Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Massor av driftfel och nu haveri. Behöver rÃ¥d och hjälp!  (läst 10981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
Inte sÃ¥ duktig pÃ¥ Thermias styrning. Men   mycket är ju generellt och gäller oavsett fabrikat.
Thermia är lite speciella pÃ¥ sin luft vatten, har byggt pÃ¥ en utedel till sin markvärmepump.Därav köldbärarvätska mellan utedel och innedel. Glykol är att föredra, det är solklart och eftersom man inte gräver ner slang eller borrar sÃ¥  gÃ¥r det  bra.   Dina säkringar gÃ¥r.... det kan vara sÃ¥ att den drar igÃ¥ng elspetsen vid tex legionellakokning, gÃ¥ in i servicemenyn och  ändra till tex 6 kw, eller  mindre om huset inte kräver mer.
köp tröga säkringar, dÃ¥ klarar dem en  periodisk överbelasting. Kan det vara sÃ¥ att du har rör i taket frÃ¥n utedelen, sÃ¥ det är därför man valt tryckkärl, det bör vara mätare pÃ¥ det, sÃ¥ du ser trycket.  Det läcker säkert nÃ¥gonstans i en skarv, Hur har du det med varmvattentemperaturen, stopptemp pÃ¥ den, kurvan pÃ¥ värmen.
Det där med underhÃ¥llsfritt är en tolkingsfrÃ¥ga.  Sunt förnuft.
Att kolla sitt värmesystem några gånge rper år är inget som gör att systemt inte är underhållsfritt. utan tillhör husets skötsel. Likaså att tömma rensa ett filter.
Jag rekommenderar dig att läsa igenom manualen, knappa igenom värmepumpen och lära dig funktionen.  Kanske har du helt felaktiga inställningar för huset. Som installatör  väljer man sÃ¥ nära standardinställningarna man kan, det är bara DU som känner ditt hus, och vistas där dagligen. Det är dina behov som styr.
Rören från utedel till innedel bör vara isolerade, vilket de troligtvis inte är.
LÃ¥gtryckslarmet pÃ¥ värmepumpen kan vara en liten luftbubbla i brinen. Högtryck blir den inte av med sin värme, lÃ¥gtryck, dÃ¥ är det kalla sidan som är problemet, dvs brinesidan. Brine kallas ocksÃ¥ för köldbärarevätska och det har man för att ta upp energin ur nÃ¥gonting, i detta fallet din utedel som  cirkulerar luften, runt   brinevätskan som cirkulerar i en förÃ¥ngare. Mäter du temperaturen  pÃ¥ rören när pumpen snurrar, sÃ¥ märker du att det ena röret är kallare än det andra,  det rör som gÃ¥r ut frÃ¥n din värmepump, dvs innedelen är kallare än det som kommer in, alltsÃ¥ där vätskan cirkulerar utifrÃ¥n och in.  Thermia har alltid tillverkat bra värmepum,par, sÃ¥ det är säkerligen inget fel pÃ¥ anläggninge.  LÄR dig hur den fungerar sÃ¥ ger den dig glädje, lÃ¥ga elräkningar och minimalt med bekymmer.


Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
rören skall vara isolerade.
det skall vara en tryckmätare på ett slutet kärl.
högpunkter i ett kb system pÃ¥ insidan . Min starkaste rekomendation är Manuella avluftare för att säkerställa avluftningen . (även om det spolas)  1 Ã¥terbesök kostar mycket mer en 2 trör och 2 ventiler.
En kund som får en problemfri anläggning är den bästa reklampelare en installatör kan få.
glykolblandningen skall vara exakt - 32 grader. Flödet är extremt viktigt. Min personliga åsikt är att det skulle vara ett skall krav på flödesdokumenterande ventil då det har en så stor inverkan på processen
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varför är läckage i KB system så mycket med frekvent än läckage i värmesystem?
Troligen, av samma anledning som att det är lättare att få en varmvattenledning tät än en kallvattenledning.
Samma anledning att bilens system lättare håller tätt (varmt vatten).

Packningar mm sväller då det värms upp, och drar ihop sig av kyla.
Det är ett faktum att många trycksatta köldbärarsystem förr eller senare tappar trycket, tyvärr.

Och jag har inget emot VVS:are, sorry för den formuleringen, men jag rekommenderar trycklöst KB-system om det möjligt att göra. Trycksatt KB-system bör vara i specialfallen då det inte går att ha trycklöst system.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Har du koll på rekomendetat förtryck på sugstudsen för att garanterat undvika kavitation? I öppna system.
Dina råd kan bli dyra för den som läser.

Packningen skall vara tät oavsett temperatur i ett värme system /kylsystem.. Ett trycksatt köldbärar system är inte specialfall. Det är standard det med.. Jag personligen skulle aldrig montera "plastbyttan"

Läckage mer frekvent på kalla sidan .. (det du läser om ja) ..
på kalla sidan .. 99 fall av 100. spräckt /sönderfrusen klämringskoppling. Oavsett tryck eller inte tappar du kb vätskan till slut.
Det är lika lite/ mycket problem på andra sidan med . men det skrivs inte om det så mycket.
cc
« Senast ändrad: 14 april 2013, 21:18:20 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har svårt att första varför det inte skulle skrivas om läckage på värmesidan, om de var lika frekventa.
Späckta muttrar har jag aldrig hört talas om på varma sidan, även om det kanske förekommer, på kalla sidan är det mycket vanligt.
Jag tror för övrigt att jag själv har ett litet läckage på kalla sidan nu, har förvunnit ett par dl ur kärlet nu i vinter.
Personlige gillar jag plastkärlen mycket bättre än plåtkärl, att se är att veta.
Jag har mitt plastkärl trycksatt med 2-4 hektogram.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Nej dom spräckta kopplingar /gjutmästarbostad / svarvspån i förminskningar / litet sår på en plan sexkant vid andvändande av Halvkoppling på varma sidan hittas av installatören vid täthet/funktionskontollen han utför vid påsläpp..
Det är därför dom inte hamnar här på forumet .. men för oss som jobbar med det dagligen ser det ut så här.

Det som gör att en koppling springer läck på kb är fukt som bildas.. det vet vi!
Är isoleringen tät tillräckligt tjock ska den klara sig... Så varför blir det kondens!
priskriget  tvingar installatören att tex välja gummisvep kostnad för ett 28 cu rör ca 25 kr.. sen försöker folk tejpa dom täta.. Det hängs rör i kombiband sÃ¥ isoleringen kläms ihop mm ..
När vi som gör rätt håller på kostar Rätt klammer ca 125 kr st !!! till dim 28. Men då får man heller inga problem med kondens /is på kb ledningar sönderfrusna kopplingar mm..
Nånstans i priskriget skärs det på kvaliten ,, Billigt är oftast inte bäst!
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu är det väl oftast inuti själva värmepumparna det börjar läcka, och där är ju isoleringen inte beroende av installatören.
Om nu inte vissa installatörer fixar till det fabrikerna har gjort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
I anslutningen för slangarna inne i pumpen är ett av dom ställena där installatören gÃ¥r emot. 
Har inte installatören fått det tätt med isoleringen blir det problem ,
Det har vart klämringar som setat på filter, AV ventiler med klämringar, som jag har erfarenheter av att ha bytt..
Ofta orsak,, Brisfällig isolering,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!