Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron i golvvärmeslingan i badrummet?  (läst 3246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Elpatron i golvvärmeslingan i badrummet?
« skrivet: 04 november 2006, 18:49:43 »
Startar upp ombyggnationen av badrummet 14kvm vattenburen golvvärme nu om några dagar, har funderat en del angående hur man skall slippa frysa om fötterna om sommaren när bergvärmen är avstängd: elpatron i slingan a la Wirsbo? Elektrisk golvvärme...nja
Nu tittade jag på en supersnygg handdukstork som man kan ansluta till värmesystemet och samtidigt ansluta en värmepatron (300w)till
 http://www.svedbergs.se/2_2_produkter_.asp?PRODUCT_LINE_ID=94&PRODUCT_CATEGORY_ID=&PRODUCT_CARD_ID=329&PRODUCT_TITLE=Handdukstork%2050x170&SUBCATEGORY=
Tanken var då att ansluta Handdukstorken till golvvärmekretsen direkt och på så sätt skulle då elpatronen kunna hålla hela slingan lite ljum på sommaren. Nackdelen är väl att handdukstorken inte blir speciell varm på vintern heller... Tror ni det kommer funka? 300W borde väl ge lite värme i slingan ialla fall...
Torken och patronen kommer jag ändå köpa, och att koppla den till golvvärmeslingan är ingen stor sak, hur kopplingen vid shuntgrupp/fördelare skall utformas för att fungera får man väl fundera på.
 
IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvÃ¥planshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron i golvvärmeslingan i badrummet?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2006, 22:58:48 »
Det där funderar jag också på, vattenburen golvvärme på badrummet uppe samt handdukstork.

Om man värmer 14 m2 golv + handdukstork med 300 W elpatron så blir väl handukstorken knappt fesljummen. Jag tror mer på en el-pusher tillgolvet så kan du köra golvvärmen och handdukstorken oberoende av varandra (normalt har man väl högre temp på haddukstorken än på golvet). Detta gäller även vintertid, för om du kopplar ihop golvvärmen och handdukstorken så blir den senare inte särskillt varm då heller.

Fast i mitt fall sÃ¥ är allt bättre än nuvarande situation dÃ¥ min handduk hänger pÃ¥ en kall stÃ¥ng ovan en fesljummen radiator...  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elpatron i golvvärmeslingan i badrummet?
« Svar #3 skrivet: 05 november 2006, 15:31:12 »
Startar upp ombyggnationen av badrummet 14kvm vattenburen golvvärme nu om några dagar, har funderat en del angående hur man skall slippa frysa om fötterna om sommaren när bergvärmen är avstängd: elpatron i slingan a la Wirsbo? Elektrisk golvvärme...nja
 


Har ju liksom tittat på wirsboalternativet redan... tanken var ju att klara sig utan den extrakostnaden...7-8 papp?
IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvÃ¥planshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!