Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme med bergvärme + ackumulatortank + vattenmantlad kamin  (läst 28486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Absolut behövs en större ackumulatortank om man ska värma huset huvudsakligen med ved, men jag planerar som sagt bergvärme ocksÃ¥. Jag borde kunna elda hÃ¥rt i ca 4 h innan säkerhetsventilen spolar in kallvatten I kaminen. Den funktionen fungerar oavsett ström, sÃ¥ värme i huset har vi nog 😊
Nejdå, så stora skillnader är det inte! Kanske 10 000 i det utförande jag tittar på. Jag tänker mig en spiskassett som jag murar in.
Visst är poängen för oss myset, inte att få billigare uppvärmning. Men det är såklart trevligt om värmen kan användas.

Jag räknade ut att skillnaden i elförbrukning mellan 1245 och 1226 på enbart cirkulationspumpar är mellan 500 och 1000 kWh/år om de går konstant, vilket de såklart inte gör. Så frågan är om man kan räkna in ökningen i min tänkta anläggning.

/Anton
Är du säker på att inte 1226 har snål cp har för mig att det var nått med att man inte får sälja gamla typen av co men den har inte automatiskt styrda cp men det går bra utan också sen saknar 1226 en del lull lull men det kanske du inte behöver.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I kassettens kostnad får du väl även räkna in den "inbyggnation" som måste till, rördragning och cirkpump. Och då är du nog uppe i minst den skillnad som jag nämnde.
Vi kör en räkneövning på murspis (vattenmantlad vs. vanlig)

Antaganden
- Vi myseldar endast. Säg 1.5 m^3t ved/år (ca 2 200 kWh värme om barrträd)
- Likadant slutresultat, typ:

- Likadana ben
- Likadan murstock (murad i lättbetong)
- Likadan extern tilluft
- Likadan skorsten (plåt)
- Båda går att elda vid strömavbrott
- Samma verkningsgrad (75 %)
- Värme som vi har nytta av anses "gratis" då vi skulle eldat oavsett (eldar inte för värme utan för mys).
- COP för BVP = 3.3

Vanlig insats (länk)

Pris: 15300 SEK
75 % av värmen går till luften i rummet och 25 % ut genom skorstenen.

Vattenmantlad insats (länk)

Pris: 18900 SEK - Inkluderar kylslinga (kopplas till kallvatten)
13 % av värmen går till luften i rummet, 63 % till vatten och 25 % ut genom skorstenen.
Tillbehör som behövs:
- Laddgrupp 3700 SEK (länk)
- Termostat till pump 540 SEK (länk)
- Inkoppling till kallvatten samt ackumulatortank av rörmokare 5 000 SEK (5 h jobb + 2 000 SEK material?)
Totalt 12 800 SEK dyrare än en "vanlig".

Drift
När vi eldar kan luften i huset i snitt ta ca 1 kW värme utan att vi behöver vädra (~2.5 kW vid -15°C och ~0 kW vid 10°C). Vi antar att vi inte eldar hårt och därmed bara producerar 8 kW totalt (jämfört med nominella 12 kW för de två insatserna).
- I fallet "vanlig" insats har vi då nytta av 1 kW / 8 kW = 13 % av värmet. Verkningsgrad på 75 % -> 9 % av tillsatta 2 200 kWh = 200 kWh "gratis".
- I fallet vattenmantlad insats har vi då nytta av 7.5 kW / 8 kW = 94 % av värmet. Verkningsgrad på 75 % -> 70 % av tillsatta 2 200 kWh = 1550 kWh "gratis".

200 kWh "gratis" värme motsvarar ca 60 kWh el till BVP/år.
1550 kWh "gratis" värme motsvarar ca 470 kWh el till BVP/år.

Tid att tjäna in skillnad på 12 800 SEK = 31 år.
Eller som vissa räknar: Ett lån på 12800 SEK som man inte betalar av kostar ca 320 SEK/år (2.5 % ränta). 90 SEK mindre kostnad/år.

Investeringen är alltså inte vettig ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Men att slippa krånglet med att vädra varje gång man vill elda är nog värt den lilla extra kostnaden.

Är du säker på att inte 1226 har snål cp har för mig att det var nått med att man inte får sälja gamla typen av co men den har inte automatiskt styrda cp men det går bra utan också sen saknar 1226 en del lull lull men det kanske du inte behöver.
Bra fråga. Om jag kollar i databladen som länkas till på Nibes hemsida står:
F1226-6:
KB = 80-140 W
VB = 50-80 W

F1245-6:
KB = 30-87 W
VB = 7-67 W

Om pumparna var lika men styrningen skiljde borde fortfarande maxeffekt vara samma. Man kan även läsa i TMF indata att för F1226 står det "A-klassad värmebärarpump/köldbärarpump: Nej" medan det stå "Ja" på motsvarande ställe för F1245.

/Anton

PS: Ser att jag glömde räkna med de ca 900 SEK en termostatventil till kylslingan kostar för den vattenmantlade insatsen. DS.
« Senast ändrad: 16 oktober 2016, 22:51:47 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tillkommer det inte sotning också?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Varför vill man vädra om man eldar? Jag eldar nu för värmens skull. Vill man titta på eld kan man ju låta en brasfilm rulla på tv.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillkommer det inte sotning också?
Visst behöver man sota, men det är ju lika mycket på en vanlig som en vattenmantlad.

Varför vill man vädra om man eldar? Jag eldar nu för värmens skull. Vill man titta på eld kan man ju låta en brasfilm rulla på tv.
För att ett hus med ett effektbehov på 2.5 kW vid DVUT blir överhettat av 8 kW värme.

/Anton

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM du satsade vad det där kostar pÃ¥ aktier istället, och har lite tur sÃ¥ kan du sluta jobba nÃ¥gra Ã¥r tidigare...  ;)
Men visst, många tycker det är romantiskt att elda med ved.
Jag eldar själv rätt ofta, men då utomhus i samband med matlagning och mys ute vid brasan, det är ett alternativ - om man nu inte nödvändigt vill sitta inne.

ErikB här i forumet satte in en vanlig braskamin i sitt nybyggda välisolerade hus, och han påstår att det fungerar bra utan att det blir för varmt inne, han har FTX, så jag gissar att ventilationen hjälper till att sprida värmen rätt bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OM du satsade vad det där kostar pÃ¥ aktier istället, och har lite tur sÃ¥ kan du sluta jobba nÃ¥gra Ã¥r tidigare...  ;)
Men visst, många tycker det är romantiskt att elda med ved.
Jag eldar själv rätt ofta, men då utomhus i samband med matlagning och mys ute vid brasan, det är ett alternativ - om man nu inte nödvändigt vill sitta inne.

ErikB här i forumet satte in en vanlig braskamin i sitt nybyggda välisolerade hus, och han påstår att det fungerar bra utan att det blir för varmt inne, han har FTX, så jag gissar att ventilationen hjälper till att sprida värmen rätt bra.
Haha, då har du klart högre tilltro till aktiemarknaden än vad jag har! :)

Intressant att det verkar funka för ErikB. Anledningen till att jag påbörjat hela den här funderingen är för att jag har en bekant som byggde ett hus för nått år sen och var väldigt sugen på att elda, men nu inte gör det nästan alls pga att det blir för varmt med vädring till följd. Värme med ingjutna slingor i golvet innebär en så stor tröghet att man måste veta sådär 12 h innan att man vill elda för att låta huset svalna lite.

Ett annat alternativ som Smurfen föreslog i min andra tråd är att sätta in en eldstad som ger extremt lite värmetillskott, t.ex. en öppen spis. Målet blir då att bygga en eldstad med så låg verkningsgrad som möjligt :) Dock är det antagligen inte billigare än murspis med insats och lite mindre barnvänligt. Man lär behöva ha ett galler för om man vill undvika att det hoppar ut glödloppor vilket skymmer elden...

/Anton

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
ErikB är reglertekniker - expert, med eget styrsystem, det kan ju spela in i det faktum att det fungerar bra.
Men huvudsakligen tror jag att det sitter en rumsgivare i närheten av kaminen som stryper alla slingor som värmer "den delen" av huset som kaminen värmer, vet inte exakt hur han gjort det där, men även han har golvvärme.
Off-topic, men ändå - det finns olika saker man kan göra med pengar, och jag tycker faktiskt inte vedeldning är ekonomiskt vettigt...
Nu skall jag inte mala på om detta mer, jag förstår att ni skall in med en kamin, kosta vad det kosta vill, och då tycker jag att du skall koppla som jag beskrivit, både vedkamin och värmepump med separata flöden till/från tanken, för störta möjliga flexibilitet och högsta möjliga COP på anläggningen.
Jag skulle nog inte överväga en 1226, de är gamla i konstruktionen, bättre då köpa en 1245 på nätet så billigt som möjligt om du vill spara på utgifterna.
Aktierna, med lite tur, kan gå riktigt bra, detta är min tjänstepension sedan jag började spara för drygt 5 år sedan.
Hade varit mumma om man börjar med ett par miljoner.   :)
« Senast ändrad: 17 oktober 2016, 08:40:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ErikB är reglertekniker - expert, med eget styrsystem, det kan ju spela in i det faktum att det fungerar bra.
Men huvudsakligen tror jag att det sitter en rumsgivare i närheten av kaminen som stryper alla slingor som värmer "den delen" av huset som kaminen värmer, vet inte exakt hur han gjort det där, men även han har golvvärme.
Off-topic, men ändå - det finns olika saker man kan göra med pengar, och jag tycker faktiskt inte vedeldning är ekonomiskt vettigt...
Nu skall jag inte mala på om detta mer, jag förstår att ni skall in med en kamin, kosta vad det kosta vill, och då tycker jag att du skall koppla som jag beskrivit, både vedkamin och värmepump med separata flöden till/från tanken, för störta möjliga flexibilitet och högsta möjliga COP på anläggningen.
Jag skulle nog inte överväga en 1226, de är gamla i konstruktionen, bättre då köpa en 1245 på nätet så billigt som möjligt om du vill spara på utgifterna.
Aktierna, med lite tur, kan gå riktigt bra, detta är min tjänstepension sedan jag började spara för drygt 5 år sedan.
Hade varit mumma om man börjar med ett par miljoner.   :)
Fast trögheten i ett system med betongplatta med ingjutna slingor måste omöjliggöra någon vettig responstid på regleringen. Bara för att man stänger av cirkulationen så betyder inte det att plattan plötsligt är kall. Jag får helt enkelt kommunicera lite med honom :)

Som jag sa i min andra tråd:
Som jämförelse kan vi ta vårat nuvarande hus, ett 121 m^2 kedjehus byggt -83. Det har en uppvärmningskostnad (inkl. varmvatten) på 12 000/år (fjärrvärme). Då låter 6 000/år (ved för 2 000/år och elpatron för 4 000/år) för ett 185 m^2 stort hus väldigt lite.

Alltså känns det mer sannolikt att jag skulle skita i bergvärmen (som är klart dyrare än vattenmantlad kamin) än eldningen. Och då satsa på en solfångare eller någon annan billig lösning (värmepumpsberedare t.ex.) för varmvatten på sommaren. Om vi ska prata om ekonomiska beslut så är bergvärme ett dåligt val för ett hus med litet värmebehov. Fördelarna ligger på andra hål enligt mig:
- Tyst
- Frikyla
- Värdehöjande för kåken (om vi av någon anledning skulle få för oss att tidigt flytta från huset).

Grattis med placeringarna! Vad var det som hände typ april-maj 2012? Jag har följt de råd min bankman givit mig och inte lyckas slå index (vilket du iofs inte heller gjort övrig tid).

Vad tidigt ni är vakna förresten och skriver pÃ¥ forum! Inlägg 05:39  :o

/Anton

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, man får kanske planera för vedelning så att man eldar rätt konstant om man har golvvärme.
Eller så är FTX så pass effektivt att det fördelar värmen bättre än man tror.
Tror inte att han har någon kamin med jättehög uteffekt heller, det behövs inte i ett VillaVarm.

2011 hade jag bland annat Africa Oil, som steg med 640% innan jag sålde dem.
Har gått bättre än index senaste åren också, men hade en svacka där i början, efter att jag sålt Africa Oil.
Jag tror och hoppas på att resultatet de senaste 2 åren beror på att jag har börjat engagera mig lite mer i placeringarna, är mer aktiv helt enkelt.
Rycket i slutet av 2015 var PowerCell...
Sen våren 2015 har jag lyckats rätt mycket bättre än index.

I morse var jag tidig för jag såg fel på klockan, steg upp fel tid helt enkelt.
Sen hänger det ju pÃ¥ när man lägger sig, jag knoppade nog in runt 21.30 igÃ¥r.  tummenupp
« Senast ändrad: 17 oktober 2016, 09:30:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Skulle inte en frånluftsvärmepump + kamin vara "bäst"?

Har ju själv "bara" 5600kWh senaste är i total elförbrukning så det blir en hel del år förrän jag får in min vp tjänar. Tulikivi kaminen kommer jag aldrig få intjänad (dummaste investering jag gjort hittills i huset, det hade räckt med en mycket billigare pjäs om någon alls)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Och jag ligger på ca 8000kwh totalt, lösvirkes hus som är ett hemmabygge. Räknar inte heller med att få Conturan införtjänad. Jag har gjort så att vp värmer huset till ca 20 grader och vi vill gärna ha 21-22 så då eldar vi en par inlägg varje kväll ungefär halva året. Golvvärme ingjuten i betong är mycket långsam. Ftx flyttar säkert en del av värmen till andra rum, men nog är det ju ändå betydligt varmare i det rum spisen står i

En kompis har en kakelugnspanna actank på 750liter och nibe 1245, ftx med markförvärme osv osv. Dyra lösningar. Han eldar mycket men förbrukar ändå ca 10000kwh (har mera kvadrat än mig).
Ps har du tittat på enervent ftx...
« Senast ändrad: 17 oktober 2016, 12:09:45 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Ett annat alternativ som Smurfen föreslog i min andra tråd är att sätta in en eldstad som ger extremt lite värmetillskott, t.ex. en öppen spis. Målet blir då att bygga en eldstad med så låg verkningsgrad som möjligt :) Dock är det antagligen inte billigare än murspis med insats och lite mindre barnvänligt. Man lär behöva ha ett galler för om man vill undvika att det hoppar ut glödloppor vilket skymmer elden...
/Anton

Öppen spis är mycket trevligare än att elda i en kassett med glaslucka, känns givetvis mycket tryggare med kassett. Eldade mycket i öppna spisen för myset skull i lappträsk, var tvungen att ha ett fönster på glänt annars mådde inte elden bra. Den luft som kom in var riktigt obehaglig, visserligen var det ofta runt -25 ute. Är ganska säker på att ni måste ha öppet fönster för att elda i öppen spis.

Huset jag har nu har jag bÃ¥de en spis med Kassett och en öppen spis utan, den senare har vi inte eldat i ännu pÃ¥ vÃ¥ra första 5Ã¥r i huset.   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Eldstad o ftx med rätt injusterade flöden (lite större frånluft än tilluft) kräver ju lite speciella lösningar för att få till draget. Jag har ett 100mm rör som kommer upp under spisen och sköter om spisens tilluft. Luckan har jag lite öppen vid tändning, då ska jag akta mig för att starta spisfläkten eller centraldamsugaren
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Med en vettig inkoppling samt lite ändrat beteende så kan man spara lite mer även om det inte är några jättestora summor vi talar om.
själv sänkte jag kurvan ca 2 grader och tänder en brasa varje kväll när det känns lite ruggigt, det blir ganska många timmar med sänkt kurva på ett år.
Dessutom kan man med en batteribackup ändå köra värme ut i radsystemet om strömmen försvinner..
strikt ekonomiskt krona för krona kan man nog inte räkna med att någonsin tjäna in installationskostnaden, men för mig är det värt det bara genom att inte kyla ut huset när det blir strömlöst.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!