Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.  (läst 8057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Kompressorn startar inte utan det är bara elpatronerna som arbetar. Innan problemet hade jag driften inställd på Vår/Höst. Det går nu inte att ändra inställning med Driftlägesomkopplaren utan displayen visar "10 Elpanna" vid varje tryckning.
Jag hade för ett tag sedan ett LP-larm men jag tror att kompressorn kom igång efter filterrengöring och omstart.

Vad kan felet vara?

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2009, 16:24:29 »
Kolla strömställare (B) att den står i läge 1 och inte "reserv".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2009, 17:29:03 »
Strömställaren är definitivt i läge 1 och displayen är tänd vilket den annars inte skulle vara enligt manualen.

Finns det något enkelt sätt att kolla om mängden köldmedum är OK?

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2009, 18:40:17 »
Den borde larma för nått, jag fattar inte varför du inte får nått larm?

Kolla automatsäkringen, annars har jag inga ideér.  Sc:,h

Lågtryckspressostaten återställs då VP:n startas om, och sen löser den ut igen om du har för lite köldmedium.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2009, 19:26:21 »
Jag kollade tidigare att automatsäkringen inte löst ut. För säkerhets skull tryckte jag ocksÃ¥ pÃ¥  knappen till högtryckspressostaten
när jag startade om tidigare(svår att hitta bakom frontplåten).
Nej det verkar som den hoppar iväg och hänger sig i elpatronläge med övriga delar fungerande, förutom kompressorn. Skumt.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
meny 8.1.1 sätt på service
meny 9.1.1 sätt Elpannedrigt på NEJ.

Sen ska det fungera.
Lycka till.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2009, 20:39:50 »
Tack för tipset men mitt menysystem kanske är av äldre modell för jag har ingen nivå 9. Däremot kan man från nivå 7 aktivera servicenivån 8 och där finns 8.31 Elpanna. Den står nu i läge Ja och när jag försöker går det tyvärr inte att ställa om till Nej. Verkar vara spärrat av något skäl.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
då kan du inte snabbstarta kompressorn på 8.11 heller?
Det ska gå att bara ändra till NEJ på Elpanna. Du trycker "enter" så det ska börja blinka?
Ja, det måste du göra, du verkar ganska insatt i det.

Testat att sätta in fabriksinställningar?

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #8 skrivet: 09 juli 2009, 16:47:12 »
Nej det går inte att snabbstarta kompressorn från 8.11 och det gick inte att ändra det blinkande "JA" till "NEJ" under 8.31.

Hur man provar med Ã¥terställning av fabriksinställningarna kan jag inte hitta  i mitt "äldre" menysystem. Det verkar ligga under meny 9 i den nya manual som finns pÃ¥ nätet. Nu hade jag inte pillat i menyerna innan den la av men det kunde ju vara värt ett försök att boota om.
/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Men det blinkar? Och du har testat att trycka både plus och minus när det blinkar om det nu gör det.
Jag hittar inte heller det i MOSen men jag ska kolla om jag få reda på det.
Om du håller in driftläges knappen en ca 10sec vad händer då? inget?

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2009, 20:12:48 »

"Men det blinkar? Och du har testat att trycka både plus och minus när det blinkar om det nu gör det. "

Det blinkar och går inte att ändra.

"Jag hittar inte heller det i MOSen men jag ska kolla om jag få reda på det.
Om du håller in driftläges knappen en ca 10sec vad händer då? inget?"

Inget händer utan Elpatronläget ligger kvar.

Får väl avvakta till efter semestern då röris och Nibe är nåbara. Ingen panik för dagen.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det ska inte finnas någon "återgå till fabriksinställning" på denna modellen av någon anledning.

Om det blinkar och du gör rätt så ska det fungera.
Köper han om du ändrar något annat och stänger av den, startar igen. Är det värdet som du ändra kvar?
Annars kan det kanske vara ngåto med cpu??

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 360 Kompressorn startar inte, bara elpatronläge.
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2009, 11:00:41 »
I förgår gjorde jag ett försök igen och nu lyckades jag slå av elpannedriften under servicemenyn(vet inte varför jag misslyckades tidigare). Det gick nu också bra att ställa in Sommarläge. Kompressorn kom igång och det hela verkade fungera. Efter ett dygn kom det LP-larm(igen) och den gick över i elpannedrift. Antagligen är det problem med köldmediet eftersom ventilationen är densamma som tidigare.
Nu hade jag redan börjat ta in offerter för att byta till bergvärme i höst så det blir nog till att köra med elpannedrift fram till dess.
Tack för kommentarerna.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!