Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av kurva när man har innegivare...  (läst 26942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #30 skrivet: 10 september 2007, 10:58:13 »
Hela natten har det gnagt i huvudet det här med rum-inställningen och innegivare så imorse så åkte fronten av och jag började testa.
När jag INTE har rumsgivaren inkopplad så påverkas ber.FL-temp med 3 grader upp/ner för varje steg som jag justerar RUM-värdet. Precis som det står i instruktionsboken.
När jag har innegivaren inkopplad så påverkas INTE ber.FL-temp av RUM-värdet.
Alltså försvinner möjligheten att justera RUM-värdet när man har innegivare och därmed höjden på kurvan.
Då får Benson påstå vad han vill.

Vet inte om det stämmer men min installatör sa att rumsgivaren kopplar bort "Rum" på VP'en istället blir det givarens inställning som gäller. Alltså att "Rum" fungerar enbart utan givare.

Heddan. Jag vet inte om det är det bästa om man kör givare från början men jag har ghort så här.
Jag började med 38 grader och ställde in givaren på önskad temperatur.
Sedan så fick tiden visa vad som var den rätta. Dvs önskar man 21 grader och temperaturen i huset pendlar mellan 21 till 21,5 så ställer man ner kurvan någon grad.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #31 skrivet: 10 september 2007, 11:26:25 »
Jag har en givare på bänken i källaren som ska kopplas in, vill dock först få in systemets kurva utan inomhusgivaren.

När jag INTE har rumsgivaren inkopplad så påverkas ber.FL-temp med 3 grader upp/ner för varje steg som jag justerar RUM-värdet. Precis som det står i instruktionsboken.
När jag har innegivaren inkopplad så påverkas INTE ber.FL-temp av RUM-värdet.
Alltså försvinner möjligheten att justera RUM-värdet när man har innegivare och därmed höjden på kurvan.
Då får Benson påstå vad han vill.
Så då får jag problem, om jag inte skall justera inställningarna under vinterns gång.



Om det du skriver stämmer (jag ifrågasätter dig inte, ska testa själv senare) så känns det som feltänkt av konstruktörerna.

Det naturliga är att inställningar på pumpen kurva och rum bör finns kvar som tidigare så att rätt kurva gå att ställa in, oavsett om inomhusgivare finns eller ej.

Om det finns en rumsgivare så ändras dessutom framledningstemperaturen (jämfört med inställningarna på pumpen av lutning och höjd) som beroende på avvikelsen mellan inställd önskat temperatur (på inomhusgivaren) och faktisk temperatur på givaren och påverkan ställs in av rumsfaktorn; alltså framledningstemperaturen bör förändra sig enligt följande beroende på rumsgivaren:

framledntempförändring=-(faktisk rumstemp-önskad rumstemp)*rumsfaktor 

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #32 skrivet: 10 september 2007, 12:17:24 »
Om det du skriver stämmer (jag ifrågasätter dig inte, ska testa själv senare) så känns det som feltänkt av konstruktörerna.

Det naturliga är att inställningar på pumpen kurva och rum bör finns kvar som tidigare så att rätt kurva gå att ställa in, oavsett om inomhusgivare finns eller ej.


framledntempförändring=-(faktisk rumstemp-önskad rumstemp)*rumsfaktor 



Du ställer in önskad temperatur på givaren till tex 21 grader. Informationen jag fick från installatören var att det värdet ersatte och körde över "rum bör" på VP'en. Dvs att "Rum" inställningen blir bortkopplad i värmepumpen.

Som sagt installatörens uppgift men det låter logiskt. Varför skulle man ha två inställda rumsvärden?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #33 skrivet: 10 september 2007, 12:32:53 »
"Rum bör" på VP är för min inte ett rum-bör värde utan en parallellförskjutning av värmekurvan och inget annat; oavsett vad den kallas.

Så genom att på pumpen ställa in lutning och höjden på framledningkurvan (framledningstemperatur som funktion av utetemp.), vilket i princip är en räta linjens ekvation (y=kx+m) med möjlighet att få en tredjegradsekvation (approximerat) med att justera kurvan vid punkterna +5, 0, -5. Notera dock att det inte är k eller m som ställs in på pumpen, utan andra punkter!

Med en inomhusgivare kan du sedan ställa in rum-bör (vilket är ett äkta rum-bör till skilland från pumpens rum-bör) och mäta faktisk temperatur och därmed justera framledningstemperaturen.

Dock så tolkar jag din information som att Thermia tar bort höjdjusteringen (rum-bör på pump) med inomhusgivare, vilket jag anser vara ett feltänk!

För mig så är syftet med inomhusgivaren att justera för parametrar som påverkar värmen i ett hus utöver utomhustemperatur. Det kan tex vara extra stor solinstrålning (som ej träffar utomhusgivare), extra blåsigt eller om du har någon extra värmekälla som kamin till exempel används.
Alltså så måste först rätt kurva ställas in på pumpen och inomhusgivaren borde bara påverka om andra externa faktorer justerar faktisk inomhustemperatur än inomhustemperatur, annars så är fel kurva vald.

Som sagt detta är min teoretiska analys av hur jag anser att det borde fungera, ska titta på verkligheten senare.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #34 skrivet: 10 september 2007, 12:52:53 »


Med en inomhusgivare kan du sedan ställa in rum-bör (vilket är ett äkta rum-bör till skilland från pumpens rum-bör) och mäta faktisk temperatur och därmed justera framledningstemperaturen.

Dock så tolkar jag din information som att Thermia tar bort höjdjusteringen (rum-bör på pump) med inomhusgivare, vilket jag anser vara ett feltänk!


Jag tolkat det så att ens vad man kallar det så är det i princip samma värde man st'äller in fast de redovisas på två olika sätt. Om jag ställer 21 grader i värmepumpens styrning eller om jag ställer det på givaren. Vad är skillnaden om pumpen använder sig av givarens inställda värde före styrningens värde i uträkningen av kurvan?
Ändrar jag värdet i givaren så flyttas kurvan på samma sätt som jag hade ändrat "Rum bör" utan givare. Sedan så anpassar givarenkurvan efter den faktiska temperaturen med upp till 4 grader på kurvan per grad skillnad mot "rum bör 2" eller vad vi skall kalla den.

Stora fördelen är att jag slipper springa ut i garaget och ställa ner eller upp på pumpen om jag vill göra en temporär justering.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #35 skrivet: 10 september 2007, 13:18:33 »
Hej igen

Jag håller med om att det är funktionen som är det viktiga och inte namnet (dock så kan snarlika namn skapa missförstånd om beteendet).

VP-bör på pumpen justerar framledningstempen med 3 grader på varje avvikelse ifrån 20, en statisk justering.

framledningstempförändring= ("Rum-bör-pump"-20)*3 (jämfört med vad värmekurvan ger)

Medan på inomhusgivaren så påverkar den som funktion av avvikelsen ifrån inställt värde, dvs dynamisk justering

framledntempförändring=-(faktisk rumstemp-önskad rumstemp)*rumsfaktor 

Så för mig så är det två olika saker som justeras och bägge skulle kunna arbeta samtidigt. Notera det är inga variabler som är gemensamma i de två ekvationerna, bara att de påverkar samma sak.

Instämmer helt och fullt att det är enklare att justera på inomhusgivaren istället för att gå till pumpen ! Måste dock inse att de justeringarna påverkar pumpen på olika sätt, även om de båda två sätten fungerar för att få önskad temperatur inomhus.



Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #36 skrivet: 10 september 2007, 13:26:47 »
Linnex/Pafr...kan ni tala om hur man ska justera en pump för bohovet VB-f 30° vid ±0° samt VB-f 40° vid -20° tillsammans med rumsgivare?

Naturligtvis ska kurvan ge önskad framledning vid +10° och -30° också, så någon knäckning vid ±0 hjälper inte.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #37 skrivet: 10 september 2007, 14:01:11 »
parf - Ändrar jag "önskad" temperatur på givaren så justerar den kurvan med 3 grader. Precis som "Rum bör" på värmepumpen. Skillnads är att kär måste man hitta att värdet på "Rum bör " överenstämmer med faktiska tmperaturen och inte bara är en parrallell försjutning. Därefter justerar givaren den framledningen med 1-4 grader per grads skillnad mellan den faktiska och önskade beroende på vad man ställt in att den skall justera med.

Lexus - Kan man verkligen beräkna det? Beror det inte mycket på vad man har övrigt för värme alstrande produkter i huset som håller samma konstanta effekt oberoende av yttertemperatur? Jag har tex att saltvattensakvarium där enbart belysningen ligger på dryga 500W. Ärsförbrukning är på ca 3000 kWh.
Det är väl därför man har knäckningsfunktion på +5, 0, -5 grader. Rätt kurva tycker jag man hittar först när det passerar -15 grader. Sedan får man som sagt knäcka.
Jag lät tiden utvärdera min kurva. Givaren fick jag installerad från början och jag gjorde så att jag ställde in önskad temperatur. tex 21 grader. Låg temperaturen hela tiden lite över så kompenserade jag ner eller vise versa.
Tror jag läste på forumet att det inte är fel att körta utan givare ett par månader för att "hitta" den exata kurvan.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #38 skrivet: 10 september 2007, 14:09:38 »
Linnex/Pafr...kan ni tala om hur man ska justera en pump för bohovet VB-f 30° vid ±0° samt VB-f 40° vid -20° tillsammans med rumsgivare?

Naturligtvis ska kurvan ge önskad framledning vid +10° och -30° också, så någon knäckning vid ±0 hjälper inte.

Eftertanke... du gär väl på samma sätt som utan givare med skillnad att "Rum bör" då ställes in på givaren.
Välj en kurva som ger 40 grader vid - 20 och sedan knäck +5, 0 och -5. så att du når 30 grader vid nollan. Om jag inte minns fel så kan man knäcka med max ± 5 grader.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #39 skrivet: 10 september 2007, 14:41:12 »

Jag skrev att någon knäckning hjälper inte....och då kommer två inlägg som säger att man ska knäcka.

heddan har skrivit:
----------------------------
"Efter att ha loggat vedpannan i två år så vet jag att jag behöver en framledningstemp ganska precis enligt denna formeln:
FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

Detta ger att jag behöver en FL-Temp på 30grader vid 0 grader ute. Och jag har ställt in det som kurva på pumpen..."
---------------------------

Två års loggning utesluter funderingar på vilken framledningstemperatur som krävs.

Heddan bor i Luleå, där det är både -25°, -30° och -35°. Nu föreslår du en kurva som endast passar temperatur vid -20° d.v.s. kurvan är för låg vid -25°, -30° och -35° samt för hög vid -15° och varmare. T.ex. vid -10° ger den kurvan nästan 2° övertemp.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #40 skrivet: 10 september 2007, 15:17:05 »

Jag skrev att någon knäckning hjälper inte....och då kommer två inlägg som säger att man ska knäcka.

heddan har skrivit:
----------------------------
"Efter att ha loggat vedpannan i två år så vet jag att jag behöver en framledningstemp ganska precis enligt denna formeln:
FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

Detta ger att jag behöver en FL-Temp på 30grader vid 0 grader ute. Och jag har ställt in det som kurva på pumpen..."
---------------------------

Två års loggning utesluter funderingar på vilken framledningstemperatur som krävs.

Heddan bor i Luleå, där det är både -25°, -30° och -35°. Nu föreslår du en kurva som endast passar temperatur vid -20° d.v.s. kurvan är för låg vid -25°, -30° och -35° samt för hög vid -15° och varmare. T.ex. vid -10° ger den kurvan nästan 2° övertemp.


Jag kan nog inte tillföra något mer utan att testa men i morgon drar jag iväg utomlands i drygt en vecka så.... *vinkar*
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #41 skrivet: 10 september 2007, 15:25:43 »
Jag kan nog inte tillföra något mer

?

Citera
Eftertanke... du gär väl på samma sätt som utan givare med skillnad att "Rum bör" då ställes in på givaren.

Så här skrev jag på sidan 1, då jag ansåg att kurva 33 och Rum 19 skpade en brantare kurva som heddan behövde.
---------------------------

Det är ju hur sjukt som helst. Det innebär att Jeff har tänkt att du behöver 3° högre framledningstemp för att öka rumstempen 1°.

Jadu....då finns inget botemedel.

För ställer du kurva 33, och rumbör 19, och den verkliga tempen är 21°....så knuffar den ner kurvan med rumfaktor.
-----------------------------

Det betyder att rumbör inte kan ersätta Rum, genom att verklig rumstemp justerar framledningen med rumär - rumbör x rumfaktor




Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #42 skrivet: 10 september 2007, 16:04:19 »
Det har hänt lite grann här sedan jag sist var in.
Jag fick svar från Thermia i dag och det var inte speciellt upplyftande, svaret var i princip att jag får acceptera den begränsningen i styrningen. Jag fick känslan av att killen jag pratade med (via mail) inte riktigt hängde med i svängarna med kurvlutningar och höjder...
Så med innegivare så kan du bara ställa in Kurva på pumpen och sedan ställer du in önskad temperatur på innegivaren. Att fippla med lite knäckningar runt noll hjälper föga. Om mina beräkningar stämmer så kommer jag få acceptera övertemp vid blida och undertemp vid kyla. Får bara hoppas att skillnaderna inte blir så stora.

<Linnex>Jag har ställt min innegivare på 20,5 eftersom det är min önsketemp. Och så får jag hitta en kurva som håller sig mellan 20,5 och 21grader när det är varmt ute. Och så får jag hoppas att det i vinter inte blir allt för kallt inne. Det gäller att hitta en kurva som svänger runt 20,5grader...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #43 skrivet: 10 september 2007, 16:09:09 »
Jag kan nog inte tillföra något mer



Jag fick uppgift från installatör att givaren kör över rum bör. Men jag läste om inläggen i topicen och heddan har fått uppgift från thermia support att ha olika värden på givare och rum bör för att få fram optimal kurva vilket talar emot.

Dvs två olika uppgifter.
Heddan har testat och det verkar uppföra sig som min installatör sa...

Jag inte kan tillföra något mer utan att själv testa vilket jag tyvärr inte hinner på närmare två veckor.

Editerat:

Heddan han komma in med ett inlägg
« Senast ändrad: 10 september 2007, 16:13:05 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #44 skrivet: 10 september 2007, 16:19:05 »
Heddan.

Snabb fundering bara. Är lite stressad och hinner inte skriva mer.
Borde det inte gå att fuska sig förbi med att kalibrera givaren fel. Dvs att ställa önskad temperatur på givaren på 18 grader. Kalibrera den så att den visar 18 grader fast du då har 20,5 grader inne. Även om den då visar fel temperatur mot verklig så arbetar den då efter rum bör 18. För det var väl det du nådde det optimala. 32 i kurva och 18 i rum bör?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!