Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3 element kalla  (läst 3756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad geflaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
3 element kalla
« skrivet: 26 november 2010, 13:01:41 »
Hej!

Jag har bergvärme hemma och en IVT greenline E7 problemet är att tre av mina element är iskalla dessa tre element ligger i en egen slinga längst bort från pumpen, jag har provat att lufta systemet och inge luft finns, piggen i termostaten sitter inte fast. Stänger jag av dom andra elementerna i huset blir dom kalla varma jag har kollat trycket i expansionskärlet och de ligger på 1,3 bar.

Vad kan problemet vara?
Det är inte så skönt med 16-17 grader i varddagsrum och sovrum.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: 3 element kalla
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 13:12:24 »
Har haft liknande problem som jag nu med justeringar börjat få ordning på (tack vare hjälp här på forumet).

Jag har tvÃ¥-rörssystem och inga termostater pÃ¥ nÃ¥gon radiator. För att öka flödet till de kalla radiatorerna stryper jag  pÃ¥ returen frÃ¥n de varma radiatorerna. PÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r jag bättre flöde till de radiatorer som inte vi bli riktigt varma tidigare.

Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 3 element kalla
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 18:48:11 »
Finns nån instrypning på varje enskild slinga?
Om man har VP så bör man ha möjlighet att justera flödet på varje slinga för sig.
Ett alternativ är att installera IVT:s "standardlösning" med en extern CP som kan ställas upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad geflaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 3 element kalla
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 20:15:42 »
Nej dej de finns ingen strypning på slingorna.

Kan jag skruva ner termostaten på övriga element och på de sättet få flöde till dom kalla elementen eller blir de kallt i resten av huset då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 3 element kalla
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 21:27:27 »
Nej dej de finns ingen strypning på slingorna.

Kan jag skruva ner termostaten på övriga element och på de sättet få flöde till dom kalla elementen eller blir de kallt i resten av huset då?

Hur är det kopplat i övrigt?
Har du en extern cirkpump utanför VP:n?
I så fall kan du ställa upp flödet på denna.

Annars så är det OK att strypa lite på termostaterna i övriga rum på ett enrörsystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad geflaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 3 element kalla
« Svar #5 skrivet: 26 november 2010, 22:49:03 »
Det är tre paralellkopplade slingor med sammanlagt 10 st element.
cirkulationspumpen uppe på vp står på 3 alltså högsta.
Det finns även golvvärme och ett nytt element inkopplat på egen slinga med egen cirkulationspump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 3 element kalla
« Svar #6 skrivet: 26 november 2010, 23:05:24 »
Det finns även golvvärme och ett nytt element inkopplat på egen slinga med egen cirkulationspump.

Sitter dessa grejer parallellt med den externa pumpen på bilden eller i serie med denna?
Om man har en extra cirkpump i serie för en del av värmesystemet så finns risken att den själ flöde från övriga delen av systemet.
Prova då att ställa ner flödet på den där slingan med nya elementet och golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad geflaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 3 element kalla
« Svar #7 skrivet: 26 november 2010, 23:37:44 »
den nya slingan går in i akumelatortanken så borde vara parallelt?
cirkrpumpen till nya slingan står på 1 av 3 jämfört med den andra som står på 3 av 3

Utloggad geflaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 3 element kalla
« Svar #8 skrivet: 29 november 2010, 15:07:49 »
Problemet är löst de var cirkpumpen som kärvade

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!