Någon sa att man ska ställa shunten på det varmaste för hand och låta pumpens styrning sköta värmen...det låter inte klokt
Byt ut shunten mot termostaterna i meningen ovan så blir det korrekt. Termostaterna på elementen alltså.
Då kan pumpens styrning sköta värmen.
Installatören hade ställt den på kallaste, eller så hade den ställt sig själv på kallaste... för jag fick vrida upp den för hand mot det varma för några dagar sen då jag inte lyckades få ut någon värme mot elementen vad jag än gjorde... t o m efter att ha höjd båda delarna av värmekurvan!
Återigen, avläs alla temperaturer i panelen så kan man se varför panna gör som den gör. Första halvan av skalan på shunten är öppning mot nedre halvan av tanken, vilket är normaldrift.
Först när värmebehovet blir större än pumpen kan ge öppnar shunten förbi mittläget och tar eluppvärmt vatten från övre halvan av tanken. Förutsatt att elpatronen inte är avstängd för då finns det inte mer värme att hämta från toppen.
I instruktionsboken stod det att man vid för dålig värme ska testa ställa upp värmekurvan och vrida shunten mot det varmare
Här är manualen. Hittar inget om att manuellt vrida shunten.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_EcoHeat-V1_före-2002.pdf
så som på bilden jag bifogar har den stått sen jag vred på den utan att jag sett den ändra sig själv fast den står i autoläge
Som sagt, bara halva skalan används vid normaldrift, och tiden det tar för shunten att gå från ändläge till ändläge räknas i minuter. Hastigheten på rörelsen är svår att uppfatta med blotta ögat.
Dessutom körs shuntmotorn endast några sekunder åt gången, och automatiken väntar sedan någon minut för att se om det var tillräckligt. Enda tillfället jag sett shunten vrida ordentligt är vid aktivering av nattsänkningen. Då stänger shunten helt och öppnar först när rumstemperaturen fallit till önskad nivå. Förmodligen händer samma sak när nattsänkningen avslutas. Att få upp temperaturen några grader kräver ett bra värmetillskott i elementen.
Till sist - bara att läsa i displayen för aktuell framledningstemperatur, och vad automatiken vill ha.