Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att lokalisera Smutsfilter pÃ¥ IVT 495 Twin  (läst 2451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Börjesson

  • Gäst
Erik Börjesson
Hjälp att lokalisera Smutsfilter på IVT 495 Twin
« skrivet: 01 april 2017, 11:01:37 »
Hej!
Jag bor i en villa sedan 2015 och har en bergvärmepump, IVT 495 Twin. Jag har kört lite skötsel enligt anvisningarna precis, men verkar inte hitta vad som kallas Smutsfilter / Partikelfilter. Eller ja, jag kanske har hittat det =) Men skulle behöva lite hjälp att bekräfta det.

Vad jag förstått sitter den på "kalla sidan" och är ofta i anslutning till Expansionskärlet. Om ni kikar på bifogade bilder, där det tjocka svarta röret går direkt till Expansionskärlet. Är det någonstans här?
https://www.dropbox.com/s/gr5081hbg4cqpop/BVP_Filter_Mark.jpg?dl=0

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att lokalisera Smutsfilter på IVT 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 01 april 2017, 11:48:32 »
Hej!
Jag bor i en villa sedan 2015 och har en bergvärmepump, IVT 495 Twin. Jag har kört lite skötsel enligt anvisningarna precis, men verkar inte hitta vad som kallas Smutsfilter / Partikelfilter. Eller ja, jag kanske har hittat det =) Men skulle behöva lite hjälp att bekräfta det.

Vad jag förstått sitter den på "kalla sidan" och är ofta i anslutning till Expansionskärlet. Om ni kikar på bifogade bilder, där det tjocka svarta röret går direkt till Expansionskärlet. Är det någonstans här?
https://www.dropbox.com/s/gr5081hbg4cqpop/BVP_Filter_Mark.jpg?dl=0
Det är rätt , en s.k. filterboll  , men handtaget för att stänga ska sitta pÃ¥ den gängade pinnen , försök hitta handtaget eller lÃ¥na frÃ¥n nÃ¥gon annan ventil , kan gÃ¥ väldigt trögt och med skiftnyckel sÃ¥ kan den bli rund , när du stängt sÃ¥ öppna sexkanten kommer ca 2-3centiliter vatten , innanför sitter en segersäkring ( ska användas spec.tÃ¥ng för att fÃ¥ ut den ,men gÃ¥r att med kniv och mejsel fÃ¥ ut den  pass pÃ¥ sÃ¥ den sprätter ut och försvinner , tillbaka lite klurigare, det är ingen finmekanik där , sÃ¥ nÃ¥gra grader pÃ¥ grejer gör inget

Erik Börjesson

  • Gäst
Erik Börjesson
SV: Hjälp att lokalisera Smutsfilter på IVT 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 01 april 2017, 12:46:24 »
Det är rätt , en s.k. filterboll  , men handtaget för att stänga ska sitta pÃ¥ den gängade pinnen , försök hitta handtaget eller lÃ¥na frÃ¥n nÃ¥gon annan ventil , kan gÃ¥ väldigt trögt och med skiftnyckel sÃ¥ kan den bli rund , när du stängt sÃ¥ öppna sexkanten kommer ca 2-3centiliter vatten , innanför sitter en segersäkring ( ska användas spec.tÃ¥ng för att fÃ¥ ut den ,men gÃ¥r att med kniv och mejsel fÃ¥ ut den  pass pÃ¥ sÃ¥ den sprätter ut och försvinner , tillbaka lite klurigare, det är ingen finmekanik där , sÃ¥ nÃ¥gra grader pÃ¥ grejer gör inget

Grymt tack, sÃ¥ den svarta gängade pinnen till höger är alltsÃ¥ själva smutsfiltret dÃ¥? =) Bara dubbelkollar. Inte den där feta grÃ¥a i mitten där det stÃ¥r "replace filter"? Jag har en sÃ¥dan där skiftnyckel samt fanns det ocksÃ¥ faktiskt en tunn-tÃ¥ng som satt fast pÃ¥ sidan som jag inte visste vad jag skulle använda den till =) Men nu vet jag dÃ¥, gött tack!  tummenupp

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att lokalisera Smutsfilter på IVT 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 01 april 2017, 18:31:13 »
Grymt tack, sÃ¥ den svarta gängade pinnen till höger är alltsÃ¥ själva smutsfiltret dÃ¥? =) Bara dubbelkollar. Inte den där feta grÃ¥a i mitten där det stÃ¥r "replace filter"? Jag har en sÃ¥dan där skiftnyckel samt fanns det ocksÃ¥ faktiskt en tunn-tÃ¥ng som satt fast pÃ¥ sidan som jag inte visste vad jag skulle använda den till =) Men nu vet jag dÃ¥, gött tack!  tummenupp
Inte gängade pinnen den är för att stänga ventilen ,sätt en mindre skiftnyckel pÃ¥ den och vrid lite hit och dit sÃ¥ den gÃ¥r lite lätt , det platta pÃ¥ den ska vara vÃ¥grätt  , om du inte gör det innan du öppnar sexkanten , sÃ¥ är det lika bra att klä dig  i sydväst och galonbyxor , MYCKET VATTEN OCH DU KAN INTE STOPPA DET skickar med sÃ¥ du ser hur det ser ut
« Senast ändrad: 01 april 2017, 19:09:40 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!