Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..  (läst 35033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirisch

  • Gäst
Eirisch
Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« skrivet: 27 december 2014, 14:28:26 »
Halloj!
Äntligen verkar jag ha hittat ett ställe där man kan fråga om saker och folk fortfarande är aktiva.
Jag har precis (för 1 månad sen) fått ett 6000 AW Luft/Vatten system instalerat.
Vi har nu ungefär -13 grader utomhus och baksidan på utedelen är helt täkt av is.

Jag hade instalatören här på juldagen då jag hade samma problem och den sköt bara till EL hela tiden då den inte kunde få luften att passera igenom
Den ska ju frosta av sig själv den här och den känns spontant som den borde klara mer än -13.. Eller?

Den lever ju också sitt eget liv denna. Det kan ju vara så att jag bara missar varje gång den frostar av. Men man kan ju inte sitta och glo på den hela dagen heller..

När instalatören var här så kastade vi varmvatten över utedelen och den mådde genast bättre.
Han fick också fram någon form av "Service Meny" där han kunde göra en manuell avfrostning..
Är det någon som vet hur man får fram den menyn?

Kan min utedel redan ha "packat ihop" och är den då fel instalerad?

MVH
Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #1 skrivet: 27 december 2014, 15:00:14 »
Hej!
Jag har för mig om att avfrostningen styrs av givare T11/T12 om jag inte har helt fel?
Kan du läsa av dom?

Tyvärr är manualen alltför usel för att upplysa var man hittar manuell avfrostning, hoppas nån annan kan detta?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #2 skrivet: 27 december 2014, 15:53:43 »
Nä man har gömt massor med inställningar i det nya systemet så manuell avfrosning ligger i någon installatörs menu

Men vi kan göra ett försök
Håll inne menu knappen för att komma till service läget

Bläddra dig ner till i första hand "Diagnos" och välj "Övervakningsvärden" och välj därefter värmepump
Leta reda på temperaturerna
TL2 (T12 i gamla systemet)
TR3 (T11 i gamla systemet)
Skriv upp värdena, det borde vara samma logik som innan att vid ute temp 0 grader får diffen TL2-TR3 inte bli mer än x grader för att trigga avfrostning.

Ser temparna konstiga ut?
Bläddra dig då tillbaka till "Diagnos" och välj funktionstest
Aktivera funktionstest (den kör en koll av alla komponenter)

Annars vet jag faktiskt inte.
Du kan prova att hålla inne ratten mer än 10sek och se om det dyker upp någon gömd menu.
prova även att hålla en knapp åt gången intryckt i 10sek (fav,menu,info,retur) jag tror inte det ligger under varmvattenknapparna men man skall inte vara för säker.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Eirisch

  • Gäst
Eirisch
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #3 skrivet: 27 december 2014, 16:10:23 »
Hej igen
Tack för era svar hörrni
Jag fick till en manuell avfrostning efter att ha hållit inne meny knappen och då kommit in i service menyn..
För att göra det: Service meny/Värmepump/Manuell Avfrostning, PÅ
Utifall någon mer frågar ; )

Det enda jag hittade om det där med Temp diffar är
tc3/tc0 värme 7 grader
tc3/tc0 kyla 3 grader

Kollar jag på fel sak ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #4 skrivet: 27 december 2014, 20:11:57 »
Hej!
Jag tror det är TL2 och TR4 som motsvarar utetemp vid förångare och förångartemp.  Sc:,h
De visas nog inte som en diff utan man får läsa av dom var för sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #5 skrivet: 27 december 2014, 20:35:49 »
Bra att du hittade tvångsavfrostningen.
Hoppas bara du slipper använda den och att systemet klarar det själv hädanefter.

Diffen TC3/TC0 på 7 grader har inte med avfrostningen att göra utan jag tror att det är hur mycket tempen får diffa innan kompressorn ökar effekten.
TC3 är Temperatursensor värmebärare ut och
TC0 är Temperaturgivare värmebärare retur

Sen tror jag inte TR4 är inblandad heller då den är för kyldrift
Citera
[TR4] Temperatursensor förångare retur (vätska) kyldrift

TR3 är "Temperatursensor kondensor retur (vätska) värmedrift"
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #6 skrivet: 27 december 2014, 20:41:00 »
Annars är det TR5 som sitter på sugsidan av förångaren vid värmedrift som styr avfrostningen, men TR4 är samma som gamla T11.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #7 skrivet: 28 december 2014, 00:15:52 »
Hej vänner

Sällar mig till den stolta skaran som har en nyinstallerad Bosch Compress 6000 AW7 utan fungerande automatisk avfrostning. Eftersom jag är hängiven värmepumpsforumdeltagare noterade jag att andra hade problem med avfrostningen. Kontrollerade larmloggen och noterade ett larm A01/5378, varning Z1 Avfrostningsfel i utedelen, se bifogad bild. Noterade under eftermiddagen att det pågick avfrostning/varmvattenladdning/påkallat-värmebehov/eltillskott enligt displayen. Gick ut och noterade att förångaren var nästan helt igensatt av is. När allt var över studerade jag kondensorn igen och konstaterade att inget hänt. Initierade en manuell avfrostning som fungerade väl.

Strax innan 24 nu på kvällen noterade jag att utedelen lät som en spitfire från världskriget och gick ut för att kontrollera. Allt gick tillsynes på maxfart och förångaren var ganska exakt 100% igensatt av is. Oljudet kom sig av turbulens i fläkten när den försöker suga vakuum (sarkasm) i värmepumpen. Initierade manuell avfrostning igen vilket återigen fungerade väl. Känns som om vi behöver bättre insyn hur styrningen fungerar. Blir att kontakta Bosch på måndag.

« Senast ändrad: 28 december 2014, 01:01:24 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Eirisch

  • Gäst
Eirisch
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #8 skrivet: 28 december 2014, 06:07:33 »
Oj.
Då verkar det som att vi har samma problem du och jag.
Jag skickade precis iväg ett mail till en "närliggande" servicetekniker på Bosch får se vad dom säger.
Det känns ju inte som att utedelen kan stå ut med hur mycket som hellst heller.
Körde en manuell avfrostning nu igen på morgonen just för att Elen körde all värme och jag tror jag läste i manualen att utedelen inte mår så bra av att stå still..

MVH

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #9 skrivet: 28 december 2014, 09:30:09 »
Var ute och kikade vid 08:00 och konstaterade att det var ganska mycket is men att fläkten kunde suga luft utan besvär - vilket förefaller vara normalt. Avfrostningen verkar ha fungerat under natten - se bifogad bild. Vid 00:00 gjorde jag en manuell avfrostning, sen har den kört en vid 03:15 och en vid 06:25.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Permartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #10 skrivet: 28 december 2014, 10:59:38 »
Så ni som har bosch kan avfrosta manuellt iaf min ivt finns det i menyn men går ej att trycka på även pratat med ivt om detta å de hade dom noterat på flera..

Är ca -14  hos mig å den vägrar starta en air x 70 ska ju va i de närmaste likadan.
Helt ren från is får bara flera olika larm... efter flera upprepade försök går ej att kvittera larmet 5567 utan måste starta om maskinen så det försvinner,  försökte flera omstarter vid ca -7 utan resultat larmar 5566 å efter 3 larm blir det 5567 å går ej att kvittera...

I felsökningsträdet står det att expansionsventilen kan behöva bytas bland massa andra saker naturligtvis, hoppas bara inte att det är massa strul med dom på en massa maskiner...

Men en sak ja läste nyss är att system trycket ska vara 2 bar,  har nån av er det?
Har svår att se att det har med dessa problem att göra, däremot larmar den på överhättningsskyddet om trycket går under 0,5 tror ja det va...

Utloggad John72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #11 skrivet: 28 december 2014, 12:44:50 »
Hej,

Har också en nyinstallerad Bosch 6000. Samma problem som ni andra. Körde en manuell avfrostning, men den går fortfarande med tillskotts-el... Är detta rätt?  Har nu -10,6 fast tempgivaren visar -8.9 och insugsluften -10,5...
//John

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #12 skrivet: 28 december 2014, 15:18:37 »
Det börjar kännas som om det finns en del mjukvaruproblem. Problemen med IVT Air X7 som beskrivits tidigare avseende att det inte går att aktivera manuell avfrostning känns ju som en typisk mjukvarubugg. I samband med att jag beställde maskinen hade jag en dialog med Bosch hur jag skulle säkerställa att jag hade senaste mjukvaran eftersom jag inte hittade någon nedladdningsbar mjukvara så som Nibe har. Svaret jag fick vill jag inte återge :) men kontentan är att: om det hittas någon bugg och om uppgradering behövs så görs detta vid servicen. :)

Jag skulle vilja jämföra mjukvaruversioner för att se om det finns olika varianter i levererade enheter. Vilka mjukvaruversioner finns i era enheter? Listar vad jag hittat i mina enheter.

Meny värmepump:
Typ reglercentral: CUHP
Uteenhet: 1p 7 KW
Inneenhet: IDU1
SW-version uteenhet: 04.06
SW-version inneenhet: 01.06

Meny Styrenhet:
Typ: HPC400
SW-version: NF31.01

Meny moduler:
Typ internetmodul: LAN
SW-vers. internetmodul: 01.05
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Eirisch

  • Gäst
Eirisch
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #13 skrivet: 28 december 2014, 15:40:51 »
Har jobbat idag till klockan 15.00 och när jag kom hem hade jag ett aktivt larm på min maskin (H01/5355) som inte går att få bort och det står att jag ska kontakta service tekniker.
Livet på en pinne va? ;)
Provade även en manuell avfrostning på den då när jag såg larmet och den suckade inte ens till.
Jag har ju värme och så.. Det är ju inte det. Men man blir ju lite tjurig när grejerna inte fungerar ; )

Efter att ha mailat Bosch imorse har jag inte fått någe svar.. Antar att dom inte jobbar idag. Det skulle inte jag gjort om jag fick välja.
Så ska ta kontakt med rörfirman som instalerade min enhet imorgon och se om dom kan skicka ut någon.

I ärlighetens namn kändes det inte som att dom visste vad dom instalerade.. Bara att den var "ny som fan" och "svin bra"..

Återkom gärna om ni hittar någon lösning på problemen ni har.

Eirisch

  • Gäst
Eirisch
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #14 skrivet: 28 december 2014, 16:23:38 »
Jag tror jag har luskat ut mitt problem. Och kanske någon annans? Vad vet jag?
Såhär:

Jag har bott i det här huset sen i mitten av Oktober.
Mycket saker har varit konstigt med elen i detta hus. Vissa saker funkar liksom inte samtidigt.
Ibland går det en säkring i "huvud skåpet" som sitter infält i garageväggen när vi tvättar och gör nått annat samtidigt.
Det är nog DÅ som utedelen säckar ihop.
Den pallar inte att snurra på bara 2 av 3 faser och lägger då av.
Jag är varken elektriker eller rörmokare/VVS instalatör. Men jag tänker såhär
Om man säkrar upp huset (från 16A till 20A) så borde den börja fungera.
Eller fördelar om faserna.

Enligt den felkoden jag hade så ska det gå "för mycket ström" ut i utedelen eller någonting åt det hållet.
Kan det vara så jävla korkat enkelt att problemet är att strömen inte klarar av att ha pannan och utedelen igång samtidigt?

För nu när alla säkringar var intakta så gjorde jag en så kallad "Norsk Reset". Jag slog alltså av och på pannan på strömbrytaren.
Då började den direkt att frosta av och snurra. Helt otroligt.

Det känns för enkelt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Här kommer min mjukvara också föresten.

Värmepump
Typ: Reglercentral | CUHP
Uteenhet | 1p 9kw
Inneenhet | IDU1
SW-Version Uteenhet | 04.06
SW-Version Inneenhet | 01.06

Styrenhet
Typ | HPC400
SW Version | NF31.01

Moduler
Typ Internetmodul | LAN
SW-vers Internetmodul | 01.05


/Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #15 skrivet: 28 december 2014, 16:39:52 »
Hej!
Om man ska ha 16A huvudsäkring till en luft/vatten värmepump så krävs effektvakt som klipper eltillskottet när ni tvättar eller gör nått annat som drar mycket ström.
Alternativet är som du säger att säkra upp till minst 20A.

Faserna bör vara vettigt fördelade mellan strömförbrukarna också, men när det blir riktigt kallt hjälper det nog inte när man drar igång tvätt/diskmaskin eller torktumlaren.
« Senast ändrad: 28 december 2014, 16:41:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Eirisch

  • Gäst
Eirisch
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #16 skrivet: 28 december 2014, 18:41:17 »
Kolla!
Det kommer nya grejer att lära sig hela tiden.
Novis som man är undrar man ju då.. Det här Effektvakt.
Är det någonting som finns inbyggt i pumpen som man bara kan dra igång?

MVH
Lärjungen ; )

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #17 skrivet: 28 december 2014, 18:48:54 »
Jag har 20A huvudsäkringar och 16A till VP och hittills har det fungerat bra. Om jag inte minns fel ändrade jag så att max eltillskot när värmepumpen går är 6kw - detta gjorde jag för att undvika problemet du har. Tror att det var 9kw från början. Om värmepumpen står still är det 9kw tillskott.

För att får effektvakt att fungera måste du installera "strömkännare" på inkommande ledningar och dra kablar till pannan. Min plan är att installera effektvakten och gå över till 16A när jag bytt torktumlaren till en värmepumpstumlare.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #18 skrivet: 28 december 2014, 18:50:55 »
9kW Bosch 6000AW är en enfas maskin

Man måste därför se till att balansera lasterna i huset noga.
Och 16A huvudsäkring är för litet, bara värmepumpen skall ha 16A sen måste du ha till resten av förbrukarna också.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #19 skrivet: 28 december 2014, 20:58:39 »
Effektvakt är nog tillbehör till denna värmepump.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #20 skrivet: 28 december 2014, 23:42:06 »
Effektvakt är nog tillbehör till denna värmepump.  :-\

Inte "nog" det ÄR ett tillbehör :)
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #21 skrivet: 29 december 2014, 00:33:39 »
Min värmepump lyckades hantera avfrostningarna själv i ett dygn. Noterade att det började väsnas ordentligt under kvällen och knallade just ut för att titta och konstaterade ett nytt exempel av "spitfire-drift" dvs. allt tycks gå på fullfart och att förångaren är helt igensatt av is. Gjorde en manuell avfrostning och nu jobbar den på "tyst" och lugnt.

Det som händer på kurvan (bifogad bild) 21:00 är varmvattenladdning (med eltillskott) vad som händer 22:00 och strax innan 23:00 förstår jag inte men det verkar inte vara någon avfrostning. Möjligen kan det vara så att regleringen har svårt att hantera mitt 1-rörssystem och ökar effekten för mycket för fort efter varmvattenladdningen. I vilket fall borde detta inte påverka avfrostningen. Loggar just nu bara temperaturer till och från värmepumpen. Kommer att utöka detta med några mätpunkter imorgon.
« Senast ändrad: 29 december 2014, 00:51:11 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Eirisch

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Heby / Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis och Frågvis
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #22 skrivet: 29 december 2014, 06:29:13 »
Nu var min igång när jag vaknade och den var igång när jag gick och la mig.
Avfrostning verkar ha skett då det inte alls är lika mycket is på baksidan.

Så det jag har gjort är att ha kollat så alla säkringar är hela, startat om pannan och sen varit väldigt försiktig med vad jag kör förnågot inomhus.
Jag ska prova säkra upp får se vad som händer. Jag tror ju inte att det behöver vara själva pannan det är fel på. Men en får se.

Novis och Frågvis? Givetvis!

Utloggad mikkonii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2015, 12:24:10 »
Hej,
Har också drabbats av detta problem på min nyinstallerade 9kW Bosch 6000AW.
Lyckades dock göra en manuell avfrostning.

Har dock även fått en del andra larm i mitt system när temperaturen var runt -10:
"A01/5512 Varning Z1 Kondensationstemp, i värmep. utanför reglerområdet"
"A01/5514 Varning Z1 Förångningstryck till JR0 för lågt"

Speciellt 5512 fick jag 3-4 gånger per dygn när tempen var typ -10. Även efter en manuella avfrostningen.
Någon som har några ideér om detta?

5514 fick jag strax innan "H01/5526 Larm Z2 Avfrostning misslyckades Rengör enheten".
Alla dessa larm har dock återställt sig själva efter några minuter.

Ringde min installatör som var här och kikade. Enligt honom så såg det ut att vara för hög värmekurva som orsakat att pumpen fått gå för hårt. Vet inte om jag riktigt tror på detta dock. Han ställde helt enkelt ner värmekurvan och ställde även om så att reglertypen är "utetemperaturstyrd" och inte "utetemperaturstyrd med baspunkt" som den var innan.

Situationen nu är att jag har lite småkyligt, så jag tror att han sänkte kurvan lite för mycket.

Tyvärr så blev det ju varmt ute nu, men hoppas på att det blir kallt igen så att jag ser om den fungerar nu.

Mvh,
Mikko

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2015, 21:07:18 »
Jag hade också flera 5512-larm. Har aldrig haft problem med den automatiska avfrostningen. Dock var trycket i mitt system för lågt. 1,1 bar på manometern men enligt manualen ska man fylla på till 2,0 bar om man ska fylla på. Det var en liten blå plastratt på ett rör till höger ovanpå innedelen. Efter att jag ökade trycket till 2,0 har jag inte fått ett enda larm. Gick även in i servicemenyn och ställde ned varmvattentemperaturen till 55 grader i stället för 63 som var förinställt.

Prova att ställa upp trycket. Pappa har också en lvvp och han var tvungen att göra samma sak när det blev kallt första ggn och det fungerade bra för honom också.

Utloggad mikkonii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #25 skrivet: 06 januari 2015, 12:58:24 »
Hej!

Ok! Menar du alltså i slingan för elementen (Där har jag ca 1 bar, enligt rek. från installatören)? Eller ut mot VP? (Eller det kanske är samma slinga?)

Tack!
Mvh,
Mikko

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #26 skrivet: 06 januari 2015, 15:26:18 »
@mikkonii

Det är samma system som går till elementen och till VP. Andra här på forumet har haft problem när dom legat på ca 1bar. Jag har 1,5bar och det fungerar bra. Om jag inte minns fel finns en tryckvakt i systemet som reagerar vid 1bar eller där i närheten.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad mikkonii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2015, 16:44:34 »
Ok! Då ska jag testa att öka trycket!

Tack!
Mvh,
Mikko

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2015, 23:24:09 »
@Nukie: Dina grafer där, har du sensorer på själva rören, eller har du lyckats få ut något via IP-modulen eller på något annat sätt från pumpen?
Har börjat grafa elen hemma nu, så det vore ju intressant om man faktiskt kunde få ur lite data ur pumpen också så man kan räkna ut COP och dyl. :)

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2015, 00:03:39 »
Har bara monterat sensorer på rören. Syftet var egentligen inte att åstadkomma någon noggrannare mätning utan att kunna studera hur ofta/länge den avfrostar och värmer varmvatten etcetera och till detta fungerar det utmärkt.

Kör med 1-wire med DS18B20 sensorer via foogadgets WMS2 MK2 som loggas på en Rasberry PI med Domoticz. Som extra backup loggar jag också via Tellstick net och får kurvor på tellmon.net.

Det som går att få ut via IP-modulen och "appen" upplever jag som helt meningslöst och det känns inte som Bosch/IVT lagt någon energi på att skapa något vettigt.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

BoschMatte

  • Gäst
BoschMatte
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2015, 12:36:07 »
Min Bosch avfrostar som den skall vad gäller baksidan även om jag skulle se att den gjorde det oftare/tidigare men jag får ofta problem med mycket isbildning vad gäller fläkt samt galler på framsidan. Detta sker ofta då det är runt 0 grader samt lite fukt i luften. En gång fick jag till och med stänga den och tina med varmvatten för att den skulle fungera igen. Denna skall ju vara byggd för nordiskt klimat vad jag förstår. Någon annan som har samma problem?

//Matte

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #31 skrivet: 02 mars 2015, 13:47:02 »
Bosch har en lösning för avfrostningsproblematiken.

Kontakta er installatör så löser dom det!

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #32 skrivet: 03 mars 2015, 13:31:36 »
Tack för informationen! Har du någon ytterligare information vad lösningen handlar om. I IVT tråden har det tidigare infromerats om att det kräs ett kortbyte till ett kort med nyare programvara. Är det detta som du avseer? Mer info finns här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56266.60


Edit: tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 24 januari 2016, 23:27:38 av Lmf »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #33 skrivet: 19 augusti 2015, 15:16:33 »
Är det någon som fått uppgraderingarna installerade och som kan beskriva vad som byts och hur det fungerar efter bytet.
Det jag tänker på är det framtagna ljudkitet och lösningen för avfrostning och kompressorstyrning.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #34 skrivet: 21 januari 2016, 11:20:04 »
Hej Alla
Väcker liv i denna gamla tråd då ämnet nu är aktuellt igen.
Har nu -12 och noterade att maskinen betedde sig konstigt när jag hängde tvätten i tvättstugan. Värmepumpen stängdes plötsligt av och övergick till eltillskott. Har tidigare fungerat ner till -15-16 grader utan problem. Något larm syns inte på panelen, i larmlistan i menyerna finns dock ” kondensationstemp utanför regleringsområde” som stämmer med tidpunkten.
När jag tittar på utedelen så har den frusit igen helt och dessutom finns 1cm ”snö” ansamlad utanpå den helt igenfrusna värmeväxlaren. Är det för mycket begärt att den skulle räknat hem att det var dags att avfrosta för en evighet sedan. Bifogar bilder på härligheten.
Tips och synpunkter?

Edit: Måste tillägga att det förmodligen varit så här en längre tid. Kanske närmare en vecka. Har noterat att den använt med eltillskott men då det var kallt ute så reagerade jag inte. När jag kollade för någon vecka sedan var den ganska igenisad med det brukar den vara innan avfrostning startar. Har tidigare haft en dialog med Bosch med svaret att den har tre olika avfrostningssekvenser (om jag minns rätt). Kontentan är att det hjälpte inte.
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 09:18:10 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2016, 13:12:29 »
Pratar med mig själv en stund:)

Efter det att jag gjorde en omstart av systemet har avfrostningarna fungerat utan anmärkning. Slog från spänningen och slog till den efter en stund. Efter uppstarten som tar en stund så initierade jag manuell avfrostning. Efter detta har den avfrostat själv med i min mening rimliga intervall.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Mattias12384

  • Gäst
Mattias12384
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #36 skrivet: 22 januari 2016, 20:54:40 »
Märkligt.. Fick en bosch 6000aw 9kw installerad för ca 5 månader sen.. Tempen i skogen har legat runt konstant -15 (kalmar trakten)
Och knappt nån isbildning.. Dock ryker hela maskineriet ibland när den avfrostar.

Haft 16kw eltillskott på värmen sedan start enligt kw mätaren i innedelen

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2016, 21:27:49 »
Hej
Så förfärligt märkligt är det nog inte. Jag låg på ungefär samma nivå som du i tillskott ( styvt 20 tror jag det var) fram till för någon vecka eller två sedan tills apparaten tyckte det var nog med avfrostningar gjorda. Nu står den på 222 kwh. Efter en norsk reset tycks allt vara frid och fröjd.

Edit: tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 24 januari 2016, 23:27:15 av Lmf »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Mattias12384

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #38 skrivet: 24 januari 2016, 11:22:33 »
Aningen märkligt är det. Uppfattas som nånting gått sönder..
Är helt grön på pumpar och hur dem funkar.. Låter som hårdvarufel alt nån givare som gett upp och känner ej av när avfrostning skall göras.



Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #39 skrivet: 24 januari 2016, 12:03:04 »
Inser att mitt svar blev lite knepigt. Självklart är det som du säger - nått är fel. Varför den får för sig att sluta avfrosta är ju märkligt. Kommer inga larm som förklarar varför. Ibland funderar jag på om det inte är en bugg i mjukvaran som får saker att gå åt skogen efter en tid. Efter en omstart av systemet fungerar ju allt igen. Hade varit kul om Bosch/IVT kunde intressera sig för felsökning - går ju säkert att logga vad som händer med en canbus-grunka och en dator. Har mailat både Bosch och firman som uppgraderade programvaran - återstår att se om man får någon respons. Installatören tappade intresset ganska omgående.

Edit: tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 24 januari 2016, 23:28:14 av Lmf »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

conny.ericsson

  • Gäst
conny.ericsson
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2016, 22:06:34 »
Min Bosch 6000 AW  la av i trettonhelgen när tempen låg på -15ca. Fredagen den 8 kon en Tekniker hem som på ca 4 minuter konstaterade att den numera väl hatade kretskortsmodulen var paj. Den 22 ( 3 veckors väntetid från Bosch ) Fick jag en uppgraderad modul installerad på ca 30 minuter. Sen dess har allt funkat men det har inte varit nån vidare kyla i Stockholm senaste veckan.Detta är ett mycket vanligt fel som är känt av Bosch sen första kylan i november 2014. Tycker att det är en stor skam att leverera pumpar som inte är fungerande när nästan alla måste repareras vid första köldknäpp.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #41 skrivet: 29 januari 2016, 15:16:53 »
@conny.ericsson
Vad jag förstått byts inte korten för att dom är trasiga utan nya kort sätts in för att programvaran behövs uppdateras. I de fall installatören är kompetent nog och har rätt utrustning uppdateras programvaran via canbus och korten behöver således ej bytas. Sen håller jag med om att kvalitetssäkringen av programvara etc har förbättringspotential.
Om jag bortser från problem med avfrostning emellanåt och att den är långt ifrån tyst vid högre last så har min maskin gjort ett förtjänstfullt jobb.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

conny.ericsson

  • Gäst
conny.ericsson
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #42 skrivet: 31 januari 2016, 18:51:55 »
@Nukie
Trasig eller bara ouppgraderad spelar kanske inte så stor roll. Den funkar nu iallafall men det har ju varit plusgrader i två veckor nu så vi får väl se. Dom gånger den har avfrostat har den gjort det under gång, det är visst nån ny finess.
Vi får väl som sagt se hur det går om det blir någon mera vinter i Stockholm.

Utloggad maukku

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #43 skrivet: 03 mars 2016, 09:59:12 »
Fastnade på bilden på igensatta förångaren med "hål" på snön. Ser ut som en liten läcka färgat med kompressorolja?
Ligger den nära till underkanten, med risk för tidigare isutbildning?
Men då borde det larma på låg förångartryck med följd av kompressorstopp!
Ide´för läcksökning under avfrostningen i alla fall?
Bosch EHP10AW + oljepanna + solvärme för bruksvatten i Finland

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #44 skrivet: 03 mars 2016, 12:40:49 »
@maukku
Hålet härstammar från mitt pekfinger i syfte att kunna fotografera djupet på "snön". Angående problemen så har jag haft en dialog med Bosch utan att vi egentligen inte funnit något fel. Har gjort några justeringar av inställningar för att minimera antalet felkällor. Det enda "konstiga" som återfanns var en dåligt kommunicerad funktion i "displayen" som vid återställning av anläggningen aktiverar en blockering av eltillskott mellan 23-07, möjligen kan detta ha påverkat förmågan att avfrosta. Dock är blockeringen inte aktiv vid avfrostning. På senare modeller av displayen är detta ändrat - åtminstone på den svenska marknaden.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Iskallt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #45 skrivet: 15 december 2016, 19:30:35 »
Funnit lösning på problemet?
Råkat ut för samma på en ny pump.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #46 skrivet: 15 december 2016, 19:43:43 »
Hej Iskallt
Nej, varken Bosch eller jag har funnit problemet. Dom var här förra vintern och uppdaterade programvara etc. Men en av det första kalla dagarna i år (någon vecka sedan) bestämde den sig för att bli en högljudd pinne av is. Växlaren helt igenbommad av is och fläkt samt kompressor på full fart. Manuell avfrostning och sen har det fungerat. Nu har jag sett att det kommit uppdateringar av programvaran men tyvärr går det ju inte att uppdatera själv på ett enkelt sätt. Får du någon respons från Bosch så återkoppla i tråden eller via epost till mig.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #47 skrivet: 29 december 2016, 10:28:02 »
Hej,
Vilken mjukvara har du i utedelen?
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #48 skrivet: 31 december 2016, 10:11:14 »
@Toticci
På min ser mjukvaran ut så här:

VP ute: 04.08
VP inne: 01.08
Styrenhet: NF 31.01
Lan 04.00.04
Rumsenehet RC100: NF 12.04
Display: Den gamla med "buggen"

Konstaterade i en annan tråd att det finns nyare mjukvara tillgänglig. Önskar att det hade gått att uppdatera på ett enkelt sätt.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2017, 21:28:41 »
Hej

Är nyfiken på hur avfrostningen fungerar för er andra. Så fort det blir minusgrader så går det milt sagt väldigt dåligt för min AW6000 7kw. Avfrostningen ger upp. Den 2:e var det några minusgrader och då märkte jag att den lät som ett gammalt spitfireplan igen och konstaterade att den var helt täckt med is. Idag den 5:e noterade jag att det lät misstänksamt och vid kontroll hade den gått över på eltillskott. Hur utedelen såg ut kan ni se på bilden.

Efter manuell avfrostning rullar det på normalt igen.

Hur fungerar det för er andra? Avfrostar era innan den är helt igensatt av is?

Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2017, 21:55:32 »
Hej Nukie
Är det felet 5378 Varning värmepump Z1 misslyckad avfrostning
Så finns det enligt servicehandboken
Möjlig orsak
För låg temperatur i värmesystemet
Givare TL2 defekt
Följande åtgärder är föreslagna
Öppna flera termostater på värmesystemet
Kontrollera givarae TL2 mot aktuell givartabell och faktisk temperatur(finns i installationsmanualen)
Vid avikelse byt givare TL2
Jag har låtit installera en AW5 värmepump och den funkar utmärkt efter det att jag terminerat CAN-bussen på rätt  sätt. Innan dess höll den på att konstla en hel del

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #51 skrivet: 05 januari 2017, 23:52:35 »
@wooody
Får inga larm maskinen tycker bara att det är poänglöst att avfrosta.
Vad var det för fel på din canbus? Får kolla mätpunkter imorgon och göra en omstart av hela systemet. Känns fel att göra det när det är -12 ute.

Avfrostar din maskin innan det är helt igentäppt av is/frost?
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #52 skrivet: 06 januari 2017, 06:30:06 »
Min avfrostar precis som den skall
Tar kanske max fem minuter att avfrosta och gör det kanske varannan timme max högst ett lager om ca 5mm innan den avfrostar.
Jag lät ett företag med både VVS are och Elektriker innstallera anläggningen
Från fabrik kommer de med CAN-bussen terminerad i innerdelen och i värmepumpen.
Men jag ville ha en effektvakt och den är också CAN-bus ansluten. Den var också terminerad från fabrik.
När elektrikern installerade och startade upp systemet märkte jag att de hade problem med massa felmeddelanden
och till slut gjorde han flera norska ressetter och dessutom avterminerade effektvakten.
Tyvärr viste han inte vad han gjorde(tror inte alla elektriker har utbildning i CAN-bussar)
Tänkte inget vidare på det men tyckte ibland att systemet uppförde sig konstigt tills jag en dag fick ett felmeddelande och systemet gick i nödläge.
När jag kollade CAN-bussen såg jag att den var felterminerad. Den skall bara vara terminerad på två ställen på bussen i de yttre punkterna och de yttre punkterna var effektvakten och värmepumpen och han hade ju terminerat innerdelen och värmepumpen
Efter det jag fixat det har pumpen gått galant(Faktiskt kört på enbart elpatron 2timmar inatt då det var -17 grader  eftersom pumpen inte orkade då. Men tror det skall vara så.
Konstigt att du inte får felmeddelanden när den inte avfrostar.
Installationanvisningarna är ju inget vidare
Kolla under 12.1 Inställningar värmepumpen
Manuell avfrostning den skall stå på Av (alltså inte på På,väldigt konstigt beskrivet)
Har du kollat felmeddelandena. Det finns två nivåer Användare och Installatör

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #53 skrivet: 06 januari 2017, 07:57:02 »
Det står ju ganska tydligt i installationsmanualen hur man ska terminera.
Läste inte elektrikern den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #54 skrivet: 06 januari 2017, 08:09:13 »
De hade två dagar på sig att installera och det var torsdag och fredag och det började bli fredag em.....
Det står till och med klart och tydligt i snabbguiden för installation!
Tagit bilder på hur det såg ut med termineringen och tänkte nästan skriva det på näsan på honom,men vad tjänar det till....
Tråkigt att bosch teknisk support är så ovilliga att lämna information om systemet i alla fall till användarna.
Hade varit kul att ha lite mera kött på benen.
Även om man går in och mäter med CANalyzer så ger det inte så mycket,eller rättare sagt tar en massa tid som jag inte har just nu...

Conny Ericsson

  • Gäst
Conny Ericsson
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #55 skrivet: 06 januari 2017, 11:54:03 »
Inlägg i repris från  förra året

"Min Bosch 6000 AW  la av i trettonhelgen när tempen låg på -15ca. Fredagen den 8 kon en Tekniker hem som på ca 4 minuter konstaterade att den numera väl hatade kretskortsmodulen var paj. Den 22 ( 3 veckors väntetid från Bosch ) Fick jag en uppgraderad modul installerad på ca 30 minuter. Sen dess har allt funkat men det har inte varit nån vidare kyla i Stockholm senaste veckan.Detta är ett mycket vanligt fel som är känt av Bosch sen första kylan i november 2014. Tycker att det är en stor skam att leverera pumpar som inte är fungerande när nästan alla måste repareras/bytas vid första köldknäpp."

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #56 skrivet: 06 januari 2017, 12:06:17 »
Min värmepump är ju från 2016-06 så antagligen har jag nyare variant
Felet är väl att de inte lätt uppgraderar kortet i utedelen utan att de får komma
och byta kort
Antagligen litar inte Bosch på att installatörer eller användare klarar det???
Kan också nämna att när jag hade mitt fel med att CAN-bussen inte vara terminerad på rätt sätt och den kastade felmeddelnaden så var installatören här och kollade.
Han ringde Bosch och de kom fram till att det skulle bytas kort i utedelen och i andra hand inverten
Dock tog det så länge innan grejorna kom och att den bara gick på tillskott så jag kollade och upptäckte den felaktiga termineringen
Den har gått klanderfritt sen dess!

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #57 skrivet: 06 januari 2017, 13:51:11 »
I natt gick min över till enbart tillskott. Måhända är detta en naturlig reaktion på att det är kallt ute, -13 till -14 har det varit här. Inget aktivt larm, men i listan finns  "A01/5512 Anläggnigsfel" "Varning Z1 Kondensationstemp i värmep. utanför regleringsområdet". Var väl typ -10 i förmiddags när jag tröttnade och startade om anläggningen och gjorde en manuell avfrostning. Sedan omstarten har värmepumpen snurrat utan anmärkning och utan tillskott.

Önskar att det fanns en händelselista att titta i så att man hade kunnat spåra förloppet enklare.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #58 skrivet: 06 januari 2017, 14:09:16 »
Purjo skrev i en annan tråd
"Tillfälligt stopp står beskrivet i användarmanualen, men kanske inte helt tydligt
7.8.5 Tillfälligt stopp av kompressordrift
Kan inträffa för två olika scenarier:
1. Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta tem-
peratur för envelopestopp. Återgår om temperaturen
på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelo-
pestopp under 30 minuter.

2. Om värmeproduktion pågår och temperaturen på
givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp
(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen på
givare T2 stigit 2K.

Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta.

Trolig orsak 1; Låg utetemperatur, under -20 °C.

Trolig orsak 2; För hög temperaturskillnad mellan för-
ångning och kondensering, kompressorn låter tillskot-
tet arbeta upp rätt temperatur då kompressorn inte
klarar av det själv.

Trolig orsak 3; Brist på köldmedium."

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #59 skrivet: 06 januari 2017, 14:17:48 »
Hadu kollat givare TL2
Om man inte vill gå ut och mäta kan man i alla fall kolla under menyn
Diagnostik/Övervakningsvärden/Värmepump/Temperaturer/TL2 Luftintagstemperatur
Min står på -2,8grader just nu men jag borr norr om Göteborg och du söder om så din borde visa lite högre värde :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #60 skrivet: 06 januari 2017, 14:29:07 »
Fel på avfrostningen beror oftast på fel på givaren som mäter insugsluften. Det räcker att den visar några grader fel för att VP'n ska bli en ispinne när det är runt nollan och fuktig luft/nederbörd.

Dock verkar det finnas ett mjukvarufel på just 6000AW som gör att den missar avfrostningen under vissa specifika förutsättningar (inte 100% bekräftat...), men om det inträffar regelbundet så är det troligen givarfel.
« Senast ändrad: 06 januari 2017, 14:32:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #61 skrivet: 06 januari 2017, 14:32:40 »
De föreslår i servihandboken att man skall mäta på givaren och jämföra med tabell.
Men det borde ju funka att kolla i menyerna och gå ut och mäta med termometer och jämföra,eller??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #62 skrivet: 06 januari 2017, 14:42:03 »
Ja.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #63 skrivet: 06 januari 2017, 14:42:54 »
@wooody
Temperaturen på luftintaget visar -3,5 och givaren för uteluft -2,5. Uteluftgivaren sitter på väggen i Norr och den andra helt fritt så skillnaden är rimlig. Min oregongivare bakom en vindskiva visar samtidigt -3,0 känns inte som om något är orimligt.

Wooody: står det TL2 i din meny på pannan? Det gör det inte på min.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #64 skrivet: 06 januari 2017, 14:49:51 »
TL2 skall finnas där jag skrev och den heter på svenska Luftintagstemperatur
Det är den givaren som sitter på baksidan av värmepumpen
T1 är utetemepraturgivaren och den givaren är inte aktuell för avfrostning vad jag vet
Den sitter på fasaden och används tex för att reglera mot värmekurvan
Bosch/IVT har olika beteckningar på givarna undrar hur kul de har i supporten? :-)

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #65 skrivet: 06 januari 2017, 14:59:48 »
ok
På min display står det "Temperatur luftintag" och inget annat.
Nu är min en tidig variant som det dessutom finns en bugg i som om man gör fabriksåterställning blockerar eltillskott under vissa tider på dygnet om man inte ändrar detta. Enligt Tranås var detta kopplat till någon tysk implementering.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #66 skrivet: 06 januari 2017, 15:02:58 »
Det är tur att de kan skylla på varandra!!!

Utloggad rjakobsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #67 skrivet: 16 januari 2017, 16:16:18 »
Det verkar vara ett allvarligt problem, detta? Står precis i köptagen och detta + hög ljudnivå som det berättats om i andra trådar får mig att backa från denna maskin.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #68 skrivet: 16 januari 2017, 19:07:51 »
Min tyckte att -9 grader var tillräckligt för att sova inatt. Värmepumpen (somnade) stannade när den var helt igenisad och hela ekipaget tyckte att det var bättre med eltillskott. Var för bry sig om att avfrosta när det finns eltillskott (sarkasm). Efter en omstart av systemet och en manuel avfrostning så fungerar det igen.

Angående ljudnivån så verkar det vara ok med trefasmaskinerna men min 7kw enfas bullrar för mycket på full effekt.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #69 skrivet: 16 januari 2017, 19:47:56 »
Min 5kW tycker jag går hur bra som helst
Den stannade vid minus 17 vid förra köldknäppen
nån timme men sen var den igång igen.
Tycker den avfrostar perfekt. Det hinner bli ett
lager på kanske 1cm på baksidan innan den gör det
Är det mycket fuktigt ute så kanske det är varanann timme
annars mer sällan och avfrostningen tar ca 5 minuter.
Beror ju på vilken framledningtemperatur man har så
är det kallt ute och framledningen är 50 grader går det snabbare.
Tycker inte den för mycket ljud.
Men jag fick dem att sätta dit diffuflex gummislangar så jag hör inte mycket
ljud från kompressorn(bara om jag lägger örat mot rören)
Det jag hör är fläkten och den hör jag bara en liten stund innan den avfrostar
(antar att det blir en del turbulens då eftersom lammellerna i förrångaren är rätt igensatta
då men så fort den avfrostat hör jag inte det innuti huset. Står jag en meter framför fläkten
hörs det ju ett tyst susande
Så jag är nöjd
Det enda de klanta sig med var att inte terminer CAN-bussen på rätt sätt.
Resten är hur snygg som helst. Det är därför jag bor i pannrummet :-)

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #70 skrivet: 16 januari 2017, 21:13:09 »
@woody
Tack för återkopplingen.
Min fläkt låter inte heller så mycket , känner igen turbulensen innan avfrostning när ingen luft passerar värmeväxlaren. Det som låter mest på min är kompressorn som brummar och låter väldigt mycket vid högre effekter. Vid lägre effekter är den relativt tyst. Börjar misstänka att det är något galet med varvtalsstyrningen på min. På min luft/luft-värmepump Mitsubishi GE35 som naturligtvis också har en varvtalsreglerad kompressor låter kompressorn i princip inget över huvud taget.

Återstår att se vad jag får för respons från Bosch. Om någon här som har en Bosch AW6000 och bor i närheten av Kungsbacka/Göteborg/Halland vill jag gärna komma och höra hur er låter.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!