Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 05 april 2018, 23:58:50 »

För tillverkarna är volym på artiklar otroligt viktigt, därför gäller det att använda samma motor med flera olika effekter som styrs av bara mjukvaran och kanske någon yttre komponent som laddluftkylare, turbo, koppling, etc. Att sedan vinsten på den billigaste och klenaste modellen blir låg får man leva med, den blir ju hög på den dyrare modellen. Den billigaste ska dessutom främst få in köparen i butiken där han sedan övertygas om att han behöver något bättre.

Vad gäller eftermarknadstrimningen så handlar det dels om att låsa upp den extra effekt som finns pga ovan text och dels  det faktum att man vågar kompromissa lite mer med utsläpp och livslängd än biltillverkaren gör. Kör man motorn lite snålare släpper den ut mera NOx, fetar man på blandningen lite mer vid fullgas kyler det lite och man kan ta ut mer effekt mot högre CO och HC utsläpp. Tror man att kunden kör på bra soppa höjer man tändningen lite och får mer effekt och bättre ekonomi mot en risk för att motorn spikar med ökat slitage. Allt är lite förenklat men ungefär så funkar det. Det är ingen magi eller att tillverkarna är inkompetenta för att de inte får ut all effekt ur motorn, det handlar om medvetna val.

// Magnus
Skrivet av: JNF
« skrivet: 05 april 2018, 19:27:15 »

Mm skulle vara intressant att höra hur du förklarar att flera motorfordons tillverkare har samma motor med olika effekt uttag? Gäller ju allt från lastbilar till båtmotorer.

Skulle själv säga  att det beror på olika mjukvaror och vid extremt stora effekt skillnader större turbo/spridare/starkare koppling mm...Men du har kanske nån annan förklaring.... Självklart ligger  det i tillverkarens intresse att kunna använda samma motor men med olika mjuk och hårdvara och sälja till olika kunders behov. Till bråkdelen av kostnaden av att ta fram massa olika motorer.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 05 april 2018, 18:03:35 »

Citat från: Tågråttan skrivet 24 mars 2018, 11:21:01
Du har nog missuppfattade frågan!!
Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare?
Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder. dontknow

För att tjäna pengar såklart - Dom kan helt enkelt ta mer betalt för de starkare motorerna om det finns klenare alternativ att välja på. Grundläggande försäljningstaktik... Hur många har inte varit på en elektronikbutik fast besluten om att köpa en viss pryl för att sen komma därifrån med en dyrare modell trots att man inte behöver de extra funktionerna?
Är det dessutom samma motor med samma komponenter och bara programvaran som skiljer så kan dom tjäna ännu mer pengar.

Tänkte egentligen inte kommentera någonting i den här tråden för jag har som sagt redan hört alla argument!
Förbaskat dålig grundläggande försäljningsteknik, om du nu tror på det...  ::)
Du får nog fundera en stund till innan polletten ramlar ner om varför tillverkarna inte bjuder ALLA kunder på en starkare motor som dessutom drar mindre drivmedel trots att det inte skulle kosta tillverkarna en enda krona mer. ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2018, 21:02:32 »

Med mera hk så blir det större slitage och det gäller ju att inte ladda på för mycket för då blir det skrot men normalt använder man nog den extra effekten rätt liten del av tiden men på en L200 kan det nog vara en rätt stor del av tiden.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 mars 2018, 20:52:51 »

Var det inte i Mazda L200 som dom satte in en trimbox i när dom kom med en ny "kraftfull årsmodell" för ca 10-15 år sedan. Min dåvarande kompanjon var ägare till en och den rasade motorn på efter några tusen mil och om jag inte mins helt fel så var det ett lite större antal som rasade. Året efter så var motorn ombyggd och "trimboxen" bortplockad.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 mars 2018, 20:37:01 »

Hej

Fick tillbaka bilen idag.  tummenupp

Den är lite mer körbar, mer kraft i hela registret. Snabbare gasrespons. Färddatorn visar lägre förbrukning (det ska jag kolla upp). Motorn orkar med bilens vikt på ett bättre sätt nu. Inget överdrivet, bara lite starkare.

MVH/Gano

 

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2018, 14:43:34 »

Du har nog missuppfattade frågan!!
Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare?
Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder. dontknow

För att tjäna pengar såklart - Dom kan helt enkelt ta mer betalt för de starkare motorerna om det finns klenare alternativ att välja på. Grundläggande försäljningstaktik... Hur många har inte varit på en elektronikbutik fast besluten om att köpa en viss pryl för att sen komma därifrån med en dyrare modell trots att man inte behöver de extra funktionerna?
Är det dessutom samma motor med samma komponenter och bara programvaran som skiljer så kan dom tjäna ännu mer pengar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2018, 14:34:09 »

Precis.
De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.
På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.
Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.
Varför inte köpa en kraftigare motor från början?
Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.
Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.
Hur vet man att turbon rasar i förtid ? Numer har väl de flesta bilar skydd mot spikning eller har man slutat med sånt ? Har ingen koll på alternativen till superb men kan mycket väl vara så att det är samma motor och turbo fast 190 hk modellen är det nån som pilat på från fabriken och hållbarheten bör bli densamma oavsett vem som pillar.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 26 mars 2018, 11:14:39 »

Just det. Det kostar rätt mycket.

Sedan resonerar jag så att min diesel har ett effektuttag på 66 hk per liter och jag vill höja till 82 hk. Det är ganska många tillverkare som ligger närmare 100 hk per liter. Jag kommer ju att använda detta momentant när det behövs, jag ska ju inte till Nürnburgring och tävla eller maxa på Autobahn.

MVH/Gano

9 ggr av 10 är det väl vridmomentet man är ute efter.
Få som chippar för att maxxa bilen på E4:an... ;)
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 mars 2018, 10:56:18 »

"Varför inte köpa en kraftigare motor från början?"

Gissar att det är följande argument:
1. Lägre inköpspris (kan skilja 20-50kkr per motoralternativ.
2. Lägre skatt (hundralappar/tusenlappar)
3. Mindre buskörd (om begagnad bil)

Just det. Det kostar rätt mycket.

Sedan resonerar jag så att min diesel har ett effektuttag på 66 hk per liter och jag vill höja till 82 hk. Det är ganska många tillverkare som ligger närmare 100 hk per liter. Jag kommer ju att använda detta momentant när det behövs, jag ska ju inte till Nürnburgring och tävla eller maxa på Autobahn.

MVH/Gano


Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 25 mars 2018, 22:18:22 »

Precis.
De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.
På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.
Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.
Varför inte köpa en kraftigare motor från början?
Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.
Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.

"Varför inte köpa en kraftigare motor från början?"

Gissar att det är följande argument:
1. Lägre inköpspris (kan skilja 20-50kkr per motoralternativ.
2. Lägre skatt (hundralappar/tusenlappar)
3. Mindre buskörd (om begagnad bil)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 25 mars 2018, 21:41:08 »

Precis.
De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.
På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.
Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.
Varför inte köpa en kraftigare motor från början?
Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.
Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 mars 2018, 17:14:19 »

Tror inte dom bara pillar lite det är ju främst turbo bilar som är gynnsamma att chip trimma och man höger laddtrycket vilket ger effekt ökning men då får man i många fall köra på 98 oktan. Hur mycket effekt det gör beror ju på vilka marginaler tillverkaren lämnat när dom konstruerade bilen sen lär det skilja en hel del hur man mäter effekten tex hur lång tid den kan lämna max effekt innan styren tvingas dra ner effekten igen.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 25 mars 2018, 16:31:59 »

BMW orginaltrim ger eller rättare sagt gav senast jag kollade ca 15-20 hk men då bytte man intercoolern också. Det finns en anledning till varför man inte bara pillar lite på parametrarna och får ut 50hk.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 24 mars 2018, 23:13:29 »

Skoda octavia har ju exakt samma motorer som VW och Audi, dvs halva Sveriges bilpark, så det verkar konstigt att dom inte har det 'på hyllan'.

Lite mystiskt är det. Men nu råkar min bil vara en 2009:a som är uttagen 2010 (jag trodde att jag hade en 2010:a), och för årgångarna 2010- fanns det färdig mjukvara. Kan ju vara så att man bytte styrbox just då. VW-koncernen har ju ibland en väldig massa varianter på både det ena och det andra...vet jag själv av erfarenhet. Ibland går det inte ens att läsa ut vad som sitter i bilen om man vet modell och årsmodell.

Jag tror inte på boxarna eftersom de förvränger signalerna till motors dator. Bättre att gå in i datorn och ändra programmeringen, precis som BMW gör med M Performance och Volvo med Polestar.

MVH/Gano
Skrivet av: Karis
« skrivet: 24 mars 2018, 17:38:36 »

Ja de här trimboxarna för bl.a diesel finns det fullt utav på nätet, här några exempel:
http://www.dieselkraft.se/
http://www.kcr.se/effektboxar/diesel
http://www.tekniktema.se/newcarsearch.php

Men det är egentligen ingenting att ha eftersom de går in och manipulerar dieseltrycksignalerna till motorstyrdatorn. Man lurar helt enkelt bilens originalsystem till att spruta in en annan mängd bränsle. Det gör ju i sin tur att tex rening av partikelfiltret inte fungerar optimalt eftersom motorstyrdatorn tror att den sprutar in en viss mängd bränsle, men verkligheten är en annan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 mars 2018, 13:09:44 »

Har ingen koll på hur det funkar med bilar men vet att tex på Mercury båtmotorer för några år sen så var 75hk 90hk samt 115hk samma motor fast med olika mjukvara som naturligtvis gick att uppgradera från lite olika håll.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 24 mars 2018, 11:21:01 »

Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Det är ju precis det tillverkarna gör.

Du har nog missuppfattade frågan!!
Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare?
Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder. dontknow

Att programmera in en effektfullare motor ifrån början är INTE dyrare, det finns andra orsaker. ;)
   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 mars 2018, 07:09:48 »

Skoda octavia har ju exakt samma motorer som VW och Audi, dvs halva Sveriges bilpark, så det verkar konstigt att dom inte har det 'på hyllan'.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 23 mars 2018, 18:12:02 »

Hej

Tydligen hade BSR ingen mjukvara för just min modell. Så jag får vänta 1 vecka till. Kanske förståeligt, för VEM trimmar en sån extrem Ove Sundberg-bil som en Skoda Octavia? Jag bryr mig inte så mycket, har plockat fram racercykeln och susar fram och tillbaka till jobbet. ;)

MVH /Gano
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 mars 2018, 16:19:29 »

Sen har ju biltillverkaren avgaskrav att förhålla sig till (även om det fuskas en del så måste dom ju uppfylla kraven i EU-körcykeln). De chiptrim som säljs på eftermarknaden uppfyller troligen inte kraven.


Kanske motortillvekarna tror att "trimmade" motorer har kortare livslängd? Så var det i alla fall i min ungdom, att dess mer en motor trimmades dess kortare livslängd fick den  Sc:,h

Trimmet i sig borde inte förkorta livslängden, men det inbjuder ju till sportigare körning...
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 23 mars 2018, 07:45:03 »

Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Ni behöver inte svara om ni inte har ett unikt argument, tummenupp för jag har redan hört alla andra hittepåhistorierna! *roflmao*


De slimmar ofta antalet olika fysiska motoralternativ och styr som Rickard säger prestandan med mjukvara/turbos istället. Det gör att tillverkaren kan massproducera en 2L-motor, som då täcker hela spannet mellan D2 och D5 (120-235 hp), som i volvos fall med 2-litersdieslar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 mars 2018, 07:07:52 »

Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Ni behöver inte svara om ni inte har ett unikt argument, tummenupp för jag har redan hört alla andra hittepåhistorierna! *roflmao*

Det är ju precis det tillverkarna gör.
Ta KIA som ett exempel, deras 1.7 liters diesel finns i en version med 115 hk och en med 141 hk.
Volvo har väl exakt samma motor med effekt från ca 150 hk (Vet inte hur klen deras klenaste 2.0 motor är) till långt över 200 hk i sitt ordinarie utbud.
Tror knappast att KIA eller Volvo räknar med att de mer effektstarka skall ha avsevärt kortare livslängd.
Skrivet av: boek
« skrivet: 22 mars 2018, 23:31:12 »

Ja det är väl helt klart att en trimmad motor som dessutom körs hårdare får kortare livslängd. Motorslitaget står i direkt proportion till ökad belastning och höjda varvtal. Vad är det som är så svårt att förstå?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 mars 2018, 23:19:52 »

Kanske motortillvekarna tror att "trimmade" motorer har kortare livslängd? Så var det i alla fall i min ungdom, att dess mer en motor trimmades dess kortare livslängd fick den  Sc:,h
Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 mars 2018, 21:24:44 »

Bra fråga, men efter VW-skandalen verkar det som det går att få ökad effekt och minskad förbrukning med lägre utsläpp. Förbryllande nog.
Förr var det väl så enkelt att motorer ofta var strypta för att minska utsläpp eller begränsa prestanda.
På allt från moppar till suvar.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 22 mars 2018, 18:59:39 »

Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Ni behöver inte svara om ni inte har ett unikt argument, tummenupp för jag har redan hört alla andra hittepåhistorierna! *roflmao*
Skrivet av: JNF
« skrivet: 22 mars 2018, 17:53:49 »

 tummenupp
Skrivet av: Gano
« skrivet: 22 mars 2018, 16:01:25 »

Hej

Ibland går inte hissen hela vägen upp. Upptäckte att det låg en BSR verkstad 2 km hemifrån, visserligen nyöppnad men ändå. Lämnade in bilen på tisdag EM. De plockade ur min styrenhet och skickade den på avkryptering. Hoppas den blir klar på fredag, ser fram mot detta.

MVH/Gano
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2018, 06:39:39 »

Nej, det är säkert så, kanske bättre då att göra som Top Gear-killarna, sätta in en dieselgenerator i skuffen om man ska åka långt och det inte finns laddningsmöjligheter.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 18 mars 2018, 21:41:03 »

Jag har funderat en del på att ta fram en räckviddsförlängare med universalfäste som man kan koppla på ett bakhjul för att driva elbilarna framåt när så krävs.
En briggs&stratton på 5 hk som driver ena bakhjulet vi någon finurlig koppling som man fäster i fälgen eller fälgbultarna.
Själva motor och sånt spänns fast i takrelingarna, hjulhusen, koffertluckan eller nåt sånt.  ::)

Men rent generellt, det blir ju inte krångligare än att köra snöskoter t.ex. - dom kan man ju inte tanka hur som helst.
Det gäller alltså att planera eller ha med sig extra energi i någon form.
Kommer väl att finnas reservdunkar med el förmodligen...

Kom ihåg var ni såg den först.
Kanske 3 extra mil/dunk a 20 kg?

Min bil går inte att släpa eller skjuta på så som du tänkt.
Skrivet av: JNF
« skrivet: 14 mars 2018, 19:35:16 »

Varför skulle dom inte vara bra? I princip gör dom ju samma sak som om du byter programvaran.
  Nu pratar jag ju kanske lite dåtid men har mest erfarenhet av Vag/Volvo TDI modeller med vp37 diesel pump det enda en trimbox gör på dom är att lura bilen att ge mer diesel med hjälp av ett motstånd på signal kabeln(som förövrigt går fixa själv under hundralappen  ::). Utan att ta någon som helst hänsyn till temperaturer, turbotryck osv...

 Visst det fungerar men tror inte det är bra för motorn i längden. Men att läsa in ny programvara som tar hänsyn till alla parametrar är att föredra. Visst dagens boxar är kanske mer "smarta"?
Skrivet av: perra83
« skrivet: 14 mars 2018, 19:32:31 »

Köpte mjukvara från RICA när sambon hade en Volvo C30 D3. Den fick 201hk och 451Nm. Den blev riktigt rå och drog till varvstopp.
Nu har vi bara en bil en V60 D5 som vi tog Polestar till. 233hk 500Nm. Den går bra den med och reggad med den nya effekten  :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 mars 2018, 19:10:06 »

Hej skulle definitivt rekommendera varianten då du läser in ny programvara via diagnos uttaget( tex bsr) .. Boxar som du “lurar“ motorn med tror jag inte är bra i längden iaf.mvh Jocke

Varför skulle dom inte vara bra? I princip gör dom ju samma sak som om du byter programvaran.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 14 mars 2018, 17:42:03 »

Hej

Kollade på BSR:s chiptrim. Tydligen måste min bil dekrypteras innan man kan installera mjukvaran, måste utföras hos en aktoriserad verkstad. Låter dyrt och omständigt...och 12 mil bort...men jag drog ett mail så får jag se.

MVH/Gano
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 mars 2018, 17:21:15 »

Kväveoxiderna går väl upp i skyn av de där, bryr man sig om sånt kanske man skall fundera på huruvida man skall göra det eller ej.
Men visst, en skitig bil ytterligare gör ju ingen skillnad.
Kväveoxiderna går väl upp med snåltrim? Det blir väl CO2 och partiklar som går upp med effekttrim. Fast de har väl skruvat både här och där antar jag.  dontknow
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2018, 08:28:27 »

Jag har funderat en del på att ta fram en räckviddsförlängare med universalfäste som man kan koppla på ett bakhjul för att driva elbilarna framåt när så krävs.
En briggs&stratton på 5 hk som driver ena bakhjulet vi någon finurlig koppling som man fäster i fälgen eller fälgbultarna.
Själva motor och sånt spänns fast i takrelingarna, hjulhusen, koffertluckan eller nåt sånt.  ::)

Men rent generellt, det blir ju inte krångligare än att köra snöskoter t.ex. - dom kan man ju inte tanka hur som helst.
Det gäller alltså att planera eller ha med sig extra energi i någon form.
Kommer väl att finnas reservdunkar med el förmodligen...

Kom ihåg var ni såg den först.
Kanske 3 extra mil/dunk a 20 kg?
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 14 mars 2018, 08:19:51 »

Vänta bara tills ni kör elbil med massor av hästar och måste hushålla med kwh för att komma fram och tillbaka  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2018, 07:03:35 »

Kväveoxiderna går väl upp i skyn av de där, bryr man sig om sånt kanske man skall fundera på huruvida man skall göra det eller ej.
Men visst, en skitig bil ytterligare gör ju ingen skillnad.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 13 mars 2018, 20:59:41 »

Hej

Börjar tröttna på min Skoda 1,6 diesel. 105 hk räcker ju, men bara nätt och jämnt.

Om man vill ha lite mer kraft, ska man då satsa på ett BSR chiptrimset eller ska man köpa en sån där låda? Min grabb köpte en BSR chipsets till sin Golf GTI, och fy f*n; från 200 till 250 hk. Konstigt nog gick motorn mjukare också, och vridmomentet ökade dramatiskt.

MVH/Gano

Do it om du VÅGAR/har råd!

Jag optimerade vid en lokalt belägen Ecotuning min 2012 V50 D2 (1.6l turbodiesel) från 115->130hp/270->315Nm. Blev en djävla skillnad i bilens beteende kan jag säga. Från relativt trött till pigg! Kanske inget monster, men jag är nöjd iaf!  Ca. 5000kr kostade det.
Skrivet av: JNF
« skrivet: 13 mars 2018, 20:38:19 »

Hej skulle definitivt rekommendera varianten då du läser in ny programvara via diagnos uttaget( tex bsr) .. Boxar som du “lurar“ motorn med tror jag inte är bra i längden iaf.mvh Jocke
Skrivet av: Gano
« skrivet: 13 mars 2018, 20:27:48 »

Hej

Börjar tröttna på min Skoda 1,6 diesel. 105 hk räcker ju, men bara nätt och jämnt.

Om man vill ha lite mer kraft, ska man då satsa på ett BSR chiptrimset eller ska man köpa en sån där låda? Min grabb köpte en BSR chipsets till sin Golf GTI, och fy f*n; från 200 till 250 hk. Konstigt nog gick motorn mjukare också, och vridmomentet ökade dramatiskt.

MVH/Gano

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!