Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: spetsvärme pÃ¥ sanyo co2  (läst 186775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
spetsvärme på sanyo co2
« skrivet: 27 november 2005, 09:40:32 »
Jag har införskaffat mig en Sanyo co2,då min gamla panna gick i sönder i sept.
Jag tycker den funkar helt OK när temperaturen ligger från +1 grad och uppåt,
men vid 0 grader går spetsvärmen till på 1: steget och redan vid -2 2:a steget,
är detta normalt??
Hur ska det då gå när det blir riktigt kallt på nätterna här (-10 till -20 grader 2-3
veckor på vintern).
Använder de inställningarna som installatören har ställt in förutom att jag höjt
huskurvan till 55*.
Jag bor i Norrra skåne och är lite intresserad av vad andra har för erfarenheter
med detta system.

Lite fundersam Sc:,h

1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #1 skrivet: 27 november 2005, 10:15:00 »
Jag har själv en Sanyo CO2 och bor i Dalarna. Vi har haft nätter med temperaturer ner till -7 och hittills har det inte gått in något eltillskott för värmen i huset. Jag kör med värmekurva 45 gr vid -15. Det finns en fördröjning som är inställd default till 3 timmar innan eltillskottet går in (går att höja till 4 timmar) om det finns behov för värmens del. Du kan se på sidan 2 i statusmenyn om timern har startat sin nerräkning. Jag tror att det du ser är eltillskott för att spetsa varmvattnet, men detta går endast en mycket kort period (10-20 min) om du har använt mycket varmvatten.
Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #2 skrivet: 27 november 2005, 11:01:26 »
Jag har själv en Sanyo CO2 och bor i Dalarna. Vi har haft nätter med temperaturer ner till -7 och hittills har det inte gått in något eltillskott för värmen i huset. Jag kör med värmekurva 45 gr vid -15. Det finns en fördröjning som är inställd default till 3 timmar innan eltillskottet går in (går att höja till 4 timmar) om det finns behov för värmens del. Du kan se på sidan 2 i statusmenyn om timern har startat sin nerräkning. Jag tror att det du ser är eltillskott för att spetsa varmvattnet, men detta går endast en mycket kort period (10-20 min) om du har använt mycket varmvatten.
Har du golv värme när du kör på huskurva 45
IVT greenline HE C7

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #3 skrivet: 27 november 2005, 11:14:33 »
Jag har införskaffat mig en Sanyo co2,då min gamla panna gick i sönder i sept.
Jag tycker den funkar helt OK när temperaturen ligger från +1 grad och uppåt,
men vid 0 grader går spetsvärmen till på 1: steget och redan vid -2 2:a steget,
är detta normalt??
Hur ska det då gå när det blir riktigt kallt på nätterna här (-10 till -20 grader 2-3
veckor på vintern).
Använder de inställningarna som installatören har ställt in förutom att jag höjt
huskurvan till 55*.
Jag bor i Norrra skåne och är lite intresserad av vad andra har för erfarenheter
med detta system.hej hur mycket kw per dag gör du av med min ligger på ca 60 kw per dygn

Lite fundersam Sc:,h


IVT greenline HE C7

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #4 skrivet: 27 november 2005, 11:22:18 »
Tackar för svaret.
Jag har fördröjningen inställd på 3 tim.
Spetsvärmen går in även om jag inte använt något varmvatten.
Jag var precis ute och kollade mitt system,och under diagnos fanns dessa värden.
Komp.eff. 80Hz
Elpanna 4,5kW
Rumstemp 21,8*C, givare inställd på 21*C
Tanktemp (50) 42*C
Rad.temp  (45) 45*C
Elpanna     (52) 47*C
Laddpump  99%
Vp vatten in 43*C
Vp vatten ut 55*C
Komp.temp  89*C
Fördröjd el 0:00

Under inställningar finns följande värden:
Fördröjd elpanna 3h
Elpanna 50*
Max elp. 6kW
sommar gräns 17*
rumsgiv.   Ja
Max framl. 50*
min framl. 30*
huskurva 55*
just.kurva  0*
tempsänk.  Nej

Kan detta vara något i stil med dina inställningar??
För jag tycker min elmätare snurrar på bra när det kommer under 0 strecket här.
Jag jämför lite med när jag hade min andra panna (olja/el) som bara kördes med el det senaste
året och den drog lika mycket el när det var kallt tycker jag.

 Sc:,h


1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #5 skrivet: 27 november 2005, 12:01:02 »
Hej,

Kul att nån som har Sanyo CO2 börjar ge lite drifterfarenheter på forumet.

Vet inte om du löst vad vi skrivit tidigare om CO2 som köldmedium i värmepumpar

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3669.0.html

Om teorierna stämmer så bör man eftersträva så låga returtemperaturer från radiatorsystemet som möjligt för att få så bra verkningsgrad (COP) som möjligt.

Alltså är steg ett att om du har en radiatorcirkulationspump som du kan ställa varvtalet så ska den gå på lägsta effekt. Blir det för kallt i huset så höj framledningstemperaturen istället, även börvärdet för temperaturen i tanken.

Kontrollera att alla elementen är "svala" i botten så att iget element kortsluter tillbaka till värmepumpen. Om nåt element är varmt i botten så stryp antingen på returventilen (helst) eller på radiatortermostaten.

PerJ


Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #6 skrivet: 27 november 2005, 16:28:06 »
Hej !

Helt novis på co2 pump, men fördröjd el 0.00 ? är det fördröjningen innan elen hjälper till så förstår jag att den går in på en gång
jag tror att du ska ställa upp tiden på den

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #7 skrivet: 27 november 2005, 17:01:44 »
hej.har du golvvärme och bra isolerat hus?anars kan man inte ha huskurvan på 45 eller. jag har min på 50 och den spetsar med el
IVT greenline HE C7

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #8 skrivet: 27 november 2005, 17:50:48 »
Hej,

Här kommer mina driftvärden som är aktuella för tillfället.

Komp.eff. 75Hz
Elpanna 0kW
Rumstemp 20,8*C, givare inställd på 20*C
Tanktemp (40) 36*C
Rad.temp  (35) 35*C
Elpanna     (50) 46*C
Laddpump  99%
Vp vatten in 33*C
Vp vatten ut 44*C
Komp.temp  76*C
Utetemp -1
Fördröjd el Ej aktiv

Under inställningar finns följande värden:
Fördröjd elpanna 4h
Elpanna 50*
Max elp. 9kW
sommar gräns 17*
rumsgiv.   Ja
Max framl.65*
min framl. 25*
huskurva 45*
just.kurva  0*
tempsänk.  Nej

Som du ser har jag lägre innetemp än dig, men jag har innegivaren i hallen där vi inte har några element så 20 gr där vilket ger ca 21 gr i resten av huset.
Har du alla termostater öppna på max ?
Jag har samtliga termostater öppna utom i två sovrum där vi har lägre temperatur. Jag tycker att allting fungerar fantastiskt bra och det är alltid 21 gr på morgonen oavsett utetemperatur.
Mina dygnsförbrukningar har varit enligt följande sedan i juli.

Månad    2005   2003-2004
               kWh     snitt kWh
Juli          28,9      37,4
Aug         26,2      34,3
Sept        28,5      44,8
Okt          40,9      71,9
Nov         47,7       88,8

Jag tycker att dina siffror verkar lite konstiga men du har ju en mycket högre radiatortemp än vad jag har.

Lite data : 115 kvm 1 1/2 plan byggt -59 tilläggsisolerat -90 3-glas fönster 5 personer i familjen Förbrukade tidigare 27000 kWh/år.

Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #9 skrivet: 27 november 2005, 18:10:08 »
hej ska man ha alla radiatorer helt öppna.räcker dit varm vatten när elpannan står på 46 grader
IVT greenline HE C7

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #10 skrivet: 27 november 2005, 18:29:00 »
Jämför man driftdata för ovanstående två anläggningar så borde skillnaden i ingående vatten till VP ge ganska stor skillnad i avgiven värmeeffekt.

Räknar man lite snabbt på processen så ökar avgiven värmeeffekt med ca 20-25% när man sänker inkommande vatten till VP:s gaskylare från 43 grader till 33 grader. Detta utan att kraftförbrukningen ändras nämnvärt. Alltså blir COP 20-25% högre vid 33 grader in än vid 43 grader in i gaskylaren (VP).

För att CO2 pumpen ska gå effektivt så måste man ha ordning på sitt radiatorsystem, för höga flöden och kortslutningar slår direkt på avgiven värmeeffekt och också på värmefaktorn. Låga returtemperaturer är ytterst viktigt.

PerJ

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #11 skrivet: 27 november 2005, 19:00:13 »
Hej Freddi

Det är inte så att din energiförbrukning är så hög att tillskott måste till vid 0 grader C?

Om du talar om hur mycket energi du gjorde av med innan du installerade värmepumpen och ungerfär hur gammalt ditt hus är så kan jag räkna ut på ett ungefär när tillskottet bör gå in under normala förhållanden.

Hälsningar från Marcus
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #12 skrivet: 27 november 2005, 19:21:26 »
Jämför man driftdata för ovanstående två anläggningar så borde skillnaden i ingående vatten till VP ge ganska stor skillnad i avgiven värmeeffekt.

Räknar man lite snabbt på processen så ökar avgiven värmeeffekt med ca 20-25% när man sänker inkommande vatten till VP:s gaskylare från 43 grader till 33 grader. Detta utan att kraftförbrukningen ändras nämnvärt. Alltså blir COP 20-25% högre vid 33 grader in än vid 43 grader in i gaskylaren (VP).

För att CO2 pumpen ska gå effektivt så måste man ha ordning på sitt radiatorsystem, för höga flöden och kortslutningar slår direkt på avgiven värmeeffekt och också på värmefaktorn. Låga returtemperaturer är ytterst viktigt.

PerJ

Difftempen till värmepumpen bestäms enligt vad jag förstått inte av radiatorreturen på Sanyos CO2 - pump.

Det finns en extern cirkulation mellan värmepump och Acktanken (CTC:s tank används) som skall ha en deltaT på 20 grader om jag inte missminner mig...

Kan det vara här problemet ligger, att din installatör inte strypt in flödet mellan utedelen och acktanken så att tillräckligt hög DeltaT uppnås.???

Hur görs detta, och kan man läsa av dessa värden någonstans?

Om dessa värden representeras av VP vatten in/VP-vatten ut så se till att strypa detta flöde till (minst) 10 grader uppnås.

Jag skall kolla manualen och se vad som står, hör av mig om jag får klarhet i detta...

Vill dock hålla med om att energibehovet är avgörande för hur mycket tillskott som behövs.

Har ditt hus större energibehov än 4.5 kW vid 0ºC ute så kommer det obönhörligen att behövas eltillskott.

Har du för låg deltaT mellan värmepumpens in/utlopp så kommer dock sriveffekten att bli oinödigt hög, även under de perioder som 4.5 kW räcker till för att värma huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #13 skrivet: 27 november 2005, 19:38:29 »
I Sanyons manual framgår i de angivna COP-data att dessa är uppmätta med 20 grader deltaT mellan vatten/in och vatten ut, jag förutsätter därför att detta är den optimala deltT för hög COP.

Min slutledning blir att deltaT därför bör ligga nära 20 grader vid drift för att få optimal driftekonomi.

DeltaT verkar styras av laddpumpen, men i båda exemplen ovan verkar ju den gå på 99% trots att deltaT är betydligt mindre än 20 grader, jag får inte riktigt ihop detta, men om jag hade en CO2-värmepump skulle jag logga den med avseende på effektförbrukning (momentan) och läsa av drivenergin vid olika DeltaT, går det justera laddpumpens vartal manuellt så bör det vara det bästa för att få optimal deltaT över kompressorn.

Finns det fler som har ideer eller uppslag på hur de tänkt med detta?

Bifogar bild på COP, notera att 20 grader deltaT ligger till grund för data, jag tycker därför att laddpumpen borde styras för att erhålla detta, och inte (som framgår i manualen) styras "beroende på energibehovet".

Kan man ställa laddpumpens vartal manuellt på något sätt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #14 skrivet: 27 november 2005, 19:40:30 »
Enligt vad jag förstått så styrs flödet mellan tanken och utedelen av en varvtalsstyrd pump som styrs av styrsystemet, så här ska inga strypningar göras. Detta för att köra så lite vatten genom gaskylaren som möjligt utan att man pajar skitningen i tanken. alltså får man så kallt vatten som möjligt till VP:n.

Kraftförbrukningen på kompressorn påverkas i princip inte av värmebärarens temperatur, men däremot påverkas avgiven värmeeffekt kraftigt vid ändring av värmebärartemperaturen. Tex så ska denna VP ge ca 4,5 kW värme vid 30 grader retur från tank, får den 40 grader retur så ger den ca 20% lägre effekt. Då behöver tillskottet gå in tidigare....

Temperaturen på radiatorreturen påverkar returen till VP eftersom rad returen går in i botten på tanken, kyls sedan ytterligare av förvärmningslingan för varmvatten innan den går ut till värmepumpen.

PerJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!