Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar  (läst 794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« skrivet: 18 november 2023, 11:55:03 »
Först och främst ber jag om ursäkt för stavningen. Jag är en holländsk användare av IVT greenline pumpen och knappt någon här vet något om denna pump, så jag tänkte få hjälp av mina svenska vänner med hjälp av Google Translate!

Problemet är att pumpen inte längre fungerar efter att ha kopplat bort strömmen tillfälligt. Displayen slutade fungera. Men när väskan öppnades hittades en lampa på kretskortet knackande och blinkande. Jag såg i ett tidigare inlägg att detta kan vara problemet. Jag har beställt ett nytt kretskort. Installerade detta igår. Kretskortslampan blinkade/tickade ett ögonblick men tändes sedan med fast sken. Och till min glädje lyste displayen upp! Men själva pumpen visade sig inte fungera: inget varmvatten och värme. Jag stängde sedan av popmp, kopplade ur den, kopplade in den och slog på den igen. Tyvärr hamnade vi på originalproblemet igen: displayen fungerar inte, lampan på kretskortet blinkar/tickar.

Jag är vid vettet, speciellt för att jag och min familj har varit i kylan i en vecka och teknikerna här är knappt tillgängliga och inte vet något om den här modellen. Är det någon som har en idé om vad detta kan vara? Kan det vara så att jag köpte fel kretskort? den jag beställde och installerade om var från Bosch nr 8733702947. Jag ser dock att det även finns ett annat nr 87183113860. Kan jag ha installerat och beställt fel? eller är det något annat som kan orsaka en kortslutning i enheten, vilket gör att kretskortet inte längre fungerar? Jag vill inte lägga ut några hundra euro igen för ytterligare ett kretskort och vänta dagar i kylan innan delen kommer, om lösningen ligger någon annanstans.

Stort tack på förhand för hjälpen och tipsen, hälsningar från ett kallt Nederländerna!

Utloggad Larsa H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ E11 + Home Assitant med Husdata
Hi, Google Translate works pretty well but you can use English if you want. Exactly, what type model of IVT are we talking about here?

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
SV: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« Svar #2 skrivet: 20 november 2023, 10:24:20 »
great :-) it's the IVT greenline HE C7

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hi!
Yuo can probably buy and change card after card and see what's works but it can be more costly than contact service.
They will probably do the same, but they change back the ones that work and only sell you the one that fail + charge for troubleshooting.

If you want to troubleshoot yourself, buy the kit: 8738209794.
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-he-c7-rf-v1xx/pcb-bas-pgb-smps-inrush-cpl.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
SV: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« Svar #4 skrivet: 24 november 2023, 14:58:25 »
thanks so much for your feedback. unfortunately, the IVT pump is rare in the netherlands, so there are no mechanics with any expertise let alone spart parts... So that's why I'm trying myself. will order some more parts to see if it works... if there is any IVT mechanic planning a nice Christmas holiday to the Netherlands and want to stay in a nice house in the center of The Hague, they can reach out to me for a free stay (in an unheated house :-)) in return for fixing the pump, hahahaha :-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ok, it is quite impossible to tell what card is broken, so you need that kit with all cards.
Change them all.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
SV: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« Svar #7 skrivet: 07 december 2023, 13:39:59 »
dear all,

Thanks so much for all the feedback and help! I received the other piece, installed it and the pump went on again! The main panel/screen is working which wasn't the case before, so I was very happy. Until I found out that the pump is not actually heating up any water so basically not providing any heat or hot water... The screen appears normal, there is no error code....Any suggestions where to look now?

All feedback and suggestions are welcome!

Thanks,

Ammarens

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
This is a configuration setup, here is the manual.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/install_he_6720643409_01.pdf

To enter the setup menu you need to enter an access code that is todays date (that is showed on the display) today is 1207. (side 48)
Then navigate to menu Hot Water and acknowlidge the Hot water sensor T3. (Side 50)

Then follow the setup guide in page 56 and forward.

Be careful when navigating in service mode so you don't change anything that should not be changed.
Factory setting can be a good value if you don't know what value to use.
« Senast ändrad: 07 december 2023, 14:44:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
SV: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« Svar #9 skrivet: 07 december 2023, 16:38:35 »
Dear carl,

Thank you so much for responding, you don't know how grateful I am that you are helping me and my family out in this cold with your valuable advice! I managed to get into the installer mode. i also went to the menu Hot Water and acknowledge the Hot water sensor T3. (it was already on yes, but i confirmed it). I went through the steps of the manual, but i see most of it is already in factory setting which i dont necessarily need to change. Are there any specific things that i need to adjust to make it finally work and get the machine out of the configuration set up and start working? 

Regards ammarens


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
You need to set the kurve, the low value (at 20 deg) is usually around 20 and the high value (at -35 deg) you can set to 65.
Then I'm not sure, I have never set up an IVT HE heat pump...

Can you check up what detailed information you have on the T1 transmitter?
Both flow temperature and the set point for this?
« Senast ändrad: 07 december 2023, 19:08:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
SV: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« Svar #11 skrivet: 07 december 2023, 19:39:02 »
hello carl,

Thanks again for the advice! unfortunately we seem to be a step back... i have again looked at the two cards, to see if the wires were rightly connected as it still didnt turn on and the light on the BAS circuit board was blinking. I detached the connector cables from the BAs/circuit board. after i turned the fuse of the Circuit boards back on, it started an error code: high flow temperature E11. T1.
Did I cause another problem or is it finally showing what the real issue is?

greeting from a cold netherlands!

Ammarens

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Maybe we have an issue with the T1 sensor.
You have to look in the manual side 43 to locate T1.
Then you need a multimeter to measure the resistance over T1 (detached).
I think the attached table show the resistance at different temperatures.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ammarens Bruggenkamp

  • Gäst
Ammarens Bruggenkamp
SV: Greenline IVT fungerar inte längre efter strömavbrott, kretskortet blinkar
« Svar #13 skrivet: 11 december 2023, 08:51:19 »
Hello all,

We managed to fix it! seems that the problem was still with the BAS circuit board. There is a dial with numbers which we turned to nr 7 as that was in the manual. This resulted in the error. Then we found out that on the old circuit board, the dial was turned to 6. And we did this with the new one, the machine turned on!

Thanks all, especially Carl, for thinking along!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!