Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta Nibe Fighter 310 med F370 eller S735 (eller nÃ¥got annat?)  (läst 2041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mattias_W

  • Gäst
Mattias_W
Ersätta Nibe Fighter 310 med F370 eller S735 (eller något annat?)
« skrivet: 07 november 2023, 13:56:19 »
Hej!

Har nytt hus sedan cirka 1 månad med en ca. 20 år gammal Nibe Fighter 310P som troligen behöver ersättas framöver - låter väldigt mycket, men verkar i övrigt fungera fint. Ingen idé att reparera dock enligt de firmor jag pratat med.

Har försökt göra lite research och tagit in några offerter. Vårt hus ligger i Göteborgs-regionen och är ca 195 m2 stort, tidigare ägare hade en årsförbrukning på ca 16 000 kwh.

Vissa föreslår att vi skall ersätta pumpen med en F370 för att det blir ett "rakt byte" som är prisvärt, de tycker då att det inte är värt de extra pengarna (plus 50-60 000 kr minst) för en S735 eftersom vi har en så låg förbrukning redan idag, bättre att i så fall investera i t.ex. solceller.

Andra säger att vi skulle spara 6-7000 kwh per år med en S735 - vilket kanske innebär en besparing på 10 000 - 20 000 kr om året - då skulle ju den dyrare pumpen betala sig på bara 2-3 års tid?

Jag blir inte riktigt klok på det och undrar om någon här har några tankar eller förslag? Kan man vara säker på att man spara 6-7000 kwh eller är det osäkert? Bistår gärna med mer info om det behövs.

Även andra förslag än dessa två pumpar är ju tänkbara förstås ... jag är inte särskilt insatt utan vill mest att det skall bli bra och ekonomiskt fördelaktigt förstås (med en avvägning mellan kort och lång sikt).

Tack på förhand!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Jag tror inte att man kan spara riktigt så mycket extra genom att installera S735 istället för F370. Kanske 4500 kWh/år? Om man räknar ett el-pris på 2,25 kr/kWh inkl allt rörligt så blir det ca 10 KSEK/år. S735 kräver också en översyn av avluftskanalen.

Ljudnivån på 310P kan man ganska enkelt få ner genom att justera de vridbara fötterna om plåtarna låter. Det går också bra att sätta på ljuddämpningsmattor för bil/båt överallt där man kommer åt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mattias_W

  • Gäst
Mattias_W
SV: Ersätta Nibe Fighter 310 med F370 eller S735 (eller något annat?)
« Svar #2 skrivet: 07 november 2023, 14:44:03 »
Tack för bra svar!

Låter som att det kanske inte är högt prioriterat att skaffa sig en S735 då utan att en F370 kanske kan duga bra när den vi har nu ger upp? Finns ju mycket annat att investera i när man flyttat till nytt hus, och dubbelt pris är ju en stor skillnad ...

Jag har hört från andra också att S735 kräver anpassning av avluftskanalen men vi har bara ett kort rör rätt ut genom väggen i dagsläget så tänker mig att det i så fall väl inte kan vara någon dyr operation...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja, har man bara en kort avluftskanal rakt ut är det väldigt enkelt och bra om man skulle byta till F730/S735. Bara det inte är precis vid en uteplats där ljudet kan vara störande.

Börja med att köra er 310P så länge den håller och fungerar bra tycker jag. Vill man minska elförbrukningen är ett vanligt knep att komplettera 310/360/F370 etc med en luftluftvärmepump i huset. Kan även ge kyla på sommaren men låter lite grann så det beror på hur man prioriterar.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Jag tycker att med ett så stort hus som 195 m2 inte lämpar sig med endast f370 som värmekälla. Måste nog då komplettera med llvp. Beror också på hur många ni är i hushållet. En barnfamilj t.ex skulle bli dyra elkostnader med endast f370 i ett så stort hus då elpatron får gå ofta på vinterhalvåret. Elpatron=stor förbrukning.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Skulle satsa på 370 och en LLVP.

Finns även IVT vent 402 och Bosch Compress 3800i (IVT o Bosch är i princip samma) Jag har Boschen och min son 370. Klart att NIBEN har fler möjligheter att styras. Ångrar att jag va akde Boschen.
SÃ¥.
Nibe 370 och en lämplig luft luftvärmepump.
På köpet får du kyla vid behov och högre COP från LLVP.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för bra svar! Min fru är av estetiska skäl starkt emot luftvärmepump ... men om 370 är för liten för vårt hus, kan man ändå tänka att s375 skulle klara det fint utan stöd eller hjälp?

Undrar också kring besparingen i att investera i ny dyr och stor pump - NIBE själva envisas med att vi skulle spara typ 7000 kwh om året med s735 och landa på en förbrukning om ca 8000 kwh istället för 15 000 kwh. En del rörmokare jag pratar med säger dock att det är helt orealistiskt och att alla frånluftpumpar egenligen är rena elpumpar i botten och att vi som har tre barn aldrig skulle kunna få så låg förbrukning med en frånluftare.

nÃ¥gra rÃ¥d? just nu funderar pÃ¥ mest kring s735 alternativt satsa pÃ¥ luftvattenpump (Ã¥rsförbrukning 7-8000 kwh enligt nÃ¥gon kalkyl) eller bergvärme (Ã¥rsförbrukning 5-6000 kwh) ... men blir inte klok pÃ¥ hur det är bäst att tänka!  :o

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har beställt och väntar fortfarande på våran s735. Har en nibe360p för närvarande som är liknande eran 310. S735 har en kompressor effekt på 7 kw jämfört med 310/360/f370 som knappt har 2kw. Det betyder att den klarar sig utan elpatron ner till -20 grader. Det är en helt annan frånluftsvp. Luft/vatten är ju populärt men är ju betydligt sämre estetiskt än luftvp.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Vi har beställt och väntar fortfarande på våran s735. Har en nibe360p för närvarande som är liknande eran 310. S735 har en kompressor effekt på 7 kw jämfört med 310/360/f370 som knappt har 2kw. Det betyder att den klarar sig utan elpatron ner till -20 grader. Det är en helt annan frånluftsvp. Luft/vatten är ju populärt men är ju betydligt sämre estetiskt än luftvp.

Nej, nej nej!  .,;-

7 kW är inte maxeffekten per se, den är exemelvis 5.37 kW vid 70 l/s luftflöde och 45°C framledning för S735 produktblad, och det ska dels kompensera den kalluft som dras in i huset, och dels den transmissionsförlust som uppstår i klimatskalet.

Ett räkneexempel:
70 W/K är transmissionsfaktorn i mitt VÄLDIGT välisolerade lilla hus på 127 m² i Umeå, som exempel, ger vid -20°C ute, 70 l/s och 22°C inne: 3500W ventilationsförluster för att nå maxeffekt på kompressorn, och 2940W transmissionsförluster. Det blir i runda slängar 6500W totalt, vilket är mer än vad kompressorn i S735 mäktar med, och då vi har golvvärme, som dessutom ger lite lägre maxeffekt enligt produktbladet. :-X (ca 5 kW max kompressoreffekt @ 70 l/s luftflöde och maxfrekvens)

Nu ska dock alla frånluftsvärmepumpsfanskap avfrosta sig, i MINST 10 minuter, varannan timme på full fräs, så då blir uptime nånstans kring 92% i BÄSTA FALL, (S735 är i skrivande stund tämligen ny och obekant/obeprövad). Under dessa 8%, eller 2h per dygn, drar pumpen in kalluft motsvarande -7 kWh "kylningsenergi", (och huset läcker lite energi via transmission, men det har jag frånsett).
Sen så ska det även tillverkas varmvatten i 2h per dygn för en normalt "duschig" familj, då är uptime för att värma huset 20 av 24 h per dygn (83%), och totalt -14 kWh nedkylningsenergi, då ingen husvärme produceras. Det gör att den i mitt hus skulle klara sig ned till knappt -5°C utan elpatron, eldning eller el-element.

Nu är det ju dock en viss värme från vitvaror, människor, m.m, så, riktigt så illa som jag skriver är det inte.

Per dygn, i snitt, killgissat:
2 kWh torktumlare
1 kWh diskmaskin
1 kWh matlagning
2 kWh bad/dusch
5 kWh kroppsvärme (4 personer och en trebent katt)
1 kWh TV/ljud/Standby-el
1 kWh speldator
1 kWh belysning (dock räknas ju fasadbelysning ej in, så denna får strykas)
1 kWh cirkulationspumpar/termostater/styrning/IT
________
14 kWh / dygn, "spillvärme" som värmer huset och kan "återvinnas" => 583 W / i snitt under dygnet, ger att pumpen klarar sig såvida till -10.5°C om huset är befolkat och "igång".

Större, mer oisolerat hus, ja, då ökar temperaturen med vilken tillsats måste träda in, tyvärr, eftersom nästintill maxfrekvens redan används. (Man KAN skrämma upp den i 6 kW maxeffekt, men då ska man ha ett riktigt stort hus, typ 240 m² för att inte blåsa sönder inomhus på vintern, 84 l/s, help).

I mitt fall landar temperaturen med vilken tillsats behövs på -13°C, om jag överventilerar rejält med S735.

Ett nybyggt standardhus i samma storlek (127m²): -9.5°C, (inte lika überisolerat som mitt  a:gl)

Kamin, el-element, eller tillsats är ett måste för frånluftsvärmepumpshus i Norrland under den smällkalla delen av vintern, om man inte bor långt Söderut, tyvärr.
I Södern funkar frÃ¥nluftsvärmepumpar perfekt!  "love"


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
I mitt fall landar temperaturen med vilken tillsats behövs på -13°C, om jag överventilerar rejält med S735
Bara för att ha en jämförelse och bättre förståelse, hur långt ner med enbart kompressor klarar du dig idag med den pump du har(750 ??)?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Bara för att ha en jämförelse och bättre förståelse, hur långt ner med enbart kompressor klarar du dig idag med den pump du har(750 ??)?

Min F750 avfrostar ju ibland mer än den producerar... :o
Typiskt känns det som att gränsen numera går vid -5°C och vindstilla, men så har vi ofta bara 20°C inne.

Stöttar med 800W-element (och ett 600W som kan dras igång om det är riktigt illa) vid kallare väderlek/vind än -5°C, när vi är hemma, annars låter jag tempen sjunka, och då eldar vi när vi kommer hem.

Stödeldar vid kallare än -10°C  8)

Tokeldar vid kallare än -20°C  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!