Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 reparera eller byta ut?  (läst 1361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
F750 reparera eller byta ut?
« skrivet: 19 oktober 2023, 12:27:49 »
Upplever hög hetgas,  lÃ¥gtryckslarm, lÃ¥g förÃ¥ngartemp, lÃ¥ga Hz men hög avluft pÃ¥ vÃ¥r F750 frÃ¥n 2010.

Har avisat manuellt och konstaterat att allt jag kan påverka är normalt.

Reparatör har nu konstaterat att torkfiltret är igensatt med resultat att förångning sker på fel ställe...

Byta torkfilter rekommenderas tydligen inte längre då grundorsaken till problemet inte åtgärdas om inte alla kylkomponemter byts. Skall få offert på nytt "överskåp", säkert ingen billig affär...

Vad säger forumet, byta torkfilter (+ annat) och hoppas på ett par års drift till eller byta "överskåp" och sova gott om nätterna?
« Senast ändrad: 19 oktober 2023, 12:29:29 av ontop »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2023, 18:26:55 »
Byt modul eller allt innehåll beroende på pris, förmodligen ungefär samma.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2023, 05:16:38 »
Mest troligt behöver du bara byta torkfilter och expansionsventil, nya moduler brukar inte finnas att köpa till 750, inte tidigare i alla fall.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2023, 07:09:55 »
Ajdå, tråkigt,

Jag minns alla spännande inlägg om försöken med att få bukt med långa avfrostningar och isklumpar. Hur har den delen fungerat genom åren?

Med vänlig hälsning, Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2023, 08:13:17 »
Moduler var tydligen något som börjat säljas nyligen, typ 40 000 plus moms.

Anledningen till att torkfiltret satt igen kan ju skapa samma problem även efter att det är bytt, trist att byta först torkfilter och expansionsventil för att ett år senare behöva byta kompressor/förångare. En ny modul kommer ju sannolikt ge 10-15 bekymmersfria år till under förutsättningen att resten av värmepumpen inte packar ihop...

När det kommer till avfrostningarna så har pumpen bara någon enstaka gång de senaste 4 åren tagit lång tid på sig.

Generellt kan jag tycka att 13 år är lite i underkant vad man borde kunna förvänta sig.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2023, 15:46:23 »
Lite samma som för comfortzone, där blir det tydligen också byte av modul om kompressor eller så går sönder. Och till skyhög kostnad vad jag förstått

Peppar, peppar har vår pump hållit fint så här långt, också 13 år (installerad sep 2010). Igår gjorde jag rent avloppskanalen till golvbrunn plus slangen i pumpen för smältvattnet. Inte världens roligaste men det är väl det jag gjort, andra gången nu totalt men det var inte igensatt, enbart löpande underhåll. Och mer än 13 år tycker jag också man bör kunna förvänta sig

Frågan är varför torkfiltret satt igen?? Vad kan sådant komma sig av?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2023, 07:58:38 »
Problemet med dessa pumpar, är att expansionsventilen brukar bli dålig, och får du höga hetgaser så är det mest troligt koks i torkfiltret, som gör att det sätter igen.
torkfilter kostar 268+ moms
expventil  1118 + moms
kompr 9122 + moms

om arbetet tar 8h ( vilket det inte brukar ta) så kostar allting 21055 kr ink moms utan rot och försäkring.
Är vänstersidan på pumpen helt åtkomlig, så tar det max 6h, går inte pumpen komma åt från vänster sidan, så måste modulen lyftas ner, och det tar längre tid.
Inte skulle jag köpa en helt ny modul i alla fall

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2023, 08:29:35 »
DonPablo, jag tror du ska backa lite på F750-råden. Du har för lite erfarenhet av den. Den uppför sig inte som en traditionell kylmaskin vid stort haveri som gått för långt. Jag trodde inte på det själv och försvarade åsikter likt dina tills jag fattade att jag pratade med 20 års erfaren ren kyltekniker på Nibe serviceombud, då gav jag mig, jag hade fel. De är dyrare att laga än så, otroligt bökiga i sin allmänhet, komma åt och laga på ena sidan är inte på tal alls.
Förångaren ska bytas också så den blir ren igen. Gärna frigolitlådan med när man ändå tömt allt.

Det är många maskiner sålda och det är som med allt, ett fåtal får större fel, men när det händer är det omfattade.

Fördelen med byta hela modulen är att slippa ockupera kundens tvättstuga och ryka ner den med svetsarbete. Byta modul har kortare nertid också, är det kallt ute kan det vara skönt att få värme från rätt ställe så snart som möjligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2023, 11:32:12 »
Men...har @DonPablo inte rätt vad gäller bristande kvaliten på expansionsventilerna? Och i så fall, med dom följdfel som sedan uppstår är det ju en katastrof (för dom som drabbas alltså)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2023, 12:17:39 »
Expansionsventilerna är skit ja, men det är inget stort fel. Stora katastrofen är inte ett följdfel av expansionsventilen, tror jag inte. Jag ser inte sambandet.

Är det bara expansionsventilen så gäller det byta den före man koksar oljan.
Sen har vi för de olycksdrabbade stackarna, de internt sprickade kompressorerna efter bort åt ungefär 10 år (OVANLIGT! INGEN ANLEDNING TILL PANIK). Då koksar också oljan, men expansionsventilsbyte hjälper inte. Så man får börja där med byta bara expansionsventilen, det är inget stort jobb.

Men renovera en modul gör man inte på plats på 6h, eller vad herrn skrev, som annars skriver bra inlägg och röjer undan svammel - mycket bra.
Renovera är 8h 2 pers om de är inkörda på sysslan. Det blir 16h i bästa fall.
« Senast ändrad: 21 oktober 2023, 12:23:43 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2023, 13:21:07 »
Blir väl att bita i det sura äpplet och beställa en modul, alternativet är att köpa en S735 men då är väl leveranstiden 6 mdr.
Totalekonomin för FLVP blir lidande om man under den förväntade livstiden skall betala 50% av pumpens införskaffningvärde i reparationer.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2023, 15:24:37 »
Byt fabrikat!?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2023, 20:55:06 »
Är vänstersidan fri på pumpen, så byter du kompressor, torkfilter och expansionsventil på 6h. Så pass många har jag reparerat. " man är 2 man när man lyfter upp och ner modulen, finns inte jobb för 2 pers på en så liten modul. Tar inte länge att riva isär modulen på en 750!
16h för att byta förångare kompressor torkfilter och expansionsventil, lät djävligt lång tid.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2023, 23:11:34 »
Jag återberättar bara, kanske jag ska vara tydlig med. 8h fysisk tid, men 16h betald.
Men det byts mer grejer, kondensorn ska bytas också, tror alltid frigoliten i exemplet. Har sett bilder på hela lådan fullständigt/nära tom. Tycker 6h låter slarvigt faktiskt. Men det går väl om man hoppar över en eller flera; slarvar med egen hälsa, ordentlig tömning, avgradning/rengöring, schysst vacuum, täthetsprov, läckagesökning, buntning, antiskrammel/framtida kabelskav, uppmätt igångkörning, perfekt luftning innan överlämning till kund etc.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 reparera eller byta ut?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2023, 03:34:29 »
8h fysisk tid, men 16h betald tid? Det behövs 2 man i en till 1,5h när modulen skall lyftas ner, sen är det enmansjobb. 740 gram köldmedia tar inte länge att suga ut, medan det töms, så river man plåtar med mera på modulen.
Har du repat många moduler?
Jag har ingen anledning att sitta och ljuga, jag jobbar dagligen med detta!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!