hålet, eller uppepå innan kanalen åkte på, troligen för att förhindra fukt ippifrån) Visserligen stämmer ju tempen rätt bra med annan termometer i rummet också.. "
« Senast ändrad: 07 november 2019, 21:18:41 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #10 skrivet: 07 november 2019, 22:18:48 »
Den differensen inställt värde 21 och 18-19 en bit in i rummet är normalt. Skiljer ju ca 3-4 grader från golv till innerdelens mätpunkt strax under tak.

Se inställt värde just som ett värde och inte som den temperatur du upplever / mäter inne i rummet.

Helt rätt mer fläkt ger bättre spridning av värmen och fasta vingar (ingen swing utan fast riktning ) så får du ut mest av din investering.

Edit. TS skrev samtidigt. 👍

Tack vad bra, då vet jag att det är ganska normalt. Jag tror att jag ändå ska täta hålet ut lite mer bara för att minimera alla felkällor.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #11 skrivet: 07 november 2019, 22:26:05 »
Utblåstemperaturen kommer att variera lite upp och ner.
Du verkar gilla att läsa av termometrar  ;)

Det är 20 eller 25 gram som ska fyllas på per meter när man överstiger den förfyllda rörlängden om jag minns rätt på LN .
Om eller hur mycket en skvätt extra ”för säkerhets skull” vet jag inte                                   
                   

Hehe ja man är ju lite extra nyfiken i början att pumpen funkar som den ska o.s.v. När man fått svar på alla frågor så kommer man nog glömma bort pumpen. Just nu vill man ju ha svar på en del frågor och samtidigt ställa in pumpen optimalt. :)

Stor-rummet som pumpen befinner sig i har en netatmo som registrerar en temp på 21,2 grader i tv-bänkshöjd (halvmeter över marken) och pumpen själv reggar en temp på 19,5. Nu får ju inte innedelen själv den varma luften på sig och sitter på en yttervägg som ju inte är kanonvarm, så tempskillnaden känns ok. 😊

Ska se om det går att stoppa i lite isolering i hålet för att täta så mycket det går med för att minimera att kalluft strömmar in.

Okej, hur mycket är 20-25 gram? Det låter som det är väldigt lite? Jag tror inte det överskred 7 meter, men ligger nog nånstans strax under tippar jag på. Typ 6,8-6,9 meter..
« Senast ändrad: 07 november 2019, 22:30:57 av eddiw »

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #12 skrivet: 07 november 2019, 22:27:59 »
jag hade samma problem med min Toshiba RAS 13 när den var ny  installerad för 14 år sedan. Det visade sig att det var ett problem med isolering av hål för att dra in alla slangar till värmepump. Den påverkade temp mätning i pumpen själv. Efter förbättrad isolering försvann allt temp skillnad mellan värmepumps inställd temp och rum temp mät via vanlig termometer.

Du har själv hittad felet. läste ditt inlägg en gång till och såg att du misstänker detta själv,
"Värt att notera är att jag inte tror att borrhålet ut är så isolerat, så frågan är om det väller in kalluft bakom som gör att tempen i innedelen sjunker? (Installatören lade dit nån leraktig klump runt hålet, eller uppepå innan kanalen åkte på, troligen för att förhindra fukt ippifrån) Visserligen stämmer ju tempen rätt bra med annan termometer i rummet också.. "

Japp misstänker att det påverkar lite iallafall så ska försöka täta det så gott det går. :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #13 skrivet: 07 november 2019, 22:54:24 »
Hehe ja man är ju lite extra nyfiken i början att pumpen funkar som den ska o.s.v. När man fått svar på alla frågor så kommer man nog glömma bort pumpen. Just nu vill man ju ha svar på en del frågor och samtidigt ställa in pumpen optimalt. :)

Stor-rummet som pumpen befinner sig i har en netatmo som registrerar en temp på 21,2 grader i tv-bänkshöjd (halvmeter över marken) och pumpen själv reggar en temp på 19,5. Nu får ju inte innedelen själv den varma luften på sig och sitter på en yttervägg som ju inte är kanonvarm, så tempskillnaden känns ok. 😊

Ska se om det går att stoppa i lite isolering i hålet för att täta så mycket det går med för att minimera att kalluft strömmar in.

Okej, hur mycket är 20-25 gram? Det låter som det är väldigt lite? Jag tror inte det överskred 7 meter, men ligger nog nånstans strax under tippar jag på. Typ 6,8-6,9 meter..

Förhoppningsvis går ditt liv över till det mera normalt och slutar titta på termometrar hela tiden ;)

Det som talar emot att det skulle vara dåligt tätat i genomföringen är att om det drar kallt på givaren så tror värmepumpen att det är kallt och gasar på så det blir väldigt varmt i rummet och så har du det inte då du har lägre temperatur än vad du jämför med på alla dina termometrar om jag förstått alla dina temperaturer rätt Sc:,h



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #14 skrivet: 08 november 2019, 09:28:40 »
Förhoppningsvis går ditt liv över till det mera normalt och slutar titta på termometrar hela tiden ;)

Det som talar emot att det skulle vara dåligt tätat i genomföringen är att om det drar kallt på givaren så tror värmepumpen att det är kallt och gasar på så det blir väldigt varmt i rummet och så har du det inte då du har lägre temperatur än vad du jämför med på alla dina termometrar om jag förstått alla dina temperaturer rätt Sc:,h

Nja min netatmo rapporterar lite högre temp än värmepumpen. Netatmon ligger på 21,3 grader och står ca 0,5 meter över golvet medan värmepumpen rapporterar kanske 18,5 - 19 grader uppe vid väggen. Iofs inte konstigt att det är kallare mot ytterväggen.
Så det är nog bra som det är. :)
Mäter alltså inte så här mycket annars, men givetvis är man nyfiken i början hur den presterar..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #15 skrivet: 08 november 2019, 09:48:00 »
Jo det är inget konstigt att man kollar mer i början för att sen nästan glömma bort den, tänk bara på att inte glömma bort att rengöra filtren med jämna mellanrum  tummenupp

Kanske missuppfattade dina temperaturer så prova täta lite extra från insidan om det går.
Dåligt isolerade ytterväggar kyler en del men en varm innerdel borde stråla lite värme bakåt så det inte påverkar men har inte mätt temperaturer vid väggen bakom själv
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #16 skrivet: 08 november 2019, 18:07:30 »
Bara att täta lite extra. Hörnet på maskinen öppnar du lätt med ett tryck/knyck uppifrån och nedåt mitt på den stående delen av hörnet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #17 skrivet: 08 november 2019, 18:51:27 »
Ja just det var en LN så då är det mycket riktigt ganska enkelt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #18 skrivet: 08 november 2019, 20:30:54 »
Bara att täta lite extra. Hörnet på maskinen öppnar du lätt med ett tryck/knyck uppifrån och nedåt mitt på den stående delen av hörnet.

Tack, funderade just på hur man öppnade upp luckan :D

Utloggad eddiw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #19 skrivet: 08 november 2019, 20:44:32 »
Jo det är inget konstigt att man kollar mer i början för att sen nästan glömma bort den, tänk bara på att inte glömma bort att rengöra filtren med jämna mellanrum  tummenupp

Kanske missuppfattade dina temperaturer så prova täta lite extra från insidan om det går.
Dåligt isolerade ytterväggar kyler en del men en varm innerdel borde stråla lite värme bakåt så det inte påverkar men har inte mätt temperaturer vid väggen bakom själv

Yes ska ta och täta lite, både från kyla o eventuella möss..

Installatören drog rören fritt i luften under vår altan (en bit upp i luften då altan är en bit upp och inte i marknivå).. Dragningen var kanske inte den snyggaste, rören hålls uppe med ett spikband på ett ställe. Jag funderar även på eventuella skadedjur, brukar dom gnaga bort isoleringen om dom får chansen? Bör man dra på ytterligare lite isolering runt rören och sen linda in dom i något för bättre skydd?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperatur diffar mot angiven temp
« Svar #20 skrivet: 08 november 2019, 20:54:10 »
Har inte sett att möss har käkat på isoleringen på rören, däremot en gul liten fågel brukar knycka lite isolering men dom är knappast under altaner  tummenupp



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!