Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa dieseltrimmet?  (läst 6978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #30 skrivet: 25 mars 2018, 21:41:08 »
Precis.
De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.
På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.
Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.
Varför inte köpa en kraftigare motor från början?
Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.
Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #31 skrivet: 25 mars 2018, 22:18:22 »
Precis.
De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.
På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.
Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.
Varför inte köpa en kraftigare motor från början?
Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.
Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.

"Varför inte köpa en kraftigare motor från början?"

Gissar att det är följande argument:
1. Lägre inköpspris (kan skilja 20-50kkr per motoralternativ.
2. Lägre skatt (hundralappar/tusenlappar)
3. Mindre buskörd (om begagnad bil)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #32 skrivet: 26 mars 2018, 10:56:18 »
"Varför inte köpa en kraftigare motor från början?"

Gissar att det är följande argument:
1. Lägre inköpspris (kan skilja 20-50kkr per motoralternativ.
2. Lägre skatt (hundralappar/tusenlappar)
3. Mindre buskörd (om begagnad bil)

Just det. Det kostar rätt mycket.

Sedan resonerar jag så att min diesel har ett effektuttag på 66 hk per liter och jag vill höja till 82 hk. Det är ganska många tillverkare som ligger närmare 100 hk per liter. Jag kommer ju att använda detta momentant när det behövs, jag ska ju inte till Nürnburgring och tävla eller maxa på Autobahn.

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #33 skrivet: 26 mars 2018, 11:14:39 »
Just det. Det kostar rätt mycket.

Sedan resonerar jag så att min diesel har ett effektuttag på 66 hk per liter och jag vill höja till 82 hk. Det är ganska många tillverkare som ligger närmare 100 hk per liter. Jag kommer ju att använda detta momentant när det behövs, jag ska ju inte till Nürnburgring och tävla eller maxa på Autobahn.

MVH/Gano

9 ggr av 10 är det väl vridmomentet man är ute efter.
Få som chippar för att maxxa bilen på E4:an... ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #34 skrivet: 26 mars 2018, 14:34:09 »
Precis.
De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.
På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.
Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.
Varför inte köpa en kraftigare motor från början?
Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.
Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.
Hur vet man att turbon rasar i förtid ? Numer har väl de flesta bilar skydd mot spikning eller har man slutat med sånt ? Har ingen koll på alternativen till superb men kan mycket väl vara så att det är samma motor och turbo fast 190 hk modellen är det nån som pilat på från fabriken och hållbarheten bör bli densamma oavsett vem som pillar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #35 skrivet: 26 mars 2018, 14:43:34 »
Du har nog missuppfattade frågan!!
Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare?
Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder. dontknow

För att tjäna pengar såklart - Dom kan helt enkelt ta mer betalt för de starkare motorerna om det finns klenare alternativ att välja på. Grundläggande försäljningstaktik... Hur många har inte varit på en elektronikbutik fast besluten om att köpa en viss pryl för att sen komma därifrån med en dyrare modell trots att man inte behöver de extra funktionerna?
Är det dessutom samma motor med samma komponenter och bara programvaran som skiljer så kan dom tjäna ännu mer pengar.
« Senast ändrad: 26 mars 2018, 14:47:49 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #36 skrivet: 26 mars 2018, 20:37:01 »
Hej

Fick tillbaka bilen idag.  tummenupp

Den är lite mer körbar, mer kraft i hela registret. Snabbare gasrespons. Färddatorn visar lägre förbrukning (det ska jag kolla upp). Motorn orkar med bilens vikt på ett bättre sätt nu. Inget överdrivet, bara lite starkare.

MVH/Gano

 

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #37 skrivet: 26 mars 2018, 20:52:51 »
Var det inte i Mazda L200 som dom satte in en trimbox i när dom kom med en ny "kraftfull årsmodell" för ca 10-15 år sedan. Min dåvarande kompanjon var ägare till en och den rasade motorn på efter några tusen mil och om jag inte mins helt fel så var det ett lite större antal som rasade. Året efter så var motorn ombyggd och "trimboxen" bortplockad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #38 skrivet: 26 mars 2018, 21:02:32 »
Med mera hk så blir det större slitage och det gäller ju att inte ladda på för mycket för då blir det skrot men normalt använder man nog den extra effekten rätt liten del av tiden men på en L200 kan det nog vara en rätt stor del av tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #39 skrivet: 05 april 2018, 18:03:35 »
Citat från: Tågråttan skrivet 24 mars 2018, 11:21:01
Du har nog missuppfattade frågan!!
Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare?
Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder. dontknow

För att tjäna pengar såklart - Dom kan helt enkelt ta mer betalt för de starkare motorerna om det finns klenare alternativ att välja på. Grundläggande försäljningstaktik... Hur många har inte varit på en elektronikbutik fast besluten om att köpa en viss pryl för att sen komma därifrån med en dyrare modell trots att man inte behöver de extra funktionerna?
Är det dessutom samma motor med samma komponenter och bara programvaran som skiljer så kan dom tjäna ännu mer pengar.

Tänkte egentligen inte kommentera någonting i den här tråden för jag har som sagt redan hört alla argument!
Förbaskat dÃ¥lig grundläggande försäljningsteknik, om du nu tror pÃ¥ det...  ::)
Du får nog fundera en stund till innan polletten ramlar ner om varför tillverkarna inte bjuder ALLA kunder på en starkare motor som dessutom drar mindre drivmedel trots att det inte skulle kosta tillverkarna en enda krona mer. ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #40 skrivet: 05 april 2018, 19:27:15 »
Mm skulle vara intressant att höra hur du förklarar att flera motorfordons tillverkare har samma motor med olika effekt uttag? Gäller ju allt från lastbilar till båtmotorer.

Skulle själv säga  att det beror pÃ¥ olika mjukvaror och vid extremt stora effekt skillnader större turbo/spridare/starkare koppling mm...Men du har kanske nÃ¥n annan förklaring.... Självklart ligger  det i tillverkarens intresse att kunna använda samma motor men med olika mjuk och hÃ¥rdvara och sälja till olika kunders behov. Till brÃ¥kdelen av kostnaden av att ta fram massa olika motorer.
« Senast ändrad: 05 april 2018, 21:11:55 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #41 skrivet: 05 april 2018, 23:58:50 »
För tillverkarna är volym på artiklar otroligt viktigt, därför gäller det att använda samma motor med flera olika effekter som styrs av bara mjukvaran och kanske någon yttre komponent som laddluftkylare, turbo, koppling, etc. Att sedan vinsten på den billigaste och klenaste modellen blir låg får man leva med, den blir ju hög på den dyrare modellen. Den billigaste ska dessutom främst få in köparen i butiken där han sedan övertygas om att han behöver något bättre.

Vad gäller eftermarknadstrimningen sÃ¥ handlar det dels om att lÃ¥sa upp den extra effekt som finns pga ovan text och dels  det faktum att man vÃ¥gar kompromissa lite mer med utsläpp och livslängd än biltillverkaren gör. Kör man motorn lite snÃ¥lare släpper den ut mera NOx, fetar man pÃ¥ blandningen lite mer vid fullgas kyler det lite och man kan ta ut mer effekt mot högre CO och HC utsläpp. Tror man att kunden kör pÃ¥ bra soppa höjer man tändningen lite och fÃ¥r mer effekt och bättre ekonomi mot en risk för att motorn spikar med ökat slitage. Allt är lite förenklat men ungefär sÃ¥ funkar det. Det är ingen magi eller att tillverkarna är inkompetenta för att de inte fÃ¥r ut all effekt ur motorn, det handlar om medvetna val.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!