Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: gradminuter ?  (läst 6314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
gradminuter ?
« skrivet: 07 oktober 2004, 17:03:06 »
jag har läst Rickard tråd Antal start/stop på värmepumpen.
Men jag är ju lite trögfattad, hänger inte med på det där med gradminuter.

Det jag igentligen är ute efter är att munska start/stopp på min pump.

Jag har ju presis kört igång den & har inte loggat så länge, men här kommer lite fakta

Pump 2015-8,5
på de senaste 20 timmarna så har pumpen startat 25ggr & driften har varit 4h.
 pumpen gÃ¥r alltsÃ¥ bara 10min Ã¥t gÃ¥ngen, hur länge är normalt?

nu är det +12 grader ute, man det var nog bara +7-8 grader i natt.

Jag kör på kurva 7 & kurvlutning 0
Jag har innomhusgivare & den står på 21 grader
rums komp står på 6
Beräknad framlednings temp 29 grader för närvarande.

Jag tycker det kän som om något är fel, inte ska jag ha så många starter?

Om jag går in o ändrar på gradmenutrarna, vad händer då igentligen, kommer det att bli större svängningar i inomhus tempen? eller vad händer?
« Senast ändrad: 07 oktober 2004, 20:17:35 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:gradminuter ?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2004, 17:31:29 »
2015-8,5  ???

Finns det såna? ;)

Citera
på de senaste 20 timmarna så har pumpen startat 25ggr & driften har varit 4h.
pumpen går alltså bara 10min åt gången, hur länge är normalt?

Det är normalt med Nibes grundinställningar och vid denna tid på året. När värmebehovet är lite så krävs det inte mycket värmetillskott för att huset skall vara tillräckligt varmt. Driftsperioderna blir längre och längre ju kallare det bli.

Om du vill ha färre starter, gör då som följer:
  • Öka min stopptid till 30 minuter
  • Öka gradminutunderskottet som krävs för att VP:n skall starta till 200 gradminuter
  • Öka gradminutvärdet som krävs för att eltillskottet skall gÃ¥ in till 500
Sen skall du helst koppla ur rumsgivaren tills du har lyckats trimma in nollpunkten (ratten) och kurvlutningen så att du har en stabil inomhustemp både vid kall och varm väderlek. (det kan du göra genom att ställa rumkomp på noll)

Denna intrimmning kan ta någon eller några veckor (det måste ju hinna vara kallt för att du skall se om kurvlutningen stämmer)

Blir det för varmt inne när det blir kallare ute skall du sänka kurvlutningen, och blir det för kallt inne när det blir kallt ute skall du höja kurvlutningen.

Citera
Om jag går in o ändrar på gradmenutrarna, vad händer då igentligen, kommer det att bli större svängningar i inomhus tempen? eller vad händer?


Värmepumpen kommer att få längre gångtider, vattnet ut till radiatorerna hinner därför bli varmare, eftersom gångtiden blir längre kommer även stilleståndstiden att bli längre, det innebär att huset kommer att bli något kallare, men att du skulle hinna få tempsvängningar som är märkbara p.g.a. det är inte troligt, skulle det dock bli så är det ju fort gjort att återställa de värden du ändrat.

Hur länge får du t.ex. vädra med ytterdörren helt öppen innan rumstempen (på en tempmätare) sjunker 1.5 grader ???

Prova så får du se, värmetrögheten i ett hus är så stor att du inte kommer att kunna mäta upp någon skillnad på de korta stopptider vi pratar om här.

Om du knappar in de värden jag angivit kommer dina starter att minska med ca 30-35%, kanske mer.

Om jag får gissa så hamnar du nog på ca 14-17 starter/dygn...

Plumber(?)

  • Gäst
Plumber(?)
Re:gradminuter ?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2004, 19:30:16 »
Citera
Öka min stopptid till 30 minuter
Öka gradminutunderskottet som krävs för att VP:n skall starta till 200 gradminuter
Öka gradminutvärdet som krävs för att eltillskottet skall gå in till 500

Tänk på att dessa inställningar e anpassade efter Richards hus och kan behövas modifieras för att funka hos dig ;)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:gradminuter ?
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2004, 20:12:29 »
som vanligt så tänker jag en sak o skriver an annan
det är klart att jag inte har en 2015 ::)

Jag har en 1215-8,5
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:gradminuter ?
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2004, 20:17:05 »
om jag väljer 0 på runs kom, så är detta samma sak som att koppla ur elsladdarna till rums givaren om jag fatta rätt
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:gradminuter ?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2004, 22:11:39 »
Japp!

admin

  • Gäst
admin
Re:gradminuter ?
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2004, 22:31:21 »
Citera
Tänk pÃ¥ att dessa inställningar e anpassade efter Richards hus och kan behövas modifieras för att funka hos dig  

Ni tycker säkert att mitt råd om att öka gradminutunderskottet för kompressorstart är högt (standard är ju 60 gradminuter).

Låt mig då förklara hur jag tänker...

CarMan säger att börvärdet för framledningen är 29 grader, säg att returtempen blir densamma som rumstempen vid kompressorstopp, kompressorns minsta stopptid som standard hos Nibe är 20 minuter.

Låt oss anta at rumstempen och således returtempen hos CarMan är 22 grader, det innebär att skillnden mellan reglerdatorns bör och är-värde är 7 grader.
7 graders avikkelse i 20 minuter (Nibe standard stopptid) är 140 gradminuter.

Detta innebär alltså att varje gång kompressorn startar så finns ett gradminutunderskott på 140 gradminuter som skall betas av.

Låt oss anta att framledningstempen ganska fort kommer upp till 40 grader... börvärdet är fortfarande 29 grader.
40 - 29 = 11.    140 gradminuter/11= 12.72minuters drifttid.

Om man vill öka den minsta tid som kompressorn skall stå still så måste man räkna på samma sätt, fast nu med en stopptid på 30 minuter 30 X 7 = 210 gradminuter...

Att jag rekommenderar (endast) 200 beror på att temperaturen i radiatorsystemet inte på en gång sjunker ned till rumstemperaturens temp, utan den sjunker under ett antal minuter ned mot rumstemp. Därför kommer inte gradminutunderskottet att ha räknat upp till 200 när min. stopptid (30 minuter) har uppnåtts.

Vill man kan man titta i menyn hur långt gradminutunderskottet har räknat ned efter den inställda min. stopptiden.
Sen kan man ställa in gradminutunderskottet något lägre än det visar just efter start på min. stopptid.

Om Carman endast ändrar värdet för min. stopptid, och sen direkt efter pumpstart går in och kollar vad reglerdatorns framräknade gradminutunderskott visar, så kan han ställa in ett värde där som gör att reglerdatorn verkligen reglerar och inte bara går på min. stopptid (som den i de allra flesta fall gör vid flytande kondensering utan acktank).

Om det av reglerdatorn framräknade gradminutvärdet visar 140-160 så är 200 ett bra värde att utgå ifrån.

Som sagt var, blir det uppenbara/kännbara tempsvängningar i huset kan man ju snabbt ändra tillbaks det man ändrat...


Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:gradminuter ?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2004, 10:36:51 »
Säga vad man vill men killen (Rickard) har koll på läget!
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:gradminuter ?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2004, 21:41:36 »
Om du knappar in de värden jag angivit kommer dina starter att minska med ca 30-35%, kanske mer.

Om jag får gissa så hamnar du nog på ca 14-17 starter/dygn...

Nu är det ju svårt att se på så här kort tid, men ta me fan... 16 starter senaste dygnet. :o
Den verkar dock ha samma drifts tid, iallafal så är inte driften kortare.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:gradminuter ?
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2004, 23:20:33 »
Drifttiden kommer inte att förändras (förmodligen inte din inomhustemperatur heller) , den drifttid du tidigare haft behövs, däremot behövs inte de täta start/stopp som du tidigare haft - för att hålla en jämn värme.

Det är just av den anledningen som gradminutregleringen är så genial, du kan själv bestämma hur långa stopptider som kan accepteras utan att det påverkar inomhusklimatet.

I ett hus med dålig isolering eller hög luftomsättning kan man behöva köra med Nibe:s grundinställning, men i de allra flesta fallen kan man ändra en hel del på de värden som de föreslår... - utan att få märkbart sämre värmekomfort.

Min teori är att antalet drift-timmar och antalet starter har ungefär samma negativa påverkan på värmepumpen, därför förespråkar jag så få start/stopp som möjligt. Allt för att förlänga livslängden så mycket som möjligt!

Har jag fel så har jag, men det tror jag inte....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:gradminuter ?
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2004, 23:29:03 »
Kolla i slutet på en driftcykel vilken skillnad det är på framledningens ärvärde i förhållande till börvärdet.
det händer att fabriksinställningens värde är för lågt då bryter den innan värmebalans uppnåtts det orsakar sedan "onödiga" starter.

Meny 10 är det, om vb diff  VP uppnÃ¥s dÃ¥ nollas gradminuterna direkt, det stör driften som sagt.

Samma händer om tempen blir för låg, då flippar gradminuterna upp till inställt startvärde då startar pumpen omedelbart.

Höj isåfall några grader!!
Underverk sker ska du se!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:gradminuter ?
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2004, 23:48:29 »
Kolla i slutet på en driftcykel vilken skillnad det är på framledningens ärvärde i förhållande till börvärdet.
det händer att fabriksinställningens värde är för lågt då bryter den innan värmebalans uppnåtts det orsakar sedan "onödiga" starter.

Meny 10 är det, om vb diff  VP uppnÃ¥s dÃ¥ nollas gradminuterna direkt, det stör driften som sagt.

Samma händer om tempen blir för låg, då flippar gradminuterna upp till inställt startvärde då startar pumpen omedelbart.

Höj isåfall några grader!!
Underverk sker ska du se!!


Kan du ge ett exempel på normala värden & onormala värden?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:gradminuter ?
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2004, 23:53:56 »
meny 10 om verklig temp överstiger börvärdet med 13 grader (fabriksinställningen) då stoppar pumpen och gradminuterna nollas.
 dÃ¥ funkar inte styren som den ska, den mÃ¥ste fÃ¥ chans att "äta" upp alla minusgradminuter vid varje driftcykel.

Om du når 13 grader så pumpen stannar i förtid, då höjer du det värdet tex 2 grader till 15 grader!

Värdena beror helt på hur anläggninen är byggd.
Små radiatorer alt liten vattenvolym då blir tempdiffen stor. har man stor volym då räcker fabriksvärdena gott och väl!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:gradminuter ?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2004, 00:37:34 »
OK, bra förklarat Bertil, nu börjar jag fatta.
Kollade nu & min pump stanna på 13 grader över börvärdt & kolla man på gradminutrarna så var dom nollade, så jag höjde nu så får vi se.

Om pumpen som i mitt fall sannar förtidig så har jag ju inte fått upp tilräcklig temp på retusvattnet & då kommer ju pumpen att starta tidigare än vad den igentligen behöver.
Har jag fattat rätt?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:gradminuter ?
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2004, 11:18:40 »
Nu fattar jeg hur den räknar gradminuter :D
Bättre sent än aldrig ;)

Om VB tempen är en grad lägre än bör temp så räknar en -1 grad varje munut & om VB temp är 5 grader lägre än bör temp så räknar han -5 grader varje minut.
Detta tickar på ända tills han når det värde som är instalt i meny 9b (VP-min) 200 i mitt fall ( 60 som grundinställning )

En lite fundering.
Om jag går o duschar strakst innan värmepumpen nått mina -200 gradmenuter, så kommer den att börja värma varmvatten istället för element vattnet.
jag har ju sen stalt in en min stopptid pÃ¥ 30minuter, detta gör att jag komer samla pÃ¥mig en härans massa minus minuter, när väl pumpen startar  sÃ¥ komer den att värma väldigt mycke för varmt vatten rill elementen för att kunna beta av alla gradmenuter. Detta komer ju dÃ¥ att resultera i att man tillsist fÃ¥r en himla massa + minuter istället & dÃ¥ kommer ju VB tempen Ã¥ter att sjunka mycke lägre än Bör tempen.

Finns det ingen risk att denna svängning bara blir större & större hela tiden?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!