Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av kurva när man har innegivare...  (läst 26936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #60 skrivet: 11 september 2007, 14:36:58 »
Jag vet inte om det beror på att vi är så förlåtande eller om det kan bero på att vi som har Thermia inte upplever dom problem som du tycks ha. Om jag jämför funktionen mellan dom Thermia, Nibe och IVT, som jag relativt ofta kommer i kontakt med ( jag är med och installerar, startarupp och trimmar in samtliga fabrikat), ser jag inga större avvikelser i fråga om rumstemperaturer och driftsekonomi. Dom skillnader jag ser beror i allra största grad på, värmesystem och huskonstruktion. Så det skulle vara kul för mig att få veta hur det kan komma sig att till exempel min anläggning fungerar så pass bra som den gör, har du några ideer?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #61 skrivet: 11 september 2007, 15:11:57 »
Lexus, ur din graf från 30.3:
Pumpen gör värme kl 12-12:15. Efter det stiger utetemperaturen (upp till 29 ºC) så att värme produceras först kl 20:30 (17-17:15 görs varmvatten). Trots att värme inte produceras så stiger innetemperaturen (solen värmer, antagligen). Kl 20:30 är innetemperaturen c. 23.5 ºC, dvs högre än det inställda värdet (21 ºC?) Efter kl 18:30 sjönk utetemperaturen drastiskt så att den kl 20:30, då värmeproduktionen gick igång, var c 2.5ºC. Efter det producerades värme igen kl 22. Trots dessa två värmeperioder sjönk innetemperaturen så att den strax efter kl 23 var nere i 21 ºC.
Jag, som inte har innegivare men däremot golvvärme, tycker att styren fungerade alldeles utmärkt då den gjorde så här. Detta pga golvvärmen, som är trö-ö-ö-g. Om min värmeproduktion går igång först då innetemperaturen är 21 ºC samtidigt som utetemperaturen sjunker så här dramatiskt så hinner rumstemperaturen sjunka alldeles för lågt innan betongen i golvet har värmts upp tillräckligt. Det som du upplever som ett fel (värmeproduktion vid för hög innetemperatur) kan för en annan med ett annat system vara en bra sak. Rent generellt är väl nog situationen den 30.3 ett specialfall med >30ºC temperaturväxling inom några timmar.
Förresten, hur kommer det sig att Radiator Retur är lägre än Rum mellan kl 14:15 och 17 samt mellan kl 19 och 20:30? Felkalibrerade givare? Inte konstigt om pumpen snabbt bygger upp ett gradminutunderskott. Och vad är det som får Framledning och Radiator Retur att tvärdyka kl 19?
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #62 skrivet: 11 september 2007, 16:03:43 »
Haas:
Vid loggbildens början och slut är det 1° övertemp. Mellan 8 och 9 är rumstempen på börvärdet.

Utegivaren sitter på en vägg som är vänd mot solen. (vet inte exakt väderstreck) Det innebär att pumpen går i sommarläge d.v.s cirkulationspumpen stannar och ger då olika temp på givarna.

Jag kan inte se några konstigheter med loggbilden, annat än att den startat ytterligare att antal gånger under dagen om utegivaren suttit där den ska sitta, samt att den startar trots övertemp. Komfortvärme endast 2 av dygnets 24 timmar.

I den tråden har jag skrivit:
"Hur ska jag göra för att kunna flytta utegivaren till norrvägg. Detta är viktigt, då huset är vindkänslig. Med sol, vind och minusgrader fungerar det inte bra med utegivaren på solvägg."
och
"Eftersom inställningarna fungerar bra de dagar som solen inte lyser, så kan man bestämma att värmekurva och parallellförskjutning är korrekta"


kocken:
Du har väl kurva 38°, vilket är högre kurva än gällande loggbild. Det innebär att även du har liknade driftfall om solen påverkar huset i samma omfattning. Nu har du gjort gällande att en svängning av rumstempen på endast 0,5° förekommer i ditt hus...vilket jag ställer mig tveksam till.

Det är inte intressant för mig hur era pumpar fungerar....dÃ¥ det inte ger heddan bättre förutsättningar att programmera en kurva som passar frÃ¥n +17° till -30°. 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #63 skrivet: 11 september 2007, 18:01:13 »
Citera
Det är inte intressant för mig hur era pumpar fungerar

Fint Lexus du är inte intresserad av verkligheten...

Jag kör oxå ett flertal av marknadens ytjord/bergvärmepumpar. Det finns väl för och nackdelar med det mesta här i livet. Så ock med värmepumpar.

Minns du hur det blev med den nya IVT´n..... vilken styr anser IVT själv vara den bästa för sin "top of the line" maskin.
Visst har dom väl full koll på vad dom valt, jag antar att dom sett funktionen på en del konkurrenters pumpar.


Heddan slipper iallafall ha en maskin som utan kompensation timme efter timme riskerar att ligga över börvärdet utan att nånsin orka stanna....
Jag blev kraftigt avrådd av båda inst och tillverkare när jag insisterade på att en rumsgivare behövs på vår 25 kw IVT om rumsklimatet ska bli acceptabelt. Dom sa citat: du får acceptera skillnaderna i temp, det funkar inte med rumsgivare (heller) i en så stor byggnad.

Hoppas vi får feedback från heddan senare när det blir kallt...

Over and out...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #64 skrivet: 11 september 2007, 18:31:35 »
Men snälla du Bertil....nu får du ge dig.

Du menar alltså att heddan inte ska gnälla över att han/hon inte kan ställa in en värmekurva som passar huset...för att pumparna i Jämtland fungerar så bra.

Menar du att heddan blir hjälpt av att X15 har gradminuter?

Åsså kom det där igen...att du ger ett exempel på en IVT som saknar rumsgivare.
Hur låg nivå ska vi diskutera på?
Det här börjar likna lekskola.

Att installatörer ger taskiga råd, är väl inget nytt. Och dina erfarenheter från 25:an kan inte ligga till grund för en pump i villamiljö, om du kommer på tanken att göra det igen.

Tydligen är anfall bästa försvar. Men du...det är varken du eller jag, som har konstruerat regleringen i Thermia.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #65 skrivet: 11 september 2007, 18:58:07 »
Nej inte heller i IVT´s maskiner har vi haft vår hand över, men medge att det skulle vara intressant!
Ivt introducerar sin nya styr på X15 den kommer på resterande produktprogram också.

Citera
Du menar alltså att heddan inte ska gnälla över att han/hon inte kan ställa in en värmekurva som passar huset...för att pumparna i Jämtland fungerar så bra.

Jag sa
Citera
Hoppas vi får feedback från heddan senare när det blir kallt...

Jag UPPMANADE honom att berätta för oss hur det fungerar för honom.
 Gick det missuppfatta? DÃ¥ beklagar jag verkligen!

Massor med VP saknar TYVÄRR rumsgivare det är vi väl sams om!
Jag blev avrådd av inst och KRAFTIGT avrådd av tillverkaren också!
Men du och jag kämpar för att rumsgivare ska installeras, eller hur! Där är vi väl sams!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #66 skrivet: 11 september 2007, 19:43:42 »
Varför kan man inte konstruera en VP-styrning som bara styr på innetemperatur? Detta fungerar ju utmärkt på shuntade system(Av egen erfarenhet).
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #67 skrivet: 11 september 2007, 19:51:37 »
Varför kan man inte konstruera en VP-styrning som bara styr på innetemperatur? Detta fungerar ju utmärkt på shuntade system(Av egen erfarenhet).

Men det ät väl sÃ¥ IVT  och Rego 800 800 fungerar, om man har rumsgivare?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #68 skrivet: 11 september 2007, 19:56:49 »
OK, vet du mer exakt hur den reglerar efter inne tempen då?
Då kan man alltså plocka bort utegivaren på dom modellerna?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #69 skrivet: 11 september 2007, 20:11:57 »
Oavsett vad Bertil, Rickard och övriga gradminuter-föresprÃ¥karna säger, sÃ¥ tycker jag det är totalt oacceptabelt att kompressorn drar igÃ¥ng trots lÃ¥ng tids övertemperatur, vilket pumpen lätt kan konstatera när man har inomhusgivare.  När den konstaterar att det rÃ¥der övertemperatur sÃ¥ borde den nolla gradminutrarna.

I övrigt tycker jag att gradminuterstyrning verkar vara en bra idé.  Men det ÄR sÃ¥ att i alla fall i Nibes fall, sÃ¥ drar kompressorn under vissa förutsättningar igÃ¥ng och värmer ett redan övervarmt hus.  Kanske ingen katastrof, men ocksÃ¥ totalt onödigt och jag kan inte inse att det skulle innebära mer än 5 minuters kodning för att arbeta bort detta.

Det är lite grann löjeväckande att gradminutereliten inte kan erkänna att detta är fel och att detta fel faktiskt förekommer.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #70 skrivet: 11 september 2007, 20:21:30 »
En enkel lösning borde vara, som någon nämnde tidigare, att man borde kunna ställa olika rumsfaktor vid över resp. undertemp. T.ex upp till 10ggr rumsfaktor vid övertemp och kanske 4ggr vid undertemp.
Då skulle 1 grads övertemp med innegivare och rumsfaktor 10 sänka ber.FL-temp. med 10grader vilket borde räcka långt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #71 skrivet: 11 september 2007, 20:41:42 »
Nej inte heller i IVT´s maskiner har vi haft vår hand över, men medge att det skulle vara intressant!
Ivt introducerar sin nya styr på X15 den kommer på resterande produktprogram också.

Och?

Vad hjälper det heddan?


Citera
Massor med VP saknar TYVÄRR rumsgivare det är vi väl sams om!

Nu nämner du IVT och returtemp mellan bör och stopp. Det har vi diskuterat tidigare. Roland har dementerat att det skulle vara ett problem. Jag har stor respekt för Rolands uppgifter/inlägg/åsikter, och tar dessa på allvar.

Jag kan förstå att Roland dementerar det som ett problem, för det gäller att pumpen orkar med en returtemp som ligger stabil d.v.s. kompressorn jobbar på max utan varmvattenladdning med returtemp mellan bör och stopp....samt att utetempen ligger på exakt samma temp. Ja, teoretiskt utan rumsgivare ger det övertemp i huset.

Jag har skrivit tidigare, att IVT/Rego600 inte fungerar bra utan rumsgivare.

Förstår ändå inte vad det har med Thermias styr att göra.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #72 skrivet: 11 september 2007, 20:50:45 »
Varför kan man inte konstruera en VP-styrning som bara styr på innetemperatur? Detta fungerar ju utmärkt på shuntade system(Av egen erfarenhet).

CTC har shunt och det är valfritt med innegivare som är ett komplement till utegivaren. Utegivaren kan inte plockas bort. Utegivaren tar hand om de stora svängningarna.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #73 skrivet: 11 september 2007, 20:59:05 »
Med en utegivare hinner värmen "gasa" lite innan kylan har gått igenom väggarna och värmen pendlar mindre särskilt viktigt blir det om man har tröga system som med golvvärme. Jag har sysslat ganska mycket med direktverkande el, som ju är ett mycket "snabbt" system, men även där kan man märka en liten fördel hos dom system som använder utegivare. Värmen blir komfortablare och den behöver inte "gasa" på lika mycket när kylan kommer in utan ökar temperaturen lite tidigare än system med enbart innegivare. Rent energimässigt har det nog ingen betydelse men komforten blir lite bättre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #74 skrivet: 11 september 2007, 21:51:14 »
Särskilt viktigt att ha en utegivare blir det när man har liten tillgänglig (billig) effekt.
Tex värmepump då gäller det som nämns att pumpen (kompressorn) kan jobba "i tid" med temperatursänkningar.

Så gott som alla vp på marknaden jobbar med utegivare ev kompletterad med rumsgivare.
Där rumsgivaren enbart hjälper till vid avvikelser från önskad temp, genom att ändra värmekurvan (paralellförflytta)

Det du nämner kring annan rumsfaktor vid över resp undertemp skulle va en bra grej!!

Det man själv kan göra är att välja ett högt värde, ev sänka lite under den kallare delen av vintern.
Det som händer om man kör max under kallaste perioden är att en iofs acceptabel avvikelse kan trigga igång elpatronen. Tex efter ett stort vv uttag... Men skillnaden är inte stor, ev liten vinst också när det uppstår övertemp.
Första åren körde jag max känslighet ca 9 månader/år osså lite mindre kallaste delen. Men nu orkar jag inte det!

En sak som man också kan göra är att vrida ned rumsgivaren så mycket som det går under icke eldningssäsong. Då finns ingen risk att vp startar oaktat om det blir kalla nätter om man har lagom temp inne.
Här hos oss kan det ju va frost under ALLA årets månader. Men vi har inte värmebehov under sommaren oavsett hur nattkallt det är.




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!