Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gÃ¥r det rickard?  (läst 29697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur går det rickard?
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2005, 14:48:57 »
Ähh sÃ¥ lätt ska man väl inte ge sig  ;) ;) kul med spett!!! det är mycket mer pÃ¥ dom än man kan tro....
Citera
låg temp på kollektorn = stort effekt/energiuttag
hög temp på kollektorn = lågt effekt/energiuttag

Jag påstår att det är delta t på brine och flödet på brine som visar hur mycket effekt som tas ut justt i den stund man mäter.
Temperaturen på brine varierar en hel del beroende på hur mycket VP går (energiuttaget över tid) blir det varmare ute då bör brine bli varmare, pga av längre stopptider, men liite ökat delta t pga av bättre COp vid lägre framledningstemperaturer osv..

En sak som kan ha bäring är att med underkylare kan man ta ut 10- 20% mera energi ur VP utan att elförbrukningen ökar tex för att tex värma uppfarten till huset (gällde stora fastigheter med separat slinga till underkylaren, men minns ej vart jag läst det IVT??  :-[.
Samma säkert om man har en bra vvx  pÃ¥ sin vp och lÃ¥g returtemp mot den....     
SÃ¥ jag statsar nog pÃ¥ nÃ¥n fullflödeskonvektor kopplad pÃ¥ endast returen  ;)   dÃ¥ kanske man kan ta ut en kw till ur borran!!!!  ;D
Mera ombyggnader gott folk  8)   snart drar pumparna ingen ström  ;)

Men överdriver man delta t tex 10-15 grader då måste man ju höja kurvan jättemycket, vid svinkyla kan det bli för hög syatemtemp på varma sidan då stannar ju hela klabbet...
Kanske det är som det brukar va jämt i sverige....
Lagom är bäst.....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2005, 14:53:52 »
Jo, men den lägre KB-tempen verkar finnas oavsett temp på framledningen, och detta tyder ju på att värmepumpens uttag av energi från kollektorn har ökat sen jag sänkte varvtalet på varma sidans cirkpump.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2005, 15:28:39 »
Vid ett lägre flöde på vb-pump borde kondensorn hinna avge mer värme därav större kondensering och en lägre förångningstemp vilket gör att energibehovet ökar.

Eller ?
Din vän i nöden.

Utloggad peterf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2005, 15:41:15 »
Ähh så lätt ska man väl inte ge sig  ;) ;) kul med spett!!! det är mycket mer på dom än man kan tro....
Citera

Det är rätt Bertil, med ett häftigt spett, eller järnrör, kan man slå världen med häpnad   ;D

/ Peter
« Senast ändrad: 02 februari 2005, 15:43:36 av peterf »
Thermia Diplomat TWS 6, 160 m borra (153 m aktivt djup). Egen rör- och radiator-installation.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur går det rickard?
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2005, 15:51:57 »
Hmmm... jag fÃ¥r nog revidera min teori, ny teori  ;)

Med högsta nivå på cirkpump är diff VB (om jag kisar lite) ca 4 grader i ditt diagram. R407C har en "glide" på ca 5 grader. Kanske är det så att det krävs en diff VB på minst 5 grader för att den ska kondensera fullständigt, oavsett temp på VB-r?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2005, 15:54:51 »
Nej den hinner inte avge mer värme, i vart fall inte i vanliga fall, som jag ser det måste det ha att göra med den s.k. glide som köldmediet besitter.

Bifogar ett utdrag från nätet.

Citera
Köldmedier med "glide" 
  Att ett köldmedium har glide innebär att dess kondenserings- och förÃ¥ngningstemperatur är "glidande" genom värmeväxlaren. Detta gör tubpannekondensorer utan motströmsflöde mindre lämpliga. PÃ¥- och avfrostning kan bli ojämn och vid stor glide kan ett läckage leda till förändrad sammansättning, vilket pÃ¥verkar effekt, COP, tryck och expansionsventilens funktion.

“Glide“ i köldmediet innebär att fyllning måste ske i vätskefas. Men framför allt ställs större krav på konstruktören för att få optimal drift. Större krav ställs även på servicepersonalen som handhar mediet. Några viktiga punkter att beakta vid glide är att:

motströmsvärmeväxlare krävs för att undvika negativa effekter på värmeövergång
tubpannekondensorer utan motståndsflöde är olämpliga då kondenseringen höjs
luftkylda kondensorer med olämplig kretsdelning kan vara olämpliga
vid "väldimensionerade" förångare kan gliden ge sänkt förångning, teoretiskt är minsta DT=0,5* “gliden“+överhettningen
flödande förångare ger förändring av cirkulerad blandning
kunskaperna om glidens inverkan är begränsad hos konstruktörer, entreprenörer och serviceföretag
 

Jag vidhåller vad jag skrev tidigare, energiöverföring sker effektivare i en värmeväxlare om flödet mot den värmeöverförande ytan är större.
Dock så får jag väl sälla mig till den skara av "konstruktörer, entreprenörer och serviceföretag" nämnda ovan som ej besitter fullständig kunskap om glidens påverkan på värmeöverföringen vad gäller R407C i en plattvärmeväxlare med mindre än 7 K deltaT på VB-sidan.

 

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2005, 16:13:27 »
Nä, stopp och belägg!

Om det blir varmare ute och pumpen går mer sällan så ökar temperaturen i borran. Borran hinner ta igen sig lite. Har inget med VB-f att göra.

Så det du borde göra rickard är att testa vid olika temperaturer utomhus!

Edit:

Hmm jag ser nu att det var i ett läge därr utetemperaturen sjönk!
Hmm ser ut som det var feltänkt med cirkpumpen då ????
« Senast ändrad: 02 februari 2005, 16:16:38 av tosses »

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2005, 16:16:33 »
När jag testade idag blev det varmare ute, men KB-tempen sjönk med sänkt varvtal på VB-pumpen... :-\

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #23 skrivet: 02 februari 2005, 16:17:20 »
Är cirkpump läge 1 bäst eller är 2 bättre än 1

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #24 skrivet: 02 februari 2005, 16:21:20 »
Köp en egen logger :P ;)

Skämt åsido, jag kommer att kolla lite hit och dit med hastigheterna, men nu har jag tänkt köra så här några dar för att se så jag får tillräcklig cirkulation i mitt system med det lägre difftryck som det blir nu.
Jag kan tydligt höra att det susar mindre från rören i ekonomidelen nu än tidigare, vilket tyder på lägre flöde?

Kanske blir det för kallt där ute med cirkpumpen på läge ett om det får gå så här några dar, vem vet?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #25 skrivet: 02 februari 2005, 16:22:47 »
Jag fick så klart lov att sänka pumpen också, och ser ett lite märkligt, men inte oangenämt beteende.

Innehållet i min 200 liters ack räcker nu i ca 18 minuter innan tempen ut börjar sjunka. Tidigare började den sjunka efter ca 8 minuter. Returtempen pendlar nu också max 1 grad mellan körningarna. Dock har delta T ökat ca 1 grad så att den ligger på 7-8 grader.

Innetempen är på väg upp, energiförbrukningen på väg ned, brinetempen både in och ut stiger. Jag vet inte riktigt vad orsaken är till alla dessa samverkande positiva egenskaper, men jag tänkte låta den gå så här ett tag. Möjligen beror det på att radiatorerna är varma en längre stund, även fast de inte har samma topptemp som tidigare. Den lägre energiförbrukningen kan kanske härledas till lägre förbrukning hos pumpen. Jag ser att förbrukningen mellan körningarna sjunkit från ca 90W till 65W. Inkluderat i detta är effekten att driva två cirkpumpar på lägsta hastighet (extern cirk och golvvärmen i garaget) och styret.

En nackdel är att antalet starter går upp.

Om ni kollar (idag) på

http://spiff.hax.se/log.html

så ändrade jag hastigheten från 2 till 1 strax före 14.

Strax före 10 ändrade jag från 2 till 3, och då ser man att temperaturerna pendlar betydligt mera än på de lägre hastigheterna.

Det verkar som delta T klarar sig även på radiatorerna i slutet av slingorna. Det är dock inte speciellt kallt ute, så det kanske behövs mera snurr på pumpen om det nyper till.
« Senast ändrad: 02 februari 2005, 16:27:01 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #26 skrivet: 02 februari 2005, 16:37:21 »
Jag tror att du kommer klara dig på den snurren även om det blir kallare.
Din vän i nöden.

Utloggad besserwisser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #27 skrivet: 02 februari 2005, 18:23:14 »
Hmmm... jag får nog revidera min teori, ny teori  ;)

Med högsta nivå på cirkpump är diff VB (om jag kisar lite) ca 4 grader i ditt diagram. R407C har en "glide" på ca 5 grader. Kanske är det så att det krävs en diff VB på minst 5 grader för att den ska kondensera fullständigt, oavsett temp på VB-r?


Glide innebär som sagt att fårångstemp/kondenseringstemp är "glidande" genom växlaren pga av att köldmediet är en blandning av olika köldmedium,( 407c innehåller 4olika medium om jag inte minns fel bla r134a), dvs varje medium har en egen förångning/kondenseringstemp, och förångas respektive kondenseras på olika ställen i växlaren, det är därför tex som man ALLTID måste fylla på köldmedium med glide i vätskefas och man heller aldrig ska fylla på en anläggning som har haft läck, för att blandningen kan ha ändrats genom läckaget.
Det har ingenting med delta t på vb att göra.


Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Hur går det rickard?
« Svar #28 skrivet: 02 februari 2005, 19:25:34 »
Jag fick så klart lov att sänka pumpen också, och ser ett lite märkligt, men inte oangenämt beteende.

Innetempen är på väg upp, energiförbrukningen på väg ned, brinetempen både in och ut stiger. Jag vet inte riktigt vad orsaken är till alla dessa samverkande positiva egenskaper, men jag tänkte låta den gå så här ett tag. Möjligen beror det på att radiatorerna är varma en längre stund, även fast de inte har samma topptemp som tidigare. Den lägre energiförbrukningen kan kanske härledas till lägre förbrukning hos pumpen. Jag ser att förbrukningen mellan körningarna sjunkit från ca 90W till 65W. Inkluderat i detta är effekten att driva två cirkpumpar på lägsta hastighet (extern cirk och golvvärmen i garaget) och styret.

Samma här, jag fick ca 0,3 grader varmare KB med samma delta när CP på VB sänktes från läge 3 till läge 1, jag får ytterligare 3 gradet delta på VB.

Citera
En nackdel är att antalet starter går upp.

borde väl gå att justera med lite pill i styren?


Så man blir lite yr i mössan när Rickard kallare KB med lägre CP-hast på VB :-\
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #29 skrivet: 02 februari 2005, 19:40:53 »
Citera
En nackdel är att antalet starter går upp.

borde väl gå att justera med lite pill i styren?

Jo, jag hittade ju parametern "reglerdynamik" häromdagen, och när jag ökade den så gick antalet starter ned. Skall kanske prova att höja den ytterligare lite.

Det kan också vara så att in högre brine beror på att brinen inte hinner ett varv runt i kollektorn innan VP-stopp. Om man tittar i loggen på en VV-körning eller från gång innan jag sänkte CP så ser man efter ca 20 minuter att brine in och ut sjunker abrupt. Jag tror att det beror på att brinen då har gått ett varv i kollektorn och att den inte har hunnit värmas upp helt vid passagen genom hålet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!