Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S735: Kompressor säger att den begränsas av "lÃ¥gt tryck BP8"  (läst 1428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min pump och dess kompressor begränsas ofta av någon orsak som heter "Lågt tryck BP8" och kör runt 91hz.
GM brukar även öka när jag har detta meddelande på skärmen, har det någon koppling till varandra? Ju kallare det är utomhus, ju oftare får jag felmeddelandet.

Och när jag ändÃ¥ tänker pÃ¥ det sÃ¥ har jag jag nog aldrig sett kompressorn jobba över 98hz nÃ¥gon gÃ¥ng, bör den inte försöka göra det? 

Jag hade gärna uppskattat att veta var man kan läsa om alla felmeddelanden och få reda på hur jag kan försöka förhindra dessa(om det ens går). Vet ni var man kan söka upp liknande?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Min pump och dess kompressor begränsas ofta av någon orsak som heter "Lågt tryck BP8" och kör runt 91hz.
GM brukar även öka när jag har detta meddelande på skärmen, har det någon koppling till varandra? Ju kallare det är utomhus, ju oftare får jag felmeddelandet.

Och när jag ändÃ¥ tänker pÃ¥ det sÃ¥ har jag jag nog aldrig sett kompressorn jobba över 98hz nÃ¥gon gÃ¥ng, bör den inte försöka göra det? 

Jag hade gärna uppskattat att veta var man kan läsa om alla felmeddelanden och få reda på hur jag kan försöka förhindra dessa(om det ens går). Vet ni var man kan söka upp liknande?

Har du golvvärme eller radiatorer?

https://www.nibe.eu/sv-se/support/larmkoder


Hur varm frånluft har du? Vilket luftflöde kör du? Och hur kallt ute har du?
« Senast ändrad: 10 januari 2024, 21:59:59 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
den går under 3 bar i sugtryck, kan vara därför den varnar, behlver inte vara något allvarligt fel, kan vara fel på trycktransmittern, beroende på hur dessa är placerade, så kan det ibland komma in olja i dom, och de blir knäpp, ger fel värden. Men felanmäl till installatör.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har aldrig sett min S735 över 95hz, trodde det var max? Kan dock inte minnas var jag läst det så kanske inte stämmer... Har dock aldrig fått något larm eller så.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Har aldrig sett min S735 över 95hz, trodde det var max? Kan dock inte minnas var jag läst det så kanske inte stämmer... Har dock aldrig fått något larm eller så.

Golvvärme eller radiatorer?

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
BÃ¥da, med en Nibe ECS41.

I menyn för spärrband kan man inte spärra frekvenser högre än 95Hz heller...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Ã…fan, well, de har ju kämpat med ljudnivÃ¥n pÃ¥ S735:an, sÃ¥ dÃ¥ är nog 95 Hz max trots allt. Bra bild du länkade  tummenupp

Utloggad uecjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Samma för mig. Den ligger och reglerar/begränsar på runt 1,4 bar på BP8. (löser ut på 0,8 bar enl teknikern)

Rätt säker på att 95Hz är max. Min ligger dock sällan över 75Hz... (endast vid varmvatten prio)


(125m2 golvvärme - Uppsala)

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
BÃ¥da, med en Nibe ECS41.

I menyn för spärrband kan man inte spärra frekvenser högre än 95Hz heller...

Vad bra! Fick man svar pÃ¥ det ocksÃ¥😊. Har undrat lite ocksÃ¥ hur folk kommer upp till 120hz. Sitter själv med s735.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Sitter själv med s735
Det tror jag man ska vara glad över
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du golvvärme eller radiatorer?

https://www.nibe.eu/sv-se/support/larmkoder


Hur varm frånluft har du? Vilket luftflöde kör du? Och hur kallt ute har du?
Tack för länken. Detta verkar dock inte vara en felkod, eftersom man inte kan skriva in text i sökrutan på nibes sida.

Vi har golvvärme, 153 kvm är huset på. OVK är utförd.
Jag var och knäppte en massa bilder förut. Då var det bara -2 grader utomhus, inte direkt så kallt som det varit tidigare när jag fått samma meddelande om begränsningen.

Här kommer bilderna:


Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
den går under 3 bar i sugtryck, kan vara därför den varnar, behlver inte vara något allvarligt fel, kan vara fel på trycktransmittern, beroende på hur dessa är placerade, så kan det ibland komma in olja i dom, och de blir knäpp, ger fel värden. Men felanmäl till installatör.
Ja, det ska jag ta och göra. Det är ju inte meningen att jag ska sitta och behöva reda ut sånt här när jag precis flytta in i mitt hus.
Men jag gillar att försöka lära mig och förstå mig på det jag har att göra med. Då slipper man även bli lurad till att gå på enkla åtgärder från olika entreprenörer.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
inser nu att det mest troligt har samma funktion som bt16 i de gamla pumparna, den blir för kall i förångaren och begränsar kompressor

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
inser nu att det mest troligt har samma funktion som bt16 i de gamla pumparna, den blir för kall i förångaren och begränsar kompressor
Betyder det att det kanske kan hjälpa att öka på hastigheten på fläkten för att få in mer varm luft till pumpen? Eller är det inget att göra med det och pumpen jobbar optimalt? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!