Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av kurva när man har innegivare...  (läst 26942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2007, 11:12:00 »
Ja, jag glömde att det heter hysteres på Thermiaspråk.

Fråga gärna varför de skriver manualen, med förutsättning att rumgivare saknas.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #16 skrivet: 31 augusti 2007, 19:03:48 »

Funderar på hur man ska kunna justera in en Thermia.

Försöker man justera värmekurvan med rum 20, med inaktiv rumsgivare och önskad komfortvärme 21°.
Nu kopplas rumsgivaren in, och ställer rumbör på 21°. Då petar "rum" upp kurvan 3°, vilket oftast ger 2° högre rumstemp.

Försöker man justera värmekurvan med rum 21, och sedan ansluter rumsgivare med rumbör 21°.

Om behovet är 30° vid ±0, så ger kurvan endast 35° vid -20°.

Radiatorer som avger 8,9 kW, rum 21, utetemp -21° och VB 36/29 , avger vid ±0° VB 30/23 2,8 kW d.v.s. 31% istället för behovet 50% d.v.s. 4,45 kW.

Radiatorer som avger 4,45 kW, rum 21, utetemp ±0° och VB 30/23 , avger vid -21° VB 36/29 14,2 kW d.v.s. 160% istället för behovet 100% d.v.s. 8,9 kW.

Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #17 skrivet: 06 september 2007, 21:47:00 »

Funderar på hur man ska kunna justera in en Thermia.

Försöker man justera värmekurvan med rum 20, med inaktiv rumsgivare och önskad komfortvärme 21°.
Nu kopplas rumsgivaren in, och ställer rumbör på 21°. Då petar "rum" upp kurvan 3°, vilket oftast ger 2° högre rumstemp.

Försöker man justera värmekurvan med rum 21, och sedan ansluter rumsgivare med rumbör 21°.

Om behovet är 30° vid ±0, så ger kurvan endast 35° vid -20°.

Radiatorer som avger 8,9 kW, rum 21, utetemp -21° och VB 36/29 , avger vid ±0° VB 30/23 2,8 kW d.v.s. 31% istället för behovet 50% d.v.s. 4,45 kW.

Radiatorer som avger 4,45 kW, rum 21, utetemp ±0° och VB 30/23 , avger vid -21° VB 36/29 14,2 kW d.v.s. 160% istället för behovet 100% d.v.s. 8,9 kW.


Hej!

Innan du funderar på hur man justerar in en Thermia bör du förstå hur den fungerar!

Så här fungerar det:

På första menyn om du har rumsgivare monterad så ser du innetemperaturen samt inom parantes
önskad innetemperatur vald på rumgivaren.

Detta har INTE något med RUM att göra!

RUM ändrar du genom att trycka en gång på + och sedan justera upp eller ner med +/-
detta värde ändras INTE av rumsgivaren!

Val av kurva gör du under menyn: VÄRMEKURVA.

Blir lätt lite tokigt när någon som inte vet hur det fungerar ger råd åt en som precis börjat
optimera sin pump....

M.V.H. Benson


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #18 skrivet: 07 september 2007, 00:25:07 »

Blir lätt lite tokigt när någon som inte vet hur det fungerar ger råd åt en som precis börjat
optimera sin pump....


Vilket av mina råd är felaktig?
Vad är det jag inte vet, som du anser att jag borde veta för att ge Heddan råd?



Benson....har du läst tråden? Det blir lätt tokigt när någon yttrar sig, utan att veta vad det handlar om.

Jag ska hjälpa dig, genom att återge lite av handlingen.

Heddan behöver 30° på framledningen vid ±0°.
Heddan behöver 40° på framledningen vid -20°.

Eftersom den kurvan inte finns som tillgodoser Heddan med rätt framledningstemperatur från +17° till -30°, så föreslog jag kurva 33 och rum 19. Det ger en värmekurva som är i alla fall det närmaste man kan komma.

Från tråden sidan 1 skriver jag:
---------------------------------
"Kurva 33 ger då 37+(3*1,65)=41,95°
Med rum 19
Vid ±0° börvärde 30°
Vid -20° börvärde 38,95° (ger 1° lägre rumstemp)

Tyvärr så sänker man även börvärdet vid +5, +10 osv med 3° med mitt förslag kurva 33 + rum 19. Kan bli väldigt kallt inomhus. Ser ingen möjlighet att du ska få en fungerande värmekurva till ditt hus.

Mitt förslag är kurva 32, rum 20 samt en on/off-rumsgivare istället för originalgivaren.

Fördelen är att du får färre start/stopp och längre gångtider vid varmare väder, samt en värmepump som inte producerar värme vid övertemp."
---------------------------------

Fick till svar från Heddan:
"När jag ställer in rumvärdet på pumpen så ändras även inställningen på innegivaren. Så det är samma värde. Alltså går det inte ha ett rumsvärde i pumpen och ett värde i innegivaren."
--------------------------------

Nu påstår du att det fungerar som jag föreslog.
Vet du det att det är så, eller tror du att det är så?


Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #19 skrivet: 07 september 2007, 06:25:11 »
Hej Lexus!

Jo jag vet att det är så!

Med justering av RUM, rätt kurva och en brytning av kurvan vid +5, 0 och -5grader
så kommer han att få en fin och jämn värme i huset.

Dom svängningar som uppstår vid sol och varma dagar/kalla nätter kommer rumsgivaren
att justera till rätt temp!

Du menar väl men när du skriver:
Va!

Det är ju hur sjukt som helst. Det innebär att Jeff har tänkt att du behöver 3° högre framledningstemp för att öka rumstempen 1°.

Jadu....då finns inget botemedel.

För ställer du kurva 33, och rumbör 19, och den verkliga tempen är 21°....så knuffar den ner kurvan med rumfaktor.

Att det var så illa, trodde jag aldrig. Nibe och IVT har parallellförskjutning också med samma funktion som Thermias "Rum", men den har ingen koppling till rumbör. Skulle iofs inte gett dig ett råd som jag inte själv har testat, och en ursäkt levereras omedelbart.


och har ett större antal inlägg så låter det som en sanning att det är så.....

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #20 skrivet: 07 september 2007, 09:08:26 »
Lexus och jag kom ju fram till att kurva:36 och rum:18 borde fungera bra för mig och så vill jag att innegivaren kompenserar mot 20 grader.
Men så kom jag fram till att det inte gick att sätta rumbör och önskad innetemperatur på innegivaren till olika värden, nu har jag testat detta mer genomgående:
Om jag ändrar rumbör på pumpen så följer innegivarens önskad innetemperatur efter och sätter samma värde.
Om jag sedan ändrar önskad innetemperatur på innegivaren så följer rumbör på pumpen INTE med.
Så om detta är som det skall vara så skall man börja med att sätta rätt kurva och rum på pumpen och sedan absolut inte röra detta mer. För att sedan ställa innegivarens önskad innetemp. Så Benson har förmodligen rätt.
Jag fick ett luddigt svar från Thermia om att jag skulle sätta Kurva:30 och rumbör:20 så sköter innegivaren om resten. För mig låter det som helt galet. Man skall väl ställa kurvan så rätt det bara går, så får innegivaren bara kompensera vid extremer(som blåsigt väder, mycket folk, kraftig solinstrålning osv). Jag ställde en motfråga till Thermia så får vi se vad dom svarar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #21 skrivet: 07 september 2007, 10:12:24 »
Nu fick jag svaret från Thermia, ovanligt snabbt för att vara dom.

Svaret jag fick:
"Ja du kan ställa in kurvan och rumbör så som du vill ha det, sen kan du ställa innegivaren på 20. Då får du den kurva du vill ha, och den FL vid olika temperaturer, samt att pumpen kommer jobba efter innegivaren, framför Rumbör."

Så nu kör jag på Rum:18/Kurva:36/Inne:20 så får vi se vad som händer...
Man är ju lite kräsen när man är van vid ett shuntat system...man vill inte att temperaturen svänger så många tiondelsgrad...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #22 skrivet: 07 september 2007, 11:03:48 »
Dom svängningar som uppstår vid sol och varma dagar/kalla nätter kommer rumsgivaren
att justera till rätt temp!



Nja, nog tror jag du far fram med osanning nu. Komfortvärme endast 2 timmar av dygnets 24....trots aktiv rumsgivare med rumfaktor 3.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #23 skrivet: 07 september 2007, 15:10:27 »
hej heddan!

Kul att du börjar få lite ordning på grejorna!

Om du har rumsgivaren på rumsfaktor 4 så kan du genom att kolla
framledningtemp (bör) sedan gå tillbaka och ändra rumsgivaren till rumsfaktor 0
åter till framledningstem (bör) och då ser du hur mycket rumsgivaren har kompenserat.

Detta ger dig ett hum om du ligger rätt i kurvan men förutsätter att det är relativt
stabil utetemp och inga andra konstigheter just då.

Det Thermia är dålig på är deras support på hemsidan till oss slutanvändare, verkar som
dom alltid vill att man ska vända sig till en av deras återförsäljare.

Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #24 skrivet: 07 september 2007, 15:13:19 »
Dom svängningar som uppstår vid sol och varma dagar/kalla nätter kommer rumsgivaren
att justera till rätt temp!



Nja, nog tror jag du far fram med osanning nu. Komfortvärme endast 2 timmar av dygnets 24....trots aktiv rumsgivare med rumfaktor 3.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Jag är inte med på vad du menar men du har säkert rätt! ::)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #25 skrivet: 07 september 2007, 15:31:32 »
Benson> Om det där sista var menat till mig så är jag just nu väldigt osäker på vad som är den absoluta sanningen med Thermias styrning, så därför kan jag inte bedömma vem som har rätt och fel heller... ::)
Jag skall prova att ändra rumsfaktorn mellan 0 och 4 för att se hur ber.fl-temp ändras. Det bästa är ju om ingenting händer då har man ju en kurva som stämmer vid just den ute-tempen, så får man då hoppas att det är samma sak vid lägre ute-temp också...

Thermias support är inte så exakt och utförlig som man skulle vilja.
« Senast ändrad: 07 september 2007, 15:33:24 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #26 skrivet: 07 september 2007, 16:07:55 »
Dom svängningar som uppstår vid sol och varma dagar/kalla nätter kommer rumsgivaren
att justera till rätt temp!



Nja, nog tror jag du far fram med osanning nu. Komfortvärme endast 2 timmar av dygnets 24....trots aktiv rumsgivare med rumfaktor 3.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Jag är inte med på vad du menar men du har säkert rätt! ::)


I den här tråden finns en länk till "Alternativ rumsgivare till Thermia". Läs den!

Jag har i en del trådar belyst gradminutregleringens brister. Det är inte för att håna eller förlöjliga er som har den regleringen på era pumpar. Min avsikt är att upplysa er om hur den fungerar, även om de flesta tycker jag är besvärlig.

I en tråd frågade jag medlemmen "Thermia Support" (anställd på Thermia) om inte de kunde kontakta Rickard för att utvärdera bristen med en pump som producerar värme trots övertemp. Den medlemmen försvann då som en avlöning, och jag har inte sett honom/henne aktiv sedan dess. Tråkigt!

Har även skrivit att "ett forum som den här, är ett utmärkt redskap för ett upprop mot tillverkare" eller något i den stilen. Det för att kräva en uppgradering av den mjukvara som anses vara bristfällig. Nu verkar det inte finnas något sådant behov från er gradminutare, varför jag själv försöker hitta lösning till bristerna. Ett sådant alternativ, finns att läsa i "Alternativ rumsgivare Thermia".

När du skriver att:
"Blir lätt lite tokigt när någon som inte vet hur det fungerar ger råd åt en som precis börjat
optimera sin pump...."
så undrar jag vilket rådd som är felaktigt. Har frågat dig tidigare, men du vill tydligen inte svara.

Det råd som eventuellt är fel, har jag bett Heddan om ursäkt för, så det borde vara överstökat.....genom att han/hon godtog ursäkten.

Nu påstår du att "Rum" och rumsgivarens "rumbör" inte påverkar varandra, så då faller mitt eventuellt felaktiga råd bort.

Min kommentar:
"Jadu....då finns inget botemedel."
var grundad på Heddans påstående om att "rumbör" i rumsgivaren, tog över funktionen "rum".

Syna gärna mina inlägg på felaktiga påståenden. Det uppskattar jag.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #27 skrivet: 07 september 2007, 18:56:24 »
<Lexus>Varför bör jag inte köra med högsta rumsfaktorn vintertid?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #28 skrivet: 08 september 2007, 07:51:03 »
<Lexus>Varför bör jag inte köra med högsta rumsfaktorn vintertid?

Hög faktor triggar elpatron snabbare, om kompressorn inte själv orkar knuffa VB-f över börvärdet. (värmekurvans börvärde + rumfaktor)

En annan nackdel med det fiktivt gradminutunderskottet som rumsgivaren skapar, är följande som jag skrev i en annan tråd:
---------------------------
"Ett hus med rumsgivare som har 1 500 gradminuter till TS och 1°C undertemp, får ett högre underskott än sin granne som saknar rumsgivare men som också har 1 500 till TS-start.

Kall natt blir till en lite mindre kall dag, och i huset utan rumsgivare orkar VB-f över börvärdet, men huset med rumsgivare har fortfarande 2°C upp till det "nya" börvärdet varför den fortfarande samlar minusminuter.

Klockan 12:00 har husen återfått värmebalans samt huset utan rumsgivare har kl. 12:30 en vilande Thermia, medan rumsgivarhuset har ett underskott på 1 000 gradminuter trots att värmebalans råder även i det huset.

Jag har den uppfattningen att det är bättre att köra en timme elpatron när det är kallt och bibehålla komforten, än att ha en kompressor som går 3 timmar extra för att återställa komforten alt. producera värme då det inte behövs. Strömförbrukningen är densamma, men komforten är bättre i det första alternativet."
--------------------------

Det borde finnas en rumfaktor för övertemp, samt en för undertemp.
Inställbara värden för övertemp typ 0-10, samt undertemp 0-3.
Kan inte vara så svårt för Jeff Electronic att fixa.....om det nu finns någon marknad för den lösningen.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #29 skrivet: 08 september 2007, 08:32:45 »
Hela natten har det gnagt i huvudet det här med rum-inställningen och innegivare så imorse så åkte fronten av och jag började testa.
När jag INTE har rumsgivaren inkopplad så påverkas ber.FL-temp med 3 grader upp/ner för varje steg som jag justerar RUM-värdet. Precis som det står i instruktionsboken.
När jag har innegivaren inkopplad så påverkas INTE ber.FL-temp av RUM-värdet.
Alltså försvinner möjligheten att justera RUM-värdet när man har innegivare och därmed höjden på kurvan.
Då får Benson påstå vad han vill.
Så då får jag problem, om jag inte skall justera inställningarna under vinterns gång.

Efter lite nya beräkningar och kurvritande så skulle kurva:38/rum:17 gett mig bäst FL-temp.
Men nu vete f-n hur jag skall göra, eftersom jag inte kan ställa in rätt höjd på kurvan. Nu kan jag bara ställa in lutningen med hjälp av Kurva.
Kurva:38 ger mig rätt lutning men 9 graders för hög FL-temp över hela kurvan.
Kurva:30 ger mig för varmt vid +5, rätt vid 0 och för kallt vid -30.
Och dessa fel kan inte innegivaren rätta till utan att det blir flera graders temperatursvängningar.
Nu ska Thermia få förklara sig.

« Senast ändrad: 08 september 2007, 08:35:48 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!