Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högt deltaT pÃ¥ Brine  (läst 17732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #15 skrivet: 04 april 2015, 18:57:28 »
Det som ledde till kompressorbytet var att gasen tog slut troligen pga korrosion på inloppsskarven till kompressorn som till sist orsakade läckage.

Har inte haft nån koll på pumpen hittills, 15 år har den gått.

Kompressor, torkfilter och brinepump byttes för två veckor sedan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #16 skrivet: 05 april 2015, 08:28:36 »
Du kan ha en tryckfall - en strypning pÃ¥ röret efter bulben av nÃ¥gon orsak  som gör att det kommer vätska ända ut ur evaporatorn och efter stypningen sÃ¥ blir det kallt när delar av kvarvarande kondensatet kokar upp av tryckfallet och eftersom det inte införs nÃ¥gon större värme pÃ¥ vägen sÃ¥ blÃ¥ser resterande kondensat i form av  droppar/film efter väggarna pÃ¥ rören hela vägen in i kompressorn.

Hur kan en strypning efter bulben medföra att att det kommer vätska ur förÃ¥ngaren? Vad som händer nedströms bulben kan gärna inte ha nÃ¥gon inverkan pÃ¥ expansionsventilen funktion. Passerar köldmedium i vätskeform den plats där bulben sitter är det nÃ¥got som är fel oavsett om det finns en strypning senare eller ej. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #17 skrivet: 05 april 2015, 12:28:06 »
Placerade en givare till  precis vid bulben. Tempen där är ännu kallare än vid kompressorinloppet. Tempen frÃ¥n bulben till kompressorn faller ca en grad. Just nu ligger det pÃ¥ 4-5 minusgrader C. Eut har ocksÃ¥ fallit under 0 C. Säkert pga brine har kylts ner till "normal" nivÃ¥ pÃ¥ ca 3 grader C efter pÃ¥föra nattens stopp.

Jag ringde installatören och de ska komma på tisdag och ta en titt. På telefon lät det som de ville skruva in expansionventilskruven ett halvt varv.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #18 skrivet: 05 april 2015, 13:45:53 »
Detta fick mig att slänga ett helt inlägg... ;-)

Med andra ord ledde det en hel del värme i röret ur evaporatorn och gav felvisning i din tempmätning - en grad fel här kan ge helt olika resonemanger och felscenariorer...

Att bulben är kallare än inloppet till kompressorn är ett gott tecken trots allt - är det samma sak på röret som kyler bulben ?? - hur ser det ut mellan bulben och expansionsventilens utlopp när det gäller temperatur ?? och vad har du för temperatur på inkommande kondensat till expansionsventilen (mät en dm före expansionsventilen och precis intill expansionsventilen)

Glide för R407C brukar anges till 4.5 grader C  men gäller bara om det är 32 grader inkommande kondensat mot 0 grader (och kallare) i utloppet pÃ¥ expansionsventilen - är det 20 grader inkommande kondensat mot 0 grader ut sÃ¥ är glide 5.33 grader C eftersom det inte behöver koka av lika mycket gas för att kyla sig själv till utloppstemperaturen och glide blir större ju mindre temperaturskillnad mellan inkommande och utgÃ¥ende pÃ¥ expansionsventilen - och är kondensatet nerkyld till samma temperatur som efter expansionsventilen sÃ¥ är glide 6.1 grader för R407C.

Det som också kan stöka till är tryckfall i evaporatorn då volymen gas är typ 4 ggr mer efter evaporatorn än det som blåser ut efter expansionsventilen och det trycket på utblåset i expansionsventilen komparerar på trycket i bulben och kan ge fel om det är mycket tryckfall i evaporatorn och därför ser man ibland en tryckutjämningsrör mellan expansionsventilen och utloppet på evaporatorn förutom bulben så att referenstrycket den mäter emot är trycket på utgående röret från evaporatorn och inte trycket innan evaporatorn.



 
« Senast ändrad: 05 april 2015, 13:54:13 av xxargs »

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #19 skrivet: 06 april 2015, 09:22:42 »
Ursäkta mig om jag orsakade onödig huvudbry a:gl

Nu har jag också registrerat mig.

Placerade om givare. En sitter 1 dm före expventil. En placerade jag på expventilen på den tjocka delen före förgreningarna. Jag flyttade bulbgivaren så att den sitter på röret och inte bulben, annars på samma ställe. Givaren efter expventilen sitter på samma ställe som tidigare.

Jag lyckades inte bifoga bilder på mätarna som jag tänkte men här är resultaten:

Ute 1 °C
Brine in 4 °C

Vid värmeproduktion
Framl 33
Returl 25

1 dm före expvent 26,8 °C
vid expventilen -3,0 °C
efter expventil -4,0 °C
vid bulben -5,1 °C

Vid VV-produktion

1 dm före expvent 42,4 °C
vid expventilen -2,5 °C
efter expventil -4,7 °C
vid bulben -4,2 °C
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #20 skrivet: 06 april 2015, 14:40:31 »
Antingen är TXV trasig eller totalt felskruvad - du har i princip ingen överhettning alls  och bara en grad överhettning som du verkar mäta, är lÃ¥ngt under av vad som behövs om det är R407C i systemet - skall man gÃ¥ frÃ¥n 26,8 grader i kondensat-temperatur innan txv  till 0 grader efter sÃ¥ mÃ¥ste överhettningen vara över 5.14 grader i delta om det inte skall följa med ut kondensat ut ur evaporatorn (R407C)   - är det kallare i evapratorn än 0 grader sÃ¥ sjunker överhettningskravet en smula, men med  27 grader varm kondensat sÃ¥ är 4.5 graders överhettning lite för lite om du har varm brine (sommardrift)  och kondensat under 30 grader en stor del av körningen och skulle nog snarare vilja ha den vid 5.5 grader delta.

Helt klart är det något som behöver kollas/justeras när det gäller TXV - frågan är om halvt varv justering räcker...


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #21 skrivet: 06 april 2015, 15:12:24 »
Vi får väl hoppas att montören inte utgår från antal varv när han justerar...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #22 skrivet: 07 april 2015, 11:38:44 »
Montören var här och fokuserade på brinedeltat och nu ska brinepumpen bytas till en kraftigare. Han ansåg att suggasen blir varmare efter bytet.

Bytet kostar mig inget så det är väl värt att prova.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #23 skrivet: 08 april 2015, 19:35:13 »
Det kan hjälpa med större flöde pÃ¥ brine om TXV är för överdimmensionerad och arbetar i sitt mest tillstängda läge och det ändÃ¥ är för mycket. Dock bör man kolla att TXV faktiskt fungerar och inte fastnat i nÃ¥got läge - har det gÃ¥tt mycket gasbubblor i kondensatet länge pga. köldmediebrist  sÃ¥ kan en sÃ¥dan nötas och fÃ¥ grader och kanter pÃ¥ sin reglernÃ¥l av vibrationerna av gasbubblorna och reglerar inte längre jämt och fint och steglöst... en mild knackning med mejselskaftet pÃ¥ TXV kan fÃ¥ den att hoppa till och det kanske blir bättre för stunden med mer överhettning men är ingen garanti att den reglerar som den skall senare.

...

gissar att denne vill prova med cir-pumpen först då man annars måste tömma systemet, hårdlöda in en ny TXV, vakumsuga och fylla upp, vilket säkert tar sin halvdag...
 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #24 skrivet: 17 december 2015, 13:02:18 »
Hur gick det???
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2016, 16:44:24 »
det gick så att montören skulle komma men gjorde det aldrig och till sist fick jag svaret att den brinepumpen som installerades under kompressorbytet är den starkaste som finns. undrar om det är slingan som borde åtgärdas eller skulle en ny pump fixa bättre flöde.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2016, 20:29:11 »
OK, då vet du vilken montör du inte ska använda...
Tror mer på att fokusera på delarna i kylkretsen, exv-inställning etc.
Samma läge nu på brine :dt:?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2016, 13:43:36 »
Brine in 3 grader
Brine ut -1,5 grader
Utetemp -17
Kurva 27

Pumpen går nu dygnet runt som det säkert ska också i denna kyla, har varit -20 i flere dagar.

Det läcker brinevätska nånstans från pumpen, märkte det just. Vätskenivån är väldigt låg i expansionskärlet, man ser det knappt. Montören lovade komma på måndag.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2016, 07:39:04 »
Det läcker inte brinevätska mer. Den ena kopplingen till brinepumpen var lös. Tog loss sidoväggen på pumpskalet så jag kom åt ordentligt.

Jag sade inte i mitt tidigare inlägg att det bubblade i glaset. Montörfirman ville vänta och först fylla på brinevätska. Det gjorde dom men det slutade inte bubbla. Två dagar senare orkade pumpen inte mera producera tillräckligt med värme, brinedeltat föll till 1 grad och till sist slog lågtryckspressostaten bort pumpen. Nästa morgon kom montören och vi konstaterade att kylmediet hade läckt. Det fanns ca 300 gram kvar i systemet. Innan montören tog ut resten av kylmediet sökte han efter läcka men kunde inte hitta stället. Så han pumpade ut det gamla mediet och satt in nytt ca 1400 g + ett färgämne. Färgämnet kan ses med UV-lampa och lär ska vara ett säkert sätt att hitta läckan. Han kommer i slutet av nästa vecka och undersöker. Det måste vara en minimal läcka eftersom det har tagit 9 månader för 1100 gram att läcka ut. Det är ca 5 gram per dygn.

Det ska bli intressant att se var läckan är, om det är på samma ställe som montören reparerade i mars (vid torkfiltret) eller på ett nytt ställe.

Nu är brine deltat 5,5 graderC (in 2,3 ut -3,2), värmeslingans delta 7 grader och ute är det -15. Lite högt brinedelta alltså ännu. Jag försökte försiktigt föreslå att det kanske är fel på expansionsventilen, han ska kolla det bara vi får pumpen tät igen. Hur kollar man en exp.ventil?

Det är inte R407C insatt utan R404. De hade i misstag fyllt på R407C initialt men bytte ut det till R404 som det ursprungligen var.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2016, 23:21:40 »
En modern köldmediedetektor (och en sÃ¥dan skall de ha och använda om de är värda sin köldcertifikat) skall kunna hitta en läcka pÃ¥ 3 gram per _Ã¥r_ (eller motsvarande 3 ppm köldmedie i luft )  - 5 gram per dag (ca 2.5 liter gas/dygn utläckt)  är att klassa som en enorm läcka som ligger typ 700 ggr högre än detektionsgräns...

(jämför med etymerkaptan - det man luktsätter gasol med,  0.00019 ppm räcker för att det skall kännas i näsan, sÃ¥ en köldmediedetektor som känner 3 ppm är egentligen inte alls känslig utan är närmast luktdöv...)

Men har man problemet att det är spricka i nÃ¥gon rör som är helt tät mestadels av tiden men ibland  läcker rejält pga. vibration eller termisk spänning sÃ¥ är det svÃ¥rfunnet, eller om gasen gÃ¥r in i nÃ¥gon brine-rör mm. - men om det läcker ut i luft sÃ¥ borde en loggande köldmedie-mätare över natten kunna se det om och när i driftcykeln det sker om pumpen är källarutrymme och kanske lite sämre ventilation där.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!