Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 omvänd tempdiff pÃ¥ köldbärare in/ut  (läst 5101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej,

Har precis flyttat in i ett 190 m2 hus med en IVT 495 där kollektorslangen går ner i en brunn.
Jag var intresserad av vad jag får ut av köldbäraren så jag mäter in och utgående temp genom att mäta under isoleringen direkt på rören vid infästningen i pannan.

 Det jag kan konstatera är att jag skickar ut ca: 8-9 grader och jag fÃ¥r tillbaka ca: 5-6 grader. I min värld sÃ¥ hÃ¥ller jag pÃ¥ och värmer vattnet i min brunn istället för i mitt hus?! Temp pÃ¥ GT10 (fast mätare inkommande köldbärare) är runt 4 grader.

 Jag har kollat flera dagar nu och förhÃ¥llandet mellan temp in och temp ut är alltid Ã¥t fel hÃ¥ll.......känns som jag borde dra utgÃ¥ende slang direkt till inkommande och skippa att köra ut köldbäraren i brunnen....

 Skulle gärna fÃ¥r detta kommenterat av er experter....mycket tacksam för svar.... tOOmten

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2014, 09:53:43 »
Det låter som om det är växlade märkningar in/ut eller felkopplat inne i maskinen. Kan du följa upp rören (flexslangarna?) inne i pumpen? Flödet ut från cirkulationspumpen skall ju gå till "köldbärare ut"
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2014, 10:45:22 »
Hej,

Jag hoppas det också....men det är två anslutningar på vänster baksida. Den det inkommande går förbi expantionskärlet för glykolen och är därmed lite böjt osv. Det utgående går rakt ut. I pannan finns GT10, som mäter inkommande temp och den ligger runt 4 och de korrelerar samtidigt väl med mitt egna uppmätta värde (även om mitt är 1-2 grader högre). Om jag har ca: 4 grader in så måste ju det utgående röret ha lägre, men det finns ingen temp jag mätt som är under eller i närheten av 4....utgående är 8-9 grader...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2014, 10:49:18 »
Vad har du för temperaturer in och ut om du bara kör cirkulationspumpen en stund?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2014, 10:55:41 »
Just det.....hade en kylkille ute igår....som inte kunde förklara det jag frågar om....han snackade om återladdning, etc. Men jag kan knappas återladda samtidigt som pannan producerar varmvatten..

Lite osäker, men jag har för mig att när han bara körde cirkulationspumpen så var både in och ut samma som frånluften, dvs ca: 10-12 grader.
Alltså både inkommande och utgående brine hade samma temp som luften jag skickar ut från pumpen......men lite osäker....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2014, 10:58:35 »
Om du bara kör cirkpumpen så skall väl frånluften vara samma som rumstemperaturen? Kör cirkpumpen men inte kompressorn en stund och mät temperatrurerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2014, 11:05:11 »
På 495:an så går inkommande braine in i en växlare mot frånluften (avluften) så den kyls. Men på min fd. 490 så var det som du skriver.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2014, 11:07:49 »
Ja, jag funderade lte mer på konstruktionen... När du kör cirkpumpen (och fläkten som alltid är på) så värms brinen av frånluften (och frånluften kyls av brinen) så då är det helt normalt att temperaturen höjs och att den ungefär motsvarar avluftens temp.

Förmodligen är det så att förvärmningen av brinen med frånluften ger en större tempökning än avkylningen av brinen i förångaren. Det kanske är helt normalt, eller så ger kompressorn för dålig effekt? Nån som har en 495'a kanske kan svara på det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2014, 11:35:40 »
Hmmmm, det du skriver är just det jag inte hoppas på:) För i så fall kan jag ju lika gärna skippa brunnen och istället ansluta in och utgående direkt till varandra....det är ju dumt att värma vattnet i brunnen....jag hoppas några 495 ägare ser detta bara. Vore mycket intressant att vet. Men hur som, tack för ditt resonemang!!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2014, 14:05:17 »
Har du kollat om värmepumpen (kompressorn) gick när du mätte dina temperaturer? Om den inte går (eller går mycket dåligt som Purjo skriver) så är det inte konstigt om utgående temp ökar (pga att värmen sugs ur frånluften).

Men om kompressorn går så borde den reducera brine-temp mer än vad frånluften kan värma den skulle jag tro...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2014, 14:31:14 »
Kompressorn går i princip hela tiden och lampan som visar att varmvatten produceras är tänd, så när jag mätt mina temperaturer så har kompressorn varit på....

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2014, 15:00:08 »
Du kanske kan posta lite siffror från de olika givarna i VP när kompressorn går här, så kan någon insatt hjälpa till och se om din kompressor verkar funka som den ska (så att den inte t ex mest går på eltillskott).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2014, 22:22:20 »
Eltillskottet har inte varit aktivt någon gång ännu sedan 1 december vad jag har sett. Å andra sidan har inte temperaturen varit under 5 grader här i götet.....

Men man kanske inte behöver fundera så mycket över olika saker inne i pannan. Man kan se den som en black-box och bara betrakta temp på in och ut när det gäller köldmediet. Och då är det alltså varmare ut än in.

En tanke jag fick, kan pumpen för köldmediet gå åt fel håll?? Jag vet att jag mäter rätt rör, detta har jag verifierat med IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2014, 22:30:18 »
Det borde finnas nån pil på pumpen som visar flödesriktningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 495 omvänd tempdiff på köldbärare in/ut
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2014, 15:50:20 »
En tanke jag fick, kan pumpen för köldmediet gå åt fel håll?? Jag vet att jag mäter rätt rör, detta har jag verifierat med IVT.

Pumpen är ju enfas, den går inte att ändra riktning på. Även om den skulle snurra åt fel håll så tror jag inte att den pumpar åt andra hållet...
Men den kanske är monterad åt fel håll? Kanske från fabrik annars är den kanske utbytt?
Vad mäter du temperaturerna med? Hur djup är brunnen? Jag tycker att 8-9 grader låter högt när kompressorn går nästan konstant. Att eltillskottet inte går betyder ju att den ger skapligt med effekt i alla fall. Kompressorn ger ju 4kW.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!