Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta luft/vatten till luft/luft?  (läst 3154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad southend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Byta luft/vatten till luft/luft?
« skrivet: 25 mars 2008, 13:04:42 »
Har ett hur på 2 våningar och 106 kvadrat i södra Skåne. Vattenburen värme och en l/v från 80-talet som sjunger på sista versen. Vill inte lägga 50000 på en bättre ny l/v (t.ex. CTC ecoair 105 med styrenhet och installation) utan funderar på en sverigepump (förslagsvis IKEA-pumpen E9-GKE) och en varmvattenberedare på t.ex. 100 liter från Jula. Det skulle kosta oss under 20000.

Jag skulle uppskatta kommentarer från er som är mer insatta än jag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2008, 13:39:01 »
Det räcker nog inte med en LLVP, du måste ha något komplement typ elpanna eller liknande men det har du kanske redan?

Du kommer få lägre besparing än med en L/V-VP men det har du säkert redan räknat med?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad southend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2008, 14:44:55 »
Pannan och el-patronen hade jag tänkt släng ut. De är också från 80-talet och har sett sina bästa dagar.

Men krävs verkligen komplement? Pumparna ska ju producera värme ner till -20 och här nere i södra Skåne blir det nästan aldrig under -10. Vid vilken temperatur måste man gå in med komplement? Räcker det inte då med ett par lösa radiatorer? Och kräver inte l/v lika mycket komplement som l/l? I så fall krävs ju en ny el-patron och då känns det lite dumt att inte byta hela pannan. Investeringen landar då på 100000 i stället för 20000 och kommer nog aldrig att kunna räknas hem om livslängden på pumparna är 25 år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2008, 14:58:22 »
Jag vet inte när du mÃ¥ste spetsa men jag tror inte pÃ¥ att värma ett 2-vÃ¥ningshus med bara en LLVP, möjligen med 2 st.  :-\

Visst kan du komplettera med några el-radiatorer istället för elpanna och givetvis krävs nog elpatron även för en L/V-VP. Skillnaden är att värmen vanligen sprids bättre med vattenburen värme än en innerdel som ska blåsa ut värmen till alla utrymmen i huset.

Ett alternativ är att behålla elpatronen och stödelda med denna då LLVP:n inte fixar att värma huset själv. Åldern på en sån spelar ingen roll, bara den funkar.

Ett annat är att istället för en VVB från Jula satsa på en bättre beg elpanna med VVB, det borde gå att hitta en sån på blocket för en billig peng, så har du både varmvatten och spetsvärme.
http://www.blocket.se/vi/15266331.htm?ca=23_11_s
« Senast ändrad: 25 mars 2008, 15:03:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad proffen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2008, 15:09:58 »
Hej southend! Jag har som du 2 våningar som jag värmer med en honeywell onoff pump på 3.8 kwh det funkar fint för mig. Jag har bara stödeldat med 300kg pellets i december då det var -15 till -20 grader i två veckor.Jag skaffade också en vvb från jula och köpte ett litet värmeelement på ö&b för 79 kr som jag har satt i hallen uppe mellan sovrumen det behöver inte gå så ofta ca 30kwh/mån enligt en egen elmätare. Så för mig funkar det klockrent, jag bor i dalarna och har ett dåligt isolerat elementhus på 100kvm från 1960. Thumbsup

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2008, 15:17:23 »
I Skåne klarar du 106m2 med en hyfsat stor L/L ...

om du har en nÃ¥gotsÃ¥när öppen planlösning. Det hänger mycket pÃ¥ hur öppet ditt trapphus är. Tex en  Nocria 18 räcker mer än väl. Men för de kallaste dagarna kanske du mÃ¥ste ha en eller tvÃ¥ smÃ¥ fläktradiatorer i garderoben att ta till, (a 200kr/st) om du har slutna delar av huset dit värmespridningen är dÃ¥lig.

En annan lösning kan vara två mindre L/L. Samtidigt installerade borde du kunna få dom runt 20-22.000SEK tillsammans.

En välisolerad 100l varmvattenberedare drar ju mindre el än en stor begagnad, kanske dåligt isolerad elpanna. Skillnaden kan vara 1-2kWh per dygn, eller nästan en tusenlapp/år.

En tredje variant är att du själv byter L/V till tex CTC 105 och behåller din elpanna. Med eget jobb kanske det kan landa på 35-40.000SEK
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2008, 15:54:08 »
Fråga runt lite bland installatörerna vad du får för t ex 25000kr!
Det är inte omöjligt att du kan fÃ¥ en Mitsubishi Electric FD25-VAH till bottenvÃ¥ningen och en nÃ¥got enklare och klenare GA25-VAH till övervÃ¥ngen (för kompletterande värme vintertid och kylning av övervÃ¥ningen sommartid) för dessa pengar. Men dÃ¥ är nog  förutsättningen att det rör sig om en standardinstallation utan krÃ¥ngel. Hör t ex med Värmepumpsgruppen i SkÃ¥ne som just nu har en drive om man köper tvÃ¥ pumpar.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad southend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2008, 16:11:04 »
Tack för alla svar. Jag glömde säga att det finns en liten kamin i huset också och det stora badrummet har elektrisk golvvärme, som vi har avslagen större delen av året. Jag tror inte det varit under -15 här nere på flera år, så det lutar alltså åt en IKEA-pump, en vvb från Jula och ett par extra radiatorer för sammanlagt runt 20000.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2008, 16:27:44 »
Det är säkert inget större fel på IKEA-pumpen, men hör åtminstone runt lite. Kanske får du en FD25-VAH för 16000kr nu när säsongen börjar svika!

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad southend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2008, 15:31:35 »
Jag har kollat runt lite efter alternativ till IKEA-pumpen och hittade en annons på blocket med en Sanyo SAP-KCRV93EHN, som borde räcka för vårt hus, för 13500 installerad och klar:
http://www.blocket.se/vi/14390966.htm?ca=23_15_s

Det är väldigt billigt, va? Jag frågade Ahlsell och de känner inte till företaget, som alltså inte är deras återförsäljare. Kan jag köpa av dem i alla fall eller vad skulle ni ha gjort? Vet någon vad den brukar kosta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2008, 17:26:26 »
Jag skulle hellre betala ett par tusen till för en ny pump, tror de där är utgångna för ett par år sedan.
De nya heter KRV 93EHFP och de gamla nordiska modellerna heter SAP-KCRV93EHN, och om inte importören känner till företaget kan det vara risk för att det inte är en nordenmodell (EHN = EHNordic)
Jag uppfattar inte företaget som helt seriöst, i alla fall inte när de försökte ansluta sig till värmepumpsforums offerttjänst www.energioffert.se
Det blev inget av det i alla fall, men mina krav kanske är löjligt höga - det kan mycket väl vara en helt seriös aktör.

Ta mitt inlägg med en nypa salt, men det är vad jag anser/tror i alla fall.
« Senast ändrad: 28 mars 2008, 17:28:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta luft/vatten till luft/luft?
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2008, 22:58:30 »
Mmm..

istället för att ta risker med en inte fullt seriös leverantör, kanske det är bättre att ta litet risker med "gör det själv" om du vill hålla nere kostnaden.

Har du en gammal L/V kanske det inte är helt omöjligt att byta den själv till tex en Ecoair105.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!