Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hus för pumpen  (läst 3681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pools

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hus för pumpen
« skrivet: 09 november 2015, 17:47:58 »
Hej!
Jag tänker bygga ett skyddshus för min värmepump (luft-luft) enl. denna beskrivning. http://gds.se/bygg-nytt/bygg-ett-hus-aat-varmepumpen
Har hört både det ena och andra om det. Är det OK att täcka pumpen med en sån låda om man lämnar gott om plats mellan pumpen och lådan?
Mvh.
P-O

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hus för pumpen
« Svar #1 skrivet: 09 november 2015, 18:15:00 »
Jag tänker spontant att den lådan på bilden är för tät och kommer att påverka luftflödet negativt. Har sett liknande "hus" med färre lameller på sidorna och tror det är bättre. Själv byggde jag bara en ställning i 45x45 tryckimpregnerat med lutande plasttak ovanpå. Men vill man ha det mer estetiskt är ju ett trähus liknande som på bilden i fasadfärg det snyggaste.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Hus för pumpen
« Svar #2 skrivet: 09 november 2015, 19:19:08 »
Framför allt bör man ju se till att den luft som utomhusdelens fläkt blåser ut verkligen kommer ut ur huset och inte bara går runt och passerar genom förångaren igen. Det kan nog vara idé att göra någon form av ledskenor invändigt så att utblåsningsluften inte kan smita runt hörnen utan bara passerar ut framåt.
Luften utifrån lär väl sugas in framför allt från vänster och underifrån.

Och gott om plats inne i lådan är såklart aldrig en nackdel.


Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hus för pumpen
« Svar #3 skrivet: 10 november 2015, 19:43:59 »
Ja denna idé är nog inte färdigutvecklad...
klippt ur texten på förstör det själv sidan TS hänvisar till--

Viktigast av allt är emellertid att lådans konstruktion tillåter luften att cirkulera runt pumpen. En luftvärmepump slukar luft och måste kunna bli av med överskottsvärmen.

cirkulera luft vill man ju inte!
slukar luft -okay var tar den vägen?
Överskottsvärme!!! i värmepumpsdrift --jisses inga rätt här.
Nä denna konstruktion och plockihop grunka kan man utan dåligt samvete undvika att ta del av.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hus för pumpen
« Svar #4 skrivet: 10 november 2015, 23:07:34 »
Hej!
Jag tänker bygga ett skyddshus för min värmepump (luft-luft) enl. denna beskrivning. http://gds.se/bygg-nytt/bygg-ett-hus-aat-varmepumpen
Har hört både det ena och andra om det. Är det OK att täcka pumpen med en sån låda om man lämnar gott om plats mellan pumpen och lådan?
Mvh.
P-O

Tag bort hela fronten. Nöj dej med träsidorna och taket.
Fronten stoppar ju hela utblåset.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hus för pumpen
« Svar #5 skrivet: 11 november 2015, 08:19:57 »
Den där typen av hus skall ju ha testats hos SP med godkänt resultat.
Troligen beror det på att SP testar i klimatkammare med en oerhörd kapacitet på fläktarna som värmer rummet, det i sin tur gör att återcirkulationen mellan fram och baksida intern i lådan blir mindre än den annars skulle blivit (i verklig drift).

Att bygga in luftvärmepump är mycket dumt.
Ett tak är OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pools

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hus för pumpen
« Svar #6 skrivet: 14 november 2015, 18:32:54 »
Tack alla för era svar!

Då får det bli bara ett tak. Förresten, många har en skiva under pumpen
som lutar från väggen och en liten bit ut ifrån husgrunden. Andra har en
bit presenning i en ram som lutar på samma sätt. Jag har också sett att
en hink hänger under pumpen. Det är för att avleda kondensvattnet från
husgrunden. Jag har inget av dessa och har inte sett någon förändring av
grunden eller panelen på huset. Och då har jag haft pumpen i 5 år.
Hur ser ni på detta?

Mvh.
P-O

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hus för pumpen
« Svar #7 skrivet: 14 november 2015, 21:33:32 »
Det är inte bra att ha en stor isklump nära husväggen, ta ett 200l. plastfat och dela det på mitten ställ den ena halvan på en sj pall eller liknande, när den är full med is eller vatten drar du undan den och sätter dit den andra halvan, om den är frusen så tinar den loss om det blir någon varm dag i annat fall får du knacka och hugga lös isen, det brukar gå bra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hus för pumpen
« Svar #8 skrivet: 14 november 2015, 22:49:30 »
Man får kontrollera hur luftflödet är och hur det beter sig under olika fläkthastigheter och påisning.
Lamellerna i fronten tror jag inte alls på, de bromas upp luftflödet för mycket och ger dålig effekt och högre ljudvolym från fläktbladen.
Tror då mer på vertikala ledskenor då som tar hänsyn till luftens spridning ut ur VP och även tar hänsyn till påisningen och effekten det har på luftriktningen.
Bäst är att inte ha något alls framtill.
På insugssidorna kan man ha 2 barriärer med förskjutna lamellrader i olika riktning som bildar ett plenum som stoppar regn och snö och visst ljud.
Har man tillräckligt med avstånd mellan lamellerna och lamellraderna så kommer det inte att göra att lufthastigheten ökar eller undertryck bildas som påverkar prestanda och ljudtryck.
Har sett sådana hus vid ett par tillfällen och det som har slagit mig var hur plågade VP låter trots mycket gynsamma förhållanden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!