Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 11 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: longpost
« skrivet: 22 februari 2023, 22:15:34 »

Det verkar som om givaren har havererat. Det är ovanligt när det gäller givare på värmebäraren. Har man problem med att högtryckspressostaten larmar är det väldigt bra att ha fungerande värmebärargivare.

Om jag någonsin blir religiös kommer ni på det här forumet vara de jag tillber.
Ja, det låter ju som att det är bra att ha fungerande grejer i pannan. Bravida snackar om att de vill byta ut cirkpumpen, men det kanske borde till lite felsökning först.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 februari 2023, 18:44:18 »

Det verkar som om givaren har havererat. Det är ovanligt när det gäller givare på värmebäraren. Har man problem med att högtryckspressostaten larmar är det väldigt bra att ha fungerande värmebärargivare.
Skrivet av: longpost
« skrivet: 16 februari 2023, 20:21:21 »

Läs av vad det är för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset. Är differensen över 10 grader är flödet för lågt.


Hehe, inte då  help
Skrivet av: longpost
« skrivet: 16 februari 2023, 20:20:14 »

Läs av vad det är för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset. Är differensen över 10 grader är flödet för lågt.

Hastigheten på pumpen ändras med det röda vredet ovanför motorhuset.

Är det radiatorer i huset? I så fall kan problemet vara igensatta flexslangar, det är rätt vanligt på lite äldre IVT-pumpar.
Skrivet av: longpost
« skrivet: 16 februari 2023, 19:27:55 »

Bilden är väldigt bra, om flexslangarna är igensatta så är det mest precis i den böjen på bilden.

Tack! Då ska jag lista ut hur man tar loss dem 😅
Skrivet av: longpost
« skrivet: 16 februari 2023, 19:27:12 »

Läs av vad det är för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset. Är differensen över 10 grader är flödet för lågt.

Hastigheten på pumpen ändras med det röda vredet ovanför motorhuset.

Är det radiatorer i huset? I så fall kan problemet vara igensatta flexslangar, det är rätt vanligt på lite äldre IVT-pumpar.

Tack så mycket! Ska skruva lite och se om det hjälper. Precis sånt här borde stå med i manualen.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 16 februari 2023, 16:57:25 »

Bilden är väldigt bra, om flexslangarna är igensatta så är det mest precis i den böjen på bilden.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 februari 2023, 16:40:13 »

Läs av vad det är för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset. Är differensen över 10 grader är flödet för lågt.

Hastigheten på pumpen ändras med det röda vredet ovanför motorhuset.

Är det radiatorer i huset? I så fall kan problemet vara igensatta flexslangar, det är rätt vanligt på lite äldre IVT-pumpar.
Skrivet av: longpost
« skrivet: 16 februari 2023, 12:39:03 »

Jag får också det här larmet väldigt ofta. Bytte ut elpatronen förra veckan, och den har redan larmat för överhettning flera gånger.
Men åter till pressostaten, en trolig orsak som anges i manualen är att det är för lågt flöde äver värmebärarpumpen, och så står det att man ska justera den. Jag tror att jag har hittat pumpen, men vrider man bara på mässingsventilen med en femkrona eller hur gör man? Jag har naturligtvis redan gjort de enkla sakerna som filterrengöring och avluftning :)
Det är en IVT Greenline HT C.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 februari 2023, 19:17:48 »

Ändringen av varmvattentemperatur görs i meny 2 som man kommer åt i kundmenyn nivå 2.
Skrivet av: Hajni
« skrivet: 08 februari 2023, 17:29:38 »

Nej, aldrig får man vara riktigt glad...................

IVt Greenline HT Plus C7 installerad Januari 2004. Finner ingenstans där jag hittar varmvattentemperaturen. Hux, flux borta.....Vars är den och var ändrar jag varmvattentemperaturen?
Skrivet av: flaektrem
« skrivet: 08 augusti 2016, 22:45:21 »

Verkar som om jag fått löst problemet, EMAB i Ulricehamn, Patrik Carlblom flyttade avkännaren på det inre röret så temperaturerna inte diffade på samma sätt och fixade expansionsventilen,sen har det fungerat.

Fungerar det fortfarande?

Har samma problem med min, så då undrar jag var flyttade han givaren? Och vad gjorde han med expansionsventilen?

Tänkte försöka hålla min gamla gris vid liv några år till  :)
Skrivet av: Inge Ville
« skrivet: 18 augusti 2014, 23:23:41 »

Verkar som om jag fått löst problemet, EMAB i Ulricehamn, Patrik Carlblom flyttade avkännaren på det inre röret så temperaturerna inte diffade på samma sätt och fixade expansionsventilen,sen har det fungerat.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 augusti 2014, 19:16:18 »

En åldrande beredargivare tycker jag bör kunna få högtryckspressostaten att larma. Börjar den visa alldeles för lågt värde måste temperaturen på värmebärare ut ur från pumpen (= in till beredare) och därmed trycket i kondensorn bli högre än vad det annars skulle vara innan pumpen stannar pga att stoppvärdet för varmvattenberedning nås.

Men jag tror mer på att det är den höga köldbärartemperaturen som är boven i dramat. Ger pumpen dubbla effekten mot normalt blir det nog en hel del grader högre kondenseringstemperatur för en viss temperatur i beredaren. Temperaturdifferensen värmebärare/köldmedium i kondensorn fördubblas. Till det kommer en större differens mellan den temperatur givaren i beredaren visar och temperaturen på ingående värmebärare till beredaren.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 15 augusti 2014, 15:55:29 »

Har  Ivt slingberedare? ISF kan det bli beläggning på slingan efter en några år o den skulle behövas spolas ren. Värmeöverföringen minskar om där är beläggning.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 15 augusti 2014, 15:50:14 »

V-S
Javisst, legionellakörning görs med elpatronerna from den temperatur som kompressorn max klarar av upp till 65 grader.

Roland
Du kan säkert ha rätt i att det kan bero på en åldrad temp.givare.

Fast det kan väl knappast vara varmvattengivaren som har åldrats i så fall!? Varmvattentemperaturen har väl egentligen inte (direkt) med den termodynamiska processen att göra?
Det borde i så fall vara vattentemperaturen in i värmeväxlaren och/eller dito ut ur värmeväxlaren som i så fall gör att pumpen larmar (kompressortemperaturen hos mig ligger långt under vad den max får vara)? Och då gissningsvis att temperaturen ut ur värmeväxlaren är för hög (eller har drivit iväg pga ålder) eftersom temperaturen in i värmeväxlaren på en IVT (i alla fall min) mäts på ett ställe så att den inte alls deltar vid mätningen av VV-produktionen

Någon som har bättre kunskaper än mig får fylla på med mer fakta alt. rätta mig om jag har fel

Per L
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 augusti 2014, 14:16:54 »

Om problemen uppstår efter några år kan förklaringen vara att givaren på varmvattenberedaren har åldrats så att den visar en lägre temperatur jämfört med läget några år tidigare.
Skrivet av: V-S
« skrivet: 15 augusti 2014, 14:02:04 »

OK. Då kanske legionellakörning går med elpatronen inkopplad? (Har en ny Nibe själv och därav aldrig behövt pilla på nån pump tidigare annat än att trimma in systemet..)
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 15 augusti 2014, 13:00:09 »

I princip håller jag med dig om ditt resonemang om symtom och orsak! Fast i åtminstone mitt fall så har jag inte lyckats utröna varför min pump börjat lösa ut efter flera års drift.
Så jag får nöja mig med att konstatera att pumpen slutat lösa ut när jag sänkte VV-tempen ett par grader. Och så har det varit i flera år nu.

Legionellakörningen påverkas inte alls av sänkt VV-temp på min pump. Oavsett VV-inställning så går VV-tempen upp till 65 grader (har jag för mig) vid en legionellakörning.

Per L

Skrivet av: V-S
« skrivet: 15 augusti 2014, 11:32:34 »

Är inte det att bota symtomet och inte orsaken? Jag menar, om jag vill ha 57°C varmvatten så ska väl min pump klara att leverera det? Hur blir det t.ex. med legionellakörning i pumpar sommartid om KB-tempen gör att jag måste sänka varmvattnet?
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 augusti 2014, 10:22:00 »

Det beror väl lite på när felet inträffar. Om det är i slutet på varmvattenvärmning så skulle jag testa att justera ner börvärdet för varmvatten.
Skrivet av: V-S
« skrivet: 15 augusti 2014, 10:01:07 »

Min svärmor har liknande problem med sin IVT. Vill bara kolla om jag förstått tänkbara orsaker och lösningar rätt:

Igenproppade ledningar, filter, VVX -> Rengör
Luft i systemet -> Lufta
Stillastående cirkulationspump -> Byt
Torkad/krympt flexislang-> Byt/gör rent
För varm KB -> Höj farten på KB-pump
Trasig växelventil -> Byt (ev. smörjas??)

Har jag fattat rätt? Hon har luftat och rengjort filter själv. Vilken åtgärd är mest naturlig att gå vidare med?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 augusti 2014, 22:55:08 »

Om det blir för varmt inne när VP'n går är det väl bara att sänka kurvan? Då stannar värmepumpen istället för att den gasar på mot bromsande termostater.

Att det kommer ut nån liter varmvatten i värmesystemet när växelventilen slår om efter en varmvattencykel är inget problem (förutom att det kan uppstå störande ljud). Vattenmängden är så liten att den inte förmår påverka rumstemperaturen.
Skrivet av: Inge Olsson
« skrivet: 13 augusti 2014, 14:09:43 »

Menar du att VP'n hela tiden gör värmevatten varmare än 40 grader som du stryper bort med termostaterna? I så fall har du ett större problem med din anläggning...

Ja det klart men det räckte med att i förra veckan gick värmen ut och det var 30* på returen. Det blev 28* inne då inga termostater slog ifrån. Sen kan man inte köra ut 40* på golvvärmen heller på de ställen jag har det.
På vintern när jag eldar i kaminen vill jag att termostaten ska slå ifrån och i sovrummet vill jag ha 17-18*.
När jag har gäster så vill jag att värmen i salongen ska stänga av så de inte behöver klä av sig.
Med andra ord utan termostater fungerar inte värmen i huset så man har en god komfort.
Jag anser att värmepumpar är felkonstruerade då de inte kan styras till det behov man har. Det är som att ha full gas men använda handbromsen för att få rätt hastighet.
Hörde av en rörläggare att de sätter upp ett termostatlöst " dummy" element som ska ta hand om värmen som pytsas ut när växelventilen vänder.
Detta borde gå att styra med REG 600 om det vore klass på den. Man kan styra det mesta med ordentliga datasystem.
Hade från 1977 till 2002 en Termia som inte hade dessa problem men tyvärr började den släppa ut gas och då var det kört.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 augusti 2014, 20:20:33 »

Angående inställningarna av de externa (P1) och interna (P2) cirkulationspumparna så har du väl, precis som jag, en överledning (av en något klenare rördimension) mellan elementvatten ut och elementvatten in på din VP!?

Temperaturen på detta rör försöker jag hålla på ungefär samma nivå som returledningen från elementen. Skulle detta rörs tempertur vara mer i nivå med temperaturen på rören ut till elementen (dvs om P2 går "för fort") så betyder det att det varma elementvattnet delvis går direkt tillbaks till returvattnet från elementen (utan att gå via elementen) och därmed höjer returvattentemperaturen in till VPn. 

Jag skulle tro att det finns situationer då detta inte är speciellt bra. Om inte annat så kan för hög returvattentemperatur göra att VPn löser ut på "Hög retur till VP"

Per L

Helt riktig kommentar, tänkte inte på det i och med att huset inte värmdes nu på sommaren. Om högre fart på P2 hjälper nu går det att ställa ner farten igen när det blir kallar och huset ska värmas. Köldbärartemperaturen har då förmodligen minskat så pass mycket att det inte längre blir några larm. 
Skrivet av: leifch
« skrivet: 12 augusti 2014, 19:31:23 »

hade problemet med min ivt c9 ifrån år dec 1999.larmade för hög  preostat temp.2 gången detta händer nu 4 år sedan sist.reparatören kollade flexslangarna och den ena var hård och han rensade den och där kom ut mycket svart hård beläggning .sedan spolade han värmeväxlaren .sedan fungerade pumpen igen ,flexslangen sitter vikt nästan väldigt dummt ha sådan böj där .därför belälningen sätter sig där i slangen
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 augusti 2014, 16:08:25 »

Att snacka om att öppna termostaterna gör ju att värmen gick ut på elementen och returvattnet var 39*. Vad är besparingen då med värmepump?

Menar du att VP'n hela tiden gör värmevatten varmare än 40 grader som du stryper bort med termostaterna? I så fall har du ett större problem med din anläggning...
Skrivet av: Inge Olsson
« skrivet: 12 augusti 2014, 15:00:31 »

Hej, har samma problem med en C9. Har fått samma besked att inkommande vatten i marken är för varmt, hur det nu kan va det?
Har bytt flexslangarna och tvättat ur värmeväxlaren. Det blev mycket bättre men hjälpte inte helt. Har sänkt temp på VV till 43* sen har det funkat.
Detta betyder för mig att värmepumparna inte är färdigutvecklade efter så många år. Varför kan inte databoxen styra mer. Varför har de inga utbytesdelar som kan sättas in som löser problemet. Ja man undrar om de tror att man ska köpa nytt men vad hjälper det?
Dags att branschen tar tag i detta för sin egen trovärdighet.
Att snacka om att öppna termostaterna gör ju att värmen gick ut på elementen och returvattnet var 39*. Vad är besparingen då med värmepump?
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 12 augusti 2014, 09:20:09 »

Angående inställningarna av de externa (P1) och interna (P2) cirkulationspumparna så har du väl, precis som jag, en överledning (av en något klenare rördimension) mellan elementvatten ut och elementvatten in på din VP!?

Temperaturen på detta rör försöker jag hålla på ungefär samma nivå som returledningen från elementen. Skulle detta rörs tempertur vara mer i nivå med temperaturen på rören ut till elementen (dvs om P2 går "för fort") så betyder det att det varma elementvattnet delvis går direkt tillbaks till returvattnet från elementen (utan att gå via elementen) och därmed höjer returvattentemperaturen in till VPn. 

Jag skulle tro att det finns situationer då detta inte är speciellt bra. Om inte annat så kan för hög returvattentemperatur göra att VPn löser ut på "Hög retur till VP"

Per L
 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 augusti 2014, 08:20:02 »

En värmepumps effekt ökar med 4-5 % för varje grad högre temperatur i förångaren. Det betyder att pumpen vid +17 grader in ger ungefär dubbla effekten jämfört med noll grader in på köldbäraren. Då är det inte konstigt att det blir högt tryck i kondensorn när pumpen gör varmvatten. Prova med att högre fart på interna pumpen.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 11 augusti 2014, 20:31:24 »

Intressanta svar.

Per Lu: jag har nu ställt ner VV-tempen till 44 grader från att tidigare legat på 48. Får se om det hjälper.

Roland: Problemen började för någon månad sedan. Jag misstänkt sedan tidigare att slingorna ligger för ytligt vilket de stora variationerna i köldbäraren tyder på. Just nu är in-temperaturen ca 17 grader vilket kan jämföras med vintertid när intemperaturen är under noll grader.

Just nu är hastigheten på värmebärarpumparna ställd på mellanläget, om jag ökar hastigheten på radiatorpumpen till högsta läget dunkar det i radiatorerna varför jag undviker det. Kan kanske prova att öka hastigehten på den interna pumpen (P2) och se om det hjälper. VV-beredaren är luftad.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 augusti 2014, 17:15:29 »

När i somras började problemet? Var det när marken hade blivit varm? En bidragande orsak kan vara att köldbäraren är varm sommartid vilket betyder att pumpen ger betydligt högre effekt nu än vintertid. Högre effekt betyder större temperaturdifferenser.

Är varmvattenberedaren luftad? Det är där luften hamnar till slut, det är varmaste stället i systemet och luftens löslighet minskar med ökande temperatur.

Det har varit några som har haft problem med att slangarna i värmepumpen har åldrats. Gummit har svällt och minskat flödet. Prova ett snäpp högre fart på interna värmebärarpumpen.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 11 augusti 2014, 16:50:26 »

Har hänt med min C7 från 2002 flera gånger också.
Efter att jag sänkte (maximala) VV-temperaturen något så har problemen försvunnit.
Min VV-temperatur är nu inställd på 42±5 grader. Upp till 43,5±5 grader fungerar det men sedan börjar den lösa ut i stort sett varje gång VV produceras.

Det konstiga är att problemet började först efter ca 5 år efter installationen och efter min justering har det aldrig hänt igen

Per L
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 11 augusti 2014, 15:48:37 »

Nej, jag har inte hittat något som begränsar flödet. Jag har handkört de olika funktionerna, växelventil, värmebärarpump och radiatorpump. Alla fungerar till synes. Man kan dock inte vara säker på att växelventilen verkligen funkar, den surrar till men om den verkligen växlar går inte att se.

När man öppnar frontplåten strålar det värme och när man lägger handen på värmebärarpump P2 är detta väldigt varm så nog stämmer det att värmebäraren är 61 grader.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 11 augusti 2014, 15:04:51 »

Du har något som begränsar flödet, inget igensatt filter du inte hittat (?)eller så är nästan alla radiatorer/gv stängda. Går cirkpumparna?
Är värmebärare fram verkligen 61 °C? Känn efter på rör, om inte fungerar givaren som den ska.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 11 augusti 2014, 14:23:12 »

Aldrig får man vara riktigt glad, alltid är det nåt. Under hela sommaren har larmet pressostat hög utlösts. Det gäller en IVT greenline C9, jordvärme. Installerad år 2000.

Sedvanliga kontroller enligt manual gjorda, dvs rensat filter och luftat elementen. Nämnas kan att växelventilen är utbytt för knappt ett år sedan.

Det som händer är att när varmvatten skall till att produceras klickar något till strax innan måltemperaturen uppnås. Då har även värmebärare ut (GT 8) ökat och jag tror larmet utlöses när denna når över 61 grader. För mig är det lite märkligt att denna ökar när det är sommar och sol, då kan väl knappast värme i elementen behövas.

Någon som har ett förslag i hur jag går vidare i felsökningen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!