Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsätt VB cirk.pump  (läst 1072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Driftsätt VB cirk.pump
« skrivet: 24 januari 2005, 13:04:32 »
Jag rotade runt lite i menyerna på min VP och såg då att driftsättet för cirk.pumpen till VB är "startar med kompressor". Jag trodde att det bästa var att pumpen gick kontinuerligt (iallafall vintertid) för att den inte skall kärva i framtiden. Finns det några erfarenheter av detta i forumet? Enligt flera tidigare inlägg så är tydligen kontinuerlig drift att rekomendera men jag har inte lyckats få ut något entydigt svar.
IVT Greenline HT C7  140 m aktiv borra.
1 1/2-plan & källare (ca 160 m2 ) byggt 1961 i Skaraborg.  2 vuxna & 3 barn

admin

  • Gäst
admin
Re:Driftsätt VB cirk.pump
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2005, 15:24:44 »
Det beror på hur ditt system är kopplat, med endast en cirkpump för radiatorsystemet så skall du köra cirkpumpen kontinuerligt, annars får ju inte tempgivarna rätt temp att mäta på.

Har du dubbla cirkpumpar, med nån form av bypass, så du ändå får ett litet delflöde genom värmepumpen så räcker det nog om du kör den med VP:ns kompressor.

Jag har dock aldrig hört nån som kört på det sättet... ???

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Driftsätt VB cirk.pump
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2005, 15:43:44 »
Jag har separat ack med separata anslutningar till VP och radiatorkrets, och då används den inbyggda pumpen enbart för laddning av acken, och den går då tillsammans med brinepumpen, dvs när kompressorn går.

En separat cirkpump pumpar sedan runt radiatorvattnet. Denna pump går kontinuerligt vid vinterdrift, men joggas bara en gång i veckan under sommaren när värmeproduktionen är avstängd.

Returgivaren är flyttad till ett dykrör i acken så pumpen har fortfarande koll på returtempen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!