Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup. Olika djup pÃ¥ Olika offerter  (läst 3140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« skrivet: 07 februari 2018, 18:15:06 »
Hej,

Vi ska titta på bergvärmepump men är lite för okunnig gällande borrdjupet

I dagsläget ser det ut så här:
Vattenburet system med 2 radiatorer och ca 100m2 golvvärme
Målet (om 20 år typ)
0 radiatorer och 250 m2 golvvärme


Vi har fått två offerter som skiljer sig lite:

Thermia 6 kW med borrdjup 90m

IVT HQ C8 8kW plus 100l arbetstank med Borrdjup 140m

Kan någon förklara skillnaden?
Beräknad förbrukning i dagsläget 20500kWh

mvh Mikael Monnier


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2018, 18:21:49 »
Har ni tänkt bygga ut, eller inreda en kallvind när ni går upp så mycket i storlek på huset?
För att kunna ge några råd behöver vi veta mer om vart i landet huset ligger, hur mycket energi ni förbrukar idag, och hur och när ni tänkt bygga ut/bygga om så att den uppvärmnda ytan blir större.
Rent allmänt kan man väl säga att ni kanske skulle köpa en lite för stor inverterstyrd värmepump som kan gå med låg effekt innan ni byggt ut, men som klarar effektbehovet även efter att ni byggt ut.
Räkna då med en värmepump på ca 12 kW och ett borrhål på minst 200-240 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2018, 19:09:03 »
Tack för svar,

Planen är att alla rum inkl källarplan kommer att ha golvvärme. Men det kan som sagt vara 10-20 år innan källaren blir gjord då den är både dyr och lågt prioriterad.

Som jag skrev så är beräknad förbrukning ca 20500kWh inkl hushållsel och boya 130 m2 plus källare. utbyggnad planerad med 40m2 (enplan)
Villan finns i Eskilstuna.

De tre bolag vi haft kontakt med tror inte att effektförbrukningen är tillräckligt hög för att motivera en inverterstyrd panna utan ligger på mellan 6-8 kWh i sina offerter men tycker att 8kWh är lite stor men passar framtida utbyggnader.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2018, 19:24:54 »
Hur värms huset i dag ? finns det plats för extra tank i anslutning till vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2018, 19:42:05 »
Elpanna som värmer ett vattenburet system.
Finns plats för extra tank.

En av offerterna har lagt till en extra arbetstank för värmesystemet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2018, 19:44:56 »
10 kW on/offvärmepump + 300 liters arbetstank.
Runt 180 meter borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2018, 19:51:15 »
Elpanna som värmer ett vattenburet system.
Finns plats för extra tank.

En av offerterna har lagt till en extra arbetstank för värmesystemet
LÃ¥ter som en klok installatör  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2018, 20:18:39 »
10 kW on/offvärmepump + 300 liters arbetstank.
Runt 180 meter borrhål.

Kan du motivera eftersom det skiljer sig från offerterna
Tvermia 6kw 90m, 8kw 110m
Ivt 8kw + arbetstank 100l.  140m

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2018, 20:45:20 »
Vi behöver nog veta lite mer om huset eller hur mycket el det gått åt senaste året?

Rent allmänt så lämnar många installatörer så snåla offerter de vågar för att locka till köp och lämna bättre pris än andra. Rent ekonomiskt kan det vara okej just nu för kunden man kan uppleva det rätt stressande att se tillskottet gå in ibland även om det inte kostar så mycket per år nu.

I ditt fall skulle jag borra rejält för att ta höjd för framtiden kanske nöja mig med en liten pump som bara fixar huset nu. Om 10-20 år är den kanske slut och bygget klart och du kan sätta in en större pump men borrhålet är fortfarande okay. Volymtank låter klokt då du inte har mycket vatten i ditt system och då kommer en on/off maskin också gå fint.

Men som sagt lite info om kåken eller förbrukningen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2018, 08:12:47 »
Kan du motivera eftersom det skiljer sig från offerterna
Tvermia 6kw 90m, 8kw 110m
Ivt 8kw + arbetstank 100l.  140m

1. Håller med föregående talare, installatörerna räknar snålt för att få sälja.
2. Vi vet att du planerar att både värma en större yta i huset, och bygga ut det framöver, det kommer att öka effekt och energibehovet.
3. En större värmepump kostar bara ett par tusenlappar mer än de du fått offert på, det är dumt att inte sätta in en värmepump som klarar de effektbehov man vet kommer att vara aktuella framöver.
4. En större värmepump än man behöver just för tillfället kan få dåliga driftförhållanden med många start och stopp och temperaturer som går högt över börvärde vid varje värmecykel, det förkortar både livslängd och försämrar den potentiella besparingen med ett antal procent. Detta är skälet till att det behövs en arbetstank om man väljer att sätta in en större värmepump.
5. En stor värmepump kräver djupare borra, kanske inte så länge du har låg förbrukning, men den dag huset är "färdigt" så kommer det att behövas, och det är jättedyrt att komplettera i efterhand, borrhålet är inte något man skall snåla på.
6. En stor värmepump + arbetstank innebär ett antal fördelar, man får få start och stopp, få drifttimmar/år - båda dessa fakta talar för en klart längre livslängd på prylarna. Man får även mindre övertemperatur i slutet av varje driftscykel vilket innebär högre årsmedel-COP.
7. I ditt fall som skall värma ett hus i flera plan och med olika standard på isoleringen så kommer termostatstyrning av temperaturen på de olika våningarna och rummen att vara en stor fördel, kanske t.o.m ett krav, och även då är arbetstanken väldigt bra för att säkerställa korrekta flöden både över värmepumpen (som kräver ett specifikt flöde för att ge bästa möjliga COP) och för radiatorerna och golvvärmen som designas efter vissa flöden. Med en arbetstank i systemet så får du två helt skilda flöden rent processtekniskt, ett flöde mellan värmepump och tank som kan ställas in för optimal funktion på värmepumpen, och ett flöde i värmesystemet som kan ställas in för optimala flöden i radiatorer och golvvärme, dessutom kan man reglera den externa cirkpumpen så att förhållandena inte varierar mycket alls även om termostaterna stänger i halva huset, t.ex. en solig vårdag när värmepumpen tenderar att producera värme även om huset inte behöver speciellt mycket värme utöver det som solen bidrar med.

Alternativet till en större on/off med tank och extern cirkpump är en inverter med motsvarande (eller högre) effekt och samma eller lite djupare borrhål.
Kostnaderna blir ungefär desamma, men köper du en inverter och vet med dig att du har ett system där flödena kommer att variera över tid så är det viktigt att du köper en värmepump med en bra styrning av effekten, som jag ser det har både Thermia och Nibe utmaningar därvidlag, IVT och kanske CTC och Daikin verkar klara anläggningar med "varierande flöden" klart bättre.
Priset på de två olika alternativen blir ungefär desamma.
Min uppfattning är att on/off med tank är ett mer robust system, men att lösningen med en inverter som anpassar uteffekten efter det faktiska behovet känns intressant och modernt, köpnerven aktualiseras lite mer helt enkelt...
Lite som att jämföra Skoda Superb med BMW M5.

Nu till det lustiga i sammanhanget.
En liten värmepump ppå 6 kW och med en kort borra som får gå direkt mot systemet kommer att vara avsevärt mycket billigare, kanske ca 30 000 kr än de två andra lösningarna, och det kommer troligen att fungera bra och spara rejält med pengar på sikt.
De andra två sparar mer, kanske 1000-2000 kr mer/år och detta innebär i de flesta fallen att det ekonomiska utfallet sett över anläggningens livslängd blir rätt lika oavsett vilket alternativ man väljer.
Inget av de tre alternativet kan sägas vara "dumt" eller att man blir "pålurad" en för liten värmepump, det är helt enkelt tre olika alternativ med både brister och fördelar som i de flesta fall uppväger varann.
Att inte borra tillräckligt djupt för de framtida behov du förväntar dig är däremot dumt, det skall du absolut inte göra, även om du köper billigast möjliga on/off-värmepump på 5-7 kW.
Att borra för lite kan bli väldigt dyrt pÃ¥ sikt. 

Långsiktigt, för ett bekymmersfritt boende så tror jag mest på lösningen med en värmepump på ca 10 kW + arbetstank på ca 300 liter + en snål extern cirkpump (Wilo Pico eller Grundfos Alpha 2).
för exakt storlek och borrdjup behöver man veta lite mer om de framtida behoven, men jag förstår utifrån din beskrivning att det kan vara svårt att bedöma.
Kanske behöver du hitta någon som kan räkna på det hela mer teoretiskt än bara genom att uppskatta effektbehov/m2 boyta.
Normalt räknar man med mellan 30 och 70 W/m2 boyta, mindre på vind och i nybyggda delar av huset, och mest på markplan och i sämre isolerade delar av huset.
Effektbehoven en riktigt kall dag är inte heller så stora i i källare då de har en "naturlig jordvärme" från väggarna just vid dessa förhållanden.
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 08:19:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2018, 10:29:36 »
Super bra och tydliga svar. Tror valet att skriva pÃ¥ detta forum var det vettigaste jag gjort pÃ¥ länge :) 

Efter diskussion runt informationen i denna tråd så har jag fått följande offert.

IVT PremiumLine C8 + arbetstank 100L med 160m borrdjup 142.000kr efter rot.  Vettigt?

Han insisterade på att det inte kommer ge mer tillbaka med mer än 160m. Ska jag ta det erbjudandet eller säga 180m ändå?

mvh Mikael Monnier


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2018, 10:39:30 »
Ett djupare borrhål ger alltid högre inkommande temp på KB vilket innebär högre COP på värmepumpen under hela dess livslängd.
Inte säkert att det lönar sig, men det kostar i vart fall inte mycket att borra lite mer om man ser på den något högre verkningsgrad som värmepumpen får.
Jag rekommenderar 180 meter, men det är ju inte jag som skall betala.
Be honom räkna med både dagens energiförbrukning (ca 16000 kW för värme och varmvatten) och med en förbrukning om 23 000 kWh för värme och varmvatten.
Återkom sedan med inkommande KB vid DUT (eller vilket värde de nu presenterar i klakylen) för både dessa driftfall.
Borrdjupet skall i båda fallen vara samma, 160 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2018, 19:48:21 »
Här är dessa tvÃ¥ filer jag fÃ¥tt :   Ã„r det detta du var ute efter?

Enligt honom klarade inte programmet 160m med 8 kW pump utan han har gjort på 145m....

https://backup.it-sjukhuset.se/dl/1.pdf
https://backup.it-sjukhuset.se/dl/2.pdf

mvh Mikael Monnier

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2018, 20:07:50 »
Ivt/Bosch program godkänner inte att man anger beräknad brine temp högre än 2 grader jag tycker det borde finnas en funktion där man har befintligt borrhål på tex 160 meter och programmet räknar ut beräknad brine temp borde vara rätt vanligt i dag där många byter ut gamla vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2018, 21:41:33 »
Är det jag som missar något eller ser det inte märkligt ut att kalkylen på 21000 kWh istället för 16000 kWh bara behöver 2 meter djupare borra för att få samma KB-in medel?
Känns mycket märkligt.

Toppeffektbehovet på 7.2 kW bör stämma rätt bra med den högre förbrukningen är är nog mycket nära värmepumpens maximala uteffekt, speciellt om det skulle visa sig att du behöver lite högre framledningstemp än 40 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!