Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätning av fukt i krypgrund  (läst 11191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morando

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Mätning av fukt i krypgrund
« skrivet: 06 april 2009, 14:32:53 »
Hej alla!
 Första inlägget här...

Har sedan nyår börjat att logga RH och temp i krypgrund o även på kallvind, för att se vad vi har för värden och då i slutändan avgöra om det behöver åtgärdas på något sett.
En sak som redan verkar vara ett mönster är att RH i grunden flyger upp och ner ganska ofta. Värdena pendlar mellan 49% och upp till 85% som lägst och högst. Blåser det 5-6 sekundmeter ute sjunker RH ganska omgående, detta märks tydligast efter ett regnväder.
Medelvärdena för månaderna är dock:

        Jan 73%
        Feb 75%
        Mars 69%
Tempen ligger däremot ganska stilla, det rör sig om 1-2 grader upp eller ner.
Samma fenomen inträffar på kallvinden, fast där når tempen nära nog innomhus temp en solig dag och RH rasar till betydligt trevligare värden. Pendlar mellan 30-60% på en 3-månaders period. Hoppas och antar att ev fukt torkar ut på vinden en dag med sol och lite vind, här vid kusten blåser det gärna lite mer om det är en solig dag jämfört med en mulen.
När jag tittat runt i grunden kan jag inte se något som ser misstänkt ut och det luktar inte mysko på något vis heller.

Jag har varit nere i grunden och mätt med en fuktkvotsmätare på balkarna och fick ett värde på 25% är det bra eller dåligt?
Vad bör ett medelvärde ligga på här?
Är det att föredra att värdena åker upp och ner eller är det bättre om det ligger mer stilla?
NÃ¥gon annan som gjort samma erfarenhet?

                                                     MVH Morando
CTC EcoEl inköpt Nov-10
Luft/Luft värmepump från Foma
Braskamin Contura 510
Solvärme till utomhuspool
Loggar i stort sett hela huset!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 06 april 2009, 16:18:48 »
I sommar när du blir varmare ute än det är i krygrunden kommer du att få fukthalter på 70-100% beroende på väder.
Det har alla som har uteluftsventilerad krypgrund.
Lika bra att investera direkt om du bryr dig om riskerna.

Hur vinden fungerar vet jag inte, den värms ju upp av solen på ett helt annat sätt, men visst är där också 100% fuktighet mellan varven, på hösten brukar det ju droppa vatten från plåttakens undersida... Det är ju också därför man har kondensskydd under plåten, så att kondensvattnet inte skall droppa ned på isolering eller annat som du har på vinden, men som sagt, vindar finns i alla möjliga sorter så det är svårt att säga hur just din vind är konstruerad med tanke på fuktfällor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad morando

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #2 skrivet: 06 april 2009, 17:24:40 »
Huset är ett Gullringshus byggt -90. Taket/Vinden är av den vanliga sorten med rött taktegel som ligger på ribbor. Under ribben sitter det masonit som är monterad omlott, det finns även en rejäl luftspalt mellan taktegel och masonit. Sedan är det inte mer i taket. På vindsgolvet ligger ca 40 cm lösullsisolering med en ångspärr mot innertaket.
Vinden är utan tvekan välventilerad, man ser dagsljus i luftspalterna ut mot kanterna, även nockventilation finns.
Om man är uppe på vinden en sommardag är där inte bara olidligt varmt, man känner riktigt hur luften rusar upp mot nocken. Skall bli kul att se vilka temperaturer som det blir här under sommaren.
CTC EcoEl inköpt Nov-10
Luft/Luft värmepump från Foma
Braskamin Contura 510
Solvärme till utomhuspool
Loggar i stort sett hela huset!

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #3 skrivet: 07 april 2009, 16:04:08 »
Fuktkvot på 25% i balkarna är alldeles för högt, borde ligga på max 15%...

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #4 skrivet: 08 april 2009, 09:35:28 »
Fuktkvot på 25% i balkarna är alldeles för högt, borde ligga på max 15%...

Håller med! När vi besiktade vårat hus mättes fuktkvot till 15% i syll och blindbotten. Detta menade besiktningsmannen var "på gränsen" och rekomenderade åtgärder som i första hand strypt ventilation, ny åldersbeständig plast på marken. (den gamla var trasig och låg lite "hullerombuller" och som sista utväg om RF inte sjönk -en avfuktare.

Vore jag du skulle jag kolla/mäta igen ev. med en annan fuktkvotsmätare, för 25% verkar vara alldedes för högt. Så här års brukar det inte vara speciellt fuktigt i krypgrunder, annat blir det på sommaren som rickard skriver, då kan det t.o.m bli närmare 100% RF.

Lycka till!
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad morando

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #5 skrivet: 08 april 2009, 17:02:44 »
Säkert en god ide! Kommer imorgon att låna hem en riktig mätare av bättre kvalite än min egna. Har haft den till att mäta fukt i veden.
PÃ¥ jobbet har vi 2000-kronors varianten, som borde visa lite mer noggrant.

Jo, jag läste på annat ställe i forumet att 15-17% var ett hyggligt värde att försöka hålla sig under. Får hoppas att man hamnar där någonstans.
CTC EcoEl inköpt Nov-10
Luft/Luft värmepump från Foma
Braskamin Contura 510
Solvärme till utomhuspool
Loggar i stort sett hela huset!

Utloggad morando

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #6 skrivet: 13 april 2009, 10:35:49 »
Fuktkvot på 25% i balkarna är alldeles för högt, borde ligga på max 15%...

Kollade med en "riktig" mätare och det gav helt andra värden.
Maxvärdet var 11%, och då mätte jag på lite olika ställen under hela huset.
CTC EcoEl inköpt Nov-10
Luft/Luft värmepump från Foma
Braskamin Contura 510
Solvärme till utomhuspool
Loggar i stort sett hela huset!

Utloggad morando

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #7 skrivet: 17 april 2010, 09:08:12 »
Då har det gått mer än ett helt år med loggning av huset.
Hur det har gått intresserar kanske ingen annan än mig, men trots det......

Kallgaraget håller ungefär samma fuktighet som uteluften året runt, dock NÄSTAN alltid 8-10 procent torrare än ute. Fukten i virket ligger ganska konstant på 2-5 procent, vilket är mitt egna förväntade värde.

Kallvinden är betydligt torrare än garaget och här spelar solen stor roll. En solig dag rusar tempen uppåt och RH faller som en sten. På morgonen kan RH ligga på 60% och efter ett par timmar med sol ligger värdet på 30%. Detta märks givetvis särskilt när det varit ett par dagar i rad med regnigt skitväder. Rh är alltid som högst under 2-3 timmar innan det ljusnar ute.
Fukten i virket påverkas knappt alls av RH-värdets upp och nedgångar utan även här ligger det i stort sett stilla och fint på låga värden. Ett tag trodde jag att jag mätte på fel ställe eftersom det inte blev lite mer alamerande siffor i mina diagram, men efter att ha flyttat runt givarna och mätt på olika ställen, har jag kommit fram till att allt är ok.
Även här ligger värdena som jag hade hoppats på.

Krypgrunden är givetvis fuktigast men, den får numera hjälp av en liten hemmabyggd luftsolfångare och mår även den bra. Det tog ett tag innan grunden torkade ut och visst var man tveksam i början om man hade gjort rätt, men nu funkar det kanonbra.
Krypgrunden är det ända ställe som jag har loggat/mätt under nästan två år. Allt har blivit bättre här men, jag skall fundera på hur det kan bli ännu bättre.

                             Morando
« Senast ändrad: 17 april 2010, 09:15:06 av morando »
CTC EcoEl inköpt Nov-10
Luft/Luft värmepump från Foma
Braskamin Contura 510
Solvärme till utomhuspool
Loggar i stort sett hela huset!

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Mätning av fukt i krypgrund
« Svar #8 skrivet: 22 november 2010, 08:26:01 »
Kan man få se en bild på din luftsolsfångare?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!